{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Det svære valg {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg synes altså det er svært, det der med racer... Har besluttet mig for at min næste kat (som jeg forhåbentligt skal have til sommer ) skal være en racekat, altså med stamtavle (jo mindre jeg falder for en hittemis på et internat ) og har da også fundet to racer som jeg synes ville passe ind til mig på trods af at deres karakter ikke kunne ligge længere fra hinanden nemlig en MCO (helst rød eller sortsilverblotch tabby tror jeg nok den hedder) eller en blå brite. Nå, jamen så står jeg jo bare og funderer over om jeg skal have den hyperaktive ballademager eller den rolige, blå bamse - TROEDE JEG!!! For så "kom jeg til" at se ind på (link fjernet) (tortur, men er en af dem der ikke kan lade være med at kigge på dyrenes beskyttelse, vildkat, hittekilling o.l. ) og så den SMUKKESTE kat jeg nogensinde har set! Og MÅTTE bare ind på hjemmesiden og læse mere og guess what??? Racestandarden passede 99% sammen med Charlie, min egen kat, og han har lige præcis det sind jeg gerne vil have i en kat - eneste grund til jeg ikke skriver 110 % er at Charlie er glad der hvor jeg er og han rejser gerne med 10 steder på 10 dage (har jeg dog aldrig gjort) sålænge han kan ligge ved mig om natten. Men uhh nu havde jeg lige udset mig MCOen og briten og havde kigget så meget på opdrættere der (har dog ikke kontaktet nogen) og regnede med at det skulle være en af dem jeg skulle have, men på den anden side - hvis jeg kunne få én der lignede Charlie SÅ meget, ville det så ikke være lykken? For Charlie han er og bliver bare KATTEN som jeg ser det

hmm glemmer helt at skrive hvad jeg vil med mit indlæg - jeg vil gerne høre jeres erfaringer om Russian Blue (ikke racebeskrivelser, men EGNE erfaringer omkring racen) ????

Dette indlæg har jeg dobbeltpostet fra et andet forum, hvis der er nogen der kan genkende mit indlæg smiley I behøver så kun at svare i ét af forumsne, da jeg kigger svarene igennem på begge sites


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det svære valg
  • #1   25. mar 2008 Russian Blue er en skøn race:-) Men den minder på ingen måde om hverken British Shorthair - bortset fra at den også er korthåret - eller Maine Coon... Prøv at fortælle lidt mere, om hvad du forventer dig af en kats temperament og sind - så kan du få bedre vejledning, om hvilken af disse tre racer der passer til dig.


  • #2   25. mar 2008 hm jeg ved skam udemærket godt at de er vidt forskellige og som jeg siger: underligt nok så tiltaler de mig alle tre.

    MCOen pga. sin overmåde nysgerrighed og tosserier + højt aktivitetsniveau. Derudover kan jeg rigtig godt lige en kat af god størrelse - mine tvivl går her på om racen er for "utæmmelig", altså om den vil finde sig i at man fx ikke skal gå på køkkenbordene og at nej det betyder nej altid (selvfølgelig noget der vil blive trænet på en rolig og kontrolleret måde over uger, måske måneder)

    Briten pga. dens lidt roligere sind (jo jo, jeg sagde jo at det var forskellene der tiltalte mig) og så har jeg mødt en briteopdrætter i sønderjylland og hendes briter og jeg var SOLGT - ved ikke helt hvad det er jeg kan lide ved dem, det er svært at sætte en finger på, de rører bare noget ved mig når jeg ser en blå brite, men er ikke sikker på om det bare er det minde med de katte og at høre opdrætteren tale med sådan lidenskab og kærlighed om sine katte. Mine tvivl her angår om den måske ikke er "kærlig" nok, da jeg kræver enormt megen nussetid med mine katte og ved ikke om den gider og ligge og blive "gramset" på og nulret i en times tid ved aftenstide (har hørt at "en brite vil snakke når den kommer til dig, men ikke før") Dog - jeg har både kat og hund nu der vil elske at være alene om mig så racen er ikke udelukket bare pga. det...

    Russian Blue - helt klart at den racebeskrivelse jeg læste passede så godt med Charlie, der jo er noget af det jeg stiler efter i endnu en kat. Mine betænkeligheder går på at jeg jo aldrig rigtig har læst om racen og ved ikke nok om den - hvad jeg har læst lyder 100 % som det jeg vil have, men alle racestandarder kan jo i princippet snyde....


  • #3   25. mar 2008 Jeg foreslår, du besøger en Russian Blue opdrætter og oplever racen på hjemmebane - den svarer meget godt til det, du beskriver, du kan lide ved de to andre racer:-)

    Følgende er skrevet af en inkarneret Russer-mand - (link fjernet)
    Russian Blue - kodeord elegance ...
    Russerens usædvanlige elegance ligger ikke kun i udseendet, men slår også igennem i dens bevægelser og dens adfærd. Selv hannerne har en udpræget "damet" måde at gå på, og selv om der kan være fart på, når en russer leger, foregår det i reglen med en balletagtig finesse i bevægelserne.
    Af temperament er den livlig og dominerende på en egen, raffineret facon; dyr og mennesker i hjemmet bliver langsomt - og ofte uden at opdage det, før det er for sent - gjort til undersåtter i russerens private zarrige.
    Den vil ofte udsøge sig et enkelt eller få mennesker, som den overøser med kærlighed, mens den optræder reserveret og værdigt over for alle andre. Dette træk kan dog ofte mangle helt, især hos hannerne, så det trods alt ikke er umuligt at finde en russer, der er "selskabsløve". En sådan russer vil, når der er gæster, sikre sig, at disse nu også har opdaget, hvor smuk en kat, huset råder over.
    Det er som regel uproblematisk at holde russerkat, fordi den nok selv skal sørge for at få det, som den vil have det; det er ikke en kat, der lider i stilhed - er der noget galt, får man det at vide, så selv mennesker kan forstå det.
    Man skal blot være opmærksom på, at det ikke er en kat, der egner sig til at være alene hjemme en hel dag. Har man derfor ikke andre dyr i hjemmet, er det bedst at få to katte. Den anden kat behøver ikke at være en russer.
    Vil man helst have en kat, der også som voksen er legesyg, er russeren et godt valg.
    Russere kan godt beskæftige sig selv, hvis det ikke kan være anderledes, men foretrækker at lege med nogen, helst deres yndlingsmenneske. Næsten alle russere elsker apportering. Du vil opdage, at det er noget, katten lærer dig - og ikke omvendt.
    Den vil ofte deltage i alt, hvad dens foretrukne menneske foretager sig (måske lige bortset fra brusebad), "hjælper" gerne med opvasken, hjælper dig af med besværlige opringninger ved at rage telefonen på gulvet i jalousi osv. Den opfatter sig som (og bliver som regel også) centrum i dit univers!




  • #4   25. mar 2008 Jo, det lyder som Charlie *lol* Han skal dog også være med når jeg går i bad (han sidder på toilettet og kan finde på at gå ind og vække mig midt om natten hvis sædet ikke er lukket ned)

  • #5   25. mar 2008 Det kan vores Russere også finde på:-)

  • #6   25. mar 2008 har du russere?

    Kan ikke se den hjemmeside du linker til, desværre smiley

    Den jeg har læst på hedder http://www.malevitch.dk/


  • #7   25. mar 2008 ja, vi har Russere:-) www.bluewhite.dk - undersiden hedder racepræsentationer

    Malevitch er absolut en anbefalelsværdigt opdræt:-)


  • #8   25. mar 2008 hehe ser man det - troede kun det var korat...

    Som sagt så er det ikke endnu jeg skal have - skal først have en større lejlighed før jeg vil have flere dyr - alt andet er dyreplageri vil jeg mene!

    Dejligt at russeren "samler" mine prioriteringer i én kat. Er meget interesseret i racen men er samtidig en smule tilbageholdende fordi MCO, brite og andre racer som burmeser og burmilla i laaaang tid (år) har været racer jeg har interesseret mig for, mens jeg indtil jeg så billedet af ivi og blev nødt til at læse mere om den smukke skabning blot havde afskrevet russeren som værende uinteressant for mig (men når man så læser om den så passer den jo i alle henseende til hvad jeg har nu og hvad jeg søger...)


  • #9   25. mar 2008 Jeg foreslår, at du tager på nogle katteudstillinger og besøger opdrættere af de racer, der tiltaler dig mest - besøg dem gerne, når de ikke har killinger - killinger er alltid søde og uimodståelige;-)


  • #10   25. mar 2008 mjaeh, bliver nok nødt til at opsøge nogle opdrættere i hvert fald - jeg vil nemlig ALLERHELST have en omplaceringskat (altså en voksen) - ikke pga. jeg ikke vil have en killing, men vil ligesågerne have en voksen - og russer-katte til omplacering hænger ikke lige på træerne... Ivi er i hvert fald den første jeg har set...

  • #11   25. mar 2008 Malevitch har nu også haft et par stykker gennem tiderne inde på www.vildkat.dk;-)

    Russerklubben har også en liste med voksne omplaceringer:
    www.russianblue.dk



  • #12   25. mar 2008 ups, dem må jeg have misset....

    Men er virkelig blevet ops på at det skal være en russer jeg skal have nu og det er en lillesmule skræmmende når nu jeg kun har fattet interesse i racen i et par dage, så skal i hvert fald have mødt et par stykker først før jeg absolut beslutter mig.....


  • #13   25. mar 2008 Det lyder som en rigtig god indgangsvinkel:-)

  • #14   25. mar 2008 tak - så er næste spørgsmål bare: hvornår er der en katteudstilling i jylland? *GG* må hellere hoppe på google og søge nu... (har forresten ikke været på en katteudsilling før - jo, men det var i forbindelse med en fugleudstilling hvor der af en eller anden bizar grund var placeret katte i den ene side af hallen i samme rum som fuglene var)

  • #15   25. mar 2008 En af mine gode venner har en blue russian, i følge det han fortæller og hvordan jeg har oplevet ham.
    Så er hans Basse et snakkehovede der helst skal være med i alt. Hans yndlings sted er på skuldren af min ven, der er 2 m høj.
    Han spadserer rundt på toppen af reaoler og køkken skabe.
    Han snakker ret meget, mere end jeg har oplevet mco gøre.
    Han er imødekommende overfor fremmede, til en vis grænse, man er vel kat.
    Vand er han ikke så pjattet med.
    Han muler nemt store gamle bistre hankatte på 13 år og naboens bette hund..

    Hehe, det var vist lige det.


  • #16   25. mar 2008 Chrstina - Det er i Fredriks/Karup her næste weekend? Hehe..
    Og ellers er der i Horsons omkring d. 21.6, og i Odder omkring d. 24.7 :o)


  • #17   25. mar 2008 Hehe, nårh jo - og så tager Basse (russeren) endnu mindre nej for et svar, end mine mco og mco blandinger gør ;oP

  • #18   25. mar 2008 har desværre ikke bil, så tror ikke det bliver så nemt at komme afsted....

    Har de grund nok til at skulle adlyde et nej, så tror jeg skam nok de skal gøre det smiley Mine katte har aldrig fået "nej" på den hårde måde, ikke hævet stemme eller vand e.l. og alligevel har de alle lært det - dog troede booteeboy at "nej" betød "nej, når ejer er i huset - men ikke når hun er ude af døren" smiley Det er jo heller ikke døden at de går på f spisebordet, da jeg alligevel tørrer det af inden brug, så har rigelig med tid til at lære hvad der er forbudt - dog vil jeg ikke have at de overhører et nej, så går jeg hen og fjerner dem fysisk (går roligt hen, siger igen "nej" og sætter dem ned, hvorefter de selvf. får ros fordi de "gør som det bliver sagt"(med hjælp)) - Charlie han springer ned med susende fart hvis der siges nej her i huset så hunde har fået et helt andet fy-ord og den nye kat skal have et helt tredje for stakkels Charlie vil så gerne følge husets regler....


  • #19   25. mar 2008 Christina - Hehe, ja, mine har også stille og roligt lært hvad et nej er. Det tager den tid det tager, men gentaget nok gange, så ved de det :o)

    Hvor bor du da henne?


  • #20   25. mar 2008 Jeg bor i holstebro

  • #21   26. mar 2008 "MCOen pga. sin overmåde nysgerrighed og tosserier + højt aktivitetsniveau. "

    Jeg synes nu ikke, at en Maine Coon har højt aktivitetsniveau. Alt er jo selvfølgelig relativt, men generelt set tror jeg nu nok, at de fleste af korthårsracerne (måske undtaget Brite og Exotic) alle er mere aktive end en Maine Coon.

    Jeg tror, at 99% af alle katte kan opdrages til at overholde rimelige regler, hvis man er tålmodig og konsekvent i indlæringen. Men det kræver, at man forstår kattens adfærd og behov, og at man tilgodeser disse, når man stiller krav til katten.

    Maine Coon og Russian Blue er meget forskellige, men jeg har faktisk engang solgt en killing til en Russeropdrætter, så i dag har hun et antal Russian Blue samt én stor, rødtabby Maine Coon-kastrat, og de hygger sig fint sammen trods forskellighederne. Jeg kan sende dig hendes hjemmesideadresse på PB, hvis du vil læse mere om hendes katte.


Kommentér på:
Det svære valg

Annonce