{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.753 visninger | Oprettet:

Kat angriber katte i nabolaget - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min kone og jeg har en hankat på 3 år. Han er inde/ude kat, dvs. kan løbe frit ind og ud af kattelem mv. Vi bor i et villakvarter med moseområder og store grønne områder i nærheden langt fra store veje.

Han blev neutraliset da han var ca. 6 måneder gammel.

Han har af og til kommet hjem med bidsår / rivesår, og har været et par gange til dyrlæge i forbindelse med halthed fra bidsår mv. Han er dog altid blevet behandlet og kommet sig nemt. Han er ligeledes tilset løbende af dyrlæge.

For omtrent 4 måneder siden kom en kvinde fra nabolaget og bankede på, og oplyste, at vores kat var efter deres katte i deres have. De har forsøgt at indhegne haven, men vores kat finder tilsyneladende rundt om indhegningen. Hun forespurgte om han var neutraliseret hvilke vi bekræftede, og vi blev så i den forbindelse enige om, at der næppe var så meget at gøre ved det, men at hun jo kunne prøve at give ham en tur med haveslangen (da det jo alt andet lige ikke ville medføre nogen varig skade).

I nat fik vi så igen besøg af kvinden fra nabolaget sammen med hendes mand, og de var begge (forståeligt nok) temmelig oprevne. Vores kat var hoppet ind af deres kattelem, og dermed ind i deres hus, og havde i den forbindelse været aggressiv overfor deres katte.

Har I eventuelle erfaringer med hvordan man kan komme dette problem til livs? Det ligner jo unægteligt en kamp om territorium, men omvendt kan det jo ikke høre sig hjemme, at folk i nabolaget ikke kan være "trygge" pga. vores kat.

Vi elsker vores kat og han er den bedste familiekat. Han bider/river aldrig, putter i skødet og er super god med vores dreng på 1,5 år, men tilsyneladende ikke så meget med andre katte.

Er det medicinering der er vejen frem? Eller er det noget adfærdsterapi af en anden art? Noget helt tredje? Kunne man forestille sig, at de kunne give ham en ordentlig tur med haveslangen, og at han så ville blive så skræmt han ikke ville gå tilbage dertil?

Vores kat egner sig ikke til livet som indekat; blot en dag eller to inde og han er helt ulidelig og går og klager sig. Vi vurderer derfor ikke, at det er det en human løsning for ham.

Needless to say, vi ringer til vores dyrlæge i morgen for at drøfte mulighederne (og holder ham inde i mellemtiden), men nogle gange kan gode erfaringer fra andre katteejere jo være rigtig gode at sætte af på!


På forhånd tak for hjælpen!

Dbh den fortvivlede katteejer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat angriber katte i nabolaget - hjælp!
  • #1   8. apr 2018 Du har en snu kat - eller også har naboen en dårlig indhegning smiley
    Det er jo normal adfærd, hvis I har mulighed for at lave en indhegning af jeres have, ville det jo være win-win. I ved hvor katten er og naboens kat får ikke tæsk.

    Naboen kan jo så også vælge at få en chiplem, så jeres ikke kan komme ind.


  • #2   8. apr 2018 Tak for svar.

    Han kan være snu når det passer ham (og dum som et bræt i andre sammenhænge :D)

    Jeg må også indrømme, at jeg er lidt af den holdning at det langt hen ad vejen er normal adfærd, men derfor er det jo noget belastende for dem, at de ikke kan have deres katte gående i deres have pga. vores møgkat. Det er selvfølgelig ikke rimeligt.

    Vi overvejer indhegning, men jeg tror ikke realistisk, at det kan lade sig gøre at holde ham inde. Vi har en stor, skrånende grund med mange muligheder for at grave, hoppe mv.

    Vi skulle derfor gerne kunne finde en løsning hvor vores kat kunne gå fri, men at han lod de stakkels katte og deres ejere være.

    De har kun deres katte i deres have - problemet er så at sige geografisk isoleret. Vi spekulerer derfor i, om man måske kunne finde en løsning, hvor man simpelthen fik skræmt vores kat så godt og grundigt væk, at han ikke vendte tilbage dertil (det er ikke en direkte nabo - de bor vel 500 m væk).

    Vh Christian


  • #3   8. apr 2018 Det er en svær situation, for det er jo naturligt at udekatte slogs om territorier, men når det er 500 m væk, så kan det være fordi der er noget der trækker?
    Vi har selv haft det modsatte problem for nogle år siden, hvor en anden kat fra nabolaget gik ind gennem kattelemmen og sloges med vores katte - med en del dyrlægebesøg som følge. Den kom endda op i sengen til os om natten og selvom vi gav den en tur under bruseren og smed den ud, så blev den ved.
    Vi løste problemet med en chiplem - det forhindre ikke slagsmål udenfor, men det sikrede vores katte at de havde en sikker base og så havde den fremmede kat ikke længere nogen grund til at komme, for der var ikke længere fri buffet. ja, den kom stadig forbi i haven, men når der ikke var mad eller fertile hunkatte - så er der ikke så meget at slågs om.
    Men selvom jeg mener at det er din nabo der må vælge at sikre sin kattelem med chip, så kan i jo vælge at betale en lem til dem eller slå halv skade. Din kat kommer sandsynligvis fordi der er noget der trækker - det er jo ikke bare lige uden for jeres bagdør, så den skal jo gå efter det. Det kan sagtens være maden - for selvom man fodre sin kat hjemme, så synes de nogengange bare det er sjovere at spise ude.
    Jeg tænker at de måske også skulle tage en gennemgang af deres hegn indvendigt og udvendigt, for hvis din kat kan komme ind og ud af deres indhegning, så kan deres egne sandsynligvis også.


  • #4   8. apr 2018 Hej Betina

    Tak for svar!

    Vi var nede forbi og tale med vedkommende igen her til formiddag under lidt mere rolige forhold.

    Det viser sig, at de har en chiplem, men at vores kat tilsyneladende havde "mast" sig ind sammen med en af deres katte. Det lyder nok ikke som noget, der kommer til at gentage sig! Desuden havde den ikke angrebet deres katte, men alene løbet forvirret rundt for at prøve at komme ud.

    Jeg tror vi har fundet problemet; deres gamle kat var for et halvt års tid siden væk i en periode på 5 måneder. De stillede i en periode på 2 måneder mad ud på deres terrasse i håb om, at den kom hjem igen.

    Vores kat har jo så gået og gumlet af det, og ser jo desværre nok deres hus/hjem som hans nu, og vil ikke acceptere deres 2 nye killinger og deres gamle kat (som heldigvis kom hjem) nu.

    Det var selvfølgelig en meget dårlig beslutning af dem at stille mad ud, og det tror jeg sådan set også godt de selv kan se. Men vi skal jo gerne løse problemet!!

    Er der nogle gode bud på hvordan man kan få ham til at glemme/acceptere, at det ikke længere er hans foderbræt?

    Tak!


  • #5   8. apr 2018 i kan kun få ham til at glemme det, hvis de sørger for at der aldrig er mad tilgængelig udenfor. så vil han med tiden finde ud af at det er slut.
    men det tager tid og de nye katte og ham skal jo også finde ud af det sammen. så jeg tror ikke at i kan undgå nogle flere slågskampe medmindre at de får sikret deres hegn noget bedre.

    så mit bud - ingen mad og bedre hegn, og så tålmodighed til at det tager tid. det er heldigvis sjældent at katte kommer for alvor tilskade når de slågs. det lyder bare voldsomt hvis man ikke er vant til det.


  • #6   8. apr 2018 Enten hegn haven en, dele af haven eller lav en stor løbegård. Så overholder du også den gældende lovgivning.

  • #7   8. apr 2018 har selv løbegård og kan helt klart anbefale det. selv store velvoksne fetile hankatte har lært at man er i sikkerhed i sådan en. har ikke haft problemer med at de ikke har ville være i en. og har da haft løbegård i mere end 20 år
    og så overholder man også lovgivningen omkring at holde sin kat på egen grund
    en anden god grund til at det er godt at holde katten hjemme er at katten ikke længere slås med andre katte. dermed også en mindre risiko for at den får sygedomme som aids og leukæmi - som begge er dødelig.

    Men er det ikke løsningen så prøv at hold ham mere inde i en periode. Jo mere tid ude jo længere går han væk. Og jo mere tid har han til at drille
    sørg for at han i en periode kun er ude når I er hjemme. og så lad ham gå ude i en times tid til to. Og så er det ind med ham. sørg for at han er ikke får noget mad , sådan at han ikke lige har spist når han går ud. så vil han nok være nemmere at få ind igen
    I skal ikke sulte ham bare sørger for at han ikke lige spiser 1 kg mad og så går ud.
    begræns hans udeliv indtil at han vænner sig til at han bor hos jer

    det bedste ville endelig være at I i de næste 2-3 uger holdt ham helt inde. Lige som når man flytter katte. sådan at de andre katte lige for fred og ro.
    men det ved jeg godt at det er svært.

    og så snak med "naboen" og bed dem om at der ikke stå mad fremme udenfor. og hvis de ser ham så en spand vand. det er somregle det bedste råd når man har problemer med fremmende katte. og det skader ikke. bare man lader være med at gøre det når det er koldt



  • #8   9. apr 2018 Her og nu ville jeg gå hen og forære naboen en kattelem med chip, så de ser jeres gode vilje, og hjælp eventuelt med, at finde ud af, hvor jeres kat kommer ind i deres have.
    Den langsigtede løsning ?? Når jeres kat kan komme ind i naboens have, vil den nok være svær at holde i jeres have, selvom i hegner den ind, jeg plejer at sige der skal låg på, for at holde en udekat inde.


  • #9   9. apr 2018 Jette, de har en kattelem med chip. smiley

  • #10   9. apr 2018 Jeg har to katte som har været fritløbere. De affinder sig med at komme ud i indhegnet have og nøjes med det

  • #11   9. apr 2018 Voliere i haven er en mulighed

  • #12   9. apr 2018 Ja men håber de forstår smiley chiplæser smiley

  • #13   10. apr 2018 Ifølge loven skal du holde katten på egen matrikel.
    Måske sådan en eller lignende kunne være en løsning.
    https://www.guloggratis.dk/dyr/katte/tilbehor/andet/annonce/erhverv/29151153-kattegaard


  • #14   10. apr 2018 AP det var da en ret nem løsning smiley også lidt dyr måske, men billigere end , at få håndværker til at lave noget smiley
    K
    Jeg plejer at foreslå en pavillon i træ eller metal og så sætte net på med el strips! Men døren er en udfordring, jeg har også set er gammel drivhus med net i siderne og plast i taget, det vigtigste er hvad man selv vil, og de løsninger er dem jeg havde planlagt, hvis de ville over hegnet smiley


  • Keld L
    Keld L Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   11. apr 2018 Vi har 5 katte indendørs og 14 katte i 110 kvadratmeter kattevoilere, overdækket med et såkaldt sportsnet og hertil har de en soverum 4 steder, en masse legemuligheder og tilflugt steder, her er så stort, at vi undgår konflikter, da de kan gemme sig overalt. Ja, det koster en del at bygge selv, men mindre kan også gøre det. skal lige skrives, at 1 hankat er ikke er neutraliseret og resten er neutraliseret og nu har de været sammen snart 12 år.

    profilbillede
  • Natalia T
    Natalia T Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 19
    #16   11. apr 2018 Vi havde for nogle år siden, samme problem, med en kat der kom forbi lidt for ofte, og troede den ejede hele området, men efter vi havde smidt nogle heksehyl efter den, fandt den tilsyneladende ud af at vores grund ikke var det bedste sted at opholde sig, og vi har siden set at den er begyndt at holde til et stykke væk fra os.

  • #17   11. apr 2018 Kære alle

    Tak for gode svar.

    Lokalplanen for vores område (ret striks) tillader ikke overdækket indhegninger på en måde der kan lade sig gøre på vores grund. Vi har konsulteret kommunen.

    Vi har købt en række produkter, der skal holde katte væk, som nu er spredt ud hvor vores kat forsøger at komme ind hos dem. Indtil videre ingen problemer, så det tegner godt!

    Tak for gode svar


  • #18   11. apr 2018 Natalia:
    men efter vi havde smidt nogle heksehyl efter den, fandt den tilsyneladende ud af at vores grund ikke var det bedste sted at opholde sig,

    Man smider ikke fyrværkeri efter levende væsener!


  • #19   11. apr 2018 Dejligt I kan snakke sammen og prøver at ligge en holdbar plan.

    Aftal med damen at I har en plan hvor I skiftes til at lukke kattene ud i en lang periode, så de ikke mødes. Men samtidig lægger hun hele tiden hendes kats tissetåre/prutter fra tissebakker rundt i haven og ved kattelem. Køb hende 1 Scarecrow som hun skal sætte ved kattelemmen hvor din kat plejer at søge hen. Din kat vil blive forskrækket af den Scarecrow hun har sat og vil undgå at komme igen. Hun skal sætte den hver gang hendes katte er indenfor, så den reagerer på din.

    Scarecrow sættes til haveslangen og ved censor sprøjter en meget hård/hurtig stråle vand afsted. Tjek youtube.com. Kan købes for 4-500 kr på nettet. Virker!

    Samtidig skal hun aldrig fodre udenfor mere!

    Din kat er 100% kastreret? Dvs han er ikke kryptokid hvor kun den ene kugle er faldet ned og fjernet af dyrlægen, og den anden ikke. Sker desværre. Det betyder han stadig er fertil og fyldt op med hormoner, som kan forklare dens adfærd.

    Held og lykke!


Kommentér på:
Kat angriber katte i nabolaget - hjælp!

Annonce