Ny i "Katteverdenen" Ny i "Katteverdenen"
Hej alle kattekyndige mennesker
Jeg er ny indenfor denne verden af katte. Min kæreste er dog vokset op med udekatte.
Og vi vil meget gerne have en kat... Så jeg læser og læser og prøver at blive klogere.
Bor i lejlighed, såleder efter en indekat. Har læst en del op på Maincoon og Ragdoll, som skulle være gode indekatte. Super flotte katte med et godt temperament. Men disse racer er også langhårskatte og vil helst have en korthårskat.
Så jeg læste videre... Huskatte, det er virker lidt som om det er som vinden blæser, om de kan være indendørskatte eller om de skal ud. Og ville være ked af at købe en katsom ikke trives indenfor.
Har læst mig helt skeløjet, også herinde i forskellig emnesøgninger. Så nu må jeg bede om jeres hjælp og ekspertise. Kan I hjælpe med en korthåret katterace, som vil trives med at være en indendørskat?
På forhånd tak
Line
nov 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
okt 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 6 Emner: 5 Svar: 77
nov 2014
Super - så vil jeg sætte mig ned og læse op på de racer også
Tak for jeres hjælp!
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Til di spørgsmål, så vil jeg sige generelt så kan alle katte være indekatte, men det kræver at de aldrig aldrig har været udenfor hverken somme killinger eller for en kort tid, dette er super vigtigt for at det skal have en chance for at virke..
Når det er sagt så vil jeg sige at jeg har 2 huskatte der er inde og aldrig kommer ud, det fungere fint her og ved mange andre herinde der også har huskatte som indekatte hvor det fungere, så huskatte kan skam nemt fungere som indekat..
Vælger du en racekat så sørg for at læse godt op om temperament og aktivitet, hvis i ikke er til aktive katte så lad være at vælge en Bengal, og giv nu den smule ekstra og køb en med stamtavle, alt for mange er blevet snydt med at det er en bestemt race og når det så kommer til stykket så er det en blanding og slet ikke det man har betalt for..
Jeg kan ikke råde dig til en bestemt race, du må gøre op med dig selv hvilket aktivitet niveau den må/ skal have hvilke muligheder du kan tilbyde osv..
I øvrigt er der ikke specielt meget pelspleje ved den Hellige Birma hvis det er pga pelspleje du vil fravælge langhårskatte
jan 2012
Hvilket jeg ikke vil anbefale at man kaster sig ud i som første gangs katteejer..
nov 2014
Mange tak for dit udførelige svar
Tror jeg læner mig op ad huskatten - som aldrig har sat poterne udenfor
Og tak for dit råd om at læse op - det synes jeg nemlig også er vigtigt, så man kan give katten de bedste betingelser for et godt liv. Det er vigtig for mig/os, da det er os der vælger katten til og så skal den også have det så godt som overhovedet muligt.
Og tak for tippet vedr. pelspleje på en Birma.
Line
jan 2012
Hvis det ikke er nødvendigt med en killing så kan du evt se efter en pensioneret avlskat på et par år som så er blevet fixet og skal fungere som kæle kat, de er ofte billige og man ved hvad man får
Hvis du gerne vil have en killing så vil jeg kraftigt opfordre dig/ jer til at vælge 2 på samme tid, de behøver ikke at være søskende men helst i ca samme alder, en indekat kan nemt komme til at kede sig alene, så du vil opleve det som et stort plus, de bliver ikke mindre kælne eller kontaktsøgende af at være 2..
Evt kan du se hvad der er på internaterne, når foråret kommer så vil der blive et boom af killinger på internaterne, evt kunne du/ i overveje at ansøge om at blive plejeforældre til killingemor og killinger og evt ende med at beholde/ adoptere en eller flere af de killinger i har i pleje (sådan fik jeg min Tøsen), så er så givende en oplevelse at jeg vil anbefale alle med et stort kattehjerte det
nov 2014
Og nej det behøver ikke at være en killing, så en pensioneret avls-kat kunne være en oplagt mulighed - den tanke havde ikke lige slået mig.
Tænkte også at slå et smut ud fordi internatet i Roskilde - men er bare bange for om kattene som er blevet indleveret på et internat, fået oplevelsen af at løbe rundt udenfor. Men det kan jeg vel snakke med dem om, når jeg er der
jan 2012
Nu kan jeg jo kun udtale mig om hvordan det foregår på Kattens Værn i Slagelse for det er de eneste jeg har haft og stadig har kontakt med..
Da jeg fandt ud af at jeg ville være pleje mor da skrev jeg en mail til dem og beskrev hvem jeg var og hvad jeg kunne tilbyde..
Kort efter blev jeg ringet op om jeg var interesseret i en mismor med 4 killinger i pleje, hvilket jeg sagde ja til, mismor var blevet efterladt ved en flytning, og havde samme da som hun blev hentet af KV på adressen født 4 killinger, dem alle 5 overtog jeg plejen af 3 dage senere.
Mismor havde selvfølgelig været udenfor så hun kunne kun formidles videre som inde/udekat, men killingerne havde aldrig sat en pote udenfor, for som plejemor der skriver man under på at de ikke må komme ud, af flere årsager, den ene at så er de nemmere at videreformidle, for så kan alle overtage uanset om man ønsker inde eller ude kat, den anden årsag er pga sygdomme..
Så hvis en killing er født på internatet så har den aldrig sat en pote udenfor, men er det en voksen der er indfanget eller indleveret så er det jo ikke til at sige 100 %, men ja internatet burde kunne vejlede dig om den egner sig til inde eller udekat, jeg kender ikke Roskilde, desværre har jeg hør om andre internater som ikke har været helt ærlige omkring fakta om katten, men tror på at langt de fleste internater vælger ærlighed fremfor at komme af med en kat..
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 813 Katte: 20 Annoncer: 2 Emner: 118 Svar: 7.765
jan 2012
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Bortset fra som I også har snakket om, et voksent individ, der er ude over den mest aktive alder, og som har vist at den ikke har behov for andre katte
Der er rigtig mange dejlige korthårsracer, killingelisten.dk, som Heidi også henviser til er et godt sted at starte, da mange af racerne er racer, der findes i DK, samt at der er en kortere racebeskrivese af racerne.
Européen minder forholdsvis meget om en maine coon på nogle punkter, i form af at den tager tingene ret afslappet, er medium aktiv og er glad for gæster mv.
Ragdoll er dog en af de mest rolige/mindst aktive af racerne, så hvis det er ovre i den type, så kan I prøve at kigge til især briter og også exotics (der findes også opdrættere af exotics, der ikke avler efter et helt så ekstremt look som man typisk ser på udstillingerne mv.).
Bambinos, Munchkins og Scottish Fold er ikke racer, som jeg vil anbefale, da jeg finder avl på den type ekstrem-mutationer etisk forkert - især avl på scottish fold-genet, som udover de foldede ører giver slidgigt, fordi genet giver for dårlig en brusk. Så er der mange andre racer som jeg hellere vil anbefale.
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
Hvor er Kuma dog en dejlig smuksak..
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
Men de er ret tids og socialt krævende : P
Men lækker kat! Der er nysgerrig, snakkesaglig og legesyg ^_^
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.156
Bimser? Jeg har haft 2 med den nemmeste pels i verdenen og 2 som kræver arbejde...
Min bobtail ( der følger ikke andre skavanker med) har en skøn pels, næsten uden pleje, og den kan så også fåes i en kort version.
Den er en del mindre end MCO, min er ca 5,5 kg tung, men den har bare det skønneste temperament ala MCO ??
Min bimse er også skøn, men du skal finde dig en god opdrætter hvis det skal være en bimse.
Min oplevelse er, at bimser har mere krudt bag i og har mere temperament og unoder, men de vinder ens hjerte under alle omstændigheder.
Jeg tror de fleste katte vil vinde dig, når du først har valgt, og din kæreste skal nok finde ud af, at der er forskel på katte som er inde katte og udekatte, det kræver mere, at eje en indekat
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 75 Katte: 5 Emner: 112 Svar: 683
nov 2014
1000 tak for jeres input.
Jeg skal gerne læse op både på British Short her og de andre nævnte racer.
Vi leder efter en kat med et roligt temperament, men som gerne vil leges og hygges med. Både kæresten og jeg har fuldtids jobs, men jeg har svingende arbejdstider og kæresten har aftenarbejde. Så det skal der også tages højde for, når der skal tages stilling til racen.
Aftegninger og farve er sådan set underordnet.
Hvornår er der udstilling i Hovedstadsområdet? For så kunne det da være en god ide, at kigge ind forbi og se og snakke med de forskellige racers ejere.
jan 2012
Ved ikke om der er flere der ikke er nævnt her
aug 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 17
okt 2012
Jeg vidste ikke dette var en side, hvor kun FIFE katte kunne være? Jeg troede da at alle var velkomne?
aug 2011
Tag dig ikke af det. Fife eller ej. De racer egner sig måske lige ikke som starterkatte for trådstarter, men derfor er de jo stadig fantastiske og søde katte. Nogle hunderacer er jo også mere krævende end andre.
okt 2012
Jeg har nu godt nok solgt katte til førstegangs-ejere, uden nogle problemer. De er jo ikke anderledes eller kræver andre ting, end andre katte gør.
nov 2013
Lubas, jeg har ellers hørt, at Europæeren skulle være meget aktiv.
okt 2012
jan 2012
Hvad du siger eller mener om mine katte er jeg ret ligeglad med, for de er mine og du kommer aldrig i berøring med dem.
Men det handler ikke om dig og mig men om hvilken race der passer til TS.
jun 2006
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.082
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Jeg ville nok råde jer til, at prøve og se på de nærliggende internater,om de har en indekat, som I forelsker jer i
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
Hvor er det dejligt at se, at du sætter dig så grundigt ind i det hele inden du beslutter dig
aug 2011
jun 2006
jun 2006
nov 2013
jun 2006
jun 2006
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.085
et godt råd, hvis du vælger en killing, så få to. Især når du og kærsten ikke er meget hjemme. for en vil komme til at kede sig, og så kan det gå ud over møbler mm.
vælger du en voksen, ville jeg nok også have to. så de kan holde den anden med selskab
jeg har så godt nok løbegård, men mine 16 nyder at der er selskab.
jeg er også til internatskatte, men jeg har så været hos kv, og har flere katte derfra.
hvis du vælger et internat, så sørg for at tjek dem uden inden du tager en beslutning. Ikke alle internatter er lige til at stole på. vi fik desværre flere katte ind fra db hvor de var blevet solgt som noget andet end de var (bla indekatte som havde været ude, eller børnekatte som ikke kunne tåle katte)
tjek tingene - spørg evt her inde, der er altid nogen som kender de forskellige internatter - jeg er fra fyn
jeg har kun siamser så kender ikke så meget til de andre racer - kun lidt sygdomme mæssigt. Siamser er søde katte, nemme at holde men meget snakkede. Men også meget kælende.
læste engang en bog hvor man sammenlignede de forskellige killinger. perserne var søde og stille og siamserne kunne kravle i gardinerne (har dog ikke oplevet dette)
Men husk på at det faktisk kan være lige meget hvilken race du kigger på. For alle katte er forskellige- også indenfor samme race. fx min siam er mere huskat end siam. faktisk havde jeg en blanding som var mere siamsere end min siam. det kommer an på opdragelse
et godt råd vil være at besøge nogle internatter, evt en udstilling eller to. Men vedr udstillinger så skal man lige huske på at mange af kattene er mere oppe og kører pga udstillingen end de vil være privat
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
http://i.imgur.com/fHXIeJ3.jpg
http://i.imgur.com/O8ieH7q.jpg
Jeg synes faktisk det er en rigtig flabet måde at bagtale andre på. - Steder hvor dem trådstarter omtaler ikke har en jordisk chance for at kommentere på. Især set i bakspejlet af, at den første til at anbefale egne racer netop var hende selv.
I stedet for, at respektere, at andre måske ikke bifalder det hun laver, så skynder hun sig andre steder hen og søger rygklapperi - og sørger for at gøre det steder hvor jer der er omtalt ikke kan kommentere. Trist opførsel fra en opdrætter.
jun 2006
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Det er så skønt at konstatere at du sætter dig ind i hvad det vil sige at være katteejer ,at du læser om emnet fedt
Jeg er den heldige ejer af en huskat hentet på Brande internat skøn ligevægtig kat
Måske var det noget ?
Uanset hvad ønsker jeg dig held og lykke
aug 2012
Glem hende, hun gør sig selv til grin,ved at synke så dybt.
nov 2013
aug 2012
maj 2012
Ja vi må bare glemme det, springe op og falde ned på det
nov 2013
jan 2012
Hun bliver til gengæld trådt på fordi det er racer hun selv opdrætter som der bliver frarådet imod..
Hun må gøre og sige hvad hun vil, jeg kender hende ikke personligt og hun kender ikke mig, der vil altid være nogen som ikke kan tåle at blive sagt imod.
jun 2006
aug 2012
He
Nå , intelligens er ikke alle forundt.
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 81
Jeg vil anbefale to, og så skal du selvfølgelig tage lidt højde for kattene i din indretning. Mine piger har et enkelt gulv-til-loft kradsetræ, en dukkeseng med et uldtæppe samt et tæppe i vindueskarmen. Derudover lidt løst legetøj.
Kattene er gode til at "være nok i sig selv" og har ikke problemer med at være alene, i og med at de har hinanden. Alligevel kommer de begge tøffende om aftenen, og vil ligge lidt på skødet
To neutraliserede katte, det vil jeg klart anbefale.
jun 2006
"Nu skal du høre her Eva.
Jeg sender dig ud af gruppen, for gider simpelthen ikke du henter budbringere ind, som har deltaget i balladen på andre grupper. Jeg sagde stop, og når jeg siger stop, mener jeg STOP.
I kan holde jeres ballade på KG. Jeg lavede denne lille gruppe, for hyggens skyld, ikke en kamp mellem racerne."
Det finder jeg knagme sært, for jeg aner ikke hvilke budbringere der er tale om, og har da i hvert fald ikke behov for andre til at "kæmpe mine kampe", det kan jeg altså godt selv klare!
(Og ja, jeg burde sikkert ikke poste det her, men admin fra gruppen har så blokeret mig, så jeg ikke engang kan få lov at fortælle at jeg ikke aner hvad vedkommende snakker om - oh the joys of facebook)
maj 2012
aug 2012
Helt enig med Jette.
Du ved rigtig meget ,mon ikke reaktionerne bunder i misundelse og manglen på ord.
Glade for dig her på KG
Ny i "Katteverdenen"