7.881 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hvordan gør man indekat til udekat? Hvordan gør man indekat til udekat?

Ja, - overskriften siger vel lidt det hele?!
Jeg har to katte-piger på ca. 5 måneder. Jeg overtog dem sidst i december, og lige siden har de boet her i min lejlighed sammen med mig, og derfor været indekatte. Problemet er bare, at jeg nu skal flytte hjem til mine forældre, som elsker at have åbne vinduer og døre.. Så det ville næsten være umuligt, hvis de skulle forblive indekatte derhjemme med den nysgerrighed de lægger for dagen. Nu er mit spørgsmål så bare - hvordan vænner jeg dem til at være ude.. Jeg har jo hørt en del skrækhistorier om indekatte, der når de kommer ud, ikke ved, at de skal aflægge duftespor, så de kan finde tilbage. Kan man evt. gå lidt i snor med dem først, - eller hvordan lærer de at være udekatte og kunne finde tilbage til hjemme??

Håber I kan hjælpe!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan gør man indekat til udekat?
  • #1   6. mar 2007 Allerførst skal du få dem steriliseret og øremærket,så de kan komme hjem igen,hvis de bliver væk.De har en alder,hvor løbetiden er lige om hjørnet og når den kommer,så har de kun et i hovedet,nemlig en hankat ! Om han så står lige uden for døren eller langt væk,tænker de ikke over...så derfor,få dem steriliseret først,så gør du både misserne og dig selv en tjeneste ;-))

• #2   6. mar 2007 Hej Hanne.
    Tak for dit svar.
    Jeg havde dog tænkt mig at give dem p-piller, da jeg på et senere tidspunkt ønsker at få killinger.
    Men selvfølgelig skal de øremærkes smiley

Tænkte mere på, om der var noget, man kunne gøre med kattene og hjælpe dem til at kunne lære at være ude og finde hjem...??

• #3   6. mar 2007 Mie-Lykke: Hvis du gør dem til udekatte nu, skal du jo også kunne garantere at de resten af deres tid med dig kan have adgang til at komme udenfor, også når du evt. flytter fra dine forældre igen...

Nu ved jeg ikke hvor lang tid du skal bo hos dine forældre, men jeg ville nok ikke gøre dem til udekatte... Så hellere tage en alvorlig snak med dine forældre og aftal med dem at ingen døre, vinduer osv åbnes uden at kattene er lukket væk fra de åbne ting (evt inde på dit værelse). Det er lidt mere besværligt, men det gør at du sagtens kan få dem med dig igen, hvis du evt. flytter i lejlighed igen smiley

• #4   6. mar 2007 Ja, det er også noget, der skal overvejes grundigt.. Det er stadig ikke sikkert, at de skal gøres til udekatte, for jeg er godt klar over, at det ville være synd for kattene, hvis de en gang har været udekatte - så kan man ikke gøre dem indekatte igen...
    MEN - når jeg nu har taget alle disse forbehold, - er der så ingen, der har nogle gode råd til, hvordan jeg kunne gøre det, HVIS de skulle være udekatte??

• #5   6. mar 2007 Èn gang udekat - altid udekat!
    Da jeg fik min Mc havde hun været indekat, men eftersom hun tydeligvis gerne ville ud sammen med de andre, fik hun lov. I starten gik jeg ture med hende, og lod hende senere gå med de andre. Det har virket helt fint, hun er rigtig glad for at vimse ind og ud af vinduer og døre smiley

Mit bedste råd er nok, at du ikke bare skal smide kattene ud af døren, og se hvordan de klarer sig. Væn dem til situatonen - gå ture med dem, læg duftspor ud osv. Katte er af naturen nysgerrige, så hvis der er en farlig vej eller en mopset nabo, så er det nok bedst at holde dem inde. Modsat hunde er det svært at lære katte hvad de må og ikke må *S*

Har også fundet ud af, at jeg nok aldrig får mine katte med når jeg skal igang med en uddannelse i en storby. En lejlighed uden mulighed for at komme ud er i mine øjne mishandling - for de har været vant til at komme ud hver dag.

Held og lykke med projektet - jeg håber du finder en løsning på problemet smiley

• #6   6. mar 2007 jamen reélle råd så smiley Skal da gøre mit bedste:

1. tag dem ud i snor et par gange om dagen eller så meget som de nu gider i mindst 3 uger, indtil de begynder at "føre an" i snoren smiley Husk at tage dem ud hver for sig, da det jo ikke er altid de vil rende rundt sammen udenfor.

2. Spred lidt kattegrus rundt om der hvor kattene skal gå ud og ind, så de ved hvor de hører til.

3. Husk at du ikke kan lære en kat at holde sig fra naboens have, bil osv, så tag en snak med dem først, da det også vil påvirke dine naboer hvis du har udegående katte smiley Så kan du tage eventuelle problemer i opløbet.

4. Vurdér om jeres omgivelser overhovedet er til at have løsgående katte i: Er der en trafikeret vej i nærheden, er der instutioner (børnehaver, fritidshjem osv) i nærheden? Personligt ville jeg aldrig lade min kat løbe frit i nærheden af børnehaver osv. både for børnenes skyld og kattenes skyld. Børn kan lave de underligeste ting, som kan skræmme kattene eller værre endnu. Skade dem.

Lige et lille spørgsmål. Du kan ikke få dine forældre til at sikre deres vinduer, så de kan lufte ud og kattene samtidig kan være i sikkerhed indenfor? Det kræver jo ikke meget, men egentligt bare at man kan styre hvormeget vinduet åbnes.

• #7   6. mar 2007 Linda: ja, nogle katte. Det er langt fra alle katte der kan affinde sig med det begrænsede område indenfor, når de først har været ude i det fri.

• #8   6. mar 2007 Da vi fik Walter og Carlo gjorde de alt for at komme udenfor (de har vælret vant til fra killinger at komme udenfor), så da jeg endelig åbnede døren for dem, da de havde været hos os længe nok, blev de nogle helt andre katte --> meget mere legesyge og gladere. (virkede det som om)...

Det jeg vil frem til er, at jeg nok vil give Cemile H ret i,. at det ikke er alle katte der kan forholde sig til at være indenfor smiley

Men held og lykke med det, jeg håber det kommer til at gå godt..

Knus Sanne A

• #9   6. mar 2007 Naah, ikke en gang udekat altid udekat. Jeg havde min Mea som udekat de første par år, og da jegflyttede i lejelighed flyttede hun med (hun kunnealtid komme tilbage til mine forældre hvis det ikkegik) Men det gik stortartetet og uden problemer, og den dag i dag stortrives hun stadig.
    Men det er så slet ikke alle katte der er sådan, de færreste vil jeg sige.

Men da jeg fik Mea som killing var hun også indekat, og jeg startede også med at gå tur med hende i sele og vise hende den store verden på den måde. Senere blev det så uden sele, men også kun sammen med mig (det var heldigvis om sommeren). Og som hun blev ældre kom hun bare ud og ind som det passede hende (plejede dog at have hende inde om natten, der bliver kørt så mange katte over i mørke især)

Forresten, en indekat vil ikke nødvendigvis gå/hoppe ud selvom den har adgang til det. May gør ikke selv når vi er i stuen og døre og vinduer står åbner (hos min eks kæreste i sommers). Hun tør ikke. Selv ikke hvis både Mea og jeg går ude og hun sidder og kalder på os :o)

• #10   7. mar 2007 Vi har gjort 2 af vores indekatte til udekatte, og skal nu i gang med den 3. :o)
    De kommer med udenfor i sele og får lov til at dufte til det hele, Især lydene er meget nye for dem og kan også være lidt skræmmende for missen.
    Efter en uges tid ude i snor har de som regel vænnet sig så meget til det, at de selv guider os rundt i haven, og så ved vi det er tid til, at vi kan slipe dem løs.
    Det er sværest med den første. de efterfølgende bliver "vist rundt" af dem der er vant til det...
    Pøj pøj med det :o)
    -Berit-

Kommentér på:
Hvordan gør man indekat til udekat?

Annonce