{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.289 visninger | Oprettet:

Gøre udekat til indekat? {{forumTopicSubject}}


Hej alle! Jeg har brug for et godt råd vedrørende følgende.

Min ældre kat (15 år snart), har altid boet i min families hjem. Jeg flyttede selv hjemmefra for 3 år siden, men indtil da sov han hver nat på mit værelse og var "min" kat.

Siden da har han boet sammen med mine forældre og deres lille hund. Min mors astma er siden blevet tiltagende slemt, og hun kan derfor ikke have ham særligt tæt på sig uden at få vejrtrækningsproblemer. Han må derfor ikke sove i soveværelset med alle de andre, og sover selv ude i stuen. Min mor er også nødt til at "skubbe ham lidt væk", når han kommer for at snakke. Han er meget snakkesaglig og vil helst helt op i ansigtet på dem, der skal nusse ham. Hvilket ikke fungerer super med min mors astma.
Når jeg er derude vil han meget gerne snakke med mig, hvilket sommetider skaber lidt "konflikt" og konkurrence mellem hunden og ham, da de begge gerne vil mig, når jeg kommer derud.

Min mor har flere gange tilbudt, at jeg bare kunne tage katten med hjem, men indtil nu har jeg tænkt at det simpelthen ikke ville være det bedste for katten. Han er en Norsk Skovkat på 14 år, der har boet i det samme hus de sidste 14 år... Hvor han selv går ud/ind af kattelem osv.
Men nu kan min mor ikke tåle ham, og selvom han har adgangen til at gå udendørs går han efterhånen ikke ret langt væk fra huset mere, som han gjorde da han var yngre.

Nu er jeg simpelthen forvirret og ved ikke helt, hvad der ville være bedst for ham mere?
Hvis han flytter hjem til mig er det i en ret lille lejlighed, hvor han skal være indekat.....

For/Imod?? Hvad havde i gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gøre udekat til indekat?
  • #1   1. jan 2016 Jeg kan da godt se problemet for din mor, men jeg ville ikke flytte en kat i den alder, og da slet ikke gøre ham til indekat.
    Når han vælger at være inde nu er det hans valg, og du har ikke en gang en løbegård, men kun en lille lejlighed.
    Jeg vil syndes, at hvis din mor ikke vil beholde ham, er der kun 2 muligheder, den første er et nyt hjem hvor han kan komme ud i løbegård, jeg ville ikke gøre det med en kat på næsten 15 år.
    Den anden mulighed er at give ham fred.
    Jeg håber din mor kan klare det den tid han har tilbage smiley


  • #2   1. jan 2016 Jeg ville ikke flytte en gammel kat. Så ville jeg hellere give ham fred

  • #3   1. jan 2016 hvis jeg var dig så ville jeg prøve at gøre det. især når han nu er så gammel at han nok ikke er så aktiv mere som før
    bedst ville være hvis du har mulighed for at lærer ham at gå i snor, sådan at han daglig får lidt tid ude. det kan for nogle katte nemlig være nok

    på kv solgte vi engang en ældre kat, som i den tid hun var hos os, aldrig var ude i vores løbegård. hun blev indekat uden problemer

    vend det om, hvis du ikke prøver bliver den nok aflivet. det er super svært at finde et nyt hjem til en 15 årige gammel kat - tror faktisk ikke at det vil lykkes.
    og fungere det ikke hos dig, ja så må du så tage den hårde beslutning, men så har du prøvet.

    jeg har selv astma - med bla allergi overfor hunde, så jeg ved godt hvordan din mor har det. og DET er ikke sjovt.


    jeg ved godt at jeg normalt ikke vil anbefale dette men i sådanne tilfælde, hvor det er en rigtig gammel kat, som endelig vil stå til en aflivning alligevel, så kan det ikke skade at prøve. Lykkes det, ja så kan du give katten nogle gode år hvor den kan gå og hygge sig.
    har selv en kat med gigt som ikke går ud, og slet ikke om vinteren. han er godt nok kun 11 år


  • #4   1. jan 2016 Hmmm min første tanke var nix ikke på vilkår, man gør ikke en udekat til indekat, hvis du havde mulighed for løbegård så OK men ellers nej.
    Så tænkte jeg lidt inden jeg skrev, læste din indlæg en ekstra gang og så tænkte jeg hvad er alternativet.....
    Det lyder til at din mor har det rigtig skidt i forhold til katten, ikke han ikke kan lide den, men at hun bliver fysisk syg, og det kan jeg forholde mig til, for jeg får selv vejrtrækningsproblemer problemer når jeg er i kontakt med hunde grundet allergi, så jeg kan nemt sætte mig i din mors sted.
    Med det for tanke så er katten 14 år og dermed ikke nem at videreformidle så alternativet er aflivning, så min tanke er at hvis du kan indstille dig på at hvis det ikke fungere for katten at blive indekat, så afliver du ham, så syntes jeg du skal prøve og se om han kan indfinde sig i det, men hvis du ikke kan forliges dig med tanken om at aflive ham hvis han ikke trives hos dig og du så vil prøve at flytte ham endnu engang så skal du ikke tage ham hjem til dig, så det er en beslutning du skal tage inden du tager ham hjem, hvad skal der ske med katten hvis den ikke kan trives som indekat?????


  • #6   1. jan 2016 Min mors 9-årige kat har altid kunnet gå ind og ud som det passede ham. I sommers begyndte naboerne så at brokke sig over ham, da han er en slagsbror og skabte lidt ravage blandt kattene i nabolaget. Han flyttede så hjem til min søster til et liv som indekat, og han har trivedes perfekt! Han har aldrig bedt om at komme ud, og han har altid elsket min søster, så det var den bedste beslutning for alle parter! Jeg synes I skal give det et forsøg!

  • sofie H
    sofie H Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 11 Følgere: 1 Svar: 2
    #11   3. jan 2016 Pyha, den er svær! På den ene side er der din mors astma og på den anden side er der din kat. Tager din mor noget astma medicin, eller har hun mulighed for det? Jeg synes det lyder som en fin løsning, at katten bliver hvor den er. Det er unødvendigt stressende for en så gammel kat at skulle flytte i sig selv + endnu mere hvis den samtidig skal gøres til indekat. Derudover er det begrænset hvor mange leveår der er tilbage i gammelmis, og mon ikke den bare skal have lov til at nyde haveudgang det sidste stykke korte/mellemlange tid?

  • Henrik D
    Henrik D Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   3. jan 2016 jeg ville give det et forsøg, det er jo syndt for katten at den ikke kan komme til at "snuggle" med din mor og at finde en der vil tage ham i den alder er nok noget svært, og det vil virklige pine mig at skulle aflive en fuldt ud rask kat.

  • #13   14. jan 2016 Hej alle!

    Tusind tak for alle jeres gode tanker og forslag smiley Siden jeg skrev indlægget her har sagen pludselig taget en lidt drastisk drejning. Min mor var på sygehuset og fik at vide, at hun ikke måtte beholde katten længere, da hendes astma har udviklet sig til et stadie, hvor der er stor risiko for indlæggelser og pludselig iltmangel osv...

    Min mor ringede til mig og spurgte, om jeg ville have ham herind, eller hvad i al verden vi dog skulle gøre. Jeg tænkte, som mange af jer også gør, at det ville være synd at flytte ham nu, men alternativet lige nu var at aflive ham.
    Derfor ringede vi til vores dyrlæge, der både kender ham og jeg, og forhørte os om, hvad de mente ville være den bedste løsning i denne situation.

    Pga. hans fremskredne alder og det faktum, at han og jeg altid har haft et meget tæt bund, mente hun at det helt sikkert var forsøget værd at flytte ham ind til mig. Så i fredags flyttede han ind i min lejlighed... Jeg havde SÅ ondt i maven over det. Dyrlægen sagde at vi skulle give det 14 dage før vi afgør, hvorvidt han kan trives her eller ej, og nu er der knap gået en uge.

    Han har taget det over al forventning indtil videre! Han var naturligvis lidt over opmærksom de første par dage og skulle vænne sig til alle de nye lyde, og gemte sig under sengen, hvis han hørte noget nyt eller hvis han var alene hjemme.

    Allerede første aften brugte han kattebakken (Det har han ellers aldrig prøvet før.... Så godt klaret!) og det har han ingen problemer med (udover at han slæber grus rundt i hele lejligheden i sine langhårede poter :p)

    I de her dage virker han helt tryg herinde. Han gemmer sig ikke mere, og når han har været alene hjemme kan jeg se at han både har spist, brugt bakken og leget (og væltet mine ting... Kan nogen fortælle ham at han er senior? smiley ).
    Han er utroligt kontaktsøgende, men det var han også da han og jeg boede hjemme - mens jeg skriver dette vader han rundt på mit skrivebord, ligger sig henover mine arme og tastatur og spinder så højt at han overdøver min musik smiley

    Han har vist en smule interesse for døren, men han har ikke bedt om at komme ud eller lignende. Alt i alt tænker jeg, at det er positive tegn?

    Jeg forsøger at aktivere ham lidt, når jeg er hjemme, ved at lege med ham osv. og sprede hans foder lidt rundt omkring - På trods af hans alder har han ret stor legelyst! Jeg tømmer bakken morgen og aften, så den er frisk og fin til ham, og så får han vand og mad morgen og aften.

    Han har legesager her, og mangler en form for kradsetræ... Men udover det - er der så noget jeg mangler at tænke på ift. at han er indekat nu? Er enormt bange for at han ikke trives, og at jeg så ikke opdager det smiley


  • #15   14. jan 2016 At katten kendte sin nye ejer har helt sikkert gjort en verden til forskel. Tror også det var derfor dyrlægen mente det kunne lade sig gøre at flytte ham

  • #16   14. jan 2016 prøv at tjek zooplus.de for et godt kradsetræ
    lad være med at købe for lille

    har selv to af disse og selv de gamle bruger det. det er til store katte


    profilbillede
  • #17   14. jan 2016 Tusind tak for forslaget smiley Jeg må ud og finde et, der passer til hans behov (og størrelsen på min lejlighed o: )

    Han ligger lige nu i min seng ved siden af mig og snorksover smiley


  • #18   14. jan 2016 det er så hyggeligt - når de endelig sover. har en 5 mdr killing og der er bare gang i den når vi skal i seng - når lyset bliver slukket, så går han dog i seng. så lige nu er de fuld gang i den

    de ældre katte er bare meget nemmere.

    men det godt at hører at det bare går så fint smiley
    så det var godt at du sprang ud i det.


Kommentér på:
Gøre udekat til indekat?

Annonce