1.182 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Råd søges spiser intet tørfoder Råd søges spiser intet tørfoder

Den ene af mine to drenge(Bobbi) er helt holdt op med at spise noget tørkost overhovedet mens den anden lystigt spiser hans. Dette har så resulteret i at da han var til tjek for 1 uge siden fandt dyrlægen en masse tandsten så i går var han oppe og få fjernet tandsten i de bagerste tænder og han er kun ca. 1,5 år...
Vi har prøvet med en masse forskelligt fra både Kingsmoor, Purina proplan, RC, Hills, Bilanx(kornfrit) og en masse andet.
Nu er der noget nyt fra dyrlægen som hedder
Virbac han har haft i sin skål knap 2 uger.

Når vi prøver med nyt tørkost virker han til at kunne lide det når han får det første gang osv. Så tager vi ned og køber en større pose men han rør det ikke igen efter første gang han har smagt det. Vi lader tørkosten stå i 3-4 uger før vi prøver og skifte til noget andet.

De får også vådfoder i løbet af dagen. Så dyrlægen sagde vi skulle prøve og tage vådfoderen fra ham i højst 2 dage og kun lade tørkosten stå fremme(tørkosten står altid fremme og fyldt) Men han nægtede simpelthen at spise noget i de 2 dage.
Vi har prøvet og blande tørfoder med vådfoder her vælger han nøje at spise udenom tørfoderet her vælger jeg simpelthen konsekvens at lade skålen stå fremme med de rester og tørfoder til han til sidst vælger spise det op over 3-4 timer

Er der nogen som har nogle gode råd, kritik eller andet vi skal gøre/prøve? Da han er blevet så tynd over de sidst par måneder selvom han vejer omkring 6,7 kg.
Eller er han bare en meget stædig kat som kun fortrækker sit vådfoder( hvilket jeg selv er stærk imod kun at han spiser)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd søges spiser intet tørfoder
  • #1   3. aug 2016 Hvis kattene får et ordentligt kvalitet vådfoder uden korn og sukker, ville jeg ikke være så bekymret for, at de ikke spiser tørfoder. Vådfoder er bedre for nyrerne.
    Det allerbedste mod tandsten er råt kød - gerne med brusk. Fx kyllingevinger eller kyllingelår.

• #2   3. aug 2016 Vådfoder er jo et fint foder til katte omend måske mere besværligt da det ikke kan stå fremme 24/7, men vælger man god kvalitet så er det sundere end meget tørkost er.
    Jeg tænker lidt kan det være fordi han har nedsat lugtesans?? En ny frisk pose tørkost dufter jo mere end en der har været åben et stykke tid.
    Har du prøver at købe en gang killinge foder, bare en lille pose og evt blande det med noget af det andet??

• #3   3. aug 2016 De får noget tysk vådfoder uden korn og sukker så det er jo godt så. Dyrlægen sagde nemlig at det var usundt for ham ikke at spise tørfoder.

dkkorat kyllingevinger og lår også bare råt? Har nemlig fået fortalt at jeg skulle passe på med knoglerne fra kylling med at de splintres?

Heidi jo vi har prøvet med friske poser af samme slags tørfoder men når han har smagt det én gang rør han det ikke igen. Vi må lige prøve at blande killingfoder med op det kan være han spiser det bedre hvis han ikke bare sluger det istedet smiley
    Men jeg kan fornemme at jeg ikke behøver at være så urolig over at han ikke spiser tørfoder hvis bare jeg supplere med det andet råt kød

• #4   3. aug 2016 Kyllinge knogler splintres kun når de er tilberedte, i rå form skulle det ikke være farligt for katten da de ikke splintrer.

Lige en tanke, du skrive at lige når du åbner en pose så vil han godt spise tørfoderet, igen der dufter det også mest..
    Men hvordan opbevarer du posen efter du har åb et den?? Efter du for at den er godt for den!et og ikke står for varmt?? Tænker at her i sommervarmen kan man nemt kom e til at have fodret til at stå for varmt og så kan det blive harsk, ligesom hvis det bliver for gammelt.

• #5   3. aug 2016 Det er ikke usundt, at de ikke spiser tørfoder. Deres mus og fugle er jo heller ikke tørret. smiley

Tørfoder bidrager ikke rigtig til noget positivt, ud over at det kan stå fremme døgnet rundt. smiley

Jeg har også en pige, der stort set kun spiser vådfoder, og hun vejer 5,5 kg., så hun mangler bestemt ikke noget. smiley

• #6   3. aug 2016 Efter posen åbnes og der er hældt op lukker jeg den via den lukning strip der sidder i posen(kan ikke lige huske hvad det hedder) bukker den en gang og sætter en klemme på og så sætter jeg den i en alm. Bærepose. Det står i bryggerset på bordet der er umiddelbart køligt derude. Blackie's tørfoder er opbevaret på samme måde han spiser det gerne.

Det har du helt ret i Susanne det er der jo ikke smiley så der er ingen grund til de store bekymringer smiley

• #7   3. aug 2016 Ja så er det ikke der problemet er, dog vil jeg sige at den ene kat vil spise og den anden ikke kan være fordi den ene er mere sart/kræsen end den anden.
    Men det lyder til at det ikke er opbevaringen der er problemet, så enten er det hans lugtesans eller han er blevet kræsen fordi han ved han får noget der er bedre hvis han bare venter længe nok.

Det er ikke sådan at han er udekat og evt har et andet madsted??

• #8   3. aug 2016 Ja han er noget kræsen også når det kommer til vådfoder vil han kun have noget med en masse sovs smiley

Nej de er begge i indekatte og de får deres mad hver sit sted så de kan spise ro smiley

• #9   3. aug 2016 når du opbevare fodret i brykkereset, så står det vel langt væk fra en hver form for sæbe?
    Selvom du har en kat som spiser tørkost, kan den lige så nemt få tandprobleme, som den der spiser vådfoder.
    Vær glad for, at din kat har tandsten og ikke FORL smiley det er der kun en behandling for smiley jeg har en kat uden tænder og en som kun har 12 tilbage og de skal også ud.
    Mine 2 drenge får ca 400g vådfoder om dagen, og det tørre har de i et foderbrædt.
    Ja tørfoder er let, det skal jo bare hældes op, hvor det våde skal skiftes i løbet af dagen, uanset om det bliver spist op eller ej, men de skal nok holde sig fra det, når det er for gammelt, jeg giver mine 200g om aftenen og det er spist når jeg står op.
    Rødt kød eller tandbørstning smiley er nok det eneste som kan hjælpe på din drengs tænder, og selv der kan du risikere, at den nu og da skal have ordnet tænder.

• #10   3. aug 2016 prøv at bland tørfoderet i vådfoderet, i starten bare et par piller, og så går du langsomt op

havde en hunkat som altid havde spist tørfoder (og vådfoder). lige pludselig ville hun bare ikke spise dem. her proppede jeg et par stykker i munden på hende hver dag, og øgede efterhånden mængden. det var så rc exigent (som endelig er til kræsne katte). lige pludselig efter nogel uger med daglige "tvang" ja så begyndte hun at spise tørkosten selv.
    jeg tog de runde i exigenten, da de fleste katte i forvejen ikke tygger dem, og de er rimelige små.

på kv brugte jeg gerne rc sterilsed, når exigenten ikke virkede.
    men her brugte vi også det med at blande tør og våd foder. der er nemlig rimelig mange katte som ikke gider tørkosten. vådfoder lugter og smager bare bedre.

det eneste man bør tænke på når ens kat strejker med tørkosten er mængden af vådfoder. de skal nemlig over 400 g om dagen for at dække behovet. det kan man se på dåserne/poserne, da det er forskelligt

hvad siger han til snaks / godbidder ?
    mine elsker dreamies

• #11   4. aug 2016 Ja det står langt fra hinanden foderet står på bordet og sæbe/rengøringsmidler står i underskabet i den anden ende smiley

Ja jeg er rigtig glad for at vi fik fanget det så hurtigt at det kun var tandsten og at det ikke havde udviklet sig til mere! smiley

Anja ja vi blander også tørfoder og vådfoder sammen det er den eneste måde han får det ned på, det har stået på i flere måneder nu og da vi så var til tjek og hun så tandstene spurte hun ind til hans madvaner og nævnte så at han har mere brug for tørfoder end vådfoder så blev jeg jo helt bekymret over han ikke spiser det og nu har vi prøvet med virkelig mange forskellige mærker både nogen han kendte og nogle helt nye men det hjælper ikke. Men vil tage de råd med mere råt kød de plejer at få lidt hakket oksekød råt hvis jeg skal til at lave noget med med kød tager jeg lidt fra til dem.

Deres vådfoder kommer i dåse a 400 g. Og dosering heraf står til kat på 4 kg. Skal have 250-300 g. Og mine drenge vejer hver ca. 6,7 og den anden knap 7 kg. Det svinger lidt hver dag om de får spist 1 eller 2 dåser.

Godbidder vil han meget gerne have, det er blandning af dreamies, vitakraft cat yums, vitakraft crispy crunch samt vitakraft trio mix og så noget nyt vi prøver vi købte ved grænsen noget flydende sovs agtigt noget som han er helt vild med smiley

• #12   4. aug 2016 Mm jeg tænker lidt her smiley har dyrlægen taget røntgen af tænderne??? For hvis hun ikke har, så kan der være noget galt, feks FORL, mine har ikke haft tandsten eller andre belægninger eller betændelse, men tandproblemer af en hver art kan da få en kat til, at gå fra tørfodret, hvis de ikke sluger det.
    Det gør jo ondt hvis tænder og tandkød ikke er i orden, og lige efter tandrens vil de fleste katte spise vådkost, fordi de er ømme i munden.
    Min Røde har været en undtagelse, han har spist tørkost ( eget valg) efter tandoperationerne, mange dyrlæger anbefaler vådfoder en lille uge efter tandrens og anden tandbehandling, men som min dyrlæge( med speciale i tænder) siger, han spiser ikke noget hvis det gør ondt, og bare han får vådt hverdag, og han ikke taber sig, er alt ok.

• #13   4. aug 2016 Nej der blev ikke taget røntgen men skal nok lige være opmærksom på det.
    Altså han spiser gerne vådfoder og hans godbidder. Men ja det er klart han nok er øm efter rensning men ja han spiser sit vådfoder nu og så må jeg supplere noget mere med råt kød og kylling smiley

• #14   4. aug 2016 prøv råt smiley ben renser tænderne. min for kanin-hest-mus-ørkenrotter-kyllinger osb taget 1 kilo på og vokset 11 cm på måneder selvom han er færdig vokset

• Den blå kop
    Den blå kop Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   4. aug 2016 hvad med råt?

det er trods alt det mest optimale at fodre med, bare katten også får taurin

• #16   4. aug 2016 De fik noget råt kylling i dag det var han helt vild med det vil han gerne have smiley

-Hvor tit/ hvor meget vil i anbefale råt? smiley

• Den blå kop
    Den blå kop Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #17   4. aug 2016 Hvor tit?
    Som eneste kost hvis det kan lade sig gøre.
    Hvor meget det er noget med en procentdel af deres vægt

• #18   4. aug 2016 Så ofte som du har lyst til, men dog vil jeg anbefale dig at starte langsomt op hvis han ikke har fået råt før, det kan godt give lidt Lind mave hvis man giver det som eneste kost fra den ene dag til den anden. Men Giv du bare i den mængde som du syntes du vil.

• #19   4. aug 2016 Obs og husk at hvis du vælger at give rå fisk så skal det have været frosset i mindst 24 timer inden katten må få det.

Kommentér på:
Råd søges spiser intet tørfoder

Annonce