{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Hvorfor sætte huskat ind som racekat? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det så vigtigt, at ens kat partout SKAL sættes ind som værende en race den slet ikke er?
Hvorfor er det så vigtigt, at der partout SKAL kunne findes en race i ens kat?
Hvorfor kan folk ikke bare elske deres kat for hvad den er, om det så er en rundstrikket eller en tavlekat?

HVORFOR???

Er det fordi det ikke er "fint nok" at have en ganske almindelig huskat? Eller fordi man i bund og grund ønsker at det var en raceren kat? Måske fordi man ikke tror det vil blive opdaget, hvis nu man sætter katten under en ikke udbredt race??? Hvad er bevæggrundende for at sætte en hittekat ind under en race og hårdnakket påstå at det er den altså bare???

Jeg ved godt denne debat har været oppe før, men der er jo kommet nye til siden.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor sætte huskat ind som racekat?
  • #1   14. sep 2007 Jeg kan ikke se problemet i at de bliver oprettet under en race, for os der kigger og ved det er forkert, vi véd det jo smiley

Mon ikke det er fordi at nogen synes de kan se noget race i deres kat, og ikke tager højde for at det kun er stamtavle misser de faktisk må oprette under racer? Måske får de ikke lige opfanget det i reglerne?

Det rører ikke mig hvor man opretter sin kat, bare den bliver oprettet så vi kan kigge på den smiley Så kan man altid skrive til brugeren at det nok er en god idé at flytte katten til den rigtige kategori, hvis det virkelig går én SÅ meget på...

• #2   14. sep 2007 JEG kan se problemet, for der er jo folk der ikke kender til racerne, og ser de en plettet kat under f.eks birma eller siameser, vil de sgu tro det ER en birma eller siameser. Det samme hvis en kat er korthåret og påstået som værende en MCO eller NFO.

Hvordan skal uvidende folk overhovedet kunne lære, hvordan en race ser ud, hvis de konstant bliver bombarderet med billeder af en rundstrikket??

• #3   14. sep 2007 Jeg har 2 under huskat, og 1 under blanding af racer..

Foxy er ½ norsk skovkat, derfor er hun under blanding af racer, og ikke bare huskat smiley

Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S

Zelda * - hvor står der de SKAL have tavle for at være under race? hvis nu begge forældre har tavle, så må den jo være raceren..

• #4   14. sep 2007 RatsterZoo... Nu er der jo ikke en kategori der hedder gårdkatte, men er vi enige i, at huskat og gårdkat i bund og grund er samme slags? Eneste forskel er vel, at den ene er født i et hus/en lejlighed og den anden på en gård.

• #5   14. sep 2007 Helle H.. Dine katte LIGNER jo MCO - men hvis de havde været korthåret og stået som værende racekat var det jo noget andet. Det er især dem jeg henvender mig til.. Dem der konsekvent putter deres korthårede et-eller-andet ind under en langhårs race, eller dem der tager en god rundstrikket og smækker under maskede katte.

• #6   14. sep 2007
    Anne K - *killinger søger nye hjem* . - slap af det ved jeg da godt..

• #7   14. sep 2007 Forklar mig hvorfor det er "finere" at have en huskat fremfor en gårdkat

• #8   14. sep 2007
    Anne K - *killinger søger nye hjem* . - Øh jeg skriver netop at jeg hellere vil kalde ham en gårdkat :S

• #9   14. sep 2007 Helle H.. Det er nemlig der jeg vil hen. Uvidende folk har jo ikke en kinamands chance for at finde ud af, hvordan f.eks skovkatten ser ud, hvis der hele tiden popper korthårede (hus)katte op.

• #10   14. sep 2007 RatsterZoo så må du forklare det her lidt nærmere.

**Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S**

Og så spørger jeg igen:
    Forklar mig hvorfor det er "finere" at have en huskat fremfor en gårdkat

• #11   14. sep 2007 Helle H - nu er det ikke alle stalde der er kolde.. Der hvor han er fra boede de i pony/kalve stalden (nu kun kalve, da bonden ikke vil have med heste at gøre)

og de tammeste af kattene fulgte så med og over i kostalden.. Mange dyr giver varme smiley især i kalve/ponystalden var der varmt, da der var lavt en "væg" af halmballer i den ene ende, og så var der en port i den anden ende, så de trækkede ikke..

Men ja, nogle stalde er kolde som bare *biiib*

• #12   14. sep 2007 Helle H - må indrømme at jeg ikke tror det for poterne er den store forskel fra den der går på trægulv, det er begge dele hårdt, i forhold til gulvtæpper og laminalgulve..

• #13   14. sep 2007 Hørt Anne - Og ligegyldig hvordan man vender og drejer det - så er ens kat ikke en racekat med mindre man har et stk. papir hvorpå der står den pågældende race ...

Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det er så svært at forstå !?

• #14   14. sep 2007 Frederik - ja men du har jo så flyttet Hjalte - Der er mange herinde der nægter at sætte deres kat under blanding af racer - Tror det er en gang snobberi.....
    Selvom katten ligner en bestemt race, er den ikke den race når man ik har papirer til at bevise det... smiley

• #15   14. sep 2007 Tinna.. Er enig med dig i at det da er lige så godt at have en husmisser. De er jo dejlige i sig selv. Jeg forstår heller ikke det snobberi med at katten skal fremstå som noget den ikke er.

• #16   14. sep 2007 Sidder lige nu og tænker på en gammel klassekammerat. Han var åbenbart for fin (eller flov?) til at hedde Pedersen, for han sagde altid han hed Petersen - med D...
    Er det DET der er galt? Flov over ens kat ikke er noget speciel? ALLE katte er specielle men på deres helt egen måde.

• #17   14. sep 2007 Min kæreste hedder Pedersen smiley

Han plejer at siger, Pedersen med blødt d som i hest *g*

Men hvis han ikke vil hedde det med d kunne han da bare tage navne forandring til med t, ellers er det jo falske underskrifter han laver hvis han hedder det med d og skriver det med t :S

• #18   14. sep 2007 Ratster han SAGDE han hed Petersen med D, men SKREV Pedersen. Ergo han udgav sig (mundtligt) for at være noget han ikke var - en Petersen og ikke en Pedersen.

• #19   14. sep 2007 Frederik. Jeg var inde og læse din kats profil, og under stamtavle skriver du følgende:

"Ingen stamtavle, men den er skam ægte nok! Moren er en norsk skovkat og faren en maine coon."

Nu skal der jo ikke herske nogen tvivl om, at din kat skam er en ægte kat.. Den miaver (vel), den spinder, den har 4 ben, en krop, en hale samt udtryk som en kat (den ligner jo ikke en hund) - ergo en ægte kat (i den henseende er alle katte vel ægte!!) MEN hvis du tænker ægte som i raceren hersker der vel ingen tvivl om, at det er den jo ikke. Hvorfor var det så magtpåliggende (undskyld - mangler nok et bedre ord) at placere den som en racekat, når du i profilen skriver den er blandet?

Det er ikke kritik af din profil. Jeg ønsker bare en saglig debat omkring emnet... og JA jeg har set den er placeret i blandings kategorien.

• #20   14. sep 2007 Jeg forstår slet ikke det race-ræs. Jeg har tre huskatte og de to af dem er sort-hvide, den tredje er masket - men jeg føler ingen trang til at bilde folk ind at de er noget de ikke er, så længe jeg selv ved at de i mine øjne er milliarder mere værd end en hvilken som helst racekat.

Der er mange der har henvendt sig til sig til mig (og • Tinna •
    for den sags skyld) og spugt hvorfor jeg ikke har sat Tsuki under Siameser eller what-so-ever... Men hvorfor skulle jeg når jeg ved at hun er 100% huskat, lige som sine forældre og sine søskende.

• #21   14. sep 2007 Tager det lige bid for bid

**Men til forskel for mange herinde er jeg fløjtenes ligeglad med hva' faren hedder og hvem der er den farmor og alt det stads.**

Nej for hvis du var så ligeglad med ophavet, havde du nok ikke insisteret på, at der skulle stå: far - MCO. mor - NFO

**For mig er det vigtigste at jeg er glad for Hjalte og den har det godt i mine omgivelser. **

Er det vigtigste ikke, at kattene har det godt?

**Man kan jo godt være ægte nok selvom man ikke lige kender hele stamtræet.**

Ægte kat - ja.. Raceren kat - nej, da du ikke kan dokumentere din påstand i form af en stamtavle.

**Er også ligeglad... Jeg har ikke behov for at bevise noget. **

Jamen det er jo ikke det du viser. Du vil jo gerne gøre din kat til noget den ikke er - nemlig en racekat - ved at sætte den i en kategori. Det er derfor jeg spørger hvorfor det er så vigtigt. Er det fordi du ikke er "tilfreds" med din kat er en jævn almindelig langhårs kat?

**Er her blot for at vise min kat til dem det end måtte interessere :o)**

Det tror jeg vi alle er.

• #22   14. sep 2007 Anne - jeg kaster mig i støvet og klapper for vildt i mine smalfede fingre..

det er et skide godt indlæg du har skrevet smiley

Jeg tror også mange gange, at nogle tænker, at deres kat ikke er "fin" eller speciel nok, hvis den BARE er en helt alm huskat.. Sørgeligt...

Ofte ser man faktisk mange herinde, der IKKE vil acceptere at deres dejlige huskat er en huskat - og sætter den ind under en eller anden race, og hvor er det sørgeligt..
    Vi opdrættere bliver set ned på, fordi vi angiveligt ikke bryder os om huskatte, men se jer omkring og der findes endog mange huskatte i opdrætteres hjem,...

Huskatten er <b> IKKE </b> mindre værd - slet ikke......

• #23   14. sep 2007 Frederik • Junior™
    Du kan ikke sige at din kat er raceren, når den for det første er en blanding af to forskellige racer eller der ikke er stamtavle på den...

Det er ganske kort og enkelt....

• #24   14. sep 2007 Hvis der kommer spørgsmål til mig, kan jeg ikke svare før en gang i aften. Har lige en 8 timers vagt der lige skal overståes først.

• #25   14. sep 2007 Phaleene - nu på AAU : N

Nej, jeg forstår heller ikke, hvorfor nogen har spurgt, hvorfor du ikke sætter dine katte ind under andre racer end huskat, da det jo tydeligvis er det, de er.

• #26   14. sep 2007 Det er altså lidt åndssvagt det der med om det ikke er "fint nok".. Vi er jo allesammen katteelskere, og så har man så være så heldig at der er forskellige katteracer så man kan vælge det udseende/temperament som man synes bedst om.. Det er ikke noget med om der er fint eller ej, men hvad man selv synes er den dejligste race.. Nogen synes jo det er huskat, andre gør ikke..

Jeg er fuldkommen ligeglad med om det er med eller uden tavle, det irriterer mig først når det på ingen måde ligner den race den er sat under.. Det irriterer mig også meget hvis en blanding er sat under huskat..
    Jeg har haft en lang diskussion engang med nogen som sagde at jeg sku sætte putti ind under blandinger.. men jeg har set begge forældre, som er perser med papirer, så hun er og forbliver colorpoint..
    Men om hun så var huskat/blanding eller en ged, så ville hun stadig betyde ligeså meget..

Jeg hedder også stadig Zabrina med Z, selvom jeg ikke har min dåbsattest.. den har min mor, og det gør altså ikke mit navn uægte.. ownsway sammenligning måske. smiley

• #27   14. sep 2007 Fordi folk er uvidende..
    Se bare under russian blues, pfft.. Dumme mennesker der har tror at en blå kat er en russian blue..

• #28   14. sep 2007 Jeg troede ikke det her var et leksikon men en side ofr hyggens skyld, som kan slukke ned for når det bliver for meget af det gode.
    Derfor kan jeg heller ikke hidse mig op over at nogen drømmer om at deres kat var en bestemt race og måske lige pynter på titlen.
    Det er forkert ja, men jeg gider ikke gå mere op i det end som så.

• #29   14. sep 2007 Rasterzoo --> Fordi du ikke kan bevise at din kat har de ægte forældre hvis ikke du har papirer på din egen?

• #30   14. sep 2007 Zelda - Nej, jeg er helæt enig, det er ikke noget jeg går og tænker over hvis jeg ikke er her.. Men jeg synes bare det er forkert at der ligger så mange katte under en forkert kategori, da mange bruger galleriet her for at få et indblik i racerner.. jeg gør selv med de mere ukendte racer, og bruger hundegalleri og hestegalleri til det samme :o)

• #31   14. sep 2007 ...

• #32   14. sep 2007 Zelda * - man kan stadig godt skrive hvad dens far og mor hedder, og så skrive at den ikke har stamtavle, og hvis folk stadig er i tvivl er de da velkommen til at tage blodprøver det beviser det..

• #33   14. sep 2007 Eva K. : Jeg tror skam ikke det er fordi folk er DUMME men UVIDENDE !

Og så syntes jeg det er grotesk at kalde folk for dumme. Det kunne lige så vel være en gammel dame på 80 der har tænkt sig at lave en profil herinde for hendes elskede kat, og simpelhen tror det er en Norsk skovkat, fordi den LIGNER en. Hun kender måske ikke til alt det stamtavle lort.

Jeg tror vist nok der er andre herinde der er mere snobbet end som så. Det er småligt og ubetydeligt.. det har været oppe og vende SÅ mange gange. Folk har har virkelig et problem..

• #34   14. sep 2007 Måske er det bare en simpel fejltagelse, når katten oprettes.

• #35   14. sep 2007 Anne K - Jeg måndrømme at jeg ikke orker at læse alle indlæg igennem, med vil svare på dit spørgsmål 'Hvorfor sætte huskat ind som racekat?'
    Jeg tror simpelthen at det er fordi folk er snobbede. Af en eller anden grund (jeg ved ved Gud ikke hvorfor) synes nogle brugere åbenbart at det ikke er fint nok at have en huskat eller en blanding. Og fordi de er 'flove' over ikke at have en racekat, lyver de overfor sig selv og alle os andre, og vælger at placere den under en eller anden (tilfældig) race. Hvis en huskat/blanding har maske er det nemlig 100 % sikkert at det er en ÆGTE siameser, hellig birma eller hvad ejeren nu engang synes lyder smart! Også selvom den måske er fundet i en stald sammen med tre sorte killinger. Er katten blå, er det ligeledes 100 % sikkert at det er en ÆGTE russian blue, og derfor skal den da selvfølgelig oprettes der. Ja da!!!! Selvfølgelig. Stamtavle: Nej da, hvad i alverden skal vi bruge den til???

Nogle af jer påstår at det er opdrætterne og ejerne af racekatte(altså katte med stamtavle) der er snobbede! Men efter min mening er det da de mennesker, som ikke bare kan elske deres kat for den dejlige huskat er, der er nogle snobber!!!

• #36   14. sep 2007 Jeg tror så ikke det er en simpel fejltagelse. Tror nærmere det er ret bevidst at folk sætter kattene ind under en race. Min teori er, at det er fordi katten (eller rettere dens ejer SYNS den..) er "mere end bare en huskat", og derfor vælger at placere katten forkert.

• #37   14. sep 2007 Anne K - *killinger søger nye hjem* .- fordi de fleste tænker huskat = pæn ren kat der får alt hjvad den behøver og gårdkat = en lille "snusket" kat der skal kæmpe for maden, er vild og fuld af lopper og lus..

Hvilket alle gårdkatte jo ikke er hvis bonden gider gøre en indsats for dem smiley

• #38   14. sep 2007 RatsterZoo.... og det baserer du på hvad???

• #39   14. sep 2007 Anne K - *killinger søger nye hjem* . - Personlige erfaringer

Er der nogen grund til du er på nakken af mig hele tiden? Så vidt jeg ved har jeg ikke gjort dig en disse...

• #40   14. sep 2007 Rotten - Øh, starter jeg ikke lige med at sige at det er fordi folk er uvidende?
    Og konstaterer så at de er dumme fordi de ikke vælger at søge viden om deres kat's evt race..
    Og "stamtavle-lor"t? Jamen det er da så godt at høre hvad du mener om opdrætternes arbejde..

Rotten - SDmåligt og småligt.. Kan da godt forstå dem der gør et stor arbejde for at opdrætte gode og racetypiske katte er træt af at se gud og hvermand påstå at deres langhårede-blanding er en ægte maine coon/norsk skovkat, bare uden tavle..
    Hey, jeg har blanidnger, jeg gør dem bare ikke til mere end de er. Og synes det er småligt og nederdrægtig af folk at fratage de rigtige opdrættere æren fra deres arbejde ved at sætte deres blanding ind under stamtavle-racer..
    Det kan godt være det er ubetydeligt i din verden, du opdrætter jo ikke katte og lægger intet arbejde i det, men det er sgu altid træls at se sit arbejde forbigået..
    Men hey, det er du så en af dem der gør..

• #41   14. sep 2007 Ratster... Er jeg på nakken af dig? Jeg spørger dig om nogle ting - og over halvdelen finder du ikke værdigt at svare på

• #42   14. sep 2007 Anne K - *killinger søger nye hjem* . - undskyld jeg ikke er i debatten 24/7, jeg har altså også et liv udenfor.. og jeg svare skam på alle de indlæg jeg har set du har skrevet til mig..

• #43   14. sep 2007 Nej du har ikke. Jeg har bl.a. spurgt dig om det samme 2 gange i dette indlæg, men enten har du ignoreret det - begge gange - eller også har du valgt at se bort fra det.

• #44   14. sep 2007 Kan spørge igen, hvis du vil..

Skrevet: 14-09-2007 07:59:17

RatsterZoo så må du forklare det her lidt nærmere.

**Rottweiler er faktisk helt rigtig gårdkat, men nææææ nej det skulle absolut gøres finere og "optimeres" til huskat :S**

Og så spørger jeg igen:
    Forklar mig hvorfor det er "finere" at have en huskat fremfor en gårdkat

• #45   14. sep 2007 Anne - du kan lige så godt opgive at få et svar ;-))) Det er ikke lige det XX gør mest i ;-))

• #46   14. sep 2007 Har også opgivet

• #47   14. sep 2007 Det forstår jeg godt ;-))

• #48   14. sep 2007 Eva K. :

Jo jeg har da heller ikke påstået andet, du har jo ret i det med at de er uvidende, men dumme... det kan være en stakkels lille pige der har fået fortalt hendes kat er en Nork skovkat eller anden form for race, så hopper børn tit på det og beskriver katten som hun har fået fortalt af måske flere folk.
    Der er mange folk der er bedøvende ligeglad med hvad deres race er, men hvis den ligner en bestemt race, går de fleste bare ud fra det. Sorry, men der er nogle som får dem herind for at vise dem og ikke udstille dem på sin vis.

Og det jeg mener med stamtavle lort det er at jeg syntes det er blevet en sport. Det er vigtigere end katten selv, det fint folk gør det, men jeg har ikke forstand på det fra a-z, derfor. Og det interressere mig ikke, derfor er det et udtryk for mig at sige "stamtavle lort". Ikke andet ligger der i det.

Jeg må indrømme at jeg har mere respekt til dem der ligger arbejde i at hjælpe fundne dyr, end dem der avler og avler..og tjener penge.

• #49   14. sep 2007 Rotten - Først og fremmest, så tror jeg aldrig at jeg har mødt en opdrætter der tjener penge endnu...
    Jeg har mødt avlere der gør det, men det er også dem der bare sætter katte og racer sammen på kryds og tværs, og sælger det uden at have gjort noget ang. dyrlæge/vaccinatation/neutralisation ved killingen..

Men det er fair nok ikke at vide, jeg synes da også selv jeg var dum da jeg gik ud og fik mig en blanidngskat, når jeg kigger tilbage på de, men dret er jo fordi at jeg i årene siden har erhvervet mig så meget mere viden siden dengang, og jeg forstår ikke hvorfor folk vælger at tro på noget de har hørt, og ikke undersøge det nærmere..

Ikke at jeg ville undvære mine elskede katte for noget i verden..

• #50   15. sep 2007 Det er ligesom vi fleste mennesker tror på noget vi høre i tv / radio / aviser og blade, og egentlig ikke undersøger det nærmere...

Jeg tror det fungere sådan... det er bare min opfattelse af det. smiley

• #51   15. sep 2007 Rotten - Enig, egentlig.. Synes bare det er lidt sørgeligt at vi aldrig sætter spørgsmålstegn ved det vi hører :o)

Kommentér på:
Hvorfor sætte huskat ind som racekat?

Annonce