{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.585 visninger | Oprettet:

Vi søger kat - erfaring søges! {{forumTopicSubject}}

Hej!

Nu er jeg flyttet hjemmefra sammen med kæresten og i den forbindelse, ønsker vi os utroligt meget en kat.

Det skal siges, at jeg en kat, med mine forældre igennem 14 år ! Jeg valgte lade ham blive hos mine forældre, da han trives bedst der.

Nu er det sådan, at vi fik vores kat da jeg var 8 år - så "opdragelsen" af katten, var jeg vel ikke moden nok til :o)

Så, det korte af det lange - vi ønsker en kattekilling i vores nye 70 kvm lejlighed.

Hvordan lærer jeg vores kat, at den fx. ikke skal kradse i møbler/vægge/dørkarme - og hvad der ellers kan være? Vores kat, kommer højst sandsynligvis til at være en indekat.

Jeg ved at min kat, hos mine forældre, altid har brugt måtterne eller ting uden for, til at kradse i. Det har været rart.

Jeg går udfra - så vidt jeg kan huske, at man flere gange, skal sætte killingen op i kattekassen, til den selv finder ud af, at det er der den skal smiley

For at undgå lugten af kattepis i lejligheden - kræver vel bare man lufter ud jævnligt og man tømmer bakken, så tit man nu kan?

Sidst og ikke mindst - er her nogen, som ved hvor vi kan få en sød kattekilling? Gerne omkring 10-12 uger max. Jeg har tjekket dyreinternatet i Århus.

Hvordan med at "lære" katten, at være alene hjemme - når vi er på arbejde?

På forhånd tak !

Er der andre gode råd - så kom med dem :o)
Vi er begge dyreelskere og jeg savner min kat hos mine forældre (se evt. profil).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi søger kat - erfaring søges!
  • #1   22. jan 2008 Hejsa

    Du har gjort dig mange og fornuftige overvejelser smiley

    Katten lærer hurtigt, at kradse i f.eks. et ophængt kradsebræt, man fjerner bare katten fra det den ikke må kradse i og sætter den over til det den MÅ kradse i. Det kræver tålmodighed og blidhed, men det virker.

    Når du anskaffer dig en killing, anbefales det at den er fuldt ud 12 uger. Det kan du læse om flere steder her på Kattegalleriet og op til en million steder andre steder på nettet smiley
    Til den tid ER katten renlig, med mindre du køber en staldkat smiley så du skal ikke bruge tid på renlighedstræning.

    Et godt råd......anskaf dig 2 katte. Så er der ikke problemer i at være alene hjemme smiley

    Held og lykke smiley


  • #2   22. jan 2008 Hej Lone,

    Tak for svar !
    Vi må desværre ikke have mere end eet husdyr i vores boligforening :o(

    Selvom jeg godt nok kan se, at der er nogen som har 2 katte i vinduerne.

    Dog, kan det være andre nabo'er får ondt i røven og så kan de få os opsagt på lejemålet.

    Kan det anbefales at få en staldkat?

    Jeg ved at dyreinternatet leverer en kat, som er vaccineret, øremærket og sundhedstjekket - hvilket jo er fornuftigt :o)


  • #3   22. jan 2008 Hejsa
    Jeg vil ikke anbefalde dig en kat som har gået i en stald. De har som regel ikke lært at være renlige.
    Du kan finde killinger på www.hittekilling.dk.
    De er vacineret og neutraliseret når du får den.
    Hilsen Anja


  • #4   22. jan 2008 vil også anbefalde hittekillng, der koster en killing 800 kr, er vacinert, har fået ormekur og er blevet neutraliseret smiley

  • #5   22. jan 2008 Anbefaler os Hittekilling self.. Smiler

  • #6   22. jan 2008 jeg synes også det lyder som om du ved nogenlunde hvad der skal til.. men ellers så spørg hen ad vejen, jeg har ofte haft glæde af at man lige kan logge ind og stille et par spørgsmål smiley

  • #7   22. jan 2008 jeg syns du har rimelig godt styr på det allerede, du stiller de helt rigtige spørgsmål til dig selv...

    det er rigtigt at killingen skal sættes op i bakken en gang imellem... men mange killinger har faktisk allerede lært at bruge bakken inden de flytter hjemmefra, så det eneste du skal er at vise den hvor bakken står, men det skal også gøres mere end en gang... smiley
    ang lugt, hvis du bare samler l*** hver dag, og selvfølgelig lufter ud så tror jeg kun du behøver at skifte grus et par gange i ugen... men det må i jo selv ta en føler på.. smiley

    møbel kradseri, vores har aldrig prøvet på det, vi anskaffede et kradsetræ og det bruger han med stor lyst.. - du kan evt komme baldriandråber på så vil katten nemlig meget gerne kradse der... smiley
    men ellers er det bare at sig nej til katten når den gør noget den ikke må, så den lære det...

    når i skal på arbejde skulle killingen gerne kunne underholde sig selv hvis i køber noget den kan lege med, og ellers så putter den sig sikkert bare til i kommer hjem..

    håber det hjalp lidt... krammer herfra


  • #8   22. jan 2008 hov, så lige det med boligforeningen....
    nu ved jeg jo ikke hvor strikse de er der hvor i skal bo... men hvis i spørger pænt, og siger at i selv dækker eventuelle skader der måtte komme, så tror jeg da i får lov hvis der er andre som har...?!
    og naboen kan da være ligeglad med om du har en kat eller ej, så længe du har spurgt først...

    men en staldkat vil jeg også fraråde... følg de andre råd og kig på hittekilling... smiley håber det lykkeds for jer...


  • #9   22. jan 2008 ¨ www.hittekilling.dk er sikkert et fint sted at finde killinger, men jeg vil nu også anbefale www.vildkat.dk

  • #11   22. jan 2008 De andre har skrevet så meget, så det behøver jeg ikke at opsummere,- men vil lige tilføje lidt ang. kattebakke og foder.

    Hvis du køber noget ordentlig grus ( min egen favorit er Golden grey master. Mange herinde bruger den, eller ekstreme classic. Købes i nogle dyreforretninger, og ellere kan det bestilles hjem til døren ved www.zooplus.de,- det er en tysk side. koster ca. 130 kr. for 14 kg., holder ca. 1 1/2 - 2 mdr. til mine to katte ), så minimerer det lugten, og er nemt at holde rent og frisk.
    Det er kraftigt klumpende, og Golden grey master har en svag pudder-duft. Du fjerner alle klumper (altså både urin og l...) 2-3 gange dagligt, og fylder så efter i bakken når der ikke er så meget grus tilbage. Det anbefales at der er 5-7 cm.
    Indimellem kan du tømme bakken og vaske den ordentlig af.
    Katte foretrækker en ren og frisk bakke.. :o)

    Mht. foder, så ved jeg ikke hvad du har tænkt dig, men køb et kvalitetsfoder ( tørfoder), fra enten dyrlægen eller en dyrehandler, f.eks. Hills eller royal canin. Brug killingefoder til katten er ca. et år. Bruger du godt foder, så minimerer det også lugten fra kattebakken.. :o)
    Du kan supplere tørfoder med lidt vådmad eller kød, bare som godbidder/lidt ekstra godt. :o)


  • #12   22. jan 2008 Hmm, der var lige en fejl i linket,- prøv
    www.zooplus.de


  • #13   22. jan 2008 Mikkel altså: Få en der er vant til at være inde, vant til bakke osv - hvis ik i finder en i Tranbjerg...

    Sæt katten i bakken som det FØRSTE når den kommer hjem...

    Få et kradsetræ... Når den hvæser kløer andre steder (de forbudte steder) så tag katten og sæt på kradsetræet og vis katten hva det skal bruges til...

    Bordene: Skub den ned (et lille skub bare), samt sige NEJ i en bestemt tone... Den har virket her....


  • #14   22. jan 2008 her er også lige et lille indlæg. jeg måtte også kun have en kat der hvor jeg bor men han kedede sig så meget at han gik nog snakkede og kaldte hele dagen og om natten så fik klager men prøvede så at få en mere og nu er de perle venner har aldrig problemer man kan ikke høre at jeg har 2 har ikke fået en eneste klage siden jeg fik den sidste så mit råd er også helt klart få dig 2 specielt når det skal være indekat. og desuden kan de ikke bare opsige de lejemål du skal minimun have 2 advarelser først... det var alt fra mig håber at det kan bruges ;oD

  • #15   22. jan 2008 Felis: Jeg er absolut ikke enig!!!! Du kan SAGTENS opdrage en kat. Selvfølgelig er det ikke det samme som en hund, men du kan sagtens lære en kat, hvad den må, og hvad den ikke må.

    Til trådstarter: Jeg tror, der er lige så mange opdragelsesmetoder, som der er katteejere. Jeg har selv haft rigtig god erfaring med vandpistoler og vandforstøvere... Hver gang killing gjorde noget den ikke måtte, så blev den sprøjtet med vand indtil den holdt op. Begge mine katte ved i dag, hvilke møbler de må være på og hvilke de absolut IKKE må være på, og de ved at man hverken kradser i tæpper eller møbler, men kun på kradsetræ.
    Jeg vil anbefale dig at få killingen i en periode, hvor du og/eller din kæreste kan være hjemme hele tiden - fx i sommerferien. En succesfuld opdragelse af en kat kræver tålmodig og tid og fremfor alt konsekvens: HVER gang den gør noget forkert, skal der være en konsekvens - ikke kun engang i mellem.

    Mht. to katte, så er det efter min ydmyge overbevisning, absolut det bedste. Spørg din boligforening, som der allerede er en, der har nævnt, og husk for alt i verden at få en evt. tilladelse på skrift!!!

    Held og lykke med det!


  • #16   22. jan 2008 vil også sige.. man kan godt opdrage sin kat.. vores ved også godt hva hun må og ikke må! så syntes også det er noget pjat med at man ikke kan opdage en kat!

  • #17   22. jan 2008 Felis: Man kan nu altså godt opdrage på en kat som andre også har skrevet...

  • #18   22. jan 2008 Rottweiler er opdraget som hvis han var en hund.. med NEJ og MASSER af ros, og det har hjulpet smiley

  • #19   22. jan 2008 jeg kan godt følge Felis, i at man må være indstillet på at katten kan være en bandit og smadre ting osv... min har skam også væltet et glas og et par planter i starten.. men har har da lært nu at det må man ikke... nu vælter han kun blomster ved uheld fordi han strækker sig... så jeg vil give T.J og jer andre ret, det er ikke umuligt at opdrage en kat, man skal bare vide lidt om hvordan... smiley

  • #20   22. jan 2008 Jeg synes det er en dårlig ide at anskaffe en enlig killing, når den skal være indekat. Så hellere en voksen kat, der er vant til at være ene- og indekat.

    Mht. opdragelse, så er der nogen der har held med at opdrage deres katte, men det betyder altså ikke, at enhver kat kan opdrages, eller at enhver kat trives med at blive opdraget på.
    Jeg får det virkelig dårligt, når jeg tænker på de indekatte, der hverken må være i seng eller vinduer eller på borde eller i møbler og konstant bliver mødt med råberi og vandsprøjt. Intet under, at nogle af de katte reagerer med stress-symptomer.

    Det kræver meget at have indekat, og hvis man ikke er villig til at dele sit hjem med katten og indrette sit hjem efter at der bor en kat, så synes jeg man bør lade være med at anskaffe en.

    Jeg har intet imod at borde, senge osv. er forbudt område for de katte, der har adgang til det fri - de skal nok finde gode steder og udfoldelsesmuligheder uden døre. Men småbitte lejligheder hvor det er forbudt at være både her og der, dét synes jeg bare ikke er godt nok for katte.


  • #21   22. jan 2008 Rottweiler har været inde og alene kat det meste af hans liv uden problemer.. Her hjemme lever kattene også adskilt, da min ellers spiser alt maden selv..

  • #22   23. jan 2008 Tinka D <- Du kan være HELT rolig - vores katte må gerne ligge i sengene.
    De må faktisk være over alt - bortset fra spisebord og køkken - hvilket er vel forståeligt nok?

    Tak til jer andre for jeres råd ! Vi snakker med viceværten idag, omkring det med at have 1 eller 2 katte.

    Så må vi se hvad der sker ;o)


Kommentér på:
Vi søger kat - erfaring søges!

Annonce