Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  savannah F1 lovlig??
  • #2   29. jul 2007 Jeg er enig med Helene. Til Lis vil da lige sige... er løver så heller ikke en anerkendt race? Mig bekendt er servalen fuldt ud anerkendt som race, men det er lidt svært at få tavler på fritlevende rovdyr

• #3   29. jul 2007 I forhold til det Lis skriver, så kan der ikke laves stamtavler på killingerne, da servalen ikke er en FIFé anerkendt race.
    Jeg synes det er en underlig formulering du har Max, for selvfølgelig findes katten da, men den er ikke anerkendt (til udstilling og opdræt) da den anses for farlig... Det samme gælder jo løven...

Men jeg vil da ikke anbefale dig - Ole - til at få en sådan parring i stand.. Det kan koste din hunkat dyrt....

• #4   29. jul 2007 Er savannah kat ikke netop en parring mellem serval og bengal - begge disse indgår ihvertilfald i savannah.

• #5   29. jul 2007 Hvordan i alverden får man den idé at lade sin kat parre med en serval??????

Jeg kommer aldrig til at forstå formålet med hybridavl. Jeg ser det som et forsøg på at eje og dominere de vilde kattearter og det ligger mig meget fjernt. Hvorfor ikke nyde kattene som de er, i de miljøer, hvor de hører hjemme? Servaler er ikke kæledyr og bør ikke holdes som sådan!!!

De opdrættere, som skaber hybrid racer holder disse vilde katte i fangeskab for sjov. Det har jeg meget svært ved at forstå, man ønsker at støtte smiley

Jeg håber, at de opdrættere, der arbejder med racerne trods alt er så samvittighedsfulde at de ikke låner deres avlsdyr ud til hvem som helst, der synes det kunne være fedt at være herre over en vild katteart!

• #6   29. jul 2007 Bengal er ikke brugt til at skabe Savannah. Savannah er et kryds imellem huskat og Serval.

• #7   29. jul 2007 Serval er ikke lovlig herhjemme med mindre man har en special tilladelse og holder dyret under ganske særligt sikre forhold. Det samme gælder F1 hybrid med serval.

• #10   29. jul 2007 lad mig lige starte med at sige servaler er ikke hjernedøde vildbasser jeg kender den omtalte avler og har gentagne gange været nede og sammen med hans meget smukke servaler. som alle er utrolig tamme og rolige hvis folk tror andet skyldes dette simpel uvidenhed. og der er skam stamtavler på disse servaler da de er opdrettet i fangeskab.
    Ikke fordi det er en diskution jeg synes vi skal tage men jeg har den holdning at jeg er pænt ligeglad med om det er hybrid kat huskat eller en race kat man har fremavlet ved at køre på svagheder eller styrker ved de enkelte racer det vigtige er at DYRENE SKAL HAVE DET GODT.

• #12   29. jul 2007 Helene A
    ja flot forklaring af servalen og ja den er stor men spiser din kat ikke en fugl hvis den for chancen desuden husk lige alle katte leger med deres mad på lige fod da de har brug for den syre dyret udvikler.

• #13   29. jul 2007 Helene A
    difiner vildt dyr

• #14   29. jul 2007 fordi så vidt jeg ved lever den norske skovkat også vildt?
    eller tager jeg fejl der ?
    jeg mener ikke man skal fange dyr i naturen for at tage dem med hjem,
    men jeg mener dyr der er opvokset i fangeskab saktens kan få en god tilværelse der det er et spørgsmål om at give dem lov til det

• #15   29. jul 2007 ole. nu kan den nok volde mere skade på f.eks et lille barn en nfo kan hvis den slipper væk fra dig;o)

• #16   29. jul 2007 Ole.. Hvorfor er det så okay at de fødes i fangenskab, hvis det ikke er okay at indfange dem??? Ja jeg forstår ikke helt denne dobbeltmorale.

• #17   29. jul 2007 ja sandt
    men det er jo det samme som at sige store hunde eller heste skulle forbydes da de da virkelig kan lave noget skade?

• #18   29. jul 2007 Anne
    ja jeg kan da til dels godt give dig ret.
    men at indfange dem så er de jo vand til en helt anden livstil.

• #19   29. jul 2007 Ja absolut... men nu er du jo interesseret i en F1, hvilket må betyde at dens mor var en "fri fugl". Det vil igen sige, at den måtte indfanges for at du kan tilgodeses?
    Selvom det er en F1 har den altså stadig en "vild" mor, og denne mor vil jo højest sansynligt lære sin unge lidt af den "vilde" adfærd. Jo selvfølgelig kan den være sød og venlig, men den har altså stadig lært noget fra sin mor...

• #20   29. jul 2007 Nej Anne der er vi gået galt af hinanden, en f1 er bare 50% serval og 50% tamkat. desuden er det min hunkat der er tale om så hun skulle ikke kunde vidre give det vilde

• #21   29. jul 2007 Ole har jo faktisk ret i meget af det, Servalen er GODKENDT som Race/Avlskat, i allle andre lande end DK.......

Med mindre man har en FARLIG DYR - TILLADELSE (og den kan man kun ha' hvis den er søgt inden år 2000), og der er faktisk en del der har den, uden at gøre brug af den.

Bengal ER Brugt til at skabe Savannah. Savannah ER et kryds imellem BENGAL og Serval.

og Helene A: det er lovligt for privat personer og ha' Størrere Kattedyr (Los - Serval - Occylot), hvis man har Førnævnte Tilladelse!!!!

og Alle mine katte går i en STOR udendørs Voliere =0)
    Men er stadig Tam-katte.

• #22   29. jul 2007 Og Forøvrigt, har ALLE, og jeg gentager ALLE tam-katte idag, et udspring fra en eller anden VILDKAT.....!!!

Og en stor del af dem er Krydsavlet så det batter!!!

Og Main Coon, og Norsk Skovkat, er jo Oprideligt VILDKATTE!!!

• #23   29. jul 2007 Jeg mener nu ikke vi er gået ret meget forkert, for jeg skriver jo at dens mor (eller far for den sag skyld) er serval, hvilket i min hovedregning giver de "bare" 50 % vild. Uanset om det er den ene eller den anden forælder, vil den genetisk være 50% tamkat og 50% serval, men du tror måske, at moderen til F1 er blevet lukket ud i det fri så den kunne parre sig med en han serval?
    Jeg tror det ikke. Jeg tror at servalen (uanset om det er en han eller hun) er blevet indfanget og brugt til formålet. Den har jo haft en anden natur end den, den er blevet budt - lige det du er imod. Og så er det jeg bare ikke forstår du er interesseret i en F1, da du mener indfangning er noget skidt.

• #24   29. jul 2007 Jacob - ikke for noget, men hvordan kan du udtale dig så skråsikkert, når du ikke engang har styr på din egen race?? En bengaler er ikke masket og må ikke være masket... Den må i øvrigt gerne være marbled eller spotted ;-))

Spørger af ren og skær nysgerrighed ....

• #25   30. jul 2007 den seval jeg taler om er vokset op i fangeskab og det er dens mor også og dens far er kommet ind fra det vilde i 3 ugers alderen da dens mor blev kørt ned.
    så jeg forstår ikke lige helt hva du mener

• #26   30. jul 2007 Anne K, er du klar over, Hvor mange Serval'er der er i DK, som har været her siden år2000, og Før?
    Og du Tager 99% af gangene en HAN Serval, og parre med en HUN Bengal....

• #27   30. jul 2007 Annette: Bengaler må faktisk godt være masket......!!!

og når den er Marbled, er det jo faktisk ik en Bengal mere, for så er der blevet krydset lidt for mange, andre racer over i den!!!

og bare lige for at være sikker, må en Bengaler så være Musgrå?

• #28   30. jul 2007 Jacob - Det kommer an på hvad du mener med musegrå.

Hvis du mener snebengaleren (som jo er meget lys) så ja, men mener du blå så er den ikke godkendt..

Hvad mener du med at der er for mange racer krydset ind i den marbel bengaler?
    Så vidt jeg ved, så er den godkendt som en bengaler smiley

• #29   30. jul 2007 Ole du skriver selv *jeg mener ikke man skal fange dyr i naturen for at tage dem med hjem*, men på et eller andet tidspunkt er de jo blevet indfanget og det er såmænd bare det jeg hentyder til..

..og Jakob. Du skriver selv følgende under din Snowball:
    *hun er meget Nysgerrig, men der er stadig Vildkat i hende (Hun er F3). Det er hende der bestemmer, om der må snakkes med nogle af de andre, hvis hun ikke gider snakkes med, er der heller ik nogle af hendes Søskende, der gider =0)* så der fatter jeg bare slet ikke du går ind og prøver at korrigere mig i min antagelse af, at de er småvilde... Desuden er jeg sgu egentlig fløjtende ligeglad med, hvor mange der render rundt i landet, da det ikke har nogen som helst relevans.

• #30   30. jul 2007 Annette sandt nok er marble godkendt men ud fra samligning med en alc som det jo drejer sig om at komme til at ligne så meget så muligt.

• #31   30. jul 2007 ups slutningen manglede
    men alcen er ikke marble men spottet og derfor set med de øjne er marble en afvigelse

• #32   30. jul 2007 Ole - det er rigtigt nok, at bengaleren (bør) ligne en afrikansk leopard.

Jacob - jeg må lige korrigere dig lidt. En bengaler må IKKE være masket..

Bengalkattens smukke og eksotiske pels gør den til noget ganske særligt. Pelsens bundfarve kan variere fra gyldent, orange, rustfarvet og brunt til sandfarvet og endog elfenbensfarvet. Den kan have to mønstre: pletter og "marble".
    Sakset fra Felis Danicas hjemmeside.
    Der står ikke noget om, at maske er tilladt

• #33   30. jul 2007 jacob. i din tekst står der at du vil avle bengal men er det med tavle. de to som står til at være forældrer til din bengal ligner meget huskatte men omvendt kender jeg intet til bengaler men de ligner lidt mine to killinger som er huskatte.

• #34   30. jul 2007 Og Jakob, kan du så ikke fortælle mig hvorfor Fife har skrevet dette i deres standard?

Pattern. Marbled General Description of Coat Colour
    22 markings, while derived from the classic tabby gene, shall be uniquely different with as little "bull's eye" similarity as possible
    pattern shall, instead, be random, giving the impression of marble, preferably with a horizontal flow when the cat is streched
    vertical striped mackerel influence is undesirable
    preference should be given to cats with 3 or more shades: i.e. ground colour, markings and dark outlining of those markings
    contrast with ground colour must be extreme, with distinct shapes and sharp edges
    belly must be spotted

• #35   30. jul 2007 Anne k jeg må lige bede dig læse de jeg skrev om precis denne serval lidt længre oppe.

• #36   30. jul 2007 Rettelse til det jeg skrev tidligere. Jeg mente selvfølgelig ikke Afrikanske men Asiatiske leopardkat..

• #37   30. jul 2007 Læst - igen... Og?

• #38   30. jul 2007 Den vildtlevende Leopardkat er målbevidst blevet parret med tamkatte ,bla. plettet tamkat ,Abbysinier ,Burmeser og Egyptisk Mau.......

Bengalkatten findes i flere godkendte farver (brun/sort og tre ”snow” varianter: seal lynx point med blå øjne, seal sepia med gyldne eller grønne øjne og seal mink med lyseblå eller grønne øjne) – og i to mønstre: plettet og ”marble” (marmoreret). For dem alle gælder det, at stor kontrast mellem mønster og pelsens grundfarve er ønskværdigt.

Bemærk, at der forekommer andre farver i bengalopdrættet (blå, sort, torbie) og andre karateristika (lang pels)!

Og Burmeseren forekommer Ofte med Masker, derfor kan der godt komme et Kuld killinger, en gang eller 2, hvor er kan være Masker, eller Antydninger af masker!!!

• #39   30. jul 2007 annette: må bengaler gerne ha hvidt på sig?

• #40   30. jul 2007 Anne k er du sød lige at fortælle mig hvor i denne tekst de er blevet vildt fanget??den seval jeg taler om er vokset op i fangeskab og det er dens mor også og dens far er kommet ind fra det vilde i 3 ugers alderen da dens mor blev kørt ned.
    så jeg forstår ikke lige helt hva du mener

• #41   30. jul 2007 Det er fint Jacob, men hvor har du den information fra??

I øvrigt er burmeseren en masket kat, så derfor forekommer den i sagens natur masket...

• #42   30. jul 2007 ja en bengal må have hvid på sig

• #43   30. jul 2007 Sabrina - nej den må ikke have deciderede hvide områder, dog må maven gerne være lys

• #44   30. jul 2007 Jakob. Hvor har du dog den utrolige viden fra, du åbenbart indeholder? Hvor mange udstillinger har du deltaget på? Hvor mange dommer udtalelser har dine katte fået?

Til din orientering er burmeseren en masket kat

• #45   30. jul 2007 Der forekommer andre farver i bengalopdrættet (blå, sort, torbie) og andre karateristika (lang pels)...........

• #46   30. jul 2007 det jeg tror jacob mener er at da alc og burmeser er blevet paret er der også kan forekomme masker ved bengaleren

• #47   30. jul 2007 http://www.bengalklubben.dk/bengal.html

Der står lidt om bengaleren på bengalklubbens hjemmeside....

• #48   30. jul 2007 Hvide maver og hvidt på indersiden af benene er et karakteristisk træk ved mange store og små katte - tænk for eksempel på tigeren. Også den asiatiske leopardkat har hvid mave, og for bengalopdrættere er det et meget eftertragtet træk, fordi det bidrager stærkt til det vilde udseende. Det er imidlertid meget svært at opnå, og kun meget få bengalkatte af senere generationer (senere end F3) har hvide maver.

Og var vi ik blevet ENIGE om at Bengal'en gerne skulle ligne Den Forfader MEST Muligt?

• #49   30. jul 2007 annette
    jo bengaleren har hvid på sig de har hvide aftegninger rundt om munden.

• #50   30. jul 2007 Ole jeg mener, at du jo er modstander af at indfange dyr, men syns det er helt okay at bruge et dyr, der - godtnok er opvokset i fangenskab - kommer efter et indfanget dyr. På et eller andet tidspunkt er der et dyr, der er blevet indfanget - er vi enige? Det er så ikke F1's mor men åbenbart mormor/morfar. Du skriver selv "fang ikke dyrene" (ikke ordret) men vil gladeligt bruge afkom derefter, og det er det der undrer mig da det er lidt dobbeltmoralsk i mine øjne.

• #51   30. jul 2007 Ole. Det om munden er ikke hvid.

• #53   30. jul 2007 Det var dog en usmagelig ide at parre sin kat med en serval! I det hele taget en usmagelig ide at holde servaler. Føj. Er der dog ingen grænser for hvad folk har af nykker og fixe ideer for at have et specielt "kæledyr", og det er i gåseøjne for sevalen er IKKE et kæledyr.

Hvis Ole M mener at "det vigtige er at dyrene SKAL HAVE DET GODT", så synes jeg han skulle tage de lyserøde briller af, han har på når han besøger servalavleren (det ord burde sgu ikke findes), og afholde sig fra at støtte dette uetiske foretagende.

(link fjernet)

(link fjernet)

• #54   30. jul 2007 Anne K
    nu synes jeg godt nok det her er gået over i idioti for pokker da alle vores katte afstammer jo fra vilde forfædere ikke?
    dette er ikke det samme som at køre ud i skoven og fange et dyr for at bringe det me hjem.

• #55   30. jul 2007 Set ud fra en opdrætters og udstillers synspunkt, så gælder det hvide omkring munden og på hagen ikke som decideret hvid.
    Jeg skriver at den skal være lys på maven, men det betyder ikke at den skal være hvid på maven. Ved et nærmere "eftersyn" vil I også se, at det "hvide" nærmere er lys cremefarvet - ikke hvid.

Jeg mener nu heller ikke at vi blev enige som sådan. Jeg tilkendegav at Bengaleren BØR ligne en asiatisk leopardkat, men den er altså godkendt med marbel mønster og den er ikke godkendt med maske..

• #56   30. jul 2007 Sally. Der er jeg så ikke enig. Nogle katte valgte selv for omkring 8.000 år siden at lade sig domesticere.

• #57   30. jul 2007 annette: informationen har han kopieret her fra (link fjernet)

• #58   30. jul 2007 tinka d
    har du nogensinde selv været inde ved en serval ?

• #59   30. jul 2007 Sally J: Det skrev jeg oxo tidligere, men der var ik nogen der Reagerede, og det må jo være fordi, at de inderst inde godt ved det!!

"Og Forøvrigt, har ALLE, og jeg gentager ALLE tam-katte idag, et udspring fra en eller anden VILDKAT.....!!!

Og en stor del af dem er Krydsavlet så det batter!!!

Og Main Coon, og Norsk Skovkat, er jo Oprideligt VILDKATTE!!!"

Og Anne K: Norsk skovkat..................!!! hvorfor er det at du så er så hellig...!!!! du er jo ik bedere!!!

• #60   30. jul 2007 Ole.. Med en F1 kat er der jo tale om, at et vildt dyr, der er indfanget på et tidspunkt. En F1 er så meget nær den oprindelige art den kan komme. Jeg syns personligt det er idioti at lave disse blandingskatte udaf tamkatte og vildkatte.

• #61   30. jul 2007 Nej, jeg har intet at gøre "INDE" hos nogen servaler, tigre eller andre vilde dyr. De dyr skal slet ikke være spærret INDE.

• #62   30. jul 2007 anne k
    nu er vi godt nok i dmå sko med de farver men lad da gå så siger vi hende der ligger ved aiden af mig ikke har hvidt men kun en meget lys creme farve.
    er du glad nu

• #63   30. jul 2007 Jakob. Hvornår får jeg svar på mit spørgsmål?

• #64   30. jul 2007 Ole. Hvis du tager et stykke printerpapir og sætter hen til hagen eller maven vil du kunne se, at din kats hår ikke er hvide men cremefarvet.

• #66   30. jul 2007 Prøv og Læs HELE Tråden!!!

• #67   30. jul 2007 tinka D
    jamen så kan jeg da godt se du er den helt store ekspert tak for at du deler ud af din profesionelle viden.

• #68   30. jul 2007 Jakob... Mangler stadig svar på, hvor mange udstillinger du har deltaget i og hvor mange dommer udtalelser du har nærstuderet.

• #70   30. jul 2007 Joooh Anne er bedre, for den norske skovkat blev godkendt som race af FIFé i 1976 (i DK).
    Den levede vildt i de norske skove, men var i fare for at uddø, så en gruppe mennesker påtog sig opgaven, at "redde" den.

Skovkatten har været domesticeret i et pænt stykke tid nu.. Hvor lang tid har servalen været domesticeret?

• #71   30. jul 2007 ..og desuden har jeg altså IKKE ytret, at jeg er modstander af at indfange dyr. Jeg skrev jeg undrede mig over Ole's dobbeltmorale.

• #72   30. jul 2007 Ole M: Håber så blot at du tager den til overvejelse. Men det er nok for meget at ´håbe.

• #73   30. jul 2007 gør jeg det på den måde så er der nok ikke ret mange hvide katte til tror du

• #74   30. jul 2007 Jow jow Ole...

• #75   30. jul 2007 tinka D
    har du selv en kat?

• #76   30. jul 2007
    ole M - Skrevet: 30-07-2007 00:47:04

anne k
    nu er vi godt nok i dmå sko med de farver men lad da gå så siger vi hende der ligger ved aiden af mig ikke har hvidt men kun en meget lys creme farve.
    er du glad nu

---

Ole - det var nu mig der sagde det, men jo jeg er glad smiley For det er ikke hvid og en bengler må ikke have decideret hvid på sig. Det var det spørgsmålet i første omgang lød på ;-))

• #78   30. jul 2007 Anne k
    kan det passe blev vi enige til slut???

• #79   30. jul 2007 Ole - mener du ikke at der vil være ret mange hvide katte, hvis man tager et stykke fotopapir og holder op mod pelsen?? Eller har jeg misforstået dig?

• #80   30. jul 2007 Sally
    Tusind tak det var da lækkert med lidt opbakning

• #81   30. jul 2007 Det kommer an på hvilken del vi snakker om.

• #82   30. jul 2007 Annette
    nej det var lige det jeg mente

• #83   30. jul 2007 Okay Ole.. Det må jeg så sige at der gør.. Rigtig mange endda ;-))

• #84   30. jul 2007 JAAAAAAAAAAAAAAAAKOB... Hvor bliver mit svar af?

• #85   30. jul 2007 Anne K ja helt enige bliver vi nok aldrig

• #86   30. jul 2007 Undskyld.. DIT svar.

• #87   30. jul 2007 Tinka D
    er serval eksperten der åbenbart ikke har kat trådt ud af diskutionen

• #89   30. jul 2007 Annette: Der er forskel på PRINTER parpir(der er et tyndt Kridtlag på, derfor er det MEGET hvidt) og et stykke FOTO papir (Der er Blankt)!!! og hvis en af de farver findes på din kat, uanset race, tror jeg på at der er Nogen der har malet Katten med en Filtpen, eller noget andet Unaturligt!!!

• #90   30. jul 2007 med hensyn til de hvide katte kan jeg kun sige jeg tvivler men kan intet bevise

• #91   30. jul 2007 Må så bare konkludere, at Jakob ikke har den fjerneste anelse om, hvordan en bengaler egentlig skal se ud, siden han ikke har deltaget på udstillinger eller set en dommerudtalelse. Og jeg HAR set han stadig er online.

• #93   30. jul 2007 Sally - er det til mig (Annette) eller Anne K ?? Du blander os vist sammen...

Beklager at jeg skrev fotopapir. Mente printerpapir..

Jo katte kan sagtens være HELT krid hvide.. Så længe de ikke er beskidte..
    Kan sagtens finde et par billeder - bare for at bevise det...

• #94   30. jul 2007 jeg har haft en hlet hvid kat og jo den er knlad hvid.

• #95   30. jul 2007 Sally næh... Jeg spurgte ham også kun for 3 kvarter siden.

• #96   30. jul 2007 puha er træt så bær over med stave fejlene.

• #99   30. jul 2007 sally: jeg linkede til annette ikke anne ;o)

• #100   30. jul 2007 (link fjernet)
    hva kalder du den farve

• #103   30. jul 2007 Jo jeg har noget mere Erfaring end du åbenbart regner med, men Når du STARTER med at Disse mig, tror du så jeg Gider og give dig noget Positivt tilbage!!!

"Man skal Behandle andre Folk, Som man vil ha' DE Behandler En SELV"

men det forstår du sq nok ik!!!

• #104   30. jul 2007 Indrømmet de 3 katte var helt hvide

• #105   30. jul 2007 Jep... og mange tak :o)
    Især når han har siddet her og brillieret med hans viden, og samtidig er blevet spurgt op til flere gange om samme spørgsmål. + han har givet inkorrekte svar på andre spørgsmål

• #106   30. jul 2007 Tænk Jakob.. Du får da bare tilbage som du startede.

• #107   30. jul 2007 Anne K: Du er ik Enebarn vel?

• #108   30. jul 2007 hvilke inkorrekte svar taler du om

• #109   30. jul 2007 Nope.. Hils på min søster * ^ ~ Annette ~ ^ *
    Mine brødre er ikke på KG men du må da godt få deres navne. Bjarne, Carsten og Benjamin.

• #110   30. jul 2007 Ole - den kat du henviser til vil jeg kalde BEN n 24
    Altså bengaler - sort (brun) spotted tabby

• #111   30. jul 2007 Nej Anne K, det er Helt forkert, du startede med at Forklare mig at jeg ik Anede hvad jeg Snakkede om!!!!

og først BAGEFTER, Spurgte du til min Viden!!!

• #112   30. jul 2007 Bl.a. svar som
    Bengaler må faktisk godt være masket......!!!

og når den er Marbled, er det jo faktisk ik en Bengal mere, for så er der blevet krydset lidt for mange, andre racer over i den!!!

• #114   30. jul 2007 Annette
    hvilken farve havde den rundt om munden???

• #115   30. jul 2007 wrooooong. Jeg startede med at skrive, at jeg ikke forstod du ville korrigere mig i min antagelse af, at F1,F2 og F3 er småvilde, når du selv skriver på din hjemmeside at Snowball er lidt vild

• #116   30. jul 2007 Ole - den er <b> meget </b> lys creme, men som skrevet tidligere, så tæller lys farve omkring munden og hagen ikke som hvid..

• #117   30. jul 2007 Sally. Jeg giver igen som de svarer mig.

• #118   30. jul 2007 bengaler kan være maskeret det er absolut ingen løgn.
    og marble er godkendt men blandt folk der går meget op i alc er det ikke ønskeligt.
    tak for dit indput sally godt at høre alle ikke synes vi er snot dumme.

• #120   30. jul 2007 Ih tak - igen Sally..

• #121   30. jul 2007 *hun er meget Nysgerrig, men der er stadig Vildkat i hende (Hun er F3). Det er hende der bestemmer, om der må snakkes med nogle af de andre, hvis hun ikke gider snakkes med, er der heller ik nogle af hendes Søskende, der gider =0)*

Læs det som det Står, vildkatten består i, at hun selv kan tage Initativ til om Hun vil snakkes med, eller EJ!!!

• #123   30. jul 2007 Ole - en ting er om marbel er ønskelig, en anden ting er om den er godkendt. Den er ikke mere blandet, "bare" fordi den er marbel. Det kommer an på hvilke gener katten gemmer på.

Det samme gør sig gældende indenfor skovkatten. Der er tickedtabby godkendt, men ikke altid lige ønskelig...

Jeg kan ikke finde nogle steder, at en bengaler må være masket. Vil du være sød at finde et link, hvor jeg kan læse om dette?

• #124   30. jul 2007 Ja Sally, mange tak, dejligt at noget har forstået det som nogen andre ik gør, et Forum......... er et sted Man diskutere et Givent Spørgsmål, ikke et sted Man nedgøre andre Individer!!!

• #125   30. jul 2007 Ved de hvad hr. Candy
    vi aner jo åbenbart intet om katte og da slet ikke bengaler
    for vi har jo ikke skovkatte eller main coon

• #126   30. jul 2007 Sally.

Jakob startede selv med at fyre denne sætning af

*Anne K, er du klar over, Hvor mange Serval'er der er i DK, som har været her siden år2000, og Før?
    Og du Tager 99% af gangene en HAN Serval, og parre med en HUN Bengal.... *

Han startede med at være bedrevidende selv, og da det ikke havde relevans for tråden var jeg da egentlig ligeglad med antallet af servaler i landet. Et - i mine øjne - enormt "bedrevidende" svar, der ikke kunne kræve andet end det svar han fik.

• #127   30. jul 2007 oki...........

Det er jeg ked af....!!!!

her er så en Uforbeholden Undskyldning!!!

• #128   30. jul 2007 og den er 95% Tam......

• #129   30. jul 2007 Undskyldningen accepteret.

Undskylder så mit knap så pæne sprogbrug

• #130   30. jul 2007 At nedgøre os på den måde, det synes jeg faktisk er mere end langt ude.

Jeg skriver de facts jeg ved og kan finde, men fordi jeg har skovkatte, så skulle jeg være mere "bedrevidende" end I??
    Seriøst.. Læs og lær lidt om de racer I påtænker at opdrætte, inden I vælger at nedgøre andre der <b> har <b/> en viden om de ting...

Selvom jeg er opdrætter af en race, så forhindrer det mig ikke i at undersøge andre racer - af nysgerrighed...

• #131   30. jul 2007 ok følg lige med her annette hvis jeg har en f1 bengal og parre den med en huskat hvad har jeg så ??
    nemli en f2 og derfor kan diverse karaktaristika komme fra begge forældre. og hva der står i de regler med det skønheds messige er den sag uved kommende for det er stadig en bengal den opnår bare ikke de samme udsendesmessige point.

• #132   30. jul 2007 En F1 bengal?? En bengaler er en F4 - set ud fra foundation. Den kan først godkendes som bengaler, når den er en F4....

Men hvis du parrer en bengaler med en huskat, så har du en sød blandingskat ;-))
    Hvis de begge bærer genet for marbel, så kan killingerne godt blive marbel. Den varme glød vil ikke være så gennemtrængende, hvis huskatten er meget kold i farven.

• #133   30. jul 2007 ej nu holder vi sku op alc og felix domesticus giver bengal.
    den er først lovlig her i latterlige dk som f4
    men du er hele tiden nød til at hælde mere tam kat i for at få større f nummer ikke. og en hybrid er en blandings kat for pokker da

• #134   30. jul 2007 Det vil sige at en Bengaler ik findes i F1,F2,F3...... hvis vi skriver for hurtigt til at du kan forstå det, så sig lige til....!!!

Set ud fra et Menneskeligt Synspunkt (Normale mennesker), kan en Bengalergodt være F1,F2,F3 =0)

• #135   30. jul 2007 nej jacob det kan en bengaler ikke det er noget julemanden klare det er ham og storken der arbejder sammen om at lave f4 bengaler.

• #136   30. jul 2007 hva er i to søskene gået kold tag nu lige hinanden i hånden så vi kan få det her ud af verden.

• #137   30. jul 2007 Større f nummer?? Er ikke lige med på hvad du mener....

Ja en bengaler er en hybrid mellem asiatisk leopardkat og tamkat, men - Der skelnes imellem leopardkatten, de tidlige hybridgenerationer og bengalkatten som racekat. De tidlige generationer af "bengaler" (efter ALC'erne), kaldes Foundation 1, Foundation 2 og Foundation 3. Den såkaldte F4 er den godkendte racekat, nemlig bengalen.
    Derfor forstår jeg ikke det du mener med en F1 bengaler... Den er jo en F4 - ellers er det ikke en bengaler ??

• #138   30. jul 2007 anette det er ikke sandhed

• #139   30. jul 2007 Hvad er ikke sandhed??

Og i øvrigt er mit navn altså med 2 n'er.. - Annette.....

• #140   30. jul 2007 prøv lige og læs det du selv skriver!!!

• #141   30. jul 2007 Ja Jacob.. Jeg læser... Læser du selv det du skriver???

• #142   30. jul 2007 Ja en bengaler er en hybrid mellem asiatisk leopardkat og tamkat, De tidlige generationer af "bengaler" (efter ALC'erne), kaldes Foundation 1, Foundation 2 og Foundation 3. Den såkaldte F(oundation) 4 er den godkendte racekat, nemlig bengalen.

Men i teorien er de alle Bengaler!

• #143   30. jul 2007 men når det nu er noget du er så skide klog på så siger vi da det.
    men da du ikke har noget at skrive til det enlige indlæg altså noget jeg kan bruge til noget var det så ikke en ide at smutte et eller andet sted hen hvor er en der vil høre på dig for jeg vil ikke.

• #144   30. jul 2007 Det vil sige at Dine Tip-olde Forældre (F1), og Olde Forældre (F2), og Bedste Forældre (F4) var ABER, og Du (F4) er et Menneske?

• #145   30. jul 2007 og undskyld da deres nåde at jeg ikke formåede at stave deres navn korekt men min stavning er nok som din viden om hybrid katte

• #146   30. jul 2007 set fra et Videnskabeligt synspunkt.............!!!

• #147   30. jul 2007 hey jacob hvordan har servalen det her til aften

• #148   30. jul 2007 De mellemliggende katte er hybridgenerationerne.. De er ikke "godkendt som bengaler" før de når F4..
    Det er simpelthen temperamentet der er det helt store essentielle spørgsmål. Har katten "for meget" ALC i sig, vil den i større grad kunne udvikle en adfærd, der ikke er til for almindelige katteejere. Derfor denne restriktion om F4...

• #149   30. jul 2007 I er sikkert bare skide trætte af, at jeg kan min genetik..

Beklager gutter...

• #150   30. jul 2007 Den har det det Rigtigt godt, men Han har jo oxo Selskab, for mine Bengaler går jo sammen med Ham.

Mine Bengaler MED Masker!!!

• #151   30. jul 2007 Annnette
    er det så et samme med savannah katten ?

• #152   30. jul 2007 eller oxo er det noget med at du TROR at Teori, og virkelighed går HÅND i HÅND......!!!!

• #153   30. jul 2007 Annette
    ja for det er da lige det du har og candy og jeg aner jo ikke en skid om de katte vi lever og ånder for og med.

• #154   30. jul 2007 De mellemliggende katte er hybridgenerationerne.. De er ikke "godkendt som bengaler" før de når F4..

IKKE GODKENDTE SOM BENGALER, du Modsiger altså dig selv, for så er det jo Bengaler, der er bare ikke Tam-kat nok i dem, til at de MÅ Udstilles!

• #155   30. jul 2007 Wow... Hvor er i bare for meget smiley Tag dog en slapper og lad hinanden være... Det er simpelthen pinligt at i flyver i totterne på hinanden over noget helt andet end indlæget er lavet om.

Og hvis i nu skal diskuterer det, kunne det så ikke være på en pæn måde?

Altså... smiley

• #156   30. jul 2007 Det er bare Pænt irreterende, at skulle "Stå til Ansvar", fordi, at mine katte ik Helt følger den Standart de har og kender, men problemet er ik Størrere end, det er Ok hvordan min Bengaler ser ud, for det er jo ik en Bengaler, det er en "Foundation 3"!

Så er det vist Afdiskuteret!

• #157   30. jul 2007 Jeg synes, at din bengaler ser fantastisk ud.. Er det ikke lidt ligemeget hvad andre mener ang. maske osv?

Altså... Jeg har en kat med Bengaler i og jeg er da fuldstændig ligeglad hvad andre mener om hende... Og for den sags skyld hvad de mener om min anden kat.

Elsker dem uanset hvad og jeg ser ingen grund til at indgå i en halv krig for at forsvarer dem smiley

• #158   30. jul 2007 Hey...

Ole.. jeg har desværre ingen viden om det du spørg om men du kender min mening for det har vi snakket om før...

Jeg har lige nogle små indputs... til Diskutionen om Bengalere...

Der blir sagt..
    "og når den er Marbled, er det jo faktisk ik en Bengal mere, for så er der blevet krydset lidt for mange, andre racer over i den!!! "

Jeg har faktisk billeder af Marble asiatiske leopard kat såe....

Med hensyn til masker.. så må jeg lige undskylde over for dig jacob med det jeg har skrevet ved Snowball... Jeg ved godt at Bengalerne bære maskegén og det viser sig også udfra deres EMS koder.... men Jeg mener bare at det ikke et et ønsket træk hos den godkendte Bengal.... Men jeg synes stadig heller ikke hun har nogle af de andre bengal Træk... pletterne, øerne, hovede formen.... men som du selv skriver..

"det er Ok hvordan min Bengaler ser ud, for det er jo ik en Bengaler, det er en "Foundation 3"!

Så er det vist Afdiskuteret!"

Så nej hun er IKKE Bengal..

Derud over kan jeg ikke forstå der kan blive ved med at være behov for at lave F1-F2-F3 mere da der efterhånden er sådan en stor bred gen pujle i den godkendte bengal race... At det ikke burde være nødvendigt.

Vh Naja

• #159   30. jul 2007 Ov en ting til.....

Jeg kan se at Du Ønsker at komme igang med Savannah opdrat.. så synes jeg da denne udtalelse er helt ude i hampen...

"for så er der blevet krydset lidt for mange, andre racer over i den!!! "

for for at lave en savannah kat er der blandet Bengals, Ocicats, Oriental Shorthairs, Egyptian Maus, Maine Coons, Serenghetti's og flere... er det ikke også mange...?? eller er jeg bare gal på den...??

Naja

• #160   30. jul 2007 Først og fremmest et spørgsmål til Jakob: Hvilket forbund opdrætter du katte under?

Stambogsfører du overhovedet dine dyr? (Du har ikke anført noget under din kat).

Dernæst så er der altså nogle ting I to har for lidt styr på, taget i betragtning hvilke planer I har......

Hybrid avl er når man blander forskellige kattearter med hinanden og det er det, der sker, når man blander f.eks. den domesticerede kat med servalen. Når jeg læser racebeskrivelser på Savannahen, så er det altså sådan der står, den er skabt, Jakob smiley

Racekrydsning er ikke hybridavl - her parer man katte af samme art, men af forskellig race. Og sådan er flere racekatte blevet til. Der er udelukkende brugt tamkatte.

Bengalen er dog også en hybrid-race - den eneste anerkendt af FIFe. Her har man parret den domesticerede kat med leopardkatten.

Den domesticerede kat nedstammer fra Felis Silvestris (Libyca, Ornata og Silvestris - der er dog delte meninger om sidstnævnte, da den ikke kan tæmes). Dette er påvist ved DNA-tests - man har ikke fundet gener fra andre arter i hverken hus- eller racekatte.

Tamkatten er domesticeret over 1000-vis af år (mindst 6000) til den tamkat, vi kender idag. Denne domesticering har medført en ændringer i både adfærd og kropsbygning. Dette er ikke noget der sker på få generationer, men som sagt over adskillige 1000 år.

Nors skovkat og Maine Coon er begge tamkatte. De er ikke hybrider og kan på ingen måde sammenlignes med Savannah. De er blevet som de er pga. den naturlige selektion i de områder, de stammer fra.

Og så lige: Det hvide I taler om på bengalen - det er jo ikke hvidt i genetisk forstand. Men en del af tabbymønsteret. Har I slet ikke sat jer ind i genetikken på den/de racer I vil arbejde med?

Det undrer mig ikke, at katte, som Savannah er populære hos nogle grupper. Jeg har på fornemmelsen, det er et modefænomen på linie med muskelhunde. Jo vildere - jo bedre, for sikke da en fandens karl, man bliver smiley

• #162   30. jul 2007 Godt så
    så blev vi da lige svinet til
    lad mig lige starte med at BEKLAGE den argelige tone det har på intet tidspungt været meningen med indlægget.
    og til jer der starter med at tale om at tage killinger fra alt for tidlig. LÆS DETTE de bliver ved modren til de er 12 uger da modren er bengal.
    så for alle jer helligheder der mener denne krydsning er uetisk vil jeg lige spørge er det mere etisk korrekt at have en perser der ikke selv kan trække vejret for at nævne en af de syge ting vi mennesker gør.
    og det er da også helt i orden at give en kat en lille sød bjælde om halsen for det ødelægger da slet ikke dens jagt indstinkt. SÅ SPAR MIG LIGE FOR ALT DET DOBBELTMORAL tak.
    hvor vidt i synes om min beslutning for at forsøge at bringe disse smukke dyr til dk er jeg lidt ligeglad med for jeg gør det ikke for at vinde jeres accept eller for pengenes skyld.
    og lad os så lige komme tilbage til det enlige spørgsmål.

• #163   30. jul 2007 Ole M, synes så, at det kunne være meget interessant at høre, hvad din argumentation så er???????????

• #164   30. jul 2007 gerne pernille
    jeg er så træt af at se rundt i lille dk og kun møde alle de langhåret katte nu har jeg som åbenbart en af de få herinde haft kontakt med både serval og savannah og jeg siger jer de er flotte intiligente og utrolig kærlige og beskyttende.
    det er ganske simpelt vidunderlige dyr.
    men det kan folk der aldrig har mødt dem jo naturligt ikke vide.

• #165   30. jul 2007 Nu har jeg altså hverken persere eller katte med klokke om halsen ;-D

• #166   30. jul 2007 Helle H
    det er nemlig sandt

• #167   30. jul 2007 Ole - du påstår at være glad for servalen. Men hvorfor så ikke repektere den som det vilde dyr, den er. Hvorfor tæmme den? Hvorfor skal den absolut være din ejendom?

• #168   30. jul 2007 Helle A
    har du haft noget med savannah opdræt at gøre
    for igen som sagt jeg har haft omgang med sådanne og naturligt spurgt den avler der har dem og de bliver ved deras moder derfor bruger man tam katten som hun og det er også sandt der skal meget menneske kontakt til.

• #169   30. jul 2007 helle det er korekt de fødes en uge for tidlig og dette er grunden til de kan fødes.
    og ja jeg har erfarring med katte/dyrefødsler
    men hvis du ligger inde med så stor en viden på området omkring savannah opdret så del da venligst ud. jeg er jo ikke så dum at jeg ikke ønsker at lære mere.
    nu siger du du tager så stor afstand fra det hele men alligevel kender du en serval og har været på en hybrid mailing listehvorfor? er det så fordi du alligevel synes det er nogle fasinerende dyr??

• #171   30. jul 2007 Ole - med den fremturen af - ikke så pæne gloser - så tvivler jeg på at du får ret meget hjælp..

Prøv at høre på dig selv.. Du omtaler andre mennesker som "kloge hoveder" og deres nåde og hvad ved jeg. Det er bestemt ikke særlig høfligt..
    Hvis din måde at tale til andre på, kunne være bare en anelse med pli, så ville du sikkert få hjælp til alverdens ting..

Det skulle undre mig meget, hvis Helle A vil hjælpe dig med at komme i gang med at opdrætte hybrider...

• #172   30. jul 2007 Helene A
    nej tak jeg ønsker ikke sex med dig men tak for budet

• #173   30. jul 2007 Annette
    nu er det ved at være nok
    jeg er pænt træt af alt det her snopperi
    hvis i ikke kan klare der kommer nye katteracer til så synes jeg i skal danne jeres ejen klub kedligekatte.dk dig og din søster kan jo passende være i bestyrrelsen.
    som tidligere nævnt ønskede jeg ikke at starte denne diskution men hvem startede krigen og nu kan i ikke lide når der kommer svar på tiltale

• #175   30. jul 2007 Har jeg på noget tidspunkt sagt, at du er uintelligent? At du må tro på julemanden eller påskeharen??
    Har jeg sagt nedladende ord til dig??

Næææh

men har du til gengæld sagt endog meget nedladende ord til andre ?? JA det har du..

Den sidste bemærkning til Helene siger bare ALT om dig. Du kan ikke forsvare de fakts der er fremlagt. Du kan ikke forklare dig fra de ting du begiver dig ud i, derfor bliver du personlig...
    Du kommer end ikke med henvisninger til, hvor din helt fantastiske viden kommer fra, ergo må vi andre jo bare tro på dit ord??

Jeg spurgte i går om et link, så jeg kunne se hvor du har informationen om maskede bengalere, men har endnu ikke set noget...

• #176   30. jul 2007 Jeg nægter simpelthen at tro mine egne øjne....hvis jeg havde en *smilie* ville den være hvid i hovedet og øjnene ville være ved at falde ud af knoppen på den.

Alt hvad der bør og kan siges som MODARGUMENTATION til dette galskab, er allerede skrevet.

Ud over, at der TYDELIGVIS ikke er styr på hverken genetik, avlstilladelser osv, fra de to herrers side, ja så kan jeg kun se alt dette, ganske som en anden allerede har nævnt, som et ønske om at fremstå som en allerH******* karl....kort sagt, dette drejer sig om potensfortlængelse.

Jeg kan opfordre de to herrer til at tage kontakt til disse mennesker, som VED hvad de har med at gøre....... www.hopeless-tripes.dk , man kan jo håbe, at de kan banke lidt fornuft ind i knolden på dem.

• #178   30. jul 2007 http://www.kotiki.ru/breeds/munchkin/pics/1.jpg

http://www.messybeast.com/images/roo.jpg

Bare to frygtelige eksempler på på fremavlede racer.
    Hvorfor skal de se sådan ud?? Jooh fordi så kan de ikke hoppe op i vindueskarmen eller smide sig i sofaen. Det er jo meget belejligt, hvis man ikke må have kat, eller man ikke gider kattehår i sofaen...

• #179   30. jul 2007 http://images.google.dk/images?hl=da&q=twisty%20cats&ie=UTF-8&oe=UTF-8&um=1&sa=N&tab=wi

link nr. 2 virker ikke, men se på nogle twistede katte her....

• #180   30. jul 2007 Helle H.....tjaaaa endnu et indtryk af manglende viden smiley

Perseren er IKKE deform, dens vejrtrækning afhænger IKKE af kraniets form, men af næseborenes åbenhed/størrelse om du vil.
    Det at perseren er blevet fladere (og nu er den så knapt så flad som den har været) er også et udtryk for opdrætterenes ønsker om bestemte særpræg og jeg tvivler på, at de havde fået lov at avle sig hen imod flade snuder, hvis der havde været mistanke om, at det kunne skade katten.

• #181   30. jul 2007 christina: har nu egentligt heller ikke bemærket at dine katte render rundt med en ilt tank for at få lidt hjælp til vejr trækningen hehe.

• #183   31. jul 2007 christina:* lool* jeg lurer lige under bordet engang hvis du kommer med til bogense hehe.

• #184   31. jul 2007 Ja Helle H.. Det tror jeg godt du kan regne med ;-))

• #185   31. jul 2007 Ja Helle H - og jeg svarer gerne igen ;-))

Du kan sikkert godt regne med, at Helle A ved noget om det ;-))))

• #186   1. aug 2007 Helle H.....

Jeg synes ikke der er nogen der sviner nogen til ud over de to herre der er med i tråden... de andre giver bare svar på tiltale...

Naja

• #187   1. aug 2007 Helle H, jeg synes egentlig ikke, at der er nogen, der "sviner hinanden til", men jeg kan godt forstå, at der kommer reaktioner.

At kalde emnet "uskyldigt", mener jeg er en kraftig underdrivelse, forslaget overskrider i hvert fald kraftigt min etik.

• #188   1. aug 2007 Og ja, Naja, selvfølgelig ikke ud over de to herrrer, som du nævner, her kunne et mere nuanceret sprogbrug være ønskeligt.

• #189   1. aug 2007 Din mening har du selvfølgelig ret til at have, jeg kan godt forstå, at dette emne bringer folk op af stolene.

• #190   2. aug 2007 Men måske skulle folk lige Læse hvad det er de Skriver, for de 2 Herrer "giver bare svar på tiltale..." som Naja så Flot skriver, og hvis man nu kikker efter, er største delen af dem, "der ved noget" Ejere af Main Coon, eller Norsk skovkat..............!!!

Så jeg må jo lige be' om en Undskyldning, da jeg da oxo har én Norsk skovkat og én Main Coon..... (Og nej jeg har ik krydset dem (Men efter at ha' fået at vide at jeg er Syg i hovedet, og Kun tænker på at lave Penge, kunne det da være at jeg skulle Prøve)).......

Og Nej Min Serval er ik en pengemaskine, det er mit Kæledyr....... og jeg har oxo en dyrlæges Underskrift på, at min Kat, "ville lide en Unøvendig Overlast, ved en Kastration"!!!

• #192   2. aug 2007 >>> Helle
    Hvilke dyr er nævnt i bilag 1 ?

>>> Jakob
    Hmmmm nærmere samarbejde kan måske drøftes ?

>>>Ole
    Aiii det er møg besværligt med den parring.
    Det tager lang tid for at Servalen accepterer din kat, og jeg ville (for at holde mig til det vi kender) vælge en Bengal.
    Desværre er mange kuld med dødfødte killinger så det er et hestearbejde at få noget godt ud af det, for ikke MEGET dyrt.
    Hvis du fik killinger får du F1 generation, F1-F4 kræver tilladelse her i DK.
    Hvis du har brug for hjælp eller mere viden popper du mig bare en mail.

Jesper

• #193   3. aug 2007 >>>Ole

Sry. jeg var lidt hurtig, du har jo en fin Bengaler.
    Hvor gammel er hun nu ?
    Er hendes pels mindre stripet ?
    Evt. har du et billed af hende nu ?

Jesper

• #194   3. aug 2007 >>>Helle

Tak for info.
    Sikke mange dyr der skal være tilladelse til.
    Men godt de har beskrevet nogle regler så visse tumber kan fatte hvad de skal.
    Har desværre set og ser stadig folk behandle hunde og katte dårligt, og de kalder sig opdrættere (nogle af dem).

Kommentér på:
savannah F1 lovlig??

Annonce