{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Kat der stadigvæk bider {{forumTopicSubject}}

Jeg har tidligere oprettet en tråd om, at min killing bed. Nu er han snart 2 år gammel, og han bider altså desværre stadigvæk. Han finder sig ikke i at blive irettesat, men bider bare hårdere (med irettesat mener jeg: at sige nej, skubbe ham væk og lign.).

Hvad pokker gør jeg galt? Jeg forsøger at gøre ovenstående, når han bider, men han bider virkelig fat!

At han bider lidt, når man leger er jeg helt ok med, men bare det at skulle ae ham kan være en udfordring, fordi man aldrig ved hvornår tænderne kommer. Og han kan godt lide at blive kælet, han synes det er hyggeligt, lige indtil han altså begynder at bide.

Hvad gør man ved sådan en kat? Nogen gode råd? Har prøvet at stikke ham legetøj i munden, og det underholder ham da i lidt tid, og stopper adfæren i øjeblikket. Men det holder ham altså ikke fra at bide senere.

Prøv at holde en ordentlig tone tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat der stadigvæk bider
  • #1   14. jan 2020 bider han kun når du hygger med ham?
    mange katte har det faktisk med at når der bliver kælet med dem at de så gear så højt op at de bider. det kan være svært at få dem til at lade være med det. Men det er en god ting at lærer at se på katten hvornår nok er nok.
    har selv en som gør det. her kigger jeg hele tiden på hans hale. For de siger nemlig til i god tid - vi skal bare lærer at se hvornår det er

    det du skal gøre er at lærer at se hvornår han endelig syntes at det er nok. det kan være hans hale begynder at bevæge sig. han får en anden vejrtrækning eller andet.
    og så skal du lade ham være
    også selvom at det er hyggeligt at nusse

    det kan lade sig gøre at både du og katten lærer det
    Min Birger har også gjort det. men både ham og jeg har lært det. så i dag kan vi godt nusse i længere tid end vi har kunne.

    håber at det giver mening


  • #2   14. jan 2020 Du skriger en høj og skinger piv. Når det gør ondt.
    Det er det killinger gør hvis deres søskende bliver for vilde. Så piver de.

    Jeg har brugt det på begge mine og begge slap med det samme og nu kunne de aldrig finde på at sætte tænder i mig.


  • #3   14. jan 2020 Anja N: Han gør det ikke kun, når man "hygger". Han kan også finde på at komme løbende og angribe ens ben eller fødder, hvis man bare kommer gående. Det er mest det der er problemet.
    Men når man "hygger", så kan man sagtens sidde med ham på skødet og se TV, og så pludselig bider han. Der når man ikke at se noget som helst i kropssproget. Nogen gange er han dog god til at "markere" forsigtigt, når han ikke gider mere.
    Det er dog mest et problem, når min mor kommer hjem, og han vil op og aes (og JA det vil han, han skaber sig til hun løfter ham). Så pludselig bider han, selvom han selv ville op. Hvad stiller man op med det?


  • #4   14. jan 2020 DKLosv.: Det virker ikke. Det prøvede vi, da han var lille og det gav ingen reaktion hos ham overhoved.
    Det eneste der hjælper lidt er at sige "av Indie" (hans navn).


  • #5   14. jan 2020 det virker lidt som om at han mangler noget socialt
    han virker ikke til at han er vant til at man siger fra når han gør noget forkert

    har du kun ham?


  • #6   14. jan 2020 Anja N: Han er vant til, at man siger fra. Det har vi gjort siden han var lille, og det har altid været med det samme resultat - at han bider sig hårdere fast. Det eneste der får ham til at stoppe øjeblikkeligt er at tage ham i nakkeskindet, men det vil jeg helst ikke gøre, medmindre man virkelig ikke kan få ham til at slippe.
    Ja, vi har kun ham smiley Men du tænker han mangler noget socialt? Altså som i... en anden kat?


  • #7   14. jan 2020 Jaeh.. der er jo forskel på en kat der bider fordi det bare bliver ALT for hyggeligt (Elvis i en nøddeskal) og så en der bider til blods.
    Gør han det sidste? Er udtrykket vrede eller glæde?
    Hvis det er glæde, kunne det jo være, at han manglede en anden hankat at tumle med.

    Men som Anja også skriver, så handler det om at afkode hans sprog, så I stopper imens legen er god - om jeg så må sige smiley


  • #8   14. jan 2020 Mmm kunne lyde som en kat, som ikke har været længe nok ved sin mor? For det er ikke kærligheds nap du beskriver, men måske skal du studere hvad din mor gør, for hun udløser det åbentbart, for han lyder overstimuleret, bare nogle strøg fra hovede til hale, kan være nok for nogle katte.
    Jeg har selv nu, 2 kærlighedsnappere, og jeg bliver vasket og nappet som om de ordner min pels, og de de havde tænder, kunne der gå hul smiley men Mitti stopper når jeg piver højt og kraftigt, men han kan stadig komme til at give blå mærker smiley hvor Røde ikke overskrider grænsen, Mitti tygger også i sine boltre, nu går de ikke istykker, som da han havde tænder, men han æder heller ikke det han tygger i, det har jeg tidligere haft en kat der gjorde.



  • #9   15. jan 2020 Nu ved jeg ikke om du/i bruger jeres hænder, når i leger med ham. For så kan det være umuligt for katten, at finde ud af om de hænder er til kæl eller leg og hvornår de er det.

    I min verden er hænder til kæl og skal man lege, så har man et stykke legetøj eller drillepind, mellem hånden og katten.

    Hvad betyder “at stikke ham legetøj i munden”?

    Han lyder for mig, som en almindelig kat, der bare har klare grænser og så ville jeg bare adlyde dem.

    Min skovkat, som jeg fik som 4 årig, havde også sømmene ude hurtigt, eller kunne bide ligesom man kælede med hende. Så holdt jeg bare op og lod hende være.

    Dog viste det sig, at hun havde problmer med hendes tænder. Så vær sikker på, at din kat ikke har ondt. De går stille med den slags.


  • #10   15. jan 2020 Husk vildkattene: Det er sjældent at han bider til blods, må jeg sige, men det sker. Det virker som om, at han bare "leger" når han gør det. Han holder fast med forpoterne, og "graver" med bagpoterne på ens arm, som havde han fanget et bytte eller sådan noget.
    Men en anden kat er nok en umulighed. Det får jeg svært ved at overtale resten af familien til, desværre. For jeg er 100% sikker på, at en anden kat at lege med ville være godt for ham.

    Jette L: Han er fundet forladt af mor i en have, så det er meget muligt, at han mangler den del af opdragelsen, desværre. Jeg har prøvet at forklare min mor, at hun skal lade ham være, hvis han bider, men hun lytter desværre ikke rigtig til mig. Men jeg må prøve igen.

    Denise D: Vi leger ikke med hænderne nej, for det gør det kun værre, har jeg læst et sted.
    Det betyder præcis som jeg skriver det. Jeg forsøger at fjerne mine hænder, og giver ham et stykke legetøj i munden i stedet for. Det er det man gør med hunde, så jeg tænkte det måske også kunne virke på en kat.
    Han har ikke ondt, det kan jeg udelukke. Han har lige været tjekket igennem af dyrlægen så sent som i forgårs smiley


  • #11   15. jan 2020 det er har du grunden til hvorfor han gør det
    han er efterladt af sin mor/+ evt andre killinger
    så han mangler det sociale de lærer i en bestemt alder 8-12 uger
    her lærer de hvordan man omgås andre katte. så han forstår ikke hvorfor at I ikke vil lege med ham. Forstår ikke at ting kan gøre ondt

    derfor er det vigtigt når man finder så unge killinger at man overlader det til folk som kan give killingeren den rigtige opvækst

    en god ide vil være at prøve at kontakte Michelle gariner. hun kan helt sikkert hjælpe jer med nogle redskaber sådan at I kan hygger med ham i stedet for at blive overfaldet
    https://michellegarnier.dk/


  • #12   15. jan 2020 Prøv at søge på kæle og bid aggresion. f.eks https://www.agria.dk/kat/artikel/om-katten/kale-og-bidaggression/ Der er sikkert også andre sider. Måske kan du bruge nogle af de råd. Min har en snert af det hvis ikke jeg læser hende korrekt og stopper i tide så begynder hun at nappe efter mig. Der er sikkert en del tråde om det herinde vil jeg tro.

  • #13   15. jan 2020 Indekat?

  • #14   15. jan 2020 Anja: Det er så ikke helt rigtigt. Han blev fundet med sin bror, og kom derefter ud i en plejefamilie, så det er næppe der problemet ligger smiley
    Jeg fandt ham ikke som ung, jeg adopterede ham fra et internat.

    Britt L: Det vil jeg kigge på. Tak smiley

    Tinka: Ja, men med adgang til en kæmpe terasse aflukket udenfor. Selvom jeg ikke kna se, hvad det har med mit spørgsmål at gøre, umiddelbart smiley


  • #15   15. jan 2020 " Ja, men med adgang til en kæmpe terasse aflukket udenfor. Selvom jeg ikke kna se, hvad det har med mit spørgsmål at gøre, umiddelbart"

    Det har at gøre med den ene del af bideriet, som er udtryk for lege-aggression - fx det at han angriber jeres fødder, hvilket kan skyldes frustration og kedsomhed.
    Men ok, fritløb tror jeg dog alligevel ikke vil løse problemet for jer.

    Men måske en kat mere .... en ung han-kastrat, som han kan lege og krudte af sammen med.
    Hvorfor er resten af familien modstander af det?
    Jeg kan godt se at det er en stor beslutning, især når der ikke er nogen garanti for succes. Men det kunne (måske) blive godt for alle.

    Ellers vil jeg foreslå mere aktivering af ham. Vilde lege, som giver afløb for jagtinstinkt. Fx ting i snore, der "gemmer sig" under kludetæpper, som han så kan give nogle tæsk med tænder og kløer.
    Han skal ikke have tilbud om vild-leg-session umiddelbart efter, han har angrebet fødder (det skal ikke kunne betale sig at angribe). Men prøv at være opmærksom på, hvornår han er ved at være særlig klar til leg, og leg så vildt med ham inden han angriber.

    Og så er der kæleaggressionen. (Øv, det må være træls smiley især hvis det kommer helt uden forvarsel).
    Men er der alligevel nogle bestemte steder på kroppen, han reagerer på at blive rørt ved? Det behøver ikke nødvendigvis være pga smerter, nogle katte bliver let overstimulerede, og har bestemte områder, de ikke vil røres (ret meget) ved. Fx mave eller hale eller hofte....

    "Nogen gange er han dog god til at "markere" forsigtigt, når han ikke gider mere."

    Det er sådan det skal være smiley . Jeg tror det er der, der kan være fremgang at hente. Prøv at lægge mærke til i hvilke situationer dét sker.
    Måske vil nogen mene, at hvis man roser ham for at markere forsigtigt, at så kan han ikke skelne mellem forsigtig markering og hårdt bid, (og måske kan han ikke), men det var i hvert fald den situation, jeg ville satse på at arbejde positivt med: Straks respektere, at han siger fra, og sige fx "ok min ven" i venlig tone. Omvendt, når han bider hårdt ville jeg råbe op og skubbe ham ned - og ikke noget med leg eller mad eller hygge de næste 5 minutter så.


  • #16   15. jan 2020 I stedet for at råbe og fysisk skubbe mm. til ham, ville jeg ignorere. Man ignorerer dårlig adfærd og roser den gode adfærd. At råbe af dyr og fysisk være “hård”, giver jeg ikke noget for.

  • #17   15. jan 2020 Tinka: Resten af familien er som sådan ikke modstandere af det, men... min far ville ikke have kat fra start, min søster ville være ok med en til, og min mor nægter at skulle have flere katte, selvom hun elsker Indie Bob rigtig meget. Jeg ville bare ønske, at jeg kunne overtale hende til en til, så vi i det mindste kunne prøve af, om det hjalp med en at lege vildt med.
    Så jeg ved faktisk ikke hvorfor min mor, som så bestemmer i den her sammenhæng, er modstander af det. Desværre. Gid jeg gjorde, så kunne jeg måske nemmere overtale hende.
    Men jeg har luftet tanken for hende i dag, og hun virker som om, at hun synes det ville være mere besværligt med to. Uden at vide hvad hun tænker selvfølgelig. Jeg synes personligt det ville være hyggeligt med en mere, så de kunne lege sammen smiley

    Vi leger med ham hver dag, flere gange om dagen med en "edderkop på snor", som han ELSKER at spæne efter, gemme sig for og angribe. Så jeg vil mene, at han er dækket ind med leg, umiddelbart, men jeg vil gerne prøve at sætte det op. Det ville ikke være noget problem, for jeg går alligevel hjemme hele dagen, fordi jeg er sygemeldt. Så det vil vi prøve af.

    Vi har fundet ud af, at vi skal holde os fra hans mave generelt, det tolerere han ikke. Han kan godt lide at blive aet under hagen og over ryggen, men aening fra hoved til hale duer heller ikke, så det gør vi heller ikke mere. Vi aer ham kun, når han selv byder op til det. Altså ved at gnubbe sig op af vores ben, sætte sig i skødet osv. Der er ingen tvungen nusning her, han skal selv ville smiley
    Men jeg vil prøve at være mere opmærksom og se om der er andre steder, som han helst vil have, at vi lader være. Eller om jeg kan se, hvornår han kunne finde på at bide. Hvad skal jeg kigge efter, udover en piskende hale?

    Vi lader ham også 100% være, når han markerer. Det har gjort det nemmere meget af tiden. Men som sagt vil jeg prøve at være mere opmærksom på hans signaler, og hvornår han siger fra. Det er bare svært, når jeg nogen gange synes, at det kommer lidt ud af det blå. Det er noget andet at læse en kat end at læse en hund, synes jeg.
    Men at råbe af ham eller skubbe til ham vil ikke hjælpe. Så bider han, som sagt, bare hårdere fast.


    Denise: Jeg kunne aldrig finde på at råbe af min kat (jeg siger bare "indie nej" eller "av", når han bider) eller være fysisk med ham. Men jeg har skubbet ham væk før, og det ser jeg faktisk ikke noget galt i. Jeg kunne dog læse mig til, i artiklen Britt sendte, at jeg skal ignorere ham, så det vil jeg prøve fremover. Måske det virker, måske ikke.


  • #18   15. jan 2020 Hippie:
    Min far ville heller ikke have kat, så hver gang vi fandt en redningsaktion, blev katten holdt "hemmelig" i 3 uger (den sidste gang vi gjorde det) og når han så opdagede det, var det for sent! Vi tog flere dages surmuleri i stærk arm og min mor holdt med os.

    Det endte dog altid med, at samtlige katte blev hans kæledægger og det var hårdt for ham, da han måtte af med Elvis' sidste bror for snart 2 år siden. Min far har rundet 80 år og Pelle var hans ven især efter min mors død i 2015, så nu nøjes han med vores når han er på besøg for slet ikke den daglige snak med naboens hund smiley

    Så forældre kan være genstridige, men det kan jo være, at de er bange for at binde sig og en dag flytter du sikkert også smiley

    Jeg synes at det lyder som om at du gør det rigtige mht. leg. Jeg skal heller ikke prøve på, at kæle med Freddie under maven. Man skal kende deres særheder og respektere dem smiley

    Prøv evt. at købe en Feliway til stikkontakten.
    Når alt det er sagt, så har jeg haft en nabo der havde en hysterisk kat. Den hadede alt og alle - undtagen Elvis. Så de hyggede sig i haven smiley En dag mødte jeg manden og han fortalte, at den hadede ham - men var det kærligste væsen overfor kone og børn smiley

    Mig angreb han også uden varsel, men aldrig noget de fik at vide. Jeg ved ikke om han lever mere, for han fik epilepsi.

    Konklusion:
    Katte kan være nogle sære dyr smiley


  • #19   15. jan 2020 Husk vildkattene: Hvis jeg kommer hjem med en kat en dag, så slår både min far og min mor mig ihjel. Og ja flytning, nemlig. Jeg flytter forhåbentlig til foråret eller til sommer, så jeg kan jo "sagtens sige", at der skal en kat mere til. Så jeg har lidt en halv stemme i den her kamp smiley

  • #20   15. jan 2020 Nej, hvis du snart flytter, så kan din stemme for kat nummer 2 nok ikke veje så tungt.

    Jeg tror nu ikke, at det generelt er en dårlig ide at råbe op, når en kat bider en hårdt. Men hvis det virker opildnende på din/jeres kat, så er det kun godt, at du/I har selvkontrol til at kunne lade være.

    Ignorere virker måske, men gør det endelig ikke ret lang tid. Ikke alle katte kan tåle det! smiley

    Det her har intet at gøre med bideri, men med at ignorere:
    Engang - og det blev den eneste, første og sidste gang - ignorerede jeg Bruno, fordi jeg syntes, at han plagede for meget, og jeg ville have fred! Det var vel blot cirka 5 minutter, jeg ignorerede ham. Men det, at han slet ikke kunne få kontakt med mig, gjorde ham akut dybt deprimeret - i en grad, så han gik bag reolen smiley smiley (hvor han ikke havde været siden den første uge da han flyttede ind)
    Det endte med, at jeg grædende lå på gulvet og undskyldte, og tiggede ham for at komme frem. Længe.
    Endelig kom han frem, stille og forknyt, og virkede tydeligt usikker på, om jeg mon elskede ham mere smiley Det brugte jeg så den næste times tid til at forsikre ham om at jeg så sandelig gjorde.
    At han viste SÅ stor følsomhed og reagerede SÅ voldsomt, gjorde stort indtryk på mig, og episoden har gjort, at jeg er betænkelig ved råd om, at man "bare skal ignorere".

    Ift. kæleaggression er det lidt svært at forklare, hvad man skal kigge efter, men prøv at lægge mærke til ørerne. Eller måske får han lidt trækninger ned ad pelsen på ryggen.
    Hvis du ikke synes han viser nogle synlige tegn, så handler det måske mere om at fornemme end at se - måske kan du mærke, at han spænder lidt op i kroppen eller ændrer vejrtrækning...

    Jeg tænker, at hans bideri dels er refleks, dels en træls vane/måde at kommunikere på. Hvis intet hjælper på uvanen, ville jeg nok alligevel overveje en dygtig massør el. lign. Om ikke andet så for at udelukke, at der er noget, der generer i ryggen (jeg tænker på "aening fra hoved til hale duer heller ikke" det kan dog sagtens være fordi han bare ikke gider det).


  • #21   15. jan 2020 At ignorere i den situation er heller ikke 5 minutter, men måske bare at vende sig om 30 sek.

  • #22   16. jan 2020 Det der gjorde Gustav også da jeg fik ham og gør det stadig engang imellem når han bliver overstadig.
    Men nu kan jeg stoppe det smiley
    Startede med at råbe NEJ så højt jeg kunne, derefter ignorere ham og kikke væk.
    Nu kan jeg stoppe det ved at sige NEJ stille og roligt.
    Men det er vigtigt at holde hånden i ro, altså ikke trække den til sig for så får man mærker af både tænder og klør. smiley


Kommentér på:
Kat der stadigvæk bider

Annonce