{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
567 visninger | Oprettet:

Kathrine H
Kathrine H
Tilmeldt:
21. mar 2016
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Kat med stort jagtinstinkt og dårlig vane {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri.

Lidt baggrund: Jeg overtog for et år siden en omplacerings kat. Han er en 7 årig kastreret hellig birma, han mangler lidt tænder, men ellers er han sund og rask. Han er indekat med kattegård, og jeg går ture i sele med ham når jeg har overskud i forhold til mit mentale helbred. Derudover er han min rejsepartner når jeg skal med bus/tog mod Jylland hjem til mine forældre.

Men siden jeg fik ham hjem har han haft en dårlig vane, som jeg tror stammer fra før jeg fik ham, da tidl, ejer sagde at han har mistet nogle tænder pga plys, men han spiser/tygger i plastikposer, sokker, trøjer ja hvad han kan få fat i. Jeg gør mit bedste for at han ikke har adgang til ting han ikke må spise, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at der skal ske ham noget.

Min teori er han har et meget stort jagtinstinkt som han ikke rigtig får brugt/opfyldt til fulde. For den dårlige vane optræder størstedelen af tiden om natten eller når jeg ikke har øjne på ham.

Nuværende aktivering:
- skiftende foderlegetøj i form af, æggebakker, aktivitetsbræt til foder, foderbold, og diverse ting jeg kan lave ud af pap æsker/kasser og toiletruller
- Legetøj i form af et gammelt snørebånd, og drillepinde/fiskestænger med fjer, da han elsker fjer og snore.
- Kaninører/haler når jeg lige kan skaffe dem hjem til en rimelig pris.
- Træning i form af sit og dæk indtil videre.

Han har desværre ikke adgang til legetøjsmus, og ting som det, da han decideret flår det som var det et rigtig bytte og spiser det og jeg vil ikke have han spiser stoffet af legetøjet.

Hver gang han spiser noget han ikke burde bliver jeg selvfølgelig frustreret og ked af det, men ved at i sidste ende er det min skyld at han får fat i det. Men jeg vil under ingen omstændigheder aflive eller omplacere ham for han er en utrolig sød kat udover denne ene vane.

Så mine endelige spørgsmål er: er der andre der har en kat med samme vane? Hvad gør i for at mindske den? Og er der nogle der har nogle gode ideer i forhold til hvordan jeg kan udfordre ham bedre, da jeg tydeligt kan se at han elsker at skulle bruge hjernen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat med stort jagtinstinkt og dårlig vane
  • #1   23. jul 2020 Har du overvejet naturlegetøj?
    her sker der ikke noget ved at han spiser det
    jeg køber mit hos Jekas.dk de har et godt stort udvalg

    jeg køber kaninører, kanintotter, minkhaler, og så lidt forskelligt
    og har da også været med til at sælge en del kaninører da jeg var på kv. vi mistede dog en del til vores egne katte, da der var flere især killingerne som spiste dem
    der er også nogen som køber ørerne som snacks til deres katte

    Og rigtig mange katte elsker den lugt af "vildt" og de kan bruge meget tid på at jage det


  • #2   23. jul 2020 Lyder som om din kat har pica. Måske kan du kontakte en kattedfærdsekspert som Michelle Garnier. Umiddelbart kan det være arveligt og nogle gange kan det forårsages af at katten ikke får nok mineraler, proteiner og vitaminer, f.eks fosfor er meget vigtig. Det kan også udløst af stress, kedsomhed, mangel på opmærksomhed - ja grundene er utrolig mange.
    Jeg ved ikke rigtig hvordan man behandler pica, men det er en form for OCD adfærd så det er individuelt hvad behandlingen er. Håber måske Michelle kan hjælpe dig


  • Kathrine H
    Kathrine H Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #3   23. jul 2020 Hej tak for svar begge to smiley Naturlegetøj som skrevet i mit opslag får han når jeg kan få det hjem til en rimelig pris, pt. har jeg nogle kaninører han får, kaninhaler er hans favorit men dem har han allerede spist. har ikke prøvet at give ham minkhaler endnu, men det må jeg prøve næste gang jeg bestiller nogle ører osv hjem.

    Ang. Pica det har jeg ikke hørt om før, men det vil jeg uden tvivl lige slå op og undersøge nærmere, derudover vil jeg da lige slå michelle og evt andre adfærdseksperter op så jeg har noget at arbejde med smiley


  • #4   23. jul 2020 Ja jeg har haft en kat med den slags vaner, og det blev aldrig bedre smiley smiley

  • #5   24. jul 2020 Min Indie Bob gør det samme. Jeg har bare accepteret at sådan er det. Og så må jeg holde ting han absolut ikke må spise væk fra ham. Han spiser også legetøjet, og må da indrømme, at det går også nok smiley

Kommentér på:
Kat med stort jagtinstinkt og dårlig vane

Annonce