{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.052 visninger | Oprettet:

Camilla R
Camilla R
Tilmeldt:
13. dec 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Hjælp til ny kat! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg er på udkig efter en ny kat. Men har visse krav.
Det skal være en inde kat. (Vi har en stor leglighed med masser af plads og højt til luft)
Den skal helst ikke fælde/allergivenlig.
Det skal være en kat som er nem at træne med, idet jeg gerne vil lærer den at gå på wc. Samt lærer den andre trick. Og så skal det være en familie kat som kan lide at kæles med.
Håber i kan hjælpe!
Vh Camilla.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til ny kat!
  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   13. dec 2014 Ja, havde også kigget lidt på en hårløs. Men kender ikke så meget til racen. Og ja, det kan man godt lærer dem.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #4   13. dec 2014 Hej Camilla R og velkommen til KG. smiley

    Du kan desværre ikke finde et pelsdyr / kat som ikke er et allergi-sikre pelsdyr og alle katte fælder, kort som langhåret. smiley

    Læs dette link.

    http://allergi.astma-allergi.dk/myter-om-pelsdyrsallergi

    Eksperterne overlæge, dr.med. Peter Plaschke, professor, dr.med.sci. Ronald Dahl og overlæge, PhD. Kirsten Skamstrup Hansen, skriver:

    ""Findes der allergi-sikre pelsdyr?

    Nej, der findes desværre ikke allergi-sikre pelsdyr. Alle dyr med pels kan give allergi.""


  • #5   13. dec 2014 Selv skallede katte kan give allergi, da man kan være allergisk overfor spyttet

  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #6   13. dec 2014 Det er heller ikke fordi jeg har allergi overfor katte, overhovedet. Jeg ville bare gerne have en kat som ikke fældet helt så meget. Idet den jo ikke har mulighed for at komme ud. Og min kat må gerne være i sofaen smiley


  • #8   13. dec 2014 Alle katte fælder jo.. Det gør mennesker også smiley Det lære man at leve med og gøre rent derefter

  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #9   13. dec 2014 I misforstår mig jo. Jeg spørger bare til om der findes en race som ikke fælder nær så meget. Den må være alle de steder i huset den vil. Har haft mange katte, så jo, det er en kat jeg gerne vil have.

  • #10   13. dec 2014 Nej det gør der ikke..

  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   13. dec 2014 Det iorden. Tak for svar. Så mangler jeg kun svar på de andre spørgsmål.

  • #12   13. dec 2014 Tænker rex kattene fælder vel ikke så meget??

  • #13   13. dec 2014 Cornish rex og Devon rex smiley

  • #14   13. dec 2014 Så vidt jeg ved, så taber de alle krøllerne flere gange om året

  • #17   13. dec 2014 Mirijam

    Det er ingen dokumentation for, at en sirbirsisk kat er allergivenlig, det er løse rygter.

    Det er ikke unormalt at katteallergikere kan være allergisk overfor en race og kan tåle en anden. Dette er umuligt at spå på, men kan nemt skabe løse rygter om allergivenlige racer.

    Alle katte kan give allergi (da det ofte er skæl fra huden man er allergisk overfor). Den eneste katte, der ikke smider hår over det hele er en sphynx

    Men altså:
    En kat der er familievenlig
    En kat det er let at træne
    En kat der gider gå på toilet (gud forbyde det)
    Alt dette relatere til kattens personlighed, det er ikke nødvendigvis sikkert, at fordi en race er kendt for disse ting, at den kat du får, kan/gider disse ting


  • #19   13. dec 2014 Sibriske skovkat skulle være mere allergivenlige overfor den type allergi hvor visse mennesker reagerer ovefor et bestemt enzym i blodet, som SIB skulle mangle. Der findes dog flere slags allergier. Men skrøne er det ikke.

    Europé fælder helt normalt, så de er ikke det du søger (og i betragtning af hvor meget instinkt der er for katte i at grave/dække til, så vil jeg selv i hvert fald ikke sælge til nogen der vil træne dem til at bruge et menneske-toilet fremfor kattebakke smiley )


  • #20   13. dec 2014 Så må mit næste bud være en sphynx smiley Hvis det skal være en kat som ikke fælder meget..

  • #22   13. dec 2014 Haha selv wikipedia smiley den mest pålidelige kilde i verden som endda skriver "dette er ikke videnskabeligt bevist", altså er det stadig en påstand, der ikke er dokumenteret

  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #26   13. dec 2014 Puha. Læs gerne længer oppe. Jeg søger bare en kat som ikke fælder ret meget og er en familie kat....

  • #27   13. dec 2014 Som jeg også selv nævner, er det set ofte, at allergikere kan reagere på en race, men ikke en anden.

    Men det er ikke noget man kan spå om, så længe det er en påstand. Derfor er det, at gøre andre en bjørnetjeneste, at anbefale dem en sibirisk skovkat, og sige den er allergivenlig.


  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #29   13. dec 2014 Mirjam, prøver du at sige jeg ikke skæ skaffe mig en kat???

  • #31   13. dec 2014 Jeg har huskatte og jeg har engang fået at vide af en dyrlæge (og selv erfaret det) at lyse katte fælder mere end mørke katte.
    Se kattene på min profil og jeg lover dig at Freddie er den der fælder mest smiley

    Lige lidt til den med allergien:
    Katten udskiller et protein (uanset race) og det er det protein allergikere oftest reagerer på.
    Træning er sjovt ja, men en kat er sin egen.
    Kan du også forestille dig at du har en voldsom kvalme, suser ud til toilettet for at møde din kat som tilfreds er ved at presse pøller ud??
    Jeg ville nu nok glemme WC træningen smiley


  • #32   13. dec 2014 I øvrigt:
    Velkommen til KG Camilla smiley


  • #33   13. dec 2014 Mirijam

    Det er da ikke en bjørnetjeneste at sige, at man ikke skal anskaffe sig kat, hvis man er allergiker??? (Ved du hvad 'bjørnetjeneste' er?)

    Det er tværtimod et rigtig godt råd!
    Hvis man ved man er allergisk overfor et dyr, vil det da være enormt uklogt at anskaffe sig det (medmindre man er indstillet på at spise allergimedicin hver dag)


  • #36   13. dec 2014 Men nu er det ikke en sofa man lige kan prøve og sende retur og det er ikke en menneskeret at eje en kat. Det er et levende væsen og er man blevet testet positiv for katteallergi, bør man ikke anskaffe sig kat, da allergi ofte udvikler sig, hvis man tilbringer meget tid med det allergifremkaldende.

  • Camilla R
    Camilla R Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #37   13. dec 2014 Så fat dog det ikke er fordi jeg ikke kan tåle kat. Dog kun fordi jeg søger en kat som ikke fælder helt vild!!!! Så nu gider jeg ikke hører mere på man ikke skal skaffe sig en hvis ikke man tåler det osv.

  • #38   13. dec 2014 Heidi - Det er nu ikke altid tilfældet. Jeg kender flere katteejere og katteopdrættere der faktisk har katteallergi, men som uden problemer tåler egne katte og bliver desenaitiveret over for deres egne kattes allergener smiley De reagerer så stadig på andre folks katte.
    Det man i stedet kan anbefale er at tage på besøg hos f.eks. en opdrætter af den race man påtænker og se hvordan det går smiley


    Camilla R - Nogle gange bliver det til en diskussion om andre emner end lige det oprindelige, og diskussionen om katteallergier er ikke nødvendigvis rettet til dig, som det er en diskussion medlemmerne herinde imellem - nu emnet kom op smiley
    Men du er jo i hvert fald blevet en del klogere på hvor mange katte der (sjovt nok) fælder, og hvilke der ikke gør så meget.


  • #39   13. dec 2014 Camilla R
    Den diskussion handler ikke om dig, rolig rolig smiley

    Eva K
    Og nu kender du en til (undertegnede)
    Jeg er testet positiv for kattegalleriet (efter jeg fik mew), men som tiden er gået, mærker jeg sjældent min allergi.
    Har dog en veninde der havde en kat... Den kunne jeg BARE ikke tåle, jeg reagerede så kraftigt på den.
    Efterfølgende fik mew 6 killinger (fur... Fur everywhere), som heller ikke påvirkede mig.

    Naturligvis kan man besøge opdrætter. Jeg er dog bare stadig meget fast på min mening: har man konstateret katteallergi, inden man får kat, bør man holde sig fra at få kat. Det samme gælder hund, hest, kanin, fugle. Et dyr bør kunne forvente at få et hjem for resten af livet


  • #40   14. dec 2014 Jeg havde fået konstateret katte allergi længe før jeg fik kat/katte smiley
    Ja det man er allergisk over for er et protein som er både i urin, hud skæl, og pels, men mest i deres spyt som jo slikkes ud i pelsen.
    Jeg reagere også på andre katte og raser end mine egne, mest de korthårede?? Ved ikke hvorfor, og reagere på mine egne når jeg er spids belastet af pollen, så har de jo også pollen på sig.
    Jeg kunne godt tænke mig en korthåret kat, feks en af Rex' erne, men jeg kan ikke give dem helt hvad de har brug for, her sker ikke nok og de ville hurtigt finde over hegnet i haven smiley
    Mine fælder en del, men jeg har nu aldrig haft en som fælder mindre end Røde, og Manne fællede mest, men han var jo også lys, som en siger, men det er bimserne jo også.
    Langhåret eller korthåret, de fælder vist lige meget, men de langhårede bliver nok børstet mere så en stor del havner i kammen.
    Jeg kan godt lide, at de lange hår er nemme, at få af overflader af stof, og jeg har prøvet, at hjælpe med støvsugning i et hjem med korthårede katte smiley hold da op de små hår sider jo ind i alt og er ikke til, at støvsuge eller børste op smiley smiley
    Jeg vil klare foreslå dig, at læse en masse om raserne, og find den rase der ligger tættest på dine ønsker, for når dagligdagen er der og killingen ikke er killing mere, er det din kærlighed, til netop din kat, med dens særheder og fortrind, som skal få dig til, at glemme alt besvær med kattebakke og katte hår, og bare være en lydig katteslave smiley


  • #41   14. dec 2014 Der er en Europé opdrætter der fik vacciner mod hendes allergi smiley

  • #43   14. dec 2014 Heidi - "Et dyr bør kunne forvente at få et hjem for resten af livet". Det er jeg såmænd helt enig med dig i, jeg mener bare ikke at det at man har fået konstateret katteallergi gør at man ikke kan give et dyr det smiley Ligesom det at man får kat mens man bor et sted hvor man ikke må have. Det handler bare om hvilken holdning man har til det hvis alt ikke går som planlagt og hvad man så derefter vælger at gøre smiley

  • #45   14. dec 2014 Camilla R
    Det krav eller ønsker om du vil som du har til en kommende kat er det absolut ingen det kan give dig garanti for uanset race.
    Det svarer ca til at du ønsker dig en sødt og artig lyshåret og blåøjet pige når du venter barn, muligheden er der men ligeså er det omvendte.

    Ligesom mennesker så har katte forskellig personlighed også inden for racerne der er nogle lighedspunkter som man kan bruge til at beskrive racen med men der vil altid være nogle der afviger mere eller mindre.

    Og i bund og grund så et ønske som minimum fældning og god til at blive trænet er urimelige krav at stille til en kat for en kat er netop en kat og det er normalt den fælder og hvis den ikke gider at blive trænet så gør den det ikke og forsøger du at tvinge det så vil du få en udadreagerende kat der vil vise sin utilfredshed på flere forskellige måder.


  • #46   17. dec 2014 Forstår udemærket Camillas reaktion smiley
    Camilla
    Tråde har det med at komme udover emnet og en intern diskussion starter.
    Det er uundgåeligt, men at Du som er ny bliver forvirret er forståeligt.

    Ellers enig med Heidi N


  • Jutta H
    Jutta H Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 19
    #47   17. dec 2014 Hej Camilla.
    Jeg har ikke et endegyldigt svar på dine spørgsmål. Min erfaring er at katte, uanset race, kan være lige så forskellige personligheder som vi mennesker. Fældespørgsmålet, kan man selvfølgelig diskutere. Men det er igen et temperaments spørgsmål. Jeg personligt synes at de langhårede katte fælder "mere" fordi hårene er længere. Til gengæld er de nemmere at styre, dvs at få samlet op eller at fjerne med en børste, f.eks på tøj og tæpper, hvor de korte hår sidder i alting.
    Men mht. valg af race, så ville jeg, hvis jeg var dig, prøve at kigge mig om efter en voksen kat på 1 år eller mere som søger nyt hjem, af én eller anden årsag. Det er uendeligt svært at bedømme en killings temperament - altså hvad den udvikler sig til når den bliver voksen. Man kan ikke vide, om den bliver meget kælen eller en lille frøken kostbar. Og Der er faktisk temmelig ofte nogen som søger nye hjem til deres katte, og også tit helt vidunderlige katte, og så er det meget nemmere at vurdere temperamentet når de er udvoksede. Så ved du også på forhånd at de er indekatte, og hvordan de trives med det.
    Det er bare et forslag, som du kan overveje.


  • Helle H
    Helle H Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 7
    #48   17. dec 2014 Hvorfor er det egentlig, at du ønsker en kat? Hvis det er et kæledyr til dine børn, kan du jo også købe en skildpadde eller have nogle fugle. Men, de sviner jo også... og kan formentlig også være allergifremkaldende.

  • Jutta H
    Jutta H Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 19
    #49   17. dec 2014 Og i øvrigt kan en kat udmærket trænes til små sjove ting og lege. Det kan alle dyr med den rette tålmodighed og belønning. Og hvis ikke de kunne det ville der ikke eksistere nogen kattefilm, men det kræver lidt viden om træning. Ikke at jeg gør så meget i det, men mine er da trænet til at kunne ligge på ryggen i min arm og blive nusset på maven, og jeg kender én, som kan gi´pote, he,he.

  • Jutta H
    Jutta H Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 19
    #50   17. dec 2014 Helt ærligt. Camilla skriver at hun har haft kat før, og hun spørger bare om vi har nogle forslag til hvordan hun bedst vælger, med de "krav" hun stiller. Jeg forstår det ikke som absolutte krav, men den type kat, der kommer nærmest hendes "krav". Og jeg vil gentage, hvad jeg én gang før har sagt her på siden. Jeg synes, at der er en tendens til at overfalde folk, der spørger, anklage dem, og til at dreje diskussionen over i nogle yndlingsemner, som handler om at man ikke skal anskaffe sig kat, hvis man ikke har forstand på det, at killinger der ikke er stamtavleførte bare skal slås ihjel, og typisk at man hellere skal anskaffe sig en skildpadde eller lignende uforskammede svar. Det eneste man ikke gør er at svare sagligt og venligt på, hvad der bliver spurgt om!!!!
    Hvad med lige at prøve med lidt venlighed, og så kan man jo også lige først spørge nærmere ind til hvad der bliver ment, hvis man ikke helt forstår spørgsmålet i stedet for straks at buse ud med al landsens ulykker.


  • #51   17. dec 2014 Hej Camilla
    Selvfølgelig skal du da have en kat, det er jo noget af det skønneste i denne verden! Normalt gider jeg ikke skrive indlæg eller svare på noget herinde, simpelthen fordi tonen meget hurtig bliver ubehagelig og fuldstændig ligegyldig i forhold til hvad folk spørger om, men nu gør jeg det så alligevel smiley
    Ja alle katte fælder, både korthårs og langhårs, der er forskel på strukturen, personligt foretrækker jeg langhårs fordi det er blødere i strukturen og nemmere at støvsuge og med en 5 min børstning 2-3 gange ugentligt, så har man taget meget. Mht til at lære en kat tricks, så kan det sagtens lade sig gøre, jeg har kat som både leger apport, sitter og gir pote. En lejlighedskat kan også lære at gå i snor, så man dagligt kan give den lidt frisk luft, på et stille og roligt grønt område. Det er dog ikke noget en hårløs kat har brug for??? Det med at bruge toilettet har jeg aldrig forsøgt mig med, men det kan sagtens lade sig gøre, der findes et træne sæt til dette ( men det kender du sikkert ) og så vælger jeg alligevel at kommentere på det med allergien også selvom det ikke er et issue for dig Camilla, men mere som en ekstra velment oplysning, fordi jeg benytter en hver lejlighed til at nævne den ret ukendte rase jeg opdrætter smiley nemlig den tyrkiske Van der ligesom den siberiske kat, ikke har det enzym i spyttet som mange er allergiske overfor MEN det betyder ikke at de er fuldstændig allergi venlige, jeg har dog med god held solgt killinger til allergikere. Men udover er det er den tyrkiske Van en legesyg og aktiv kat som ofte bliver beskrevet som en hund i katteklæder og så har den en forkærlighed for vand. Hvis det har vakt din interesse er du velkommen til at læse mere om denne meget smukke og helt fantastiske race på min hjemmeside: www.zahles.dk
    Mvh Heidi
    Og held og lykke med at finde den helt rigtige kat som passer til jeres familie.


  • charlotte s
    charlotte s Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #52   18. dec 2014 En sphynx som kan fås uden pels-deraf ingen fældning smiley en hellig birma kan oz være et bud-da de fælder i totter når de skifter pels efter årstiden men altså ingen strittende hår rundt omkring året rundt .. begge racer meget kælne men ved altså ikke liiige hvor meget de kan trænes til div ting .. Tror ikke det er race bestemt men mere hvor heldig man er med den enkelte kat der gider være med på den ide smiley


  • #53   18. dec 2014 Charlotte, jeg kunne godt tænke mig, at se en birma der fælder i totter?? Jeg har haft 4 og de har føllet på samme måde som min Maincoon og min Kurilian bobtail smiley
    Men de 4 Bimser har haft meget forskellig pels kvalitet, de 2 af dem skulle kun børstes for sjov smiley


  • #54   18. dec 2014 Katte fælder ikke hele tiden. Jeg synes nærmest det er i perioder. Et par gange om året så som foråret, Der ud over handler det også om pelskvalitet.

    Med rette træning kan du lære katten nogle ting. det handler vidst mere om teknik end race og andet. Ja, nogle racer er måske "klogere" end andre.


  • #55   19. dec 2014 Lena så vidt jeg husker har du udekat od så har du ret så fælder katten primært om foråret når vinterpelsen smides.
    Men indekatte har det med at fælde mere eller mindre hele tiden, dog ikke samme mængde konstant, men de fælder oftere end udekatte, er min erfaring.


  • charlotte s
    charlotte s Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #56   19. dec 2014 Jette L -det gjorde mine 2 birmaer -ligeledes 2 hos underboen og det var det svar jeg har fået fra flere opdrættere-deraf svaret til trådstarter!!

  • #57   19. dec 2014 Jeg ville ønske du havde billede af det smiley og gid min fældede på den måde, altså uden filter smiley

  • charlotte s
    charlotte s Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #58   20. dec 2014 Nu har jeg ikke kat mere-så lidt svært at tage billeder -så du må nøjes med at stole på mine ord smiley

  • #59   20. dec 2014 smiley det burde jeg vel smiley men kender for mange bimser, og har ikke hørt eller set det før, så jeg tror lige jeg vil tjekke med flere bimse ejere og opdrættere smiley

  • #60   20. dec 2014 Undskyld smiley kan se jeg har linket forkert til min hjemmeside. Og så en lille tilføjelse....den tyrkiske vans pels adskiller sig fra langt de fleste semi og langhårs katte ved, at de ingen underuld har og derfor ikke får knude/filtre i pelsen, så at børste dem 2-3 gange om ugen er kun for at forhindre at de fælder. Selv børster jeg næsten aldrig mine katte og de har aldrig knuder i pelsen smiley
    Mit hjemmeside: www.dkzahles.dk


  • #61   20. dec 2014 Charlotte smiley jeg har nu fået, at vide at flere har bimser der fæller i totter, men åbenbart ikke alle smiley

  • #62   20. dec 2014 De har adgang til løbegård, hvis det er det du mener med udekat Heidi

  • charlotte s
    charlotte s Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #63   21. dec 2014 Jette L -nej, der er ingen regler uden undtagelser .. Godt du fandt ud af det ikke var noget jeg fandt på smiley

Kommentér på:
Hjælp til ny kat!

Annonce