Fip eller anden sygdom? Naomi Fip eller anden sygdom? Naomi
Min kat Naomi er blevet alvorligt syg. Sygdommen har stået på i lang tid. jeg kan huske, at hun startede med, at hoste i vinters. Naomi var oppe hos dyrlægen et par gange, hvor de lyttede på hende, og mente at det måske kunne være i noget astma. Hun fik ved en af gangene også renset tænder, og der havde dyrlægen hørt en mislyd på lungerne.
Efter hun havde fået renset tænderne, blev hun mere syg et par dage efter. Hendes øjne begyndte at løbe, hun hostede mere, og hun blev mere slap. vi fik en anden dyrlæge til, at kikke på hende, og dyrlægen gav hende noget pencilen og en indsprøjtning med noget b vitamin, fordi hendes pels var slap og klasket. Dyrlægen mente ikke at hun havde astma.
Naomi fik det lidt bedre. øjnene løb ikke mere, hun hostede stadigvæk. Så gladere ud, men sov stadigvæk meget oppe i sin kattekurv.
Naomi holdt langsom op med, at spise så meget, men vi lagde ikke så meget mærke til det, fordi vi også har en anden kat, og de har altid mad stående fremme som de bare kan spise af. Men naomi blev altså gradvist mere dårlig, men det har virkeligt gået langsomt.
Her i Mandags gik jeg så til dyrlæge med hende, fordi jeg syntes hun så meget dårlig ud, og slet ikke ville spise noget. Dyrlægen tog blodprøver på hende, og dem fik vi resultatet af i onsdags, hvor han sagde at hun havde nogle forhøjende værdier, som kunne tyde på fip. Men at han ikke kunne være sikker på, det før at han havde taget dem igen, og taget nogle flere blodprøver.
Her i fredags var vi nød til at gå til dyrlægen igen, fordi vi ikke kunne vente med, at få taget flere prøver, da naomi så meget dårlig ud. hun hostede meget mere, lå bare oppe i sin kurv hele dagen. Jeg bar hende ned, og da hun skulle op af trapperne igen. gik hun meget langsomt, og stillede sig til, at puste lidt på midten af trappen. For derefter at gå resten af vejen. jeg ville også til dyrlægen, fordi naomi hostende meget, og sagde en underlig mislyd, som jeg ikke rigtigt kan høre, hvor kommer fra. når hun hoster, synker hun bagefter. jeg var lidt bange for om hosten kunne blive så slem, at hun kunne blive kvalt.
Dyrlægen tog så blodprøverne, men tog også røntgenbilleder af naomi, og på dem kunne han se at hende brunkler omkring hjerte og lunger var hævede. han sagde noget med, at han næsten ikke kunne se hjertet for brunklerne. Dyrlægen sagde, at han ville give naomi en behandling som om hun havde bronkitis, altså en sprøjte der lettede luftvejene og jeg har også fået nogle piller.
I dag går det så ret godt, hun hoster lidt. men kan sagtens få vejret, og er mere aktiv end hun plejer at være det.
jeg har læst, at dyrlægerne nogle gange fejl diagnosticere fip. jeg har jo slet ikke forstand på kattesygdomme, men jeg syntes ikke på nogen måde at der er hævelse ved bugen på hende. Da dyrlægen tog temperatur havde hun ingen feber.
hun har haft øjenbetændelse for ikke så lang tid siden, men det er blevet kureret.
Jeg syntes at det ser meget alvorligt ud. men om det er fip, cancer eller noget helt andet ved jeg jo ikke. jeg vil gerne nå at få svar på blodprøverne, hvis det ellers vil gøre os klogere. men jeg vil i hvert fald ikke have, at hun skal lide, men det er selvfølgeligt også vigtigt prøve at få konstateret, hvad det er hun fejler. det er lidt svært at se, hvor ondt det gør på hende. Hun har klare og livlige øjne, men hun hoster jo og er lidt træt. Jeg ved heller ikke, hvor lang tid sprøjten har effekt på hende, men vil se tiden lidt an.
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
Jeg ønsker ihvertsfald <b>Naomi</b> held & lykke, samt giver jer et stort trøstekram, krydser mine poter, og håber på det bedste for jer alle!
Puha, den ventetid.....
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 53
nov 2006
nov 2006
nov 2006
nov 2006
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Katte: 6 Emner: 18 Svar: 528
Dine beskrivelser passer lidt på hvad jeg har oplevet indenfor de sidste 7 mdr. Og alle mine 3 tilfælder var det *kris kraz* med tarmen (og tarm-operationer løste vores problemer).
Men det er jo ikke sikker at din mis fejler det samme som mine gjorde.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Prøv at gå en på min hjemmesid, under min blok, der står noget om fip.
der er også flere sider om det inde på nettet..
ikke for at gøre dig bange, men prøv at læse om div hjerte sygdomme også..
jeg ønsker din misling god bedring
nov 2006
nov 2006
dec 2004
Følger: 253 Følgere: 209 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.131
nov 2006
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
Jeg har altid hørt at man først kan konstatere FIP helt præcist når katten er død og den bliver obduceret...
Kan det så passe at denne kat har fået konstateret FIP (evt.)???
nov 2006
nov 2006
Kan væske i lungerne ses på et røngenbillede? eller hvordan gør man det?
dec 2004
Følger: 253 Følgere: 209 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.131
nov 2006
dec 2007
Med kontrasten kan man se om der er noget galt med tarmen. Jeg har som sagt haft 3 tilfælde, hvoraf den ene *var FIP, efter en dyrlæge´s udsagn).
På 2 af mine var bronkierne også hævet, samt diverse prøve-tal viste total hen i vejret.
Den ene var en polyp i tyktarmen.
Den anden var en tarm-indkrængning.
Ved ikke hvad man kalder den tredie, men noget af tyktarmen havde spist blindtarmen.
Den første overlevede operationen. Men det var en lang og sej kamp.
Den anden døde desværre 5 dage efter operation. (pga betændelse i tarm-syningen)
Den tredie døde 10 dage efter operation. (pga hul & betændelse i tarmen).
Både anden og tredie kat er blevet *obduceret*, hvilket jeg iøvrigt selv deltager i - for at få bedre viden.
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Svar: 6
Op til 98% af alle katte har corona virus, nogle med høje værdier hele tiden andre med lave værdier. Det kan svinge meget ved stress og anden sygdom (som jo også stresser).
Så hvis din dyrlæge kan bruge "titertal" til noget, er der mange forskere der gerne vil lære noget af ham.
Den eneste måde man kan konstatere FIP er ved obduktion.. Desværre.
Så det eneste du får ud af at teste for corona er at støtte dyrlægens økonomi..
feb 2005
feb 2005
dec 2007
At kunne suge væske ud af bughulen på en kat, betyder altså ikke at den *kun kan ha* FIP.
Hvis der er fx er gået hul på tarmen, så er der altså oz væske i bughulen !
Jeg har været der - og ved opduktionen *set det med egne øjne* (og min havde ikke FIP, men er perfereret tarm).
nov 2006
nov 2006
Fip eller anden sygdom? Naomi