{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

Trine L
Trine L
Tilmeldt:
17. okt 2020
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1

Ustyrlig kat - hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg har nu haft min dejlige kat Cleo i snart 8 år.
Det har altid været bare os to, men med tiden er hun blevet noget af en ulidelig roomie, og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op.

Vil ikke spise op af madskålen.
- jeg har prøvet nogle forskellige mærker kattemad (ikke de helt billige) men ved alle sammen, så er det som om at der aldrig er nok mad i skålen. Der bliver efterladt frygtelig mange krummer som aldrig bliver spist og der skal mad i skålen til det vælter ud, før hun er tilfreds. (der er ingen tandproblemer)

Skriger i hele lejligheden
Cleo snakker rigtig meget. Det er skønt, men bare ikke når hun nærmest 'græder' fordi jeg er i et andet rum. Når madskålen er helt fyldt, skriger hun også for mere mad i den...

Bider i ledninger og andet
Når hun vil have mad, så bliver hun destruktiv og bider i ledninger (mega farligt) og andre ting, indtil jeg fylder skålen mere op.

Overvægt
Selvfølgelig har disse problemer ledt til at damen har en del ekstra vægt på sig. Her gør slankekost ingen forskel, for jeg står i det dilemma at det er mængde at mad der er problemet. Hvis ikke jeg fylder madskålen op gør hun følgende:
Miaver - bliver til skrig
Bider i ledninger
Kradser på døren
Bider mig i ansigtet hvis jeg sover/lader som om for at ignorer

Det åbenlyse svar ville være ikke at fylde hendes madskål op, men alle de ting hun gør, fortsætter i timevis... Jeg får ikke mit nattesøvn (og vækkes gerne 2 gange om natten) indtil skålen fyldes.
Hvis døren til soveværelset lukkes, kradser og miaver hun højt.

Hjælp! Jeg er fortabt... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ustyrlig kat - hjælp
  • #1   18. okt 2020 Er hendes stofskifte tjekket?

    Får hun kun tørkost? Vådkost mætter og slanker bedre...

    Du siger, der ikke er tandproblemer - er tænderne tjekket med tandrøntgen?


  • #2   18. okt 2020 Din kat har trænet dig godt. Den har lært dig, at når den hyler, så skal du fodre den, for at få den til at stoppe. Det eneste der virker, som jeg ser det, er at ignorere den. Og lad vær med at fodre den, når den hyler. Foder først når den er stille igen smiley

  • Trine L
    Trine L Tilmeldt:
    okt 2020

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 1
    #3   18. okt 2020 #1
    Ja hun får tør kost. Når jeg giver hende vådkost, slukker hun aften op, og lader resten være, til det bliver dårligt, selvom hun er sulten.
    Vil ikke have tandrøgten medmindre dyrlægen mener det er nødvendig.

    #2
    Jeg kan lige love for at hun styrer hjemmet. Det er mig der er den svage i det forhold. Jeg frygter bare for min skolegang hvis jeg ikke sover om natten. Men må vel bare prøve at blive ved med at ignorere.
    smiley


  • #4   18. okt 2020 En ting er i hvert fald helt sikkert. Din kat VIL kun gøre det der kan betale sig. Og hvis man får mad, fordi man miaver, jamen så miaver man da. Ignorér katten. Foder den når den er stille. Kig på posen med mad, hvor meget mad står der den skal have? Lad vær med bare at fylde op, så får du kun en fed(ere) kat smiley

  • #5   18. okt 2020 først så lad være med at have vådfoder stående
    giv hende evt en halv pose og så når hun ikke gider at spise resten ja så smid det ud
    den anden halve får hun så næste gang hun vil have noget. Regn med en pose om dagen eller sådan noget

    når der er for mange krummer i skålen så smid dem ud
    kattene gider ikke at spise dem.

    kender godt det med at katten ikke gider at spise af skålen. Men her snyder jeg så. For så får den en flad skål eller et låg til en dåse. så
    så er der også en større flade at spise på. Nogle katte bryder sig ikke om at knurhårene rammer kanten af skålen. Måske det er derfor hun helst vil have meget mad i skålen?
    prøv dig lidt frem.

    det at hun snakker, tror jeg vi er mange som har problemer med. både på godt og på ondt
    jeg har 12 katte og har flere som snakker. ja det er hyggeligt, men kan også være anstrengende på andre tidspunkter
    jeg svarer bare igen. Men hører det hellere ikke på samme måde. for jeg er så vant til det, at det bare er baggrundsstøj

    et godt råd til at få lov til at sove, er at gøre hende træt når I skal i seng
    Leg med hende i min 1 halv time eller mere
    og så giv hende noget at spise sådan at hun både er træt og mæt. Mange bruger vådfoderet er

    noget andet, hvad foder du med?
    mere om det mætter godt nok


  • #6   18. okt 2020 Trine:
    Vil ikke have tandrøgten medmindre dyrlægen mener det er nødvendig.

    Du siger at der ligger krummer.'
    Er det måske "smidt" rundt om skålen?
    Der findes en sygdom der ikke kan ses med det blotte øje, men som gør hulens ondt
    FORL eller TR.
    På min opdagede jeg det først da den ikke kunne spise uden at savle og der lå mad rundt omkring skålen.
    Der var knækkede tænder, løse tænder, tænder der var ved at blive ædt op nede fra.
    Såeh... måske skulle du selv foreslå et komplet tandrøntgen?
    Den sygdom er ret kostbar, men tandpine kan give adfærdsændringer kan jeg love dig for smiley


  • #7   19. okt 2020 Ordentligt foder mætter og holder katten slank.

    Der findes mange mærker vådfoder, hvoraf en del er uden sovs, så katten ikke har muligheden for kun at slikke sovsen. smiley


  • #8   19. okt 2020 rc´s slankekost kan dyret spise ubegrænset af!!!!!! ihverfald alt det de lyster smiley (tænker jeg)

  • #9   20. okt 2020 Hvis det virkelig skal virke slankende, så er det Virbac.
    Freddie får pt. RC Diabetic noget der også skulle holde vægten nede, men han har lige taget 400 gram på over ca. 2 måneder.


  • #10   21. okt 2020 Trine. Hvis katten fysisk er sund og rask og tændererne er set efter, så kan det være en psykisk adfærd. Hvis der er sket en ændring i dit liv, hjemmet omgivelserne mm. kat en kat godt få en anden adfærd. Prøv evt. at kontakte en adfærdsbehandler Michelle Garnier er meget dygtig. Du kan starte med at ringe sammen med hende. Jeg betalte som keg husker det, pr kvarter eller halve time. Det står på hendes hjemmeside. michellegarnier.dk

    Med foder kunne du prøve, at sætte foderskåle (flade eller ovale) forskellige steder. Små ændringer kan gøre meget. smiley

    Dette produkt kan også hjælpe. Den der skal i væggen og en spray, til at spraye på tæpper, kattens kradsetræ mm. Læs om dets virkning


  • #11   21. okt 2020 Du kune prøve at kontakte en professionel katteadfærdskyndig. Jeg kender til to. Tanja Sauer på kattetrivsel.dk og Michelle Garnierpå michellegarnier.dk

  • #12   21. okt 2020 Der er vist også en der hedder Ayoe Hoff....

  • #13   22. okt 2020 Hende eller ham er jeg ikke stødt på husk vildkattene, skulle det være en dygtig person ????

  • #14   22. okt 2020 Ved det ikke, men har bare set Maxizoo bruger hende i livechat

  • #15   23. okt 2020 Det er i god mening at MaxiZoo laver disse facebook tråde med diverse uddannede personer. Det kan nok kun bruges til småting, hvis det er adfærd i hjemmet. Der skal man have en ud til at se hjemmet, katten mm. Ud over det, skal man være heldig at komme “Igennem”. Det er kun i meget begrænset tid, de er svarer.

    Glemte lige linket til Feliway, i #10

    https://www.petworld.dk/maerker/feliway/?gclid=EAIaIQobChMIkvrnpbLJ7AIVB9-yCh00pA2HEAAYAiAAEgI9u_D_BwE


  • #16   23. okt 2020 De to, jeg har nævnt, kører ud, men jeg ved ikke, hvordan de arbejder her i coronatiderne.

  • #17   23. okt 2020 Hvis Cleo ikke plejer at være sådan, så må der jo være en årsag til at hun er blevet det - pga noget fysisk eller psykisk med hende, eller hun reagerer på noget i omgivelserne.

    Jeg har ingen konkrete ideer til, hvad hendes adfærd kan skyldes, tænker umiddelbart at det må være "noget psykisk" eller et eller andet i jeres relation. Men fysisk sygdom bør nok også overvejes. Tænder og stofskifte er nævnt. Stofskiftesygdom kan i nogle tilfælde give adfærdsændringer såsom rastløshed (bl.a. kan det også være noget med appetit og vægt). Så hvis ikke der kan findes anden forklaring, så kunne blodprøve evt. være en ide.


    PS: Kirsten # 13 - jeg kan huske Ayoe Hoff fra et gammelt, nu nedlagt, katteforum. Som jeg husker det, havde hun en god og fornuftig tilgang til katte smiley


  • #18   23. okt 2020 Ok, Tinka. Jeg har kun brugt Michelle til at bestille Nervosyl fra og fået nogen enkelte råd, jeg synes desværre ikke, det har den store effekt. Tanja her også rådet mig, men jeg kan ikke helt bruge det så meget, det virker som om, hos begge, at klikkertræning er in, men det kan jeg ikke rigtig finde ud af at bruge uden kursus og de går ikke ud her i Coronatiden.

  • #19   24. okt 2020 Kirsten P. Mht. Klikkertræning, så ligger der en masse på Youtube smiley

  • #20   24. okt 2020 Denise
    Jeg er ikke så god til at få information fra billeder alene, der skal være en skrevet instruktion også. Min mand morer sig meget over, at jeg ikke kan læse tegneserier, jeg læser overvejende teksterne, billederne siger mig ikke så meget.


  • #21   25. okt 2020 Kirsten P. Så er du lige omvendt af mig. Jeg fungerer overhovedet ikke oppe i hovedet, hvis jeg læser en tekst. Det er efterhånden lidt af en handicap, med alt det man kan lære online. Jeg kan se og læse samt forstå hvad der står, når jeg læser det. Lukker jeg bogen eller vender en tekst om Så sker der dette.... smiley smiley smiley smiley smiley osv. Jeg er fra en skoletid, hvor den slags ikke blev taget hensyn til eller afhjulpet. Hvis man overhovedet kan det. Learning by doing er klart min måde at lære noget som helst på. smiley

    Jeg ikke tænkt, at det kunne være omvendt. Der er nu skrevet en del bøger om klikkertræning. Dit bibliotek har nogle af dem, er jeg sikker på. Ellers er der nok også noget at hente på google. smiley Så kan du få nogle ideer til det.

    Jeg ved ikke om der findes klikkertrænings kurser specifik til kat. Jeg er næsten sikker på, at de kun findes til hund og det kan kun lade sig gøre, hvis man stiller med en hund. Som med alt anden træning, med dyr, skal teori og praksis blandes, for at give mening.


  • #22   25. okt 2020 Denise
    Der findes også kurser til kat, Michelle Garnier giver kurser, men I disse Coronatider giver hun kun vejledning og konsultation via nettet, det tror jeg ikke, jeg får så meget ud af. Jeg er ikke superfortrolig med Skype og messenger og hvad de nu ellers hedder.
    Jeg har været lærer på VUC til for tre år siden og ved selvfølgelig godt, mennesker lærer forskelligt. Det med det svage visuelle gen hos migselv har også givet mig nogen udfordringer i min undervisning, specielt i de seneste år, hvor jeg primært underviste meget svage ordblinde unge, hvis indlæring var meget afhængig af det visuelle. Vi fandt ud af det, de lærte mig en del med hensyn til interaktive tavler osv, og så ligger der heldigvis masser af rigtig godt undervisningsmateriale på nettet, som også er baseret på det visuelle.
    Man kan godt blive bedre til at huske det, man læser, understregning af væsentlige ting og notattagning understøtter hukommelsen. Endvidere er det en god ting at standse op ofte og forsøge at huske det væsentlige i det, man har læst.


  • #23   26. okt 2020 Du mindede mig lige om tiden på skoldebænken, hvor man jo netop skulle de ting du beskriver, med understregningen og notatskrivning. Der findes vel nok noget på nettet om indlæringsmetoder for voksne tænker jeg. Tak for indslaget smiley

  • #24   26. okt 2020 Ja, der findes meget om metoder, men jeg tror, du har fundet det, det virker bedst for dig.
    Skal du læse en tekst, er det en god ide, at man prøver at tænke lidt over, hvad man skal læse inden man begynder og hvad man venter at få svar på. Så kan man justere, når man gør sine ophold under læsningen. Jeg synes, det er vigtigt, man ikke bare læser hele teksten igennem uden at gøre ophold og samle op. smiley smiley


  • #25   26. okt 2020 Trine L. Ayoe Hoff havde eller har Ain't MisBehaving Adfærdsklinik . Den står da ikke som lukket så vidt jeg kan se men jeg ved det ikke. Ellers er er faktisk nogle små artikler på hendes side om katte der bruger stemmen til at styre sin ejer i forhold til mad og andet . Jeg tror det er den artikel der hedder når katten angriber hvor de nogle afsnit om katte der ret specifikt bruger stemmen til at styre deres menneske med i forhold til mad. Og så der en der hedder hvem styrer hvem. Du har måske en klog kat der har lært at koste rundt med dig. Klinikken står på hendes facebook side men den står bare som et link.

Kommentér på:
Ustyrlig kat - hjælp

Annonce