{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

Hvor meget tørfoder til katten {{forumTopicSubject}}

Hej!
Muligvis har dette emne været oppe mange gange, men er ikke på særlig tit, så hvis det er må i meget undskylde.
Har en kat på 4,5 -5 kg. Han har bøvlet en del med tænderne. Men er sådan ok nu. Men hvor meget tørfoder “skal” katten egentlig spise i løbet af en dag?
Han har mulighed for at spise hele dagen, da tørfoder står fremme. Men vil prøve lige at tjekke op på ham.
Så er sted der var nogle der skrev at katten spiser 40-70 g tørfoder om dagen, er det sandt?
Min kat er udekat, derfor er det også muligt den fanger mus eller lign ??


Kommentarer på:  Hvor meget tørfoder til katten
  • #1   13. okt 2019 Det kommer meget an på mærket - der står en foderanvisning bag på posen.
    Tørfoder er skidt for tænderne. Vil anbefale at du også giver vådfoder ca. 2 gange dagligt smiley


  • #2   13. okt 2019 Som udekatte ejer vil du aldrig vide hvad han spiser, for han fanger nok noget og spiser det, og han kan snuppe noget ved naboerne, både ved at de direkte giver ham, eller ved at han går ind og spiser det kattefoder som er sat frem til deres kat,,, mange tror ikke deres kat vil gøre det! Men bare roligt, det gør den hvis den ikke er tøffelhelten i kvarteret.
    Det eneste du kan gøre, er at have tørfoder stående fremme, og så giv noget vådfoder som hjemkald, hvis i giver på faste tider ( start på den tid, hvor den normalt er hjemme en tur) så kan i sikre, at i ved at han har det godt, og i ved der er noget galt, hvis den ikke kommer hjem til efterretten smiley


  • #3   13. okt 2019 #1 Det er Wiskas smiley Fik af vide af dyrlægen det var bedst han fik tørfoder så det kunne rense hans tænder/ så han ikke fik tandsten. Men han får også vådfoder engang i mellem (dog ikke hver dag, men kan være jeg skal begynde på det så )
    #2 Tænker også han stjæler lidt hist og her, smiley - Men tak for rådet. Det vil jeg prøve.


  • #4   13. okt 2019 Ja når den går ude, får den jo noget ekstra, og jeg håber den fanger mange mus og fugle, for whiskas er absolut ikke et foder jeg kan anbefale, og slet ikke hvis det er det eneste.
    Som udekat med jagtbytte er vådkost heller ikke så vigtig som ved indekatte, men det er godt at have noget som kan lokke katten hjem.


  • #5   13. okt 2019 Ja Whiskas er skidt har jeg også hørt fra en dyrlæge. Det giver dårlige nyrer så det ville jeg ikke give min kat.
    Min Gustav kan ikke lide vådfoder så han får RC Calm og RC Dental, en håndfuld af hver dagligt + han æder et par mus om ugen.
    Han tager dem med ind og lægger dem i et bestemt hjørne i gangen. Ca. 1- 2 hver nat men han æder kun enkelte af dem. Så ligger der en hale og en milt i hjørnet når vi står op.. Yrghh smiley


  • #6   14. okt 2019 Whiskas var ved at koste mig to katte. Aldrig om jeg ville give mine det hønsefoder igen. Ikke engang som godbidder.

    Tørfoder gør intet godt for katte ! For det første er der kun 7% vædske i tørfoder, og katte indtager det meste af deres vædske via deres mad. Og så er 7% alt alt for lidt. Og for det andet svarer tørfoder til, når vi andre spiser kiks. Sætter kiks sig i tænderne? Jeps det gør det.

    Vådfoder er klart at foretrække og gerne så meget som muligt.

    Når det så er sagt, kan vi mennesker jo ikke være hjemme hele tiden, og så kan man stille noget GODT tørfoder frem til katten, så den kan spise, når den er sulten.


  • #7   14. okt 2019 Whiskas rense tænder? Tørfoder rense tænder?
    Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde - I USA har de gjort det ulovligt at markedsføre med denne påstand, da undersøgelser har vist DET HELT MODSATTE.
    Jeg ved ikke hvem din dyrlæge er, men jeg anbefaler på det kraftigste at skifte foder så hurtigt som muligt til noget der ikke er lavet af affald fra kød- og landbrugsindustrien. (For ikke at glemme at det højst sandssynligt også indeholder sukker, diabetes hos kat er ikke noget man ønsker sig for dem)


  • #8   19. okt 2019 #7. Jeg ved ikke hvorfor det lige er Whiskas der skydes på. Rigtig meget foder til katte indeholder sukker. Jeg tjekkede en gang samtlige vådkostdåser/poser for at se på indholdet. Det viste sig at være lettere at tælle antallet uden. Dem var der nemlig færrest af.

    Siden hvornår er vådkost blevet godt for kattens tænder? Der er ingen tyggeværdi i de bider der er i det. Tørkost kradser da lidt i tandstenen, men efterlader måske tænderne Ikke tænderne helt glatte. Råt giver kun noget, hvis der er ben mm. i, ellers er der ikke meget at hente der hellere.

    Det bestemmer nok, at vende katten til at få børstet tænder.


  • #9   19. okt 2019 Denise D. Fordi dyrlægen sagde at 60 % af alle katte der kommer til dyrlæge med dårlige nyrer bliver fodret med det mærke.
    Han spurgte engang da jeg fik aflivet en kat med dårlige nyrer. Den var så en af de 40 % der ikke havde fået det men den drak for lidt vand.
    Så der er en pointe i at hvis katten ikke drikker ret meget bør den have vådkost .... Det gør Gustav heldigvis smiley


  • #10   19. okt 2019 Nu blev der ikke talt om, hvad der var det bedste for tænderne, for det er helt klart rå knogler og brusk. Men det værste er nu engang tørfoderet også med hensyn til det manglende vædskeindhold.

    Så vådfoder er alt andet lige bedre end tørfoder, idet det ikke sådan sætter sig fast mellem kattens tænder. Og så er vædskeindholdet meget lig kattens naturlige fødekilder.

    Når det er sagt, så findes der meget skrammel til kattemad derude. Så det er vigtigt at læse indholdsfortegnelsen.

    Og ja, man kan sagtens dreje det skrevne ord til at være noget andet, end der rent faktisk står.


  • #11   19. okt 2019 Whiskas er iøvrigt et af de dårligste produkter på markedet.

  • #12   19. okt 2019 (For ikke at glemme at det højst sandssynligt også indeholder sukker, diabetes hos kat er ikke noget man ønsker sig for dem)

    Ida:
    En kat får ikke diabetes af at spise mad med sukker i. Det får den af fedme eller massiv behandling med binyrebarkhormon. Bare lige for at skille tingene ad.

    TS: "Katte ville vælge Whiskas" så tror man jo at alt er godt, men det er det så ikke - desværre. Jeg ville også gå ud kigge efter noget andet. Personligt bruger jag Royal Canin og Virbac men det er - om jeg så må sige: en smagssag smiley


  • #13   20. okt 2019 Jeg takker for alle svar ??
    Vælger ikke at kommentere mere på Wiskas. (Da det ikke er en længere debat jeg vil ud i) men jeg takker for råd.
    Af ren nysgerrighed. Hvor meget vådfoder får jeres kat om dagen så? ?? (og ja, er godt klar over der også er forskel på det - der er vel forskel på fisk ;))


  • #14   20. okt 2019 Hov. Spørgsmålstegnene skulle have været smileys smiley

  • #15   20. okt 2019 Mine får 1 pose hver om aftenen smiley
    Alternativt deler de en 200 g. dåse hvis det er Porta 21 smiley


  • #16   20. okt 2019 Mine 2 deler en pose/dåse mindst 3 gange om dagen, mere hvis der er varmt.

  • #17   20. okt 2019 det bør stå som vejledning på posen....... bare kig smiley

  • #18   21. okt 2019 Hvor meget den skal have, kommer an på om det er en indekat, eller udekat. Aktiv eller inaktiv. Så du skal kigge på katten og kende dens aktiviteter.

    Min får 300 om dagen. Hun vejer 5,4 kg og er indekat med adgang i haven. Hun laver meget lidt. Men er desværre meget sulten smiley


  • #19   22. okt 2019 Mine får alt det vådfoder, de kan spise to gange om dagen. Og da det er individuelt hvad kattene spiser, så er der ingen facitliste. Men man lærer det efterhånden. smiley

  • #20   22. okt 2019 Var også blot nysggerig hvad i gav smiley
    Men tak for alle svar i denne tråd.


Kommentér på:
Hvor meget tørfoder til katten

Annonce