{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Indekat grus+foder? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg har altid haft udekat og er mest “lært” o det. Men da jeg nu skal have en indekat sammen med min kæreste, så vil jeg lige høre jer om i har gode råd når det kommer til grus og foder.

Vi har lukket kattwbakke, masser af indendørs aktiviteter til ham osv.

Indtil videre kigger vi på ever clean grus - kan det anbefales?

Når det kommer til vådfoder og tørfoder, der er jeg lidt lidt for hvad der er godt for en indekat. Anyone? smiley

- Amalie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indekat grus+foder?
  • #1   22. jan 2019 Foder er ikke anderledes end alle andre katte. Dog er det vigtigt med vådfoder gerne 2-3 gange om dagen, da katten ikke kan komme ud og fange byttedyr.

    Af kattegrus bruger vi kun AK og Van Cat.


  • #2   22. jan 2019 Jeg har kun hørt godt om EverClean, jeg bruger selv Extreme Classic.
    Ang foder så kan I med fordel fodre med en kombi af godt vådfoder og tørfoder. (Vådfoder er dog allerbedst)
    Gerne mest vådfoder (da jeg fodrede tørfoder var det mest en slags backup).
    Der findes rigtig mange gode mærker på markedet, jeg kan anbefale at købe fra hjemmesiden zooplus.dk de har enormt mange gode ting til billige priser smiley

    Deres tørfoder Concept for Life er godt til prisen, mens vådfoder har de så meget af, at det nok er bedst hvis du ved om din kommende kat spiser i sovs eller gele ^^

    Umiddelbart bør du dog fodre med det som katten er vant til og så langsomt tilsætte nyt foder over en periode på minimum 7 dage for at undgå diarré og/eller opkast


  • #3   22. jan 2019 Vi er rigtig glade for ever clean, det kan du roligt købe.
    Vi køber også vådfoder og tørfoder på zooplus. Vores katte er glade for cosma og bozita. Køb lidt forskelligt og prøv dig frem. Vores katte spiser ikke pate kun vådfoder i sovs, nå ja og så cosma.
    Som en anden nævner så start med det som din kat får nu. Når den er faldet godt til så kan du prøve noget andet.
    Vores katte har altid adgang til tørfoder og vand. De får vådfoder to gange om dagen.
    Held og lykke med den lille ny.


  • #4   22. jan 2019 Vådfoder er ikke alfa omega.
    Min kat tåler ikke vådkost så han er indekat uden vådkost. Har dig altid tørfoder til rådighed smiley

    Grus er jeg glad for det billige klumpende fra Rema smiley

    Og tørfoder var jeg glad for Select goldt indtil vi skulle skifte til specialfoder smiley

    Men har ikke den store forstand på foder smiley


  • #5   22. jan 2019 Vådfoder ER alfa og omega!!!

    INGEN ønsker en død kat af akut nyresvigt. Det har jeg prøvet. Hun var den eneste, der ikke spiste vådfoder. Tro mig den oplevelse kan man sagtens være foruden. smiley

    Tørfoder er kun lavet pga menneskets dovenskab. Det ligger så langt fra kattens naturlige føde, som det kan.


  • #6   22. jan 2019 har en del indekatte og har prøvet meget forskelligt grus
    men kan helt sikket anbefale ak, golden grey master og så superklump kattegrus (petworld)

    mine får tørkost 24/7 rc sterilsed
    og så får de vådfoder flere gange om dagen


  • #7   22. jan 2019 Susanne:
    Og hvad så når man har en kat der ikke tåler andet end speciel tørkost?
    Ikke engang rå eller kogt kylling.
    Ingen vådkost. Ikke engang skånekost fra dyrlægen.

    Og han lever altså i bedste velgående smiley


  • #8   22. jan 2019 Luna du må gøre hvad der er bedst for din kat, men generelt er det ikke noget som kan anbefales.
    Når du har indekat, er der en væsentlig forskel, for det mad du giver er det eneste katten får, så det gør det til et større ansvar, din kat supplere ikke med mus og fugle, men du kan give råt eller tilberedt kød eller vådkost, som har samme væskeindhold som mus og fugle, og så have et godt tørfoder stående, til fri afbenyttelse, katte spirer tit men lidt.
    Hvis du giver dåse og posemad, så undgå det hvor der er sukker i, og ved tørkost så gå efter foder, hvor der er kød på helst de 3 første pladser af indholdslisten, så er det mere sandsynligt katten får sine proteiner fra kød, og ikke fra planteprotein, som ikke egner sig til katte,, fedt skal der også være nok af, og også helst animalsk, for det er det katten kan bruge, og gerne omkring 20%.
    Godt du ved, at det er dig som er legekammeraten, særlig hvis man kun har en indekat, så legetøj og klatremuligheder er godt,, ekstra hylder på vægen vil også være godt.
    Grus ?? Jeg har prøvet mange slags, også træpiller og klumpende grus af træ, men vender altid tilbage til de gode slags af klumpende grus,,, du kommer ikke til, at hænge fast med det samme grus i al den tid du har katten smiley og nu og da ændre de på det mærke man kan lide, og så fungere det bare ikke længere.
    Af miljø hensyn ville jeg gerne bruge træ, fordi det er noget som kan vokse og gendannes, hvor det som bruges til det meste andet grus, faktisk er lidt problematisk, både fordi det ikke er en vedvarende kilde, tit indeholder kemikalier og parfume og så er det ikke muligt at komposteres det, og det er noget skidt i forbrændingen af affald,,,, men det virker smiley
    Trægrus er også fantastisk til at tage lugt, men med tæpper og måtter er det træls, at gøre rent efter, men andre bruger det altid,, jeg har lige brugt det, hele efteråret, men har opgivet igen, og selv efter en månede med alm grus, finder jeg stadig trægrus i tæpper og møbler smiley


  • #9   22. jan 2019 Grus: Opdrætter bruger Super Clump, derfor købte jeg det. Havde en pose Classic (uparfumeret), og det er med tiden blevet til en blanding af disse. Super Clump er med duft, som er lidt kraftig, men sikkert ok, når/hvis man har mange katte. Duften reduceres med denne blanding, så den ikke længere er kraftig. Måske er Super Clump kun 1/3 i bakken. Det fungerer rigtig godt med stærke klumper, der ikke går i stykker, når man tømmer.

    Tørfoder - der bruger jeg RC British Shorthair kitten. På anbefaling fra opdrætter. Det får hun indtil hun er 1 år (er nu 9 mdr), og så vil jeg blande 2, gerne 3 slags, hvor Orijen bestemt bliver den ene. Måske Applaws den anden og RC den tredje. De sidste 2 er ikke endeligt besluttet. Har også kig på Eukanuba og Purizon. En anden bruger på KG har skrevet, at en blanding forhindrer at man brat skal overgå til andet foder, hvis det udgår ... det er der mange kattemaver, som reagerer på. Af og til har jeg også læst, at nogen har mistænkt foderet for udvikling af forskellige sygdomme. Jeg tænker, at hver producent fokuserer på hvert sit, og ved at blande, så får vi lidt af det hele, og det den ene producent ikke har haft fokus på, det har en af de andre måske smiley

    Vådfoder bliver tilbudt 3-4 gange om dagen. Flest gange i weekenderne og tørfoder står fremme hele døgnet. Tinka er kræsen med vådfoder, og spiser slet ikke tilberedte klumper i hverken sovs eller gele. Hun vil kun have Thrive tun, Applaws kitten tun og Schesir tun. Cosma Nature har også stor kødandel, men det spiser hun ikke. Heller ikke tun-varianten. Jeg vil gerne have at hun spiser andet end tun (pga. høj andel af tungmetaller), og forsøger at blande lidt kylling i (Applaws og Schesir), men så er hun ikke helt tilfreds og går væk fra foder-skålen. Hun spiser dog gerne Shcesirs tun/skinke blanding, så dem skal der flere af med i kurven hos ZooPlus næste gang. Vil også købe andre tun-blandinger - bare ikke dem med kylling, som hun åbenlyst hader smiley

    Selvom hun bliver tilbudt vådfoder flere gange pr. dag, så spiser hun alligevel kun ca. 30 g om dagen ... max 50 g.


  • #10   22. jan 2019 husk at tjek magnesiumen i tørkosten. den må ikke være for høj. bedst er under 0.1
    det er nemlig det som giver urinvejsproblemer.

    http://siamis.com/Helse/foder.html

    grunden til at man bør give vådfoder er at mange katte ikke drikker nok i forhold til den mængde af tørkost som de spiser. for meget tørkost kan give problemer med urinvejene. nogle katte kan godt håndtere det andre kan ikke. men det er dumt at lade det komme an på en prøve når det nu er så nemt at give vådfoder
    desuden så mætter vådfoder bedre end tørkost. så man kan undgå at katten får for meget på sidebenene.

    det bedste råd er at tjekke zooplus for her er der en kæmpe udvalg af alt til kattene. de har sådan en side hvor man kan købe prøvepakker så kan man prøve sig frem til hvad katten bedst kan lide. det er nemlig dumt at købe 12 dåser hvis katten ikke gider at spise det.


  • #11   22. jan 2019 Mine katte får rå mad fordi den ene ikke kan tåle andet. Så der er andre muligheder end rent tørfoder smiley Min kan heller ikke tåle kylling ^^ han kan slet ikke tåle fjerkræ og heller ikke fisk.
    Som regel siger man at så går man over til en proteinkilde som de aldrig har fået før og som ikke er for tæt (f.eks kan nogle fjerkræ typer være for tæt) og så fodrer man udelukket med det i 3 måneder, ingen godbidder ingen rester, intet andet end det mad smiley
    Aka en udelukkelsesdiæt


  • #12   22. jan 2019 Ida:
    I samråd med dyrlægen har vi afprøvet flere ting end jeg kan tælle. Hver gang i en periode, men når man har en kat der går på toilettet 12 gange i døgnet, så har man ikke tid til at afprøve ting i 3 måneder.


  • #13   22. jan 2019 Luna, nu skal du jo ikke tage ALT herinde personligt. Trådstarter spurgte, og trådstarter får svar.

    Og jo som udgangspunkt er godt vådfoder meget bedre og sundere end enhvert tørfoder på markedet.


  • #15   23. jan 2019 Mange tak allesammen!
    Føler jeg har fået en bedre fornemmelse af det hele - og vil helt sikkert prøve mig frem og se hvad der lige falder i god smag herhjemme :).
    Tak for alle jeres svar!


  • #16   23. jan 2019 Vi fodrer pt. med Porta 21 heaven, Bozita large, Iams anti-hairball og killingefoder fra Agrosam.

    Af vådfoder får de Topic, Lux, Bozita og Cosma.

    Det fungerer rigtig godt her. Jeg overvejer dog at skifte killingefoder.


  • #17   24. jan 2019 Foder det er der mange meninger om, så her vil jeg bare sige, at mine får flere forskellige slags (særlige behov) men mærkerne er Virbac, Porta 21 (vådkost), Royal Canin, Gourmet Perle / Mon Petit og Sheba Fresh and Fine (vådkost)

    Af kattegrus har jeg prøvet meget, men er blevet utrolig glad for MultiFit Ultra Clump fra MaxiZoo.
    Jeg går ikke ind for parfume i kattegrus.


Kommentér på:
Indekat grus+foder?

Annonce