{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.179 visninger | Oprettet:

allergi over for race katte????? {{forumTopicSubject}}

hej

nu har vi haft kat lige siden vi fik vores første barn uden der har været noget - vores andet barn har let astma (skal ha medicin hverdag) efter vores huskat døde gik der ca et halvt år så kbte vi en maincoon og jeg har meget stærk mistanke til han er allergisk over for den - nogen dage værre end andre, syntes også det bliver værre af han har leget med den og løftet på den.

så var det vi kom til at snake om fordi man ser tit folk skille sig af med race katte kort tid efter de har fået dem fordi børn bliver pludselig allergisk for dem - kan der være en sammenhæng mellem det er race katte og det at børn tilsyneladen ikke kan tåle dem???

vores dreng kan ikke tåle marsvin og kaniner i forvejen men der har aldrig før være noget ved hverken vores hund eller den gammel hus kat

hvad mener i

mvh anita


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  allergi over for race katte?????
  • #1   3. jun 2007 Det kunne tyde på, at jeres dreng er allergisk overfør underuld - det er oftest det, katte (og kaniner) fælder;-) Jeg ville nok holde drengen væk fra pelsdyr med underuld i opvækstfasen, da dette kan forværre allergien... ellers må I finde en racekat uden underuld;-)

  • #2   3. jun 2007 hvis de er allergisk overfor race katte er de jo allergisk overfor alle katte smiley

    Men der findes jo allergi venlige racer som fx en hårløs


  • #3   3. jun 2007 ja tænkte nok det var noget i den retning - så må desværre nok finde et sted til vores dejligt han misser og så er han ikke engagn 1 år endnu (vi har kun haft ham i knap et halvt år smiley

  • #4   3. jun 2007 hejsa

    hvis det er såen han er allergisk over for den så skal vi ikke havde andre katte -
    Ratsterzoo: ved ikke om jeg er ening i deet med at er man alergisk over for en kat er man for alle. har selv en veninde som ikke kan tåle andre kaniner end løvehoveder, tror som dkkorat siger at det må være noget med pels typen

    men en ting er sikkert det er da rigtig træls både for min søn og vores misser


  • #5   3. jun 2007 Og forresten, så er folk der er allergiske overfor katte oftest allergiske overfor et enzym i kattens spyt. Dvs de hårløse ikke er mere allergi venlige end andre da de stadig vasker sig og dermed får det enzym på sig.
    Den eneste katterace (gælder også huskatte) der ikke har det enzym i spyttet er Sibirisk skovkat, så vidt jeg har læst.

    Men nu er astma jo ikke helt det samme som allergi (mener man kan jo godt have astma uden at være allergisk overfor katte). Kunne godt forestille mig at en med astma havde problemer med kattenspels (og nok i sær underulden) da der jo altså er en del støv og fnulder deri.


  • #6   3. jun 2007 Og forresten, så kender jeg også et par der opdrætter tyrkisk van, og der er manden allergisk overfor katte. Dog ikke deres egne, det går fint derhjemme og der er aldrig noget, men ligeså snart de tager på udstilling så nyser han, og øjene og næse løber.

  • #7   3. jun 2007 Min mor kan ikke tåle katte med hår, men kan godt tåle dem uden..

  • #8   3. jun 2007 det er da lidt mystisk - skrev han havde astma for at der måske kunne være en fornuftig forklaring pga det - ikke fordi jeg tror han er allergisk pga astman tror ikke selv på det har en sammen hæng - da vi fandt ud af han havde atsma spurgte vi lægen om vi burde skille os af med alle dyr men det mente han ikke for der var rigtig mange meinger omkring lige netop om dyr giver anlæg til astma eller om det er astma som er skyld i dyrallergi, så vi ifk det råd at blev ahn allergisk over for nogel dyreracer måtte vi så der efter skille os af med dem - også derfor jeg skriver nu for at så andres syn på sagen, men tror desværre at det bliver såen vi må af med misseren, rigtig øv, men vores drengs helbred er vigtigst.

  • #9   3. jun 2007 i så fald det bliver såen hvad kan man så forlange for en maaincoon med fin satmtavle han er 6mdr vacc og med åben stambog (han er ikke kasteret)

  • #10   3. jun 2007 Alstå min mor blev testet for det og har allergi for mange ting samt at hun fik kontatere at hun har mindre astma os.. lægen sagde hun skulle skaffe sig af med hendes hund men hende har vi haft i 11 år og ingen reation på hende overhovedet.. det er mest katte hun har det for nok enten enzymerne eller underulden.. men synes bestemt i skulle prøve chancen at teste jeres dreng helt igennem for at så er i sikker på hva han ikk kan tåle og evt hva astma'en skyldes.. det kunne jo sagtens bare støv eller noget i jeres vægge..

  • #11   3. jun 2007 hej

    christina leona M: jeg tror nu jeg vælger at lade min egen læge afgøre om dyr er skyld eller usundt for astma patienter - men takker da for rådet

    jeg har aftalt med opdrætter hun for ham tilbage så havner han i hverfald et sted som kender ham *SSS*

    mvh anita


  • #12   3. jun 2007 Anita - Det lyder som en rigtig god løsning, dejligt forstående opdrætter du har der lyder det til..
    Gør mig ondt for jer og ham at I må af med ham...


  • #13   3. jun 2007 Jeg spurgte min læge, og han siger at nogle katte "udsender" mere "kattearoma" -ved det er et HELT forkert ord men ved bare ikke hvad det hedder. Det der lugter af kat eller man er allergisk overfor. Han sagde at nogle katte er værre end andre og at det intet har at gøre med om de er langhårede eller ej. Det er bare forskelligt fra kat til kat. Ligesom nogle mennesker sveder mere end andre.Og så kan der godt være nogle katte man sagdens kan sammen med og kramme og nusse og andre kan man dårligt være i et hus hvor den har været. SYnes det lød underligt men gav mening da min bror har det fint med et par af kattene men en kat (den mest korthårede) er helt forfærdelig at være i nærheden af. Synes selv at den lugter mest af kat men ved ikke om det har noget at sige. Man lugter meget af den når man har holdt den, selvom den er ligeså renlig som de andre. Han fik astma i 5 klasse og et par måneder senere blev han allergisk overfor katte + andre ting. Lægen sagde at det tit kommer sammen med hinanden. At det ofte følges hånd i hånd. Har hørt meget at man ofte udvikler allergi og astma i den unge alder, imens man udvikler sig (det er vist ved at ændre sig til voksne også gør da flere og flere får astma og allergi) så jeg ville have fjernet katten så det ikke udviklede sig kratigt, hvis han er ved at udvikle det andet så det måske ikke er så slemt med katte når han bliver ældre fremfor han udvikler kraftig allergi som lille. Men man kan jo desværre ikke være herre over sådan noget. Det er noget rigtig ærgeligt noget, specielt når man er glad for dyr.

  • #14   3. jun 2007 Generelt når man er allergisk overfor katte, er det alle katte man er allergisk overfor, nogle bare mindre end andre -men stadig allergisk overfor dem også. Også de hårløse, det er nok bare på et meget mindre plan der sagdens kan leves med ved nogen, og det er godt hvis man elsker katte og kan det. De genere bare ikke luftvejene når de ingen hår har,men er det spyttet og man har hudproblemer f.eks (er dårlig til eksempler, meget undskyld) for eksempel slår ud af nogle af de ting man er allergisk overfor hjælper det ikke så meget, hvis de slikker sig og man får det på huden/fingrene.

  • #15   4. jun 2007 lige en sidste ting jeg kom i tanke om, de har jo fundet det gen som man er allergisk overfor ved hnde og katte og der er kommet en ny vaccine. Det er rigtig, var ved hud/lunge klinik med ham da han skulle prik testes mod om han havde udviklet mere allergi, han var midlertidigt så også blevet allergisk overfor hunde men det er ligemeget. -Det vigtige er at viccinen mod katte har de bedre resultater ved end den mod hunde. Men den er dyr og man skal have den 1 gang hvert år. Den koster 3000 kr hver gang.

  • #16   4. jun 2007 Allergivaccine mod kat har nu eksisteret i mange år. Det er 10 år siden, jeg stoppede i det firma, der allerede dengang lavede dem.

    Det nye, der kommer, er en immunbehandling i pilleform, så man slipper for at blive stukket.


  • Miss *
    Miss * Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 2 Emner: 10 Svar: 171
    #17   4. jun 2007 Min opdrætter var allergisk overfor hendes gamle angora kat. Men Cornish Rex kunne hun altså godt tåle smiley

Kommentér på:
allergi over for race katte?????

Annonce