Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Killing-udgifter
  • #1   18. feb 2007 Det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.. smiley
    Først er der jo konsulationen, på omkring 350 kr pr gang
    Mener der er noget med 250 pr vacc, jeg får rabat så jeg giver kun 56 pr vacc. Ormekur der er nok til 3 for en 60 kr, mormissen skal også have 60 kr mere, så kommer der så foder, grus, KMR evt, og opstartsføde man selv laver.. smiley så det bliver alligevel lidt dyrt.. smiley

• #2   18. feb 2007 okai tak for svaret smiley
    Ehm nu spørger jeg måske lidt dumt..
    men hvad er en konsultation, og hvor mange gange er det nødvendigt/bedst?

• #3   18. feb 2007 Britta - Jeg har al den tid der er nødvendigt for dem og mere til, og jeg er selvfølgelig villig til at gøre alt for dem.. smiley
    det er jo bare godt at vide hvad jeg skal regne med mht pris..

• #4   18. feb 2007 britta - bare lige for at være med, skal hun have killinger foder mens hun har killingerne?

• #5   18. feb 2007 hej.

jeg flaskede 3 killinger op fra de var 1 uge gamle ( se dem gerne på min profil)

de fik:
    dyrlægetjek 2 gange
    vaccineret 2 gange
    ormekur
    foder: royal canin
    grus
    mælkeerstatning i masse vis
    og div. legetøj.

og KÆRLIGHED i timevis.

det blev 890kr pr. killing.

knus sanne

• #6   18. feb 2007 Du skal renge med ca alt i alt er det ca 2500 kr pr killing, uden de problemer der nu kan komme...

• #7   18. feb 2007 *spørge-spørge-spørge*
    hvad er KMR?

• #8   18. feb 2007 Sanne a, det var ski billigt..hvilken dyrlæge er det..

• #9   18. feb 2007 til hanne og sanne - blev lige megaforvirret.,, det er jo noget af en prisforskel..

?

• #10   18. feb 2007 min dyrlæge tog 18ookr for tre gange vaciner mincl revacine og tjek begge gange jeg kom med kattene og så er det som regel altid billigere jo flere katte du har med.
    orme kuren synes jeg ikke er specielt dyr og den vi får er der til flere gange :o)

• #11   18. feb 2007 det er godt nok nogle vilde priser Du skal renge med ca alt i alt er det ca 2500 kr pr killing, uden de problemer der nu kan komme...

min veninde der har arbejdet hos en dyrlæge og nu læser til dyrlæge har aldrig givet så meget pr killing. det er da nogle vilde priser hvad bruger i de 2500kr pr killing til. min veninde opdrætter os main coon uden tavle og hun havde selv to piger og en dreng og hun har kun betalt for foder (RC) samt sundhedstjek og vacine på killingerne og det løber da aldrig op i de oriser.

• #12   18. feb 2007 hanne p

tæt på hvor jeg bor.

sidst jeg var af sted med 4 katte..

de tre skulle vaccinere og have sundhedstest og bog, og 2 skulle have chip.. jeg gav 1200for altsammen

• #13   18. feb 2007 brita det er for tre ikke to og det er incl revacine samt sundhedstjek.

• #14   18. feb 2007 hvor var det henne sanne?

• #15   18. feb 2007 jeg synes også 2500kr virker meget..

mange katteejere skriver det er dyrt at opdrætte killinger.. og få en tavle og dyrlæge tjek osv.. meeeen nu da jeg selv har flasket dem og og givet en DEL mere end dem som har en mor.. ja så smiler jeg lidt og tænker " de er da tosset dem der vil ha 2000 kr for en kat uden stamtavle" tihi.. især nu da jeg kender prisen..

og den tid og kærlighed jeg har givet de små.. ja den er altså gratis fra min side..

• #16   18. feb 2007 hov brita retter mig selv hehe så godt du nu skrev to vaciner ikke to katte hehe...

ja jeg er da glad for min dyrlæge nu hvor jeg ser de priser i giver.

• #17   18. feb 2007 Zabrina

det er på sjælland.. så der er lidt langt hvis du tager her over..

• #18   18. feb 2007 alt i alt med to vacciner blev det 890kr.

revacination kostede næsten intet..

men nej den første regning var kun får en

• #19   18. feb 2007 jeg har lige løbet i gennem regningerne.. og det passer...

• #20   18. feb 2007 zabrina mine priser er fra vejle dyrehospital ved ikke om det er langt for dig at kører.

• #21   18. feb 2007 Jeg skriver alt i alt, det er med ekstra foder til missemor, modermælk, killingefoder, tør og våd,
    Til killingerne
    Sutteflaker, sprøter, igen modermælk, den på dåse, killingefoder våd/tør.. grus meget grus,
    vac, chip/øremærke 500 kr for den første, 350 kr for den næste, 150 kr for nr 3...

• #22   18. feb 2007 HAnne min veninde fik ikke hendes chippet og hun er da aldrig kommet op i de priser og hun har os måtte flaske et kuld op og samtidigt får hun ikke opdrætter rabat men 2500kr pr killinger har hun med garanti aldrig givet...

• #23   18. feb 2007 Sanne p
    Det kunne jeg ski godt tænke mig til...

Hvor bor den dyrlæge....

• #24   18. feb 2007 Sabrina, prøv at regn det ud, med det hele....

• #25   18. feb 2007 jeg har lige skrevet til hende og hun siger os at hun aldrig er kommet med så mange penge... hun solgte hendes killinger for 1500kr og hun har aldrig siddet med et underskud på dem.

• #26   18. feb 2007 Jeg vil bruge hvidsten dyrlæge der ligger lidt fra randers.. nogen der bruger den?

• #27   18. feb 2007 Kren - jeg giver også putti royal canin foder, og vil da gøre det samme med killingerne..
    det er heller ikke vigtigt om jeg får penge til overs.. det er bare stadig godt nok at vide.. smiley
    og tak skal du ha...:)

• #28   18. feb 2007 Karen - Tak skal du have.. smiley
    ja jeg vil også hellere forberedes på det værste end at regne med 900.. ellers ville jeg jo få noget af et chok.. smiley

• #29   18. feb 2007 Zabrina her er et link.. med en der har skrevet udgifterne inde på kattehandel.dk
    http://www.kattehandel.dk/pris.htm

• #30   18. feb 2007 tak hanne.. men hvis nogen siger at 2500 kr pr killing er meget, så ved jeg ikke hvad ca 3500 er..

men mange tak for svarene..:)

• #31   18. feb 2007 Jammen det er jo også med lidt ekstre udgifter

• #32   18. feb 2007 jeg kan heller ikke lige får det til at passe ind i mit regnskab...
    men nu får mine osse kylling og fisk, og sådan noget..

• #33   18. feb 2007 Ja det er en hobby.. og ja det koster, men det er ski hyggeligt..
    Jeg elsker udstillinger, de er hyggelige og man møde en masse mennsker...

• #34   18. feb 2007 Hanne p smiley så er der skovtrolde P
    Du skal renge med ca alt i alt er det ca 2500 kr pr killing, uden de problemer der nu kan komme...

Hvor lang tid har du lige dine killinger siden du skriver den pris..?

Mine løber da max op i 1000,- som 12-ugers

• #35   19. feb 2007 Jeg gav 1000kr for at få mine 4 sundhedstjekket og vaccineret første gang, på ormekure har jeg vel brugt omkring 200-300 kr de fik 4 gange i alt. Og så er der jo mad, div tilskud, grus, killinge bakker, legetøj osv...

Så selvom det løb op og jeg faktisk tabte penge på mine 4, så gjorde jeg det gerne igen, for det var en super dejlig oplevelse.. Men så vill jeg nok bare ende med at beholde 1 mere og det går jo ikke, nu fungere min folk super godt igen og jeg tør ikke tage chancen med en mere....

• #36   19. feb 2007 Ja det er med det hele at mine når max op på 1000,- stk
    vaccination, ormekure, mærkning, stamtavle, foder og grus

Det kan da aldrig løbe op i 2500,- pr killing...

• #37   19. feb 2007 puuh

Jeg har lige prøvet at stille et regnskab op for ÉN killing, som det oftest ser ud.

Foder + KMR mælk (plejer at give ca. en dåse KMR pr. killing ca 500 kr.
    Stamtavle 175 kr.
    kastration + øremærkning og registrering 700 kr. (uden konsultation)
    vaccine omkring 450 kr. for 2 x vaccine (uden konsultation)
    dog gav jeg sidste kuld vacc. 3 gange, så der skal lige lægges ca. 150 oven i
    ormekur 50 kr.
    grus 50 kr.

samlet var prisen pr. killing i mit sidste kuld 2075 kr.
    og det er uden at lægge konsultationsgebyret oven i.. Mener jeg giver omkring 360 kr. i konsultationsgebyr.

• #38   19. feb 2007 glemte at tilføje, at en sterilisation koster 1050 kr. + mærkning og registrering - altså omkring 1250 - 1300 kr.

• #39   19. feb 2007 hvis du så trækker KMR mælk, kastration, 1 vaccination fra, så er du også under 1000,-

• #40   19. feb 2007 og hvof vaccinerer du 2 el 3 gange?

• #41   19. feb 2007 Britta har killinger

ked af at sige det.. men du tager altså fejl..

jeg har skrevet alt ned jeg har brugt i de 12 uger på de 3 killinger jeg fik.. fik godt nok 4 men fik min dyrlæge til at aflive den ene da den tabte sig voldsomt efter 3 dage og der var ikke andet at gøre..( det gjorde hun gratis)

min dyrlæge er ikke dyr, heldigvis.
    revaccinationer koster kun hos hende 168kr for første kat og 88 kr for nr 2 og 3.

OG jeg giver altid mine katte kvalitetsmad fra royal canin..

og hvis en killingen koster 5-10000kr.. og der "intet" tjenes på dem.. hmm passer ikke...

jeg vaccinere 2 gange med 4 ugeres mellemrum for at være sikker på at de små er dækket helt ind..

mvh sanne og go´dag til alle..

• #42   19. feb 2007 Nu har jeg siddet og læst denne tråd med stor interesse for jeg fik Anella parret i weekenden.. så bare et lille spørgsmål
    får i ikke checket jeres NCO og MCO for de sygdomme som nogle gange følger med dem ?

• #43   19. feb 2007 Anette C.. jeg tjekke min NFO'er for div sygdomme, plus HCM og PKD, har for tiden i tankerene tænkt mig at tjekke for HD også....

• #44   19. feb 2007 Hanne P.. jamen er det ikke noget alle Reg. Opdrættere skal få checket for ?
    Sidder nemlig selv og vurderer om jeg skal få Anella ulktralydsscannet for at se om der er killinger og derefter om jeg skal checke killingerne for de sygdomme, jeg skal jo selv beholde en fra det første kuld
    og nej.. jeg er ikke reg.opdrætter

• #45   19. feb 2007 I må meget undskylde, men jeg kan ikke lade være med at grine lidt, for i mangler altså en masse udgifter at lægge oven i dem i alle har nævnt.
    Jeg har en gang prøvet at regne på hvad det koster at lave bare 1 kuld killinger, men mit regnskab er pist væk forsvundet, jeg har bare accepteret, at det er hundedyrt, at jeg skal være glad hvis jeg tjener noget som helst and sooooooo what, det er min hobby.

HVIS man skal sætte et regnskab op på et kuld killinger, kan det ikke nytte, man stareter fra fødslen, for så får man ikke det rigtige billede. smiley
    Nej man skal starte ved planlægningen og nu sætter jeg ikke priser på, det bliver for svimlende for mig *LOL* Men dette er hvad jeg regnede med den gang og som jeg fik tilkendegivelser på, at det var sådan man burde gøre.
    Så here it goes. (forresten rigtigt god tråd Zabrina smiley )

I dette eksempel vil man bruge en kollegas hankat.

Hunkat skal til parring, man tager til dyrlægen og får en FiV/FeLV test....................det var første udgift.
    Hunkatten er til parring, som regel koster det ca. 1 killings pris........................det var næste udgift.
    Hunkatten skal nu på ekstra lødigt foder........... det var næste udgift.
    Hvis man vil give sin hunkat og killingerne et boost til imumforsvaret, får hun en halv dræbt vaccine 14 dage før fødsel.......................det var endnu en udgift.
    Hunkatten føder (uden komplikationer, de er dog flest :-)) og hun skal have et ekstra tilskud af noget styrkende. Nogen bruger Tigermælk, andre a/d, andre noget helt andet, ikke nogen stor udgift, men den er der........så det var også en lille udgift.
    Nu er jeg sygemeldt, men hvis jeg arbejder tager jeg fri omkring fødselstidpunktet (har altid kunnet aftale med mine arbejdsgivere) det koster jo altså en dagsløn........det var en STOR udgift.
    De første 3 uger af killingernes levetid håber jeg jo på at hunkatten har mælk nok. Mine har det som regel og jeg behøver ikke give tilskud, men jeg har altid indkøbt gedemælkspulver i alle tilfælde..............det var en udgift.
    Killingerne begynder at få fodertilskud når de er 3 uger gamle, mine får altid torskerogn med kaffefløde + tørfoder. Torskerogn, kaffefløde og tørfoder i 9 uger................. er næste udgift. (hunkatten er stadig på killingefoder)
    Killingerne får sundhedstjek, ormekur og 3 vacciner, de bliver microchippet, registrerede i Danske Katteregister, De får stamtavle, killingekøbermappe, CD med billeder, legetøj og foder med til deres nye hjem.....................mega udgift.

Nogen der tør sætte tal på ovenstående smiley

• #46   19. feb 2007 Lone J

det er ikke alle der tager fri.. så jeg ville ikke lige regne den udgift med normalt.. og nogen af de udgifter du taler bl.a taler om er bare en ekstra service.. som ikke alle gør.. fx. billeder , legetøj foder osv..

man bestemmer ( næsten) selv hvor meget man vil bruge på sine killinger...

De 890kr jeg brugte pr. killing var lidt så jeg var heldig.. Og jeg havde ikke moderen og faderen var ukendt..

Dansk katteregister er gratis hvis du tilmelder over nettet og hvis man er opdrætter er killingepakkerne gratis..

så det svinger meget fra opdræt til opdræt hvor mange penge der bruges.

jeg bruger ikke lige penge som dig til kaffefløde og torskerovn til mine killinger, da de har deres tørfoder. og får lidt tun hvis vi selv har brugt det eller andet godt.

Og de mangler ikke noget og er lige så sunde ,fine og glade som dem som har fået det..

mvh sanne

• #47   19. feb 2007 He he Lone

Det er da rigtigt *GGGG* Det havde jeg slet ikke med i regnestykket.
    Puuha har sikkert blindfoldet mig selv lige hvad "regningen" kommer til at lyde på..

Jeg bruger også en calicitest da jeg IKKE vil have det skidt indenfor mine døre en gang til...

Nej puuuuuuuuuuuuh - jeg lukker lige øjnene igen.

• #48   19. feb 2007 Mine killinger fik 800g foder med fra royal canin ( 400g baby cat og 400g kitten gratis)

ormekur
    2 vacinationer og sundheds tjek
    sundhedsbog

og jeg havde brugt grus, legetøj, og mælkeerstatning da de ingen moder havde..

så ja, jeg var mega heldig at det kun blev 890kr for alt det. det kunne lige så godt have kostet en formue.

sidste gang jeg havde killinger endte det med kejsersnit på en søndag.. avav

Det er nok svært at sætte pris på en killing..

men hvis alt forløber sig normalt unden komplikationer så burde det ikke bliver mere end. 1000kr pr killing ( huskat)

det er mit bud til zabrina

• #49   19. feb 2007 Lone..
    Jeg har foder og dyrlæge tjek til missemor... inend fødselen

• #50   19. feb 2007 nej registrering koster 100 kr når man chipmærker smiley

• #51   19. feb 2007 Lone..

nej det er gratis..

hvis du gør det på ingeskattehjem hjemmeside--

mvh sanne

• #52   19. feb 2007 http://www.dansk-katteregister.dk/

her er hjemmesiden...

• #53   19. feb 2007 Kære Sanne
    Jeg sidder med en faktura hvorpå det står højt og tydeligt smiley

der er jo altså 2 katteregistre. Det ene hedder Dansk katteregister, det andet hedder Det danske katteregister. smiley

• #54   19. feb 2007 www.detdanskekatteregister.dk smiley

• #55   19. feb 2007 Glemte at svare på det andet smiley

Ekstra sevice koster jo altså også penge, det er jo ikke gratis at købe legetøj, lave billeder og så videre..........så jo det er udgifter.

Jeg kunne aldrig drømme om at lade mine katte være selv under fødslen, det er derfor jeg tager fri og betaler det selv smiley

• #56   19. feb 2007 hej..

ja alt koster.. så´n er det..

jeg har meldt mine katte til der hvor min dyrlæge normalt gør det.. så det er da en del penge at spare hvis man får mange kuld om året på sine katte, især hvis de får 5-7 stykker alle sammen--

mvh sanne

• #57   19. feb 2007 da jeg fik mærket Valdemar fik jeg at vide at der var 2 registre.. der var Inge's kattehjem og så den som dyrlægerne selv brugte.. og får de en kat ind er der ikke alle dyrlæger der gider kigge i den fra Inge's kattehjem , de bruger kun deres egen fortalte vores dyrlæge.. så ja jeg valgte også at betale for han stod i begge...
    Men det med hvad det koster at få killinger må da være meget forskelligt.. f eks studsede jeg over 3 vaccinationer hos Lone J

• #58   19. feb 2007 Tror måske at det er fordi Lone J beholder killingerne til de er 16 uger? og evt. giver dem en vaccination ved 8 uger, 12 uger og 16 uger smiley Så er man sikret at killingen er dækket ind, ihvertfald smiley

men det kan Lone J jo selv svare på om jeg har opfattet rigtigt smiley

• #59   19. feb 2007 Cemile jeps du har til dels ret. Jeg vil gerne beholde dem til de er 16 uger, men det er næsten ikke til at få killingekøbere til at have så meget tålmodighed, så jeg enten sørger for de har en tid hos min dyrlæge og at det så er betalt eller jeg opfordrer dem (lidt kraftigt) til at tage til dyrlæge og få vaccineret, hvorefter jeg betaler deres regning smiley

• #60   19. feb 2007 Lone J: Dét synes jeg godt nok er flot gjort af dig smiley Men hvorfor skriver du ikke bare i kontrakten at de SKAL vaccineres? og at du skal se bevis på det? Det har vores opdrætter gjort.

• #61   19. feb 2007 Jeg syntes da at uanset hvor man kigger skal killinger have 2 vaccinationer og så en hvert efterfølgende år

• #62   19. feb 2007 Jamen du har ret, det kunne jeg gøre, men det er bare sådan, at uanset hvad jeg så skriver i den kontrakt, så har man ikke altid hånd i hanke med hvad folk går og laver og det skal man jo så heller ikke.
    Den kontrakt man laver skal jo udformes sådan, at man ikke stiller køber dårligt, hvis jeg forlanger en treide vaccine, så vil det af nogen blive betragtet som dobbeltkonfekt og så undlader de bare og jeg kan ikke gøre en dyt ved det.

• #63   19. feb 2007 Anette ka det er helt rigtigt, jeg vælger så at vaccinere 3 gange, fordi jeg er blevet det anbefalet på et seminar jeg deltog i.
    Jeg kan ikke påstå, jeg kan se nogen forskel overhovedet, men jeg kan godt lide at gå med livrem og seler smiley

• #64   20. feb 2007 Jeg kan da også sagtens booste prisen på mine killinger op...

Indkøb af avlshan: 10.000,-
    Indkøb af avlshus: 14.000,-
    Rejse for at hente dem i forskellige lande: 5000,-
    Omregistrering, foder, vaccinationer, tests.,ormekure, grus, udstillinger og lign. før avlskattene er "modne: min. 6000,-
    Så er jeg oppe på 35.000,- og har endnu ingen killinger fået....og jeg har heller ikke regnet mine arbejdstimer med i regnestykket....
    Hvis killingerne så skal forrente ovenstående beløb, så skal avlskattene ha 3 kuld killinger a 4 killinger før den står i nul, og det uden ekstra udgifter som kunne være sygdom, uheld, kejsersnit osv.
    HVIS det går glat alt sammen, så begynder kontoen at være i plus små 4 år efter avlskattene er købt....og så skal jeg alligevel ud og ha nye avlsdyr....

Næææ nu er det min hobby, ikke mit arbejde. Så sån foregår det ikke her. For så ville jeg da ligge ude i haven og slå mig selv i hovedet med noget tungt og BILLIGT....

• #65   20. feb 2007 hmmmm Anne smiley

Nu er det jo ens eget valg at hente en hunkat fra et andet katteri, uanset om det er i udlandet eller her i Danmark, så den pris mener jeg faktisk ikke man kan tillægge i udgifter.

Du har i et indlæg spurgt hvorfor der bliver vaccineret 2 eller 3 gange.
    Jamen jeg ved godt at mange kun vaccinerer een gang, men det er faktisk ikke at følge reglerne, idet der står at killingen skal være fuldt vaccineret når den forlader hjemmet.

Jeg fandt lige mit gamle regnskab frem. Læg mærke til at det er på 1 kuld på 4 stk killinger
    Det ser sådan her ud smiley
    FiV/FeLV test ca 380 kr
    parring ca 4500
    15 kg foder (mormis fra drægtighedens begyndelse + killinger i 9 uger) = ca. 650 kr
    dræbt vaccine 14 dage før termin = 380 kr
    ca 40 dåser torskerogn a 7,95 = 318
    ca 40 små flasker a 4 kr kaffefløde = 160 kr.
    2 poser gedemælkspulver = 112 kr
    sundhedstjek og vacciner = 1200 kr
    Neutralisering = 3800
    Microchip og registrering = 800 kr
    stamtavler = 700 kr

Det giver på min lommeregner 12200 kr og så har jeg ikke regnet CD med billeder, legetøj og fodergave med.
    Hvis man dividerer det beløb med 4 så får jeg altså 3050 kr pr killing.
    Læg også mærke til at jeg ikke regner grus med ind.

så jo det er dyrt at lave killinger og mit regnskab er ovenikøbet KUN hvis kuldet overhovedet ikke får modgang af nogen art smiley

• #66   20. feb 2007 Puha... sikke da en dyr hobby vi har, men syv søren, da, jeg elsker den hobby...

*ss* Lone hvad med grus, man bruger utroligt meget grus..

• #67   20. feb 2007 Ja og jeg havde endda regnet forker, for beløbet er 13000 kr istedet for de 12200, så hver killing koster 3250 at lave smiley

Jeps det er dyrt, men hyggeligt smiley

• #68   20. feb 2007 Lone J

Jo det mener jeg nu godt man kan, for det må da nødvendigvis også være en udgift som er behæftet killingerne...som din udgift til parring er smiley
    Og selvfølgelig skal man da købe en hunkat, ellers kommer da da slet ikke nogle killnger...at der så er nok Bimse-linier i DK til at du kan handle hjemme, det er da heldigt for dig.

I mit regnestykke har jeg slet ikke regnet udgifter på det enkelte kuld ud endnu, men der ligner det nok meget dit, bortset fra at mine ikke bliver testet for FiV og FeLV, ikke får torskerogn, gedemælk og kaffefløde (men de får nok noget andet), og at mit foder ikke koster 650,- for 15 kg - gulp.
    Men jeg har da endelig fået overbevist min dyrlæge om, at man godt kan neutralisere en killing på 11 uger..

Jeg har dog ikke set at killingen skal være FULDT vaccineret ved overdragelse, men vil da gerne ha et link.

At vaccinere for tidligt er bare spild af penge, da killingen har sit imunforsvar fra moderen. I gamle gamle dage vaccinerede man helt vildt, da vaccinen ikke var så go som den er nu. Men hvis hunkatten IKKE er vaccineret eller killingerne er uden mor så kan 2 vacciner ha deres berettigelse

• #69   20. feb 2007 - nu her i år når jeg begynder at neutralisere mine mislinger før salg, så stiger deres salgspris jo tilsvarende

....men en DEJLIG og dyr hobby det er det sørme.....

Kommentér på:
Killing-udgifter

Annonce