1.873 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Indekatte vs. udekatte... Indekatte vs. udekatte...

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger...

Fik læst at en herindefra skrev, at det er ulovligt at have løsgående dyr... er det rigtigt...?

Det jeg egentligt gerne vil ha en mening om, er jo dette med at ha sine katte ude eller inde...

Mine egne er indekatte, og kun min ældste har være ude før, simpelthen fordi hun er smuttet ud mellem benene på os ved et uheld...
Men nu hvor vi snart flytter i hus, fik jeg at vide af en mand, der også har 2 katte som fritgående katte, at jeg bare var ond og så videre, når mine katte kun måtte være inde...
Og at når man havde en stald, så skulle de katte f**** bare ud og fange nogle mus...

Det kan jeg bare ikke forholde mig til... sådan vil jeg da ikke ha mine katte skal leve... smiley
Har planer om at bygge en voliere til dem og et værelse i huset kun til dem... hehe... som et børneværelse, bare til kattene, som jo er mine unger... og selvfølgelig adgang til hele resten af huset... smiley

Vi gør jo forskelligt... og det er her vores forskellige meninger kommer inde...
Hvordan har du kat? Inde, ude eller begge dele...

Kan man bo på landet uden at ens katte skal rende frit rundt og leve af mus?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indekatte vs. udekatte...
  • #1   13. sep 2006 Jeg ved ikke om det liger er ulovligt at have løsgående dyr...........
    Men der står i lovgivningen at du er forpligtet til at holde dine dyr på EGEN matrikel, så ja - så er det vel ulovligt.

• #3   13. sep 2006 Vi har 3 indekatte der slet ikke kommer ud. Mine forældre synes det er synd de skal være inde, men vi bor oven på en kiosk hvor der kommer mange fulde mennesker i weekenden og folk kører altså råddent her i Horsens (der er altid nogen der kører råddent lige meget hvor man bor henne).
    Vores katte kender ikke til udelivet, og de har hinanden, os og masser af legetøj på 110 kvm.

Vi snakker om at købe hus om et par år, og vil så lave en løbegård til dem de kan komme ud i. Jeg kender flere der bor på landet hvor kattene kun kommer ud i sele eller i en løbegård.

• #5   13. sep 2006 Okay, mange tak... smiley
    Det er jo helt rigtigt at det ikke er til at vide, om katten bliver på egen matrikkel, når man lukker den ud...
    Så kan jeg også fortælle det til ham, der mente jeg var ond...

Der er bare mange, der har den mening at det er synd, hvis en kat ikke kan rende frit ude hele tiden...
    Men sådan oplever jeg også mange mister deres katte på...?

Min svoger og hans familie havde en lille kat, de bare lukkede ud hele året rundt... lige fra start af, i stedet for at ha den inde i første par uger...
    Den blev endda kørt over en gang, men fik stadig lov til at rende frit ude... Indtil den en dag, ikke engang 1 år gammel blev gravid... den forsvandt inden den fik killinger, og de har aldrig set den siden...
    Dette er jo også en af de skidte historier, og ikke alle udekatte har det sådan...

Men er det ikke svært at ha sin kat ude, uden at tænke over, om der sker den noget og om den kommer hjem igen?

• #6   13. sep 2006
    JA, man kan godt på landet uden kattene render frit rundt og lever af mus! Vi bor på landet, har 10 neutaliserede katte og de har hele huset, samt en kæmpe løbegård, som de kan løbe ud i når det passer dem.

Det er langt fra alle katte, der kan overleve af mus og fugle (som er ofte er smittebærer af diverse sygdomme), hvis de er vant til at få maden serveret. Det er korrekt alle katte har et jagt instint, men for indekatte er det blot andre ting/ dyr de jagter f.eks. legetøj, fluer m.v.

Det er heller ikke sikkert, at tidligere indekatte vil kunne klare sig mod vildkattene, som jo helt sikkert har deres teritorium. De vil nemt kunne give nogle magtkampe og kan betyde de tidligere indekatte ville blive jagtet væk, når de nærmer sig.

Det er ikke synd, at have indekatte - slet ikke når de er vant til, at være inde. En dyrlæge sagde en gang til mig, at så længe de ikke kender naturen, betragter de blot naturen fra et vindue, som vi andre ser fjernsyn.

Vores løbegård er vel ca. 70 m3 og min beste ven siger, at de er så tæt på "friheden" som de kan være, samtidig med de er i sikkerhed.

Med venlig hilsen
    Kat-ly

• #7   13. sep 2006 Puha, puha, puha.... Jeg er en af dem som synes at disse indlæg og disse meninger er MEGET sværre, for mig.

ja, og hvordan skal jeg starte....; jeg har det skidt med at holde katten KUN indenfor... Det kan man gøre med en kanariefugl eller fisk, men en kat er et rovdyr og et natdyr, derfor mener jeg at katten skal have mulighed for at være ude om natte, fange mus, fugle osv. og være stolte af deres fangst... Katten, efter min mening, nyder godt af at komme ud og bruge dens sanser, krop og i det hele taget være ude i den friske luft og naturen, og at katten er sin egen..... MEN, hvis en kat både er inde og helt fri/udekat, ja, så er riskoen for at missen kommer op og slås, bliver kørt ned bliver syg osv. jo meget større... Derfor, når jeg skal tænke på om missen skal have adgang ud, så vejer jeg fordelene og ulemperne, MEN det er bare så svært.

Pt. har jeg to killinger (har mistet min trille, hun blev kørt ned), og bare den tanke om at mine misser skal ud og klare sig å egen 'pote', gør mig lidt bange. Netop fordi jeg er meget ræd for at de bliver kørt ned, eller kommer i slåskamp med hunde. Men jeg må indrømme at jeg gerne ville at de kom ud, brugte deres sanser og udviklede sig.. Men ja, der kan desværre ske meget med kattene idag.

Nu er det sådan at vi har en ret højt indhegnede have, og de har været derude. Nu er de blevet så store at de kan hoppe op på hegnet, og derfor er de kun i haven med opsyn. Jeg har gået ture med dem, men at se at et så selvstændigt dyr i sele bryder jeg mig ikke om...

Jeg har det meget svært med om jeg skal lukke dem ud, eller om jeg skal til at indhegne min have..................

• #8   13. sep 2006 Det er ikke synd for katte at være indekatte hvis det er det de er vant til. Det var noget andet hvis de havde gået ude hele deres liv.
    Jeg bor selv på landet og ville have ønsket jeg havde holdt mine katte inde, for jeg lever i evig frygt for at der sker dem noget.
    Men hvis du synes de skal have lov til at komme ud kan du som sagt lave en voliere. Og hvis du endeligt vælger at de skulle kunne gå frit ude/inde vil jeg råde dig til at lukke dem inde om natten, for det er der de fleste ulykker sker.

• #9   13. sep 2006 Charlotte... ønsker ikke selv mine katte skal gå frit....
    Ville bare vide folks meninger herom... smiley

• #10   13. sep 2006 okay så vidt jeg an læse mig frem til så er bredballe som jeg bor i en stor ulovlighed for her går kattene frit omkring over alt i alles haver ja selv ind i mine forældres hus og spiser hundens mad hehe... man kan jo ikke fortælle katten at den må bevæge sig inde for visse rammer så et sted er det noget med pjat men vi må jo selvfølgeligt respektere dem der ikke vil ha besøg af vores katte...

• #11   14. sep 2006 jeg har været ude for næsten det samme, over at folk bliver sure over at jeg har en inde kat... det er jo ikke ondt overhovedet, men personen ville melde mig til dyrenes beskyttelse og alt muligt, jeg tror ike folk der siger sådan ved ret meget! jeg har aldrig hørt at det er ulovligt at have fritgående dyr...

• #13   14. sep 2006 Det er ikke ulovligt på en sådan måde at politiet ligefrem håndhæver det (kan man sige det sådan?) Men opstår der problemer og bliver man uenig med sin nabo om hvorvidt katte skal færdes på hans grund - ja, så har han altså loven på sin side. Og det er egtl. fair nok synes jeg. Jeg vil da også gerne have ret til at frabede mig andres dyr i min have.

Men holdningen til hvordan en kat skal leve (og dø) hænger nok meget samen med, hvordan man opfatter den. Alt efter hvem, der ser, kan katten betragtes som skadedyr, kæledyr eller vildt dyr. Det er vist ikke ret mange andre dyr, man kan sige det samme om? Og det er nok grunden til de mange stridigheder katteejere kommer ud i.
    Selv blandt kælekatte ejere er der forskellige holdninger til hvad katten er for et dyr. Nogle betragter den som et domesticeret dyr - andre som et stadig halvvildt dyr og derfor tolker vi nok dens behov så forskelligt smiley

Jeg bor i øvrigt også på landet, og mine katte kommer kun ud i deres indhegning. Naboerne synes nok jeg er lidt sær smiley Men det kan jeg fint leve med. Det er mine katte - og jeg bestemmer smiley

Jeg er vokset op på stedet og har oplevet at miste 5 fritgående katte på forskellig vis, samt flere påkørsler. Den skæbne vil jeg ikke byde mine katte idag, så derfor...indhegning smiley

Desuden betragter jeg i høj grad katten som et domesticeret dyr. Den kat vi har i DK idag er jo ikke den oprindelige Europæiske vildkat. Den forsvandt omking år 0 *) Senere indførte man så den kat, vi har idag som et allerede tamt dyr. Den nedstammer fra den Nordafrikanske vildkat og er altså ikke et dyr, der nogensinde har levet vildt i Danmark smiley

*) Den europæiske vildkat er ikke uddød, men findes stadig i bl.a. Skotland.

Kommentér på:
Indekatte vs. udekatte...

Annonce