506 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Stress Stress

Nu er Mille efterhånden blevet tjekket i hoved og r**, hun har fået taget diverse blodprøver og laboratoriet har tjekket hende for alt mellem himmel og jord. Hun er tynd, kaster op og virker lidt sløj. Endelig kom dyrlægens konklusion i dag, - vi har en syg kat, psykisk syg, - hun lider nemlig af stress. Det kunne kan se i tallene, som var næsten fordoblet af, hvad de burde være.
For ham at se var der to muligheder: 1 at vi flytter til noget større, hvor kattene kan få lov til at komme ud, og derved få hver deres teretorie. 2 at vi skiller de to katte ad.
Jeg synes, det er ganske forfærdeligt. Jeg har hverken lyst til at skille mig af med den ene af mine elskede katte, og jeg har bestemt heller ikke lyst til at lukke dem ud, - eller råd til at købe et hus, hvor der er have osv.
Vores plan var dog at de skulle steriliseres, men dyrlægen har ikke nævnt noget om, at det skulle kunne hjælpe. Og gav mig heller ikke positiv respons, da jeg nævnte det for ham. Det håber jeg dog alligevel på.
Men hvor er det dog synd for Mille-pigen, at hun går rundt og har det dårligt. Det er jo dyrplageri i det lange løb, og bestemt ikke noget, jeg vil byde hende.
Vi har også det problem, at vi tit fragter dem frem og tilbage mellem mine forældre i Kolding og her i Odense. Ikke en tur de ellers virker det mindste påvirkede af. De er helt hjemme begge steder, men det kan selvfølgelig være, at det alligevel påvirker Mille mere, end vi regner med.
Jeg synes, det er en svær situation. Nogen der har prøvet noget lignende, eller har gode råd?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stress
  • #1   30. apr 2008 Nu kender jeg ikke noget til din hunkats sygdomshistorie, og at neutralisere en kat hjælper ikke på, hvis den er dårlig pga. en specifik sygdom.
    Men jeg mener din dyrlæge tager meget fejl, hvis han mener, at det ikke vil hjælpe på stress. At være fertil er utroligt stressende for katten, de hormoner som styrter rundt i systemet, kan jo blandt andet gøre at hun ikke spiser og er i generel dårlig trivsel.

Mit råd vil være at neutralisere hende og give hende et par måneder og se om det ikke hjælper, for det tror jeg bestemt det ville, hvis hendes problem handler om stress.
    Mht. at blive flyttet frem og tilbage, så er det jo meget forskellige hvordan kattene tackler den slags ting og man skal huske på at en kat altid vil forsøge at skjule stress og sygdom bedst muligt, derfor er det vigtigt at være meget obs på de små tegn på, at de stresser.

Mit råd ville klart være at få hende neutraliseret, jo hurtigere, jo bedre, hvad med den anden kat, er den neutraliseret?

• #2   30. apr 2008 Nu så jeg lige din anden kat også er en hunkat, det ville helt sikkert være en fordel at de begge blev neutraliserede. Som regel falder de mere til ro og trives bedre indbyrdes når de er kastrater.

Ang. at Mille kaster op, så var det måske en ide at prøve noget andet foder, evt. i en periode købe foder hos dyrlæge specifikt til sarte maver?

• #3   30. apr 2008 Nu har jeg læst lidt om Mille på din profil, og ridser nogle ting op. Ret mig, hvis jeg har tolket det forkert.

Mille har altid været lidt af en bangebuks.
    Du skriver, hun har været udenfor af og til, og at hun var bange, selvom du bar hende rundt.
    Her er mit spørgsmål så:
    Hvordan kom hun ud? Bar du hende ud, eller fik hun lov til stille og roligt i sit eget tempo selv at stikke næsen udenfor?
    En kat kan godt blive utroligt bange, hvis den blot bæres eller sættes udenfor. Forresten kan den heller ikke søge tilbage, da den ikke selv har fundet vejen ud.

Stressede yr reager lige som mennesker: enten opfarende og agressive eller med afmagrethed, opkastninger, dårlig mave og måske til sidst mavesår.

Får Mille lov til gentagne gange at komme i løbetid, eller får hun p-piller?
    Begge dele er (for p-pillers vedkommende: kan være) mentalt og dermed fysisk skadeligt.
    Mange hunkatte på p-piller har det lige som nogle kvinder mentalt ret dårligt.

Jeg har selv oplevet det med et par hunkatte og lod dem derfor neutralisere. De var sky, indelukkede og nemme at skræmme. En anden var ret aggressiv. De ændrede sig totalt, da de blev neutraliseret.

Noget nær det samme gør sig gældende, hvis en hunkat har gentagne løbetider uden at blive parret.

Hvis jeg var dig, ville jeg ret hurtigt lade begge hunkatte neutralisere og helst samtidig, for en fertil kan godt finde på at tyrannisere en kastrat.

• #4   30. apr 2008 Hej Sofie. Tak for dine indlæg. Vi har faktisk lige været nede og købe noget nyt foder til misserne.. Noget til sarte maver, som ydermere skulle forstørre deres appetit, og noget vi skulle blande med nogle store kugler specielt til indekatte, som er gode for deres tænder fra RC...
    Jeg er nu også af den overbevisning, at det måske kunne hjælpe helt utroligt at få dem neutraliseret. Og det er kun et spørgsmål om sløseri fra vores side, at de ikke er blevet det for længst. Så det skal de begge hurtigst muligt, og vi har også fået et godt tilbud fra dyrlægen inkl. øremærkning osv. Så det prøver vi, og så må vi tage den derfra.

For et par måneder siden har hun haft urinvejsinfektion og fået antobiotika og smertestillende, men derudover er det iflg. dyrlægen udelukkende stress, der er grunden til hendes opkastninger og manglende appetit. - Problemet er lidt, at hun bliver psyket af vores anden kat Malou. Malou er egentlig ikke specielt dominerende, - Mille er bare meget føjende for Malou... HVis hun f.eks. sidder og spiser, og Malou kommer, så stopper Mille. Eller hvis Mille ligger og kæler hos mig, og Malou kommer, så hopper Mille ned osv. osv. - sådan er det hele tiden. Det hårde ved at skulle skille dem ad er også bare det, at de er kuldsøskende, og altid har været sammen.. De elsker hinanden, - sover sammen, leger sammen.. Det er så dejligt at se. Men det dur jo ikke, hvis Mille inderst inde ikke har det godt smiley
    Krydser fingre for, at neutraliseringerne hjælper på problemerne..

• #5   30. apr 2008 Mega- Mht. det jeg har skrevet i hendes profil om udeturene, så er det ved at være utrolig længe siden. Dengang fik hun selv lov til at snige sig ud, mens jeg havde hende i sælen... Det var bare sådan ude på mine forældres lille terasse.. Og det med, at jeg bar hende, var fordi jeg tog hende op og sad og nussede med hende for at berolige hende lidt.. Men det er ikke lige sket så tit.. Men er helt med på, hvad du mener med, at det skal ske i deres eget tempo.
    Og ja - det kommer desværre i løbetid.. Dog er det ikke så tit, men det kan det selvfølgelig blive, nu vi går mod lysere tider smiley

• #6   30. apr 2008 "Og ja - det kommer desværre i løbetid.. Dog er det ikke så tit, men det kan det selvfølgelig blive, nu vi går mod lysere tider ;-)"

Så ville jeg skynde mig - meget hurtigt - at få dem begge neutraliseret, men husk, det må ikke ske i en løbetid. Først en uges tid efter, løbetiden er forbi.

• #7   30. apr 2008 Det var så lidt, jeg håber meget at det hjælpe på pigernes indbyrdes forhold og, at det særligt hjælper Mille og blive neutraliseret. Husk at start på det nye foder forsigtigt, altså over ca. 14 dage blande langtsomt op med mere og mere af det nye.

Det lyder jo til at de to hunkatte har forskellig personlighed, og måske skulle Mille og en af jer, have nogle aktiviteter, hvor det kun er jer uden Malou? Uanset hvad, så krydser jeg fingre for jer.

Kommentér på:
Stress

Annonce