{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.354 visninger | Oprettet:

4 ud af 5 killinger døde 2 døgn efter fødslen {{forumTopicSubject}}

Hej?,

?

Vores ene dejlige hunkat fødte for første gang for nu 18 dage siden.

Desværre endte det ikke så lykkeligt.

Både hun og far er sibiriske skovkatte og testet for både felt og fiv.

Fra den første killing kom til verden, gik der næsten 8 timer, før den næste kom - dødfødt. Kort ?herefter kom en levende killing, så en vanskabt killing (som vi måtte aflive) og 5 timer senere endnu en levende killing. Alle killinger vejede lige omkring 80 g omkring 1 døgn efter fødslen.



På det tidspunkt stod vi med 3 levende killinger, hvoraf de to blev dårligere og dårligere. Jeg forsøgte med sutteflaske og varmepude, men til sidst måtte vi aflive den ene og den anden sov stille ind.

Den sidste trives fint og vejer i dag omkring 250g.

?

Men vi kunne jo rigtig godt tænke? os at finde ud af, hvad der gik galt, så vi kan forebygge, at det sker igen. Jeg har drøftet muligheden for blodtypeuforenelighed med vores dyrlæge, men vi hælder n?o?k mest til noget andet, da fødselsvægten hos alle var så lav.?



Har nogen kloge hoveder herinde ideer til, i hvilken retning vi skal lede efter årsagen? ?

?

? Kh. Pernille


Kommentarer på:  4 ud af 5 killinger døde 2 døgn efter fødslen
  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 501
    #1   29. aug 2018 Det kan jo være mange ting,f.eks virus eller infektion hos moderen i graviditeten.
    men det er trist når sådan noget sker
    smiley
    er moderen holdt med vacciner ?


  • #2   29. aug 2018 Ja, både mor og far er vaccineret og testet negative for fiv og felt.

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #3   29. aug 2018 Hvordan så det misdannede ud? Var det centralt på killingen eller var det ben/hale, der var anderledes end forventet? Var det "samme slags" misdannelser på de andre svagt- / dødfødte

    Var det en planlagt drægtighed?

    De allerbedste hilsener


  • #4   29. aug 2018 kosten?

  • #5   29. aug 2018 Hvad dag var de født på?

  • #6   29. aug 2018 De var født på en lørdag - hvorfor?:)

    Ja, det var en helt planlagt graviditet.
    Kun misdannelser på den ene: det ene øje var stort og åbent, og der var en rød svulst oven på hovedet. Alle andre så fine ud.

    Mor fik babymad og mousse.


  • #7   29. aug 2018 Hvilken dag i drægtigheden? Altså hvor mange dage efter parring.

  • #8   29. aug 2018 Nåååååå??
    De blev født præcis til termin!


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #10   30. aug 2018 Skræmmende!

    Hvis Du vil ofre penge på det kan Din dyrlæge indsende den misdannede killing til obduktion på VeterinærInstituttet - Hvis den altså stadig kan pakkes godt ind ...

    Har MisseMor og eller MisseFar været udsat for kemikalier?

    I haven eller indenfor? I skal tænke tilbage på den første del af drægtigheden, når det er misdannelser.

    Virus og bakterier er også gode bud på en årsag...

    MisseMor og MisseFar er ikke i nær familie med hinanden - indavl kan også give misdannelser og svagt-fødte.
    De allerbedste hilsener


  • #11   4. sep 2018 Tusind tak for buddene A.I<3
    Killingerne blev begravet samme dag, da dyrlægen vurderede, at en obduktion sandsynligvis ikke ville give svar.
    Ingen indavl - ingen kemikalier.
    Jeg tænker, at den overlevende killing er den, der blev født først. Så gik der jo 8 timer, inden den dødfødte kom ud, og mon ikke det kan have gjort, at de resterende 3 ikke havde fået de bedste betingelser for en god start på livet?


  • #12   4. sep 2018 det kan godt være det som er årsagen

  • #13   4. sep 2018 Jeg tvivler på, at det er årsagen. Og jeg ville bestemt ikke parre den han med den hun igen.

    Jeg har haft en, der fik en killing på dag 56, der var død. På dag 58 kom der en død en mere. På dag 63 kom der endnu en død killing og 3 levende.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #14   5. sep 2018 Har I set artiklerne i denne uge om 4 ukrudtsmidler (de 3 er stadig godkendt i Danmark), der nu mistænkes for at kunne give leukæmi hos børn hvis mødre har boet inden for ½ km fra marker, der blev sprøjtet?

    Ovenstående er en foreløbig undersøgelse, men alligevel er det da bekymrende smiley

    Jeg har kontakt med en 76-årig kvægbonde (kvæg siden han var 7 år), hvis køer / kvier føder misdannede og / eller utrivelige kalve - de utrivelige er fine ved fødslen, æder godt, men vokser ikke ret meget. Kalvene og køerne er undersøgt for diverse parasitter, bakterier og vira - Han mener, det skyldes en sprøjtemiddel-sky der blæste over til hans kvæg ved to ukrudts-sprøjtninger med 2 uger imellem. smiley

    De allerbedste hilsener


  • #15   5. sep 2018 Nu går racekatte ikke frit rundt - heldigvis. Så det er næppe det.

    Mange køer har TF og det går primært ud over kalve og unge dyr. Kalve dør af TF. Og det er ikke standard at få testet for det.


Kommentér på:
4 ud af 5 killinger døde 2 døgn efter fødslen

Annonce