Hvordan gør man indekat til udekat? Hvordan gør man indekat til udekat?
Ja, - overskriften siger vel lidt det hele?!
Jeg har to katte-piger på ca. 5 måneder. Jeg overtog dem sidst i december, og lige siden har de boet her i min lejlighed sammen med mig, og derfor været indekatte. Problemet er bare, at jeg nu skal flytte hjem til mine forældre, som elsker at have åbne vinduer og døre.. Så det ville næsten være umuligt, hvis de skulle forblive indekatte derhjemme med den nysgerrighed de lægger for dagen. Nu er mit spørgsmål så bare - hvordan vænner jeg dem til at være ude.. Jeg har jo hørt en del skrækhistorier om indekatte, der når de kommer ud, ikke ved, at de skal aflægge duftespor, så de kan finde tilbage. Kan man evt. gå lidt i snor med dem først, - eller hvordan lærer de at være udekatte og kunne finde tilbage til hjemme??
Håber I kan hjælpe!
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
Tak for dit svar.
Jeg havde dog tænkt mig at give dem p-piller, da jeg på et senere tidspunkt ønsker at få killinger.
Men selvfølgelig skal de øremærkes
Tænkte mere på, om der var noget, man kunne gøre med kattene og hjælpe dem til at kunne lære at være ude og finde hjem...??
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du skal bo hos dine forældre, men jeg ville nok ikke gøre dem til udekatte... Så hellere tage en alvorlig snak med dine forældre og aftal med dem at ingen døre, vinduer osv åbnes uden at kattene er lukket væk fra de åbne ting (evt inde på dit værelse). Det er lidt mere besværligt, men det gør at du sagtens kan få dem med dig igen, hvis du evt. flytter i lejlighed igen
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
MEN - når jeg nu har taget alle disse forbehold, - er der så ingen, der har nogle gode råd til, hvordan jeg kunne gøre det, HVIS de skulle være udekatte??
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
Da jeg fik min Mc havde hun været indekat, men eftersom hun tydeligvis gerne ville ud sammen med de andre, fik hun lov. I starten gik jeg ture med hende, og lod hende senere gå med de andre. Det har virket helt fint, hun er rigtig glad for at vimse ind og ud af vinduer og døre
Mit bedste råd er nok, at du ikke bare skal smide kattene ud af døren, og se hvordan de klarer sig. Væn dem til situatonen - gå ture med dem, læg duftspor ud osv. Katte er af naturen nysgerrige, så hvis der er en farlig vej eller en mopset nabo, så er det nok bedst at holde dem inde. Modsat hunde er det svært at lære katte hvad de må og ikke må *S*
Har også fundet ud af, at jeg nok aldrig får mine katte med når jeg skal igang med en uddannelse i en storby. En lejlighed uden mulighed for at komme ud er i mine øjne mishandling - for de har været vant til at komme ud hver dag.
Held og lykke med projektet - jeg håber du finder en løsning på problemet
apr 2006
1. tag dem ud i snor et par gange om dagen eller så meget som de nu gider i mindst 3 uger, indtil de begynder at "føre an" i snoren
2. Spred lidt kattegrus rundt om der hvor kattene skal gå ud og ind, så de ved hvor de hører til.
3. Husk at du ikke kan lære en kat at holde sig fra naboens have, bil osv, så tag en snak med dem først, da det også vil påvirke dine naboer hvis du har udegående katte
4. Vurdér om jeres omgivelser overhovedet er til at have løsgående katte i: Er der en trafikeret vej i nærheden, er der instutioner (børnehaver, fritidshjem osv) i nærheden? Personligt ville jeg aldrig lade min kat løbe frit i nærheden af børnehaver osv. både for børnenes skyld og kattenes skyld. Børn kan lave de underligeste ting, som kan skræmme kattene eller værre endnu. Skade dem.
Lige et lille spørgsmål. Du kan ikke få dine forældre til at sikre deres vinduer, så de kan lufte ud og kattene samtidig kan være i sikkerhed indenfor? Det kræver jo ikke meget, men egentligt bare at man kan styre hvormeget vinduet åbnes.
apr 2006
feb 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 102 Svar: 946
Det jeg vil frem til er, at jeg nok vil give Cemile H ret i,. at det ikke er alle katte der kan forholde sig til at være indenfor
Men held og lykke med det, jeg håber det kommer til at gå godt..
Knus Sanne A
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men det er så slet ikke alle katte der er sådan, de færreste vil jeg sige.
Men da jeg fik Mea som killing var hun også indekat, og jeg startede også med at gå tur med hende i sele og vise hende den store verden på den måde. Senere blev det så uden sele, men også kun sammen med mig (det var heldigvis om sommeren). Og som hun blev ældre kom hun bare ud og ind som det passede hende (plejede dog at have hende inde om natten, der bliver kørt så mange katte over i mørke især)
Forresten, en indekat vil ikke nødvendigvis gå/hoppe ud selvom den har adgang til det. May gør ikke selv når vi er i stuen og døre og vinduer står åbner (hos min eks kæreste i sommers). Hun tør ikke. Selv ikke hvis både Mea og jeg går ude og hun sidder og kalder på os :o)
aug 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 108
De kommer med udenfor i sele og får lov til at dufte til det hele, Især lydene er meget nye for dem og kan også være lidt skræmmende for missen.
Efter en uges tid ude i snor har de som regel vænnet sig så meget til det, at de selv guider os rundt i haven, og så ved vi det er tid til, at vi kan slipe dem løs.
Det er sværest med den første. de efterfølgende bliver "vist rundt" af dem der er vant til det...
Pøj pøj med det :o)
-Berit-
Hvordan gør man indekat til udekat?