Hvorfor sætte huskat ind som racekat? {{forumTopicSubject}}
Hvorfor er det så vigtigt, at ens kat partout SKAL sættes ind som værende en race den slet ikke er?
Hvorfor er det så vigtigt, at der partout SKAL kunne findes en race i ens kat?
Hvorfor kan folk ikke bare elske deres kat for hvad den er, om det så er en rundstrikket eller en tavlekat?
HVORFOR???
Er det fordi det ikke er "fint nok" at have en ganske almindelig huskat? Eller fordi man i bund og grund ønsker at det var en raceren kat? Måske fordi man ikke tror det vil blive opdaget, hvis nu man sætter katten under en ikke udbredt race??? Hvad er bevæggrundende for at sætte en hittekat ind under en race og hårdnakket påstå at det er den altså bare???
Jeg ved godt denne debat har været oppe før, men der er jo kommet nye til siden.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 684
Mon ikke det er fordi at nogen synes de kan se noget race i deres kat, og ikke tager højde for at det kun er stamtavle misser de faktisk må oprette under racer? Måske får de ikke lige opfanget det i reglerne?
Det rører ikke mig hvor man opretter sin kat, bare den bliver oprettet så vi kan kigge på den
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Hvordan skal uvidende folk overhovedet kunne lære, hvordan en race ser ud, hvis de konstant bliver bombarderet med billeder af en rundstrikket??
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Foxy er ½ norsk skovkat, derfor er hun under blanding af racer, og ikke bare huskat
Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S
Zelda * - hvor står der de SKAL have tavle for at være under race? hvis nu begge forældre har tavle, så må den jo være raceren..
aug 2006
aug 2006
maj 2007
Anne K - *killinger søger nye hjem* . - slap af det ved jeg da godt..
aug 2006
maj 2007
Anne K - *killinger søger nye hjem* . - Øh jeg skriver netop at jeg hellere vil kalde ham en gårdkat :S
aug 2006
aug 2006
**Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S**
Og så spørger jeg igen:
Forklar mig hvorfor det er "finere" at have en huskat fremfor en gårdkat
maj 2007
og de tammeste af kattene fulgte så med og over i kostalden.. Mange dyr giver varme
Men ja, nogle stalde er kolde som bare *biiib*
maj 2007
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.294
Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det er så svært at forstå !?
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 88 Svar: 1.294
Selvom katten ligner en bestemt race, er den ikke den race når man ik har papirer til at bevise det...
aug 2006
aug 2006
Er det DET der er galt? Flov over ens kat ikke er noget speciel? ALLE katte er specielle men på deres helt egen måde.
maj 2007
Han plejer at siger, Pedersen med blødt d som i hest *g*
Men hvis han ikke vil hedde det med d kunne han da bare tage navne forandring til med t, ellers er det jo falske underskrifter han laver hvis han hedder det med d og skriver det med t :S
aug 2006
aug 2006
"Ingen stamtavle, men den er skam ægte nok! Moren er en norsk skovkat og faren en maine coon."
Nu skal der jo ikke herske nogen tvivl om, at din kat skam er en ægte kat.. Den miaver (vel), den spinder, den har 4 ben, en krop, en hale samt udtryk som en kat (den ligner jo ikke en hund) - ergo en ægte kat (i den henseende er alle katte vel ægte!!) MEN hvis du tænker ægte som i raceren hersker der vel ingen tvivl om, at det er den jo ikke. Hvorfor var det så magtpåliggende (undskyld - mangler nok et bedre ord) at placere den som en racekat, når du i profilen skriver den er blandet?
Det er ikke kritik af din profil. Jeg ønsker bare en saglig debat omkring emnet... og JA jeg har set den er placeret i blandings kategorien.
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 39
Der er mange der har henvendt sig til sig til mig (og • Tinna •
for den sags skyld) og spugt hvorfor jeg ikke har sat Tsuki under Siameser eller what-so-ever... Men hvorfor skulle jeg når jeg ved at hun er 100% huskat, lige som sine forældre og sine søskende.
aug 2006
**Men til forskel for mange herinde er jeg fløjtenes ligeglad med hva' faren hedder og hvem der er den farmor og alt det stads.**
Nej for hvis du var så ligeglad med ophavet, havde du nok ikke insisteret på, at der skulle stå: far - MCO. mor - NFO
**For mig er det vigtigste at jeg er glad for Hjalte og den har det godt i mine omgivelser. **
Er det vigtigste ikke, at kattene har det godt?
**Man kan jo godt være ægte nok selvom man ikke lige kender hele stamtræet.**
Ægte kat - ja.. Raceren kat - nej, da du ikke kan dokumentere din påstand i form af en stamtavle.
**Er også ligeglad... Jeg har ikke behov for at bevise noget. **
Jamen det er jo ikke det du viser. Du vil jo gerne gøre din kat til noget den ikke er - nemlig en racekat - ved at sætte den i en kategori. Det er derfor jeg spørger hvorfor det er så vigtigt. Er det fordi du ikke er "tilfreds" med din kat er en jævn almindelig langhårs kat?
**Er her blot for at vise min kat til dem det end måtte interessere :o)**
Det tror jeg vi alle er.
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
det er et skide godt indlæg du har skrevet
Jeg tror også mange gange, at nogle tænker, at deres kat ikke er "fin" eller speciel nok, hvis den BARE er en helt alm huskat.. Sørgeligt...
Ofte ser man faktisk mange herinde, der IKKE vil acceptere at deres dejlige huskat er en huskat - og sætter den ind under en eller anden race, og hvor er det sørgeligt..
Vi opdrættere bliver set ned på, fordi vi angiveligt ikke bryder os om huskatte, men se jer omkring og der findes endog mange huskatte i opdrætteres hjem,...
Huskatten er <b> IKKE </b> mindre værd - slet ikke......
okt 2006
Du kan ikke sige at din kat er raceren, når den for det første er en blanding af to forskellige racer eller der ikke er stamtavle på den...
Det er ganske kort og enkelt....
aug 2006
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Nej, jeg forstår heller ikke, hvorfor nogen har spurgt, hvorfor du ikke sætter dine katte ind under andre racer end huskat, da det jo tydeligvis er det, de er.
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Jeg er fuldkommen ligeglad med om det er med eller uden tavle, det irriterer mig først når det på ingen måde ligner den race den er sat under.. Det irriterer mig også meget hvis en blanding er sat under huskat..
Jeg har haft en lang diskussion engang med nogen som sagde at jeg sku sætte putti ind under blandinger.. men jeg har set begge forældre, som er perser med papirer, så hun er og forbliver colorpoint..
Men om hun så var huskat/blanding eller en ged, så ville hun stadig betyde ligeså meget..
Jeg hedder også stadig Zabrina med Z, selvom jeg ikke har min dåbsattest.. den har min mor, og det gør altså ikke mit navn uægte.. ownsway sammenligning måske.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Se bare under russian blues, pfft.. Dumme mennesker der har tror at en blå kat er en russian blue..
aug 2007
Derfor kan jeg heller ikke hidse mig op over at nogen drømmer om at deres kat var en bestemt race og måske lige pynter på titlen.
Det er forkert ja, men jeg gider ikke gå mere op i det end som så.
aug 2007
jun 2006
jun 2006
maj 2007
nov 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 1 Emner: 16 Svar: 250
Og så syntes jeg det er grotesk at kalde folk for dumme. Det kunne lige så vel være en gammel dame på 80 der har tænkt sig at lave en profil herinde for hendes elskede kat, og simpelhen tror det er en Norsk skovkat, fordi den LIGNER en. Hun kender måske ikke til alt det stamtavle lort.
Jeg tror vist nok der er andre herinde der er mere snobbet end som så. Det er småligt og ubetydeligt.. det har været oppe og vende SÅ mange gange. Folk har har virkelig et problem..
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 22 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
Jeg tror simpelthen at det er fordi folk er snobbede. Af en eller anden grund (jeg ved ved Gud ikke hvorfor) synes nogle brugere åbenbart at det ikke er fint nok at have en huskat eller en blanding. Og fordi de er 'flove' over ikke at have en racekat, lyver de overfor sig selv og alle os andre, og vælger at placere den under en eller anden (tilfældig) race. Hvis en huskat/blanding har maske er det nemlig 100 % sikkert at det er en ÆGTE siameser, hellig birma eller hvad ejeren nu engang synes lyder smart! Også selvom den måske er fundet i en stald sammen med tre sorte killinger. Er katten blå, er det ligeledes 100 % sikkert at det er en ÆGTE russian blue, og derfor skal den da selvfølgelig oprettes der. Ja da!!!! Selvfølgelig. Stamtavle: Nej da, hvad i alverden skal vi bruge den til???
Nogle af jer påstår at det er opdrætterne og ejerne af racekatte(altså katte med stamtavle) der er snobbede! Men efter min mening er det da de mennesker, som ikke bare kan elske deres kat for den dejlige huskat er, der er nogle snobber!!!
aug 2006
maj 2007
Hvilket alle gårdkatte jo ikke er hvis bonden gider gøre en indsats for dem
aug 2006
maj 2007
Er der nogen grund til du er på nakken af mig hele tiden? Så vidt jeg ved har jeg ikke gjort dig en disse...
jun 2006
Og konstaterer så at de er dumme fordi de ikke vælger at søge viden om deres kat's evt race..
Og "stamtavle-lor"t? Jamen det er da så godt at høre hvad du mener om opdrætternes arbejde..
Rotten - SDmåligt og småligt.. Kan da godt forstå dem der gør et stor arbejde for at opdrætte gode og racetypiske katte er træt af at se gud og hvermand påstå at deres langhårede-blanding er en ægte maine coon/norsk skovkat, bare uden tavle..
Hey, jeg har blanidnger, jeg gør dem bare ikke til mere end de er. Og synes det er småligt og nederdrægtig af folk at fratage de rigtige opdrættere æren fra deres arbejde ved at sætte deres blanding ind under stamtavle-racer..
Det kan godt være det er ubetydeligt i din verden, du opdrætter jo ikke katte og lægger intet arbejde i det, men det er sgu altid træls at se sit arbejde forbigået..
Men hey, det er du så en af dem der gør..
aug 2006
maj 2007
aug 2006
aug 2006
Skrevet: 14-09-2007 07:59:17
RatsterZoo så må du forklare det her lidt nærmere.
**Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S**
Og så spørger jeg igen:
Forklar mig hvorfor det er "finere" at have en huskat fremfor en gårdkat
okt 2006
aug 2006
okt 2006
nov 2006
Jo jeg har da heller ikke påstået andet, du har jo ret i det med at de er uvidende, men dumme... det kan være en stakkels lille pige der har fået fortalt hendes kat er en Nork skovkat eller anden form for race, så hopper børn tit på det og beskriver katten som hun har fået fortalt af måske flere folk.
Der er mange folk der er bedøvende ligeglad med hvad deres race er, men hvis den ligner en bestemt race, går de fleste bare ud fra det. Sorry, men der er nogle som får dem herind for at vise dem og ikke udstille dem på sin vis.
Og det jeg mener med stamtavle lort det er at jeg syntes det er blevet en sport. Det er vigtigere end katten selv, det fint folk gør det, men jeg har ikke forstand på det fra a-z, derfor. Og det interressere mig ikke, derfor er det et udtryk for mig at sige "stamtavle lort". Ikke andet ligger der i det.
Jeg må indrømme at jeg har mere respekt til dem der ligger arbejde i at hjælpe fundne dyr, end dem der avler og avler..og tjener penge.
jun 2006
Jeg har mødt avlere der gør det, men det er også dem der bare sætter katte og racer sammen på kryds og tværs, og sælger det uden at have gjort noget ang. dyrlæge/vaccinatation/neutralisation ved killingen..
Men det er fair nok ikke at vide, jeg synes da også selv jeg var dum da jeg gik ud og fik mig en blanidngskat, når jeg kigger tilbage på de, men dret er jo fordi at jeg i årene siden har erhvervet mig så meget mere viden siden dengang, og jeg forstår ikke hvorfor folk vælger at tro på noget de har hørt, og ikke undersøge det nærmere..
Ikke at jeg ville undvære mine elskede katte for noget i verden..
nov 2006
Jeg tror det fungere sådan... det er bare min opfattelse af det.
jun 2006
Hvorfor sætte huskat ind som racekat?