{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

At udvælge sig gode avlsdyr. {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at sidde og tænke på, at vi jo alle (altså os der opdrætter) har nogle kriterier vi går ud fra, når vi udvælger avlsdyr.
Jeg fik tanken fordi, jeg på det seneste har været på rundtur på mange opdrætteres hjemmesider ( og nej, jeg siger ikke hvad jeg kigger efter *LOL*) og så har nogen jo linket til nogen, som igen linker osv. Man ender somme tider op på nyopstartede opdrætteres hjemmesider og så slog det mig, at en del af disse simpelthen ikke har noget ordentligt avlsmatriale. De har jo så nok ikke haft den fornødne hjælp og det er synd for dem. Her tænker jeg på, at det bliver overordentligt svært at slå sig igennem som opdrætter, når man til opstart ikke har gode dyr.

Jeg ved jo så godt, at ingen af jer sådan BARE sælger avlsdyr, men hvis I gør, hvad lægger i så vægt på i vejledningen til jeres købere og hvad lægger i vægt på, når I selv udvælger avlsmatriale?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At udvælge sig gode avlsdyr.
  • #1   23. jul 2007 hmmm ja jeg er jo helt ny :o)
    derfor kommer ingen af mine killinger til at gå til avl med mindrer at der kom en som virkeligt havde forstand på det og som jeg havde tillid til og sagde den der kat den skal bare indgå i avl.

kan man ikke få sine killinger bedømt på en udstilling egentligt? altså hvad de ville være egnet til?

• #2   23. jul 2007 Sabrina....jooo du kan godt få dine killinger bedømt på udstilling, de kan jo udstilles fra de er 13 uger gamle.

Men det er bare ikke så enkelt. Det er før sket, at en SMUK killing har udviklet sig til at blive knapt så smuk og omvendt.

• #3   23. jul 2007 ja det har jeg godt hørt om og ja så er man jo lige vidt...

• #4   23. jul 2007 Jo søde ven, du forklarer det helt fint. smiley

Så er der lige en krølle mere, du kom ind på smiley
    "den type man kan lide".

Jo jeg kender det godt. Jeg har en meget nær veninde som også er her på KG, hun udvælger sine dyr efter andre rkiterier end jeg....nej temperament og sundhed er vi helt enige om, men så slutter det helt. For min veninde er til de lidt mere gammeldags typede Birmaer, hvor jeg hælder den anden vej og er mere til de ekstremt typede. (hmmm jeg kan ikke gøre for det, jeg ÆLSKER jo perser og exoér)
    Men følger man standarten, så ligger typen nøjagtigt midt imellem vore anskuelser.
    Min veninde er til slanke elegante katte, der bevæger sig med ynde....jeg er til kluntede småtykke pelstotter. Vores standart siger coppy og silkepels.

Som jeg ser det, varierer vores katte inden for den fastsatte standart. Og så længe der ikke er fejl i den type vi godt kan lide er det jo i og for sig fint nok. MEN så køber en nystartet opdrætter en avlskat, som falder HELT ved siden af.
    Jeg har f.eks. set en bimseopdrætter, der så ganske vist er heeeeeelt ny mere, starte op med en kat hvis ører var for store og sad for tæt. Øjnene var vandblå og kropsfarven ALT for mørk....jo, katten havde finde aftegn, men dem kan vi altså ikke bruge til andet end udstilling smiley Ja jeg har endda set avlsdyr med hageplet. Det er diskvalifiserende på udstilling og ret uheldigt i avlen.
    Hvem hulan kan da finde på at sælge sådan en kat til nogen og fortælle den kan bruges i avl?

Så nu roooooder jeg rundt i det sorry.

• #5   23. jul 2007 Uhhhh det lyder spændende, det I skriver. Underligt, men jeg har faktisk gået og tænkt mange af de samme tanker, som I beskriver. Jeg skal IKKE være opdrætter, men hvis det nu i et tænkt eksempel var, at jeg nu var det. Så tror jeg faktisk, at jeg ville kunne købe avlsdyr ind på papirerne uden at se killingen først. Jeg er en nørd og ville helt sikkert have granske aner og det genetiske meget nøje og set hvilke sammensætninger der ville gøre sig bedst i avl. OG selvfølgelig ville det betyde rigtig meget for mig, hvordan opvæksten at avlsdyrene har været. Det er jo meget vigtigt hvor "robust" et avlsmateriale er og også, hvordan opdrætteren jeg skulle købe af har sine dyr. Jeg er slet ikke til de typer, der ikke har kattene inde i familielivet.... Hmmm gad nok vide om det jeg som novice skriver, giver nogen mening blandt jer, der er opdrættere.

• #6   23. jul 2007 Opdræt....hmmmmm

Jeg er også meget ny på den front.....og gud hvor er der meget at lære og ja....det er let at blive "snydt" som ny - for man tror jo på den mere erfarrene opdrætter....men man lærer hen ad vejen...og opdrættere er jo heller ikke enige i hvordan man skal avle....skal der avles tæt?? skal der være så lidt sammen fald som mulig i stamtræet??? - Hvad er en smuk kat, farve, muzzel, ører ect.
    Og ja....på udstillingerne er dommerne jo heller ikke enige - selv om der er en "opskrift" for hver enkelt race...
    En kat kan blive BIV den ene dag...og X3 den næste....så det kan man heller ikke læne sig op ad...

Jeg ved hvor jeg vil hen...lige nu...det kan ændre sig....det ved jeg....og ja...jeg må gøre lidt krumspring og arbejde en del for at nå det......vi får fx. en ny han hjem om 14 dage...importeret ude fra - håber han kan bidrage med noget af det jeg syntes vi mangler i vores linjer....

Eller er en god mentor GULD værd......kurser i genitik - sygdomme ect. er heller ikke at gå af vejen for ..

Her ud over - ved jeg også idag....hvor vigtigt det er at udvælge sig en GOD og ÆRLIG opdrætter ....

Når jeg skal sælge en avlskat ud....er der mange ting som jeg vil se på......så som - hvordan avler vedkommende - hvordan bor kattene.....hvordan takles sygdomme i katteriet...hvor dan er opdrætter som person ect. ect. ect.

anna

• #7   23. jul 2007 Hej Lone.

Nu vi snakker birmaer, vil jeg sige at min Kiwi langt fra er en drømme katten mht udseenet, men jeg har så set hvad hun kan lave med en god han, og derfor vælger jeg at beholde hende i avlen. Hun har meget vand blå øjne, men alle hendes killinger har fået en skøn øjenfarve.

Jeg ved ikke hvorfor folk bare sælger ud til avl, jeg tænker lidt at det er fordi de ikke tænker på racen, men bare på at få flest penge ind. Jeg er meget kritisk mht at sælge til avl, med mine nu 6 kuld har jeg kun solgt en til avl og beholdt en selv til avl...

• #8   23. jul 2007 Hej Julie.

Som Birmaopdrættere kan vi ikke nogensinde finde den perfekte Birma......i mine øjne findes der kun een, hun er kastreret og Claus vil ikke af med hende *LOL*
    Men vi kan arbejde os hen i nærheden af perfektion. Derfor må vi også gå på kompromis, nøjagtigt som du har gjort med Kiwi. Nej hendes øjenfarve er ikke god. Men hun er ellers skruet rigtigt sammen, mangler lidt hage og pande, men som du selv skriver, så er det jo så bare om at finde den rigtige hankat.

Det ER jo vigtigt, at vi får sunde killinger, med godt temperament, det ER vigtigt at vi vælger gode fødere, gode mødre...det MÅ være første priortet.

• #9   23. jul 2007 Vibeke...tjaaa der vil jeg ikke give dig helt ret.
    Jeg har set linier, hvor der optræder det ene kejsersnit på det andet..........set linier hvor mødrene ikke lægger mælk ned og set linier hvor de ikke passer deres afkom særligt godt.

og jeg har set det modsatte.
    Hos mig, nej altså mine katte, har det ikke slået fejl endnu.
    Jeg har endda haft en kat, hvor jeg vidste at den ikke kom af særligt gode fødere, både mor og bedstemor havde fået kejsersnit....men hun var det jeg ønskede mig....hvad fik hun? hehe godt gættet....kejsersnit.

• #10   24. jul 2007 Hvis jeg ser bort fra sundhed, og temperement som i min verden er en selvfølge, så er det jeg selekterer mest på stamtavlen.

Der er så lille en genpulje hos sibireren, at det ind imellem sker at vi er nødt til at beholde en kat der ikke er alt for god typemæssigt for at bevare linjerne.

Da jeg ikke sælger til avl i Danmark, har jeg ikke prøvet at hjælpe en ny opdrætter med at vælge avlskat, men hvis jeg skulle, tror jeg at jeg vil være mere kræsen med at vælge til dem end jeg vil være når jeg selv skal vælge til mig selv, forstået på den måde at skulle jeg sølge til en ny opdrætter skulle katten også leve op til standarden på alle måder.

En ny opdrætter starter gerne med en kat, og det kan være meget uoverskueligt at skulle starte med en kat der har en del svagheder ift. standarden, og det kan være meget uoverskueligt at prøve at finde en partner til denne kat. Det ville nok heller ikke være en kæmpe fornøjelse at starte sin udstillingskarriere op med sådan en kat.
    Omvendt kender jeg mine linjer, ved hvad de bærer og har en god fornemmelse for hvad jeg skal parre til for at hente de ønskede egenskaber frem, og så er det nemmere at have en kat med "fejl" ift. standarden.

Jeg vil selvfølgeligt gerne vejlede om valg af hankat hvis man køber en hunkat tila vl her, men oftest er den hankat jeg kan tilbyde far til hunkatten. Da der ikke er et væld af sibiriske hankatte her i landet og jeg ikke kan garantere at dem jeg arbejder sammen med også vil arbejde sammen med mine killingekøbere, bygger valget af hankat ofte på viljen til at importere fra et ikke eu-land, hvilket er en meget dyr fornøjelse, der inden katten er avlsklar nemt kan stå i 20.000. Da meget få har denne vilje og samtidig har viljen til at sætte sig ind i linjerne, sælger jeg som hovedregel ikke til avl i Danmark. Og jeg har endnu ikke haft en forespørgsel til avl som har kunnet overbevise mig om at de ville andet end bare at have et kuld søde killinger.

/Mvh Helle

• #11   24. jul 2007 Men hvad kræver i så af jeres nye opdrætter hvis I skulle finde vedkommende en god start-avlskat?

Jeg overvejede nemlig på et tdispunkt at starte som opdrætter, men efterhånden som jeg fik sat mig ind i tingene kunne jeg bare se at det var Alt for stort og kompliceret for mig sådan lige.. Og at det nok nærmest ville blive umuligt at finde en Ordentlig opdrætter der ville af med en avlskat til mig..
    Derfor blev de planer skrinlagt til jeg er blevet noget ældre, istedet vælger jeg at gå vejen med at få mig en udstillingskat i den race som jeg er vild med (mco) og så der lærer mere om racen, standarder ovs, samt forhåbentligt at få nogle kontakte der, samt at folk lærer mig og hvad jeg står for at kende.
    Har været afsted på et par udstillinger med Mea især, og har da fundet ud af at det i hvert fald er lige mig :o)

For tror måske lige at grunden til at mange nye opdrætter starter med noget "juks" er at de har det fra opdrættere der ikke selv er vildt fantastiske, fordi at ingen af de rigtig dygtige og erfarne har lyst til at sælge en avlskat til en helt nybegynder :o)

• #12   24. jul 2007 Jeg syntes også at det er et problem at folk ikke vil sælge deres gode avls katte, for så bliver det rigtig svært for nye, jeg har nu valgt at gå til udlandet og hente nogle hjem...

• #13   24. jul 2007 Jeg vælger avlsdyr delvis ud fra stamtavlen men også ud fra udseende..
    Jeg foretrækker den "nyere" type, med kæmpe store ører, lang lige profil, men jeg kunne så godt tænke mig et lille tuch af den gamle type, med lidt mere pande ;-))

Pelskvaliteten er meget vigtig for mig, da den korrekte pels ikke kræver så meget pelspleje, som en mere fin eller ulden pels gør ;-.))

--

Eva - du spørger hvilke krav der sættes til nye opdrættere.

For mit vedkommende, vil jeg gerne se engagement. En der kan fortælle lidt om racen - selvfølgelig ikke uddybende, men nok til at jeg kan se, at personen ikke bare køber en skovkat, fordi den er semilanghåret og super IN for tiden.
    Den person vil være tæt på mine etiske holdninger, da jeg ikke vil sælge avlskat til en person, der ikke vil sørge for at finde det bedste frem i racen (puuha det lyder "hårdt" hehe) Personen vil elske kattene som de er og ikke som et avlsobjekt - forstå mig ret ;-)))

Det er svært at sætte ord på, men jeg vil lytte til min mavefornemmelse, og hvis den er i tvivl, så tror jeg at jeg trækker mig, for jeg vil ikke have mine killinger ud et sted, hvor jeg sidder med en dårlig smag i munden....
    Der er nogle opdrættere der ikke får lov til at købe kat hos mig, og det er simpelthen fordi de etisk og moralsk ligger alt for langt væk fra min holdning.

Håber det er til at hitte ud af - det jeg skriver...

• #14   24. jul 2007
    Jeg tror ikke på den perfekte (race) kat typemæssigt findes, nærmere at det i høj grad er et spørgsmål om smagssag og at kunne finde den smag inden for racestandarden. Derfor så skal man vel også som opdrætter kunne se, hvad man vil kunne acceptere af fejl ved en avlskat...og hvor graverende de skulle være, før at kræet absolut ikke skal sælges til avl.

Som nogle er inde på, er der meget der kan ændre sig fra 12 ugers alderen og frem, og selvom katten var perfekt ved salg...kan dele af katten måske 'underudvikle' iforhold til planen.

Jeg ved ikke selv om Chloe hun er et avlsmæssigt bulls-eye. Jeg syntes i helhed hun høre godt ind under racestandarden og jeg har indtil videre ikke set nogle graverende fejl, men Chloe er købt ud fra ren forelskelse og jeg har nok set mig frygtelig blind på hende...så jeg tror heller ikke jeg er den rette til at afgøre det smiley

Det vil jeg lade dommerne om smiley

Jeg tror ikke, at skulle der laves killinger på Chloe, at jeg ville turde sælge nogle avlskatte. Jeg er ikke erfaren nok til at kunne vejlede nogle og jeg ville heller ikke kunne garantere, at katten ville kunne leve fuldt op til standarden ned til den mindste detalje. At jeg så kommer til ved et tilfælde at neutralisere den 'perfekte' NFO, det må jo så være for egen regning smiley

• #15   24. jul 2007 Rart med gode og meget uddybende svar.. Vil dog gerne høre flere svar på mit spørgsmål ang. nye opdrættere og jeres kretierier til dem, hvis det er muligt fra folk derude?? :o)

• #16   26. jul 2007 Hej Lone

spændende debat syntes jeg.

Dog syntes jeg det er lidt ærgeligt, at vi hver især ikke altid har respekt for, hvad netop den og den syntes er en smuk kat. Jeg ved godt, at vi har en standard at arbejde ud af - men ingen siger at vi skal. Egentlig er jeg helt lige glad med at "Peter" køber en for mig hønegrim birma - bare han er glad for den.

Har folk købt en kat, som du syntes er herrens ud eks. som du nævner med højtsatte tætte øre og mørk pels med vandblå øjn, ja så er det jo altså køber som har forelsket sig og sælger som har fundet en god køber. Og er de tilfredse så kan det er jo bare herligt. Det behøver altså ikke givet et dårligt avl, og det er forskelligt hvad vi vægter. Jeg vil da hellere have en sund og rask kat som er grim, end at have en kat som dør som 1 årig af sygdom.
    Du har i årevis opdrættet birmaer med typer, som nogle måske ikke er så interesserede i - nu kan jeg læste at du er til ekstremtypede birmaer nu, og det er jo bare herligt. Jeg glæder mig da til at se dine killinger i fremtiden,for jeg er jo også vild med meget typede birmaer - ikke at jeg har særlig mange af dem desværre, men det er drømme for mig.
    Nogle vil så ikke kunne lide vores form for typer, men det gør dem jo ikke det et dårlige avlsmateriale for os 2.

Jeg vægter sundhed og temperament først, når jeg vælger avlsdyr - og køber helst fra opdræt, hvor jeg ikke er bekendt med, at de har sygdomme, døde katte samt arvelige ting på linierne. Jeg er mest bange for at få FIP i mit katteri, for det gør der jo mange katte til af. Og så vil jeg bedre kunne acceptere en hageplet eks.

MEN det kan være svært, at få opdrætterne til at være ærlige og fortælle - men så ka jeg jo bare sappe uden om de opdrættere.

Hilsen Heidi og birmabanden

Kommentér på:
At udvælge sig gode avlsdyr.

Annonce