{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.567 visninger | Oprettet:

Astmatisk bronkitis {{forumTopicSubject}}

Hej. Min 16 år gamle hunkat har lige været ved dyrlæge, da hun igennem længere tid har haft en slags "rallende" vejrtrækning, især mens og lige efter hun har spist, også er hun begyndt at "snorke" meget. Dyrlægen sagde at hun har et forstørret hjerte og astmatisk bronkitis. Hun mente det kom pga hendes alder også at hun er overvægtig. Hun fik et sprøjte med steroider og det skal hun have resten af hendes liv. Dyrlægen sagde også at man "først" fik problemer med steroider efter 1-2 år, og at jeg ikke skulle regne med at min kat blev 20 år.
Så jeg ville bare høre om der var andre der har erfaring med/kender til lidelsen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Astmatisk bronkitis
  • #1   23. aug 2006 jeg kender til det, fordi jeg fejler det selv , men jeg ved ike noet om det =(

  • #2   23. aug 2006 ikke det med hjertet men med bronkitis


  • #3   23. aug 2006 Jeps - Jeenie har været på medicin de sidste mange år.


  • #4   23. aug 2006 dog vekslende mellem binyrebark hormon - tetracycline og forskellige penicilliner.


  • #5   23. aug 2006 Hvor gamle er jeres katte og hvor længe har de haft det? Har der været bivirkninger med medicinen?

  • #6   23. aug 2006 Jeg har en hunkastrat på 5 år med astma. Hun fik det konstateret ved røntgen og lungeskyl for snart et år siden. Bahandlingere er her også injektioner med binyrebarkhormon (Depomedrol). Generelt tåler katte binyrebarkhormon godt, men helt risikofrit er det nok ikke (sukkersyge er det, der oftest bliver nævnt som bivirkning). For mig er det dog et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper imod hinanden. Det er muligt, jeg forkorter min kats liv med et par år, men hendes livskvalitet forbedres imens, hun er her. Og det tæller højere mener jeg smiley

    Min erfaring med injektionerne (har også brugt dem til en allergikat og har såmænd også selv fået en i foråret pga. voldsom høfeber)er, at de holder 2-3 måneder. Men det varierer nok fra kat til kat.

    Andre muligheder er tabletter eller inhalationsterapi. Sidstnævnte kan du læse om her: http://193.89.230.12/DVT/dokumenter/doc/9190.pdf


  • #7   23. aug 2006 Bahandlingere=Behandlingen

    smiley


  • #8   23. aug 2006 Jeenie er 14 år. Hun har altid været syg. Men det er først de sidste 6 år hun er blevet medicineret. Nu er hun på medivin 10 dage/md.

  • #9   23. aug 2006 Nej der er ingen bivirkninger, men hun holder jo ikke evigt. Nyder hver en dag med hende.

  • #10   23. aug 2006 Koritson/binyrebarkhormon er den eneste behandling for astma hos mennesker og dyr. Den allerbedste behandling er en kombination af noget forebyggende og noget til akutte anfald.
    Jeg kan varmt anbefale at læse denne amerikanske site om en kat med astmatisk bronkitis www.fritzthebrave.com - det er nok det site på nettet, hvor mest praktisk og teoretisk viden om felin astma er samlet. Min dyrlæge og jeg fik megen god inspiration mht behandling af min hunkat med astma, som blev meget stresset ved pillegivning og ikke tålte depomedrol depoterne )kroppen indkapslede dem og forsøgte at udstøde dem - de måtte opereres ud).
    Inhalationsmedicin var den bedste behandling for min hunkat. Jeg vil også formode, at det er den behandlingsform med færrest bivirkninger, da medicinen kommer direkte hen, hvor den hører til - nemlig i lungerne/bronkierne.


Kommentér på:
Astmatisk bronkitis

Annonce