1.672 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Fip eller anden sygdom? Naomi Fip eller anden sygdom? Naomi

Min kat Naomi er blevet alvorligt syg. Sygdommen har stået på i lang tid. jeg kan huske, at hun startede med, at hoste i vinters. Naomi var oppe hos dyrlægen et par gange, hvor de lyttede på hende, og mente at det måske kunne være i noget astma. Hun fik ved en af gangene også renset tænder, og der havde dyrlægen hørt en mislyd på lungerne.

Efter hun havde fået renset tænderne, blev hun mere syg et par dage efter. Hendes øjne begyndte at løbe, hun hostede mere, og hun blev mere slap. vi fik en anden dyrlæge til, at kikke på hende, og dyrlægen gav hende noget pencilen og en indsprøjtning med noget b vitamin, fordi hendes pels var slap og klasket. Dyrlægen mente ikke at hun havde astma.

Naomi fik det lidt bedre. øjnene løb ikke mere, hun hostede stadigvæk. Så gladere ud, men sov stadigvæk meget oppe i sin kattekurv.

Naomi holdt langsom op med, at spise så meget, men vi lagde ikke så meget mærke til det, fordi vi også har en anden kat, og de har altid mad stående fremme som de bare kan spise af. Men naomi blev altså gradvist mere dårlig, men det har virkeligt gået langsomt.

Her i Mandags gik jeg så til dyrlæge med hende, fordi jeg syntes hun så meget dårlig ud, og slet ikke ville spise noget. Dyrlægen tog blodprøver på hende, og dem fik vi resultatet af i onsdags, hvor han sagde at hun havde nogle forhøjende værdier, som kunne tyde på fip. Men at han ikke kunne være sikker på, det før at han havde taget dem igen, og taget nogle flere blodprøver.

Her i fredags var vi nød til at gå til dyrlægen igen, fordi vi ikke kunne vente med, at få taget flere prøver, da naomi så meget dårlig ud. hun hostede meget mere, lå bare oppe i sin kurv hele dagen. Jeg bar hende ned, og da hun skulle op af trapperne igen. gik hun meget langsomt, og stillede sig til, at puste lidt på midten af trappen. For derefter at gå resten af vejen. jeg ville også til dyrlægen, fordi naomi hostende meget, og sagde en underlig mislyd, som jeg ikke rigtigt kan høre, hvor kommer fra. når hun hoster, synker hun bagefter. jeg var lidt bange for om hosten kunne blive så slem, at hun kunne blive kvalt.

Dyrlægen tog så blodprøverne, men tog også røntgenbilleder af naomi, og på dem kunne han se at hende brunkler omkring hjerte og lunger var hævede. han sagde noget med, at han næsten ikke kunne se hjertet for brunklerne. Dyrlægen sagde, at han ville give naomi en behandling som om hun havde bronkitis, altså en sprøjte der lettede luftvejene og jeg har også fået nogle piller.

I dag går det så ret godt, hun hoster lidt. men kan sagtens få vejret, og er mere aktiv end hun plejer at være det.

jeg har læst, at dyrlægerne nogle gange fejl diagnosticere fip. jeg har jo slet ikke forstand på kattesygdomme, men jeg syntes ikke på nogen måde at der er hævelse ved bugen på hende. Da dyrlægen tog temperatur havde hun ingen feber.

hun har haft øjenbetændelse for ikke så lang tid siden, men det er blevet kureret.

Jeg syntes at det ser meget alvorligt ud. men om det er fip, cancer eller noget helt andet ved jeg jo ikke. jeg vil gerne nå at få svar på blodprøverne, hvis det ellers vil gøre os klogere. men jeg vil i hvert fald ikke have, at hun skal lide, men det er selvfølgeligt også vigtigt prøve at få konstateret, hvad det er hun fejler. det er lidt svært at se, hvor ondt det gør på hende. Hun har klare og livlige øjne, men hun hoster jo og er lidt træt. Jeg ved heller ikke, hvor lang tid sprøjten har effekt på hende, men vil se tiden lidt an.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klipning af hæk 1.000 kr.
  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 800 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og billeder 900 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fip eller anden sygdom? Naomi
  • #1   24. maj 2008 <b>Hvis</b> katten har tør <i>FIP</i> svulmer bugen <b>ikke</b> op.
    Jeg ønsker ihvertsfald <b>Naomi</b> held & lykke, samt giver jer et stort trøstekram, krydser mine poter, og håber på det bedste for jer alle!
    Puha, den ventetid.....

• #2   24. maj 2008 Ok. Det må i hvert fald også være den tør form for fip, hvis det er fip. Så lang tid der er gået.

• #4   24. maj 2008 Naomi er snart 8 år. har læst at det er mest killinger og katte over 10 år som får fip? Kattene skal være svækkede i forvejen for at få fip? Kan det tænkes, at naomi har en anden sygdom, og måske har fået fip oven i?

• #5   24. maj 2008 Naomi er indekat, vi har en anden kat som både er ude og inde kat. Nej ved jeg ikke om dyrlægen har overvejret lungeorm, men vil prøve at spørge. Vi mistænker at vores anden kat har orm, fordi den har brækket sig. har givet den ormekur.

• #7   24. maj 2008 Naomi kaster ikke op. hun er indekat, men vi har jo den anden kat, som kan smitte hende alligevel?? Ved heller ikke om det kan give så voldsomme symtomer.

• #8   24. maj 2008 OK. Du var hurtigere end mig:-) vil som sagt spørge dyrlægen. Tak

• #9   24. maj 2008 Har I prøvet at tag røngten med kontrast-farve ?
    Dine beskrivelser passer lidt på hvad jeg har oplevet indenfor de sidste 7 mdr. Og alle mine 3 tilfælder var det *kris kraz* med tarmen (og tarm-operationer løste vores problemer).

Men det er jo ikke sikker at din mis fejler det samme som mine gjorde.

• #10   24. maj 2008 Det lyder ikke til at være fip, da, hun gradvis får det bedre..
    Prøv at gå en på min hjemmesid, under min blok, der står noget om fip.

der er også flere sider om det inde på nettet..

ikke for at gøre dig bange, men prøv at læse om div hjerte sygdomme også..

jeg ønsker din misling god bedring

• #11   24. maj 2008 Nej, vi har kun fået taget nogle alm. røngenbilleder, hvor man kunne se lunger og hjerte. Jeg er ikke så meget ind i alt dette her. Vil prøve at slå tarm operation op. det er svært, når det kan være så mange forskellige ting smiley

• #12   24. maj 2008 Hun fik det kun bedre, da hun fik en indsprøjning mod bronkitis.. Jeg ved ikke, hvad det var hun havde fået efter tandrensningen. måske var det en infektion oven i? Jeg syntes hele tiden, at det bare er gået tilbage.

• #13   24. maj 2008 Når bronkierne er så svulmede, lyder det altså som en underbehandlet astma - se at komme i gang med noget antibiotika og noget astmamedicin!

• #14   24. maj 2008 Jeg ville virkeligt blive glad, hvis det bare er astma. Men jeg ved jo ikke, hvor mange sygdomme der giver opsvulmede bronkier. Måske kunne man prøve og give astma medicin og se om det hjælper. det er jo måske bare ikke godt, hvis det ikke er det, og hun måske bliver dårligere uden at man kan se det, hvis det lindre andre symtomer alligevel selvom det ikke helbreder eller hvad?

• #15   24. maj 2008 Jeg tænker lidt.... er denne dyrlæge en mirakelmand???
    Jeg har altid hørt at man først kan konstatere FIP helt præcist når katten er død og den bliver obduceret...
    Kan det så passe at denne kat har fået konstateret FIP (evt.)???

• #17   24. maj 2008 Dyrlægen sagde til mig, at hvis visse tal i blodet var høje kunne det være fip, og at der skulle helst gå 3 uger mellem hver blodprøve for, at man kunne være sikker. Men jo desværre er naomi jo så dårlig, at der umuligt at gå 3 uger imellem for at få det konstateret. så jeg er også lidt nervøs for, om de overhovedet er i stand til at diagnoserere hende på nuværende tidspunkt, fordi det er så vanskeligt.

• #18   24. maj 2008 Tja, måske kunne det være hjertefejl. Dyrlægen har lyttet til hendes hjerte og kunne ikke høre noget mistænkeligt. Men naomi var meget nervøs oppe hos dyrlægen, så hendes hjerte slog meget, meget hurtigt, og hun trak også været meget hurtigt ud og ind.

Kan væske i lungerne ses på et røngenbillede? eller hvordan gør man det?

• #19   24. maj 2008 Ja, væske i lungerne kan ses på et røntgenbillede.

• #20   24. maj 2008 Naomi har jo fået taget alm. røngen billede, og der sagde dyrlægen ikke noget om væske i lungerne, kun at bronklerne var så hævede at han næsten ikke kunne se hjertet, men kan kan vel se om der er væske i lungene på et alm. røngenbillede??

• #21   24. maj 2008 Jeg ville få taget et røngten med kontrast.
    Med kontrasten kan man se om der er noget galt med tarmen. Jeg har som sagt haft 3 tilfælde, hvoraf den ene *var FIP, efter en dyrlæge´s udsagn).
    På 2 af mine var bronkierne også hævet, samt diverse prøve-tal viste total hen i vejret.

Den ene var en polyp i tyktarmen.
    Den anden var en tarm-indkrængning.
    Ved ikke hvad man kalder den tredie, men noget af tyktarmen havde spist blindtarmen.

Den første overlevede operationen. Men det var en lang og sej kamp.
    Den anden døde desværre 5 dage efter operation. (pga betændelse i tarm-syningen)
    Den tredie døde 10 dage efter operation. (pga hul & betændelse i tarmen).
    Både anden og tredie kat er blevet *obduceret*, hvilket jeg iøvrigt selv deltager i - for at få bedre viden.

• #23   24. maj 2008 Lige lidt om FIP.
    Op til 98% af alle katte har corona virus, nogle med høje værdier hele tiden andre med lave værdier. Det kan svinge meget ved stress og anden sygdom (som jo også stresser).
    Så hvis din dyrlæge kan bruge "titertal" til noget, er der mange forskere der gerne vil lære noget af ham.
    Den eneste måde man kan konstatere FIP er ved obduktion.. Desværre.
    Så det eneste du får ud af at teste for corona er at støtte dyrlægens økonomi..

• #24   24. maj 2008 <b>Christa Pihl J</b> - man kan altså sagtens konstatere <i>FIP</i> på en levende kat, og <b>specielt</b> hvis det drejer sig om den våde.

• #25   24. maj 2008 Jeg havde en Maine Coon kat, <b>Vulcanus</b>, hvor hans bug svulmede op, og da han kom til dyrlægen, testede de det ved at suge noget af den væske ud fra bugen på ham, og ud fra dét kunne de konstatere <i>FIP</i>.

• #26   24. maj 2008 Hej DK Azizam.
    At kunne suge væske ud af bughulen på en kat, betyder altså ikke at den *kun kan ha* FIP.
    Hvis der er fx er gået hul på tarmen, så er der altså oz væske i bughulen !
    Jeg har været der - og ved opduktionen *set det med egne øjne* (og min havde ikke FIP, men er perfereret tarm).

• #27   24. maj 2008 Jeg syntes naomi har det meget bedre efter indsprøjtningen mod bronktis. Måske kan det bare være astma? Svært at konkludere noget, når det er så svært at få konstateret fip. Hvad går man så? det er meget svært at tage en beslutning, men jeg vil selvfølgeligt hele tiden holde øje med, hvordan naomi har det. men jeg er selvføligelig bange for, hvis hun ligepluseligt skulle få det meget dårligt. men i dag har det gået rigtigt fint, og jeg vil så vente og se om blodprøverne skulle give noget svar, og så spørge igen, om det ikke kan være astma.

• #28   24. maj 2008 Jeg syntes, at det vil være synd at trække det ud, hvis katten er dødsyg, men omvendt ville det også være forfærdeligt, at aflive en kat der kan behandles.

Kommentér på:
Fip eller anden sygdom? Naomi

Annonce