{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.123 visninger | Oprettet:

Hvad fejler katten? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Først vil jeg lige sige at jeg slf HAR fået en tid til dyrlægen på tirsdag. Og at mine katte er passet med vaccinationer. Men nU er Min Chanelle blevet syg. Hun nyser og snotter og hendes øjne har løbet meget i vand. Hvad pokker kan det være?- har da aldrig hørt om at katte på den måde skulle blive forkølede? emn det kan de måske? Nu lader det til at hun også har fået smittet vores plejebarn "Silver" som er begyndt at nyse ret hyppigt og voldsomt. jeg frygter Felix ogsåfår en tur. Nogle der har oplevet dette før? Kan det være farligt?? jeg er lidt rastløsover at skulle vente til tirsdag, selvom kattene spiser drikker og sover og spinder osv som altid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad fejler katten?
  • #1   10. aug 2008 Da jeg fik min Max, var han forkølet, så det kan skam godt lade sig gøre. Vi fik ham til dyrlæge, hvor vi fik en penicillinkur med hjem som varede 5 dage.

    Jeg ved ikke om det er det dine katte fejler, men det lyder som de samme symptomer, som Max havde. Hvis det er forkølelse er det hutigt væk, de skal bare begge have en kur, da det lyder som om den anden også er smittet.:D Så det er godt du tager til dyrlægen.


  • #2   10. aug 2008 de små er vel ikke vac. endnu?
    det kan nemt komme fra dem,så


  • #3   10. aug 2008 puha det lyder ikke så godt, det lyder som en omgang herpes..

    Hvis du kan får fat i noget L.lysine ville det være godt..

    Og hvis jeg var dig ville jeg ringe til dyrlægen, da det smitter...


  • #4   10. aug 2008 Max havde altså ikke Herpes, men var forkælet og han havde samme symptomer... Men selvfølgelig skal de til dyrlægen og det er nok også en god idé at ringe om høre hvad han siger.

  • #5   10. aug 2008 de kloge siger at katte ikke bliver alm forkølet,men det istedet er evt calici eller herpes eller andet smitsomt

  • #6   10. aug 2008 Katte kan ikke pådrage sig forkølelse på samme måde som vi kan. Det er som regel tegn på en sygdom som f.eks. lungebetændelse, bihulebetændelse, clamydiainfektion/papegøjesyge... symptomerne svarer ret godt til dem du beskriver hos Chanelle:

    Chlamydiainfektion



    Chlamydia er velkendt hos fugle, hvor sygdommen betegnes som ornithose eller på dansk papegøjesyge. Sygdommen optræder hos mennesker, men kan ses hos mange andre dyrearter herunder katte.

    Hos katte ses luftvejsproblemer, ligesom øjenkathar/øjenbetændelse kan være et tegn på sygdommen.

    Sygdommen udvikler sig over en uges tid og smitte, som opstår, sker sandsynligvis fra kat til kat ved direkte kontakt eller gennem partikler, når katten nyser.

    Når infektionen begynder, er det i reglen kun det ene øje, som viser irritation.

    Efter nogle dage bliver begge øjne angebet, og ejeren finder anledning til at søge dyrlæge, fordi katten ser ud til at være syg. Der kan være næse/tåreflåd, hoste og undertiden høres nysen. Forhøjet temperatur er ikke ualmindelig, nedsat ædelyst og vægttab kan også ses ved denne sygdom.

    I de fleste tilfælde vurderes disse tegn, som en virusinfektion, hvorfor ejeren forventer, at sygdommen hurtigt "klinger" af.

    Chlamydiainfektionen "topper" efter 8-14 dage, derefter aftager sygdomstegnene over 2-3 uger.

    Hunkatte, som tidligere har haft sygdommen, kan overføre chlamydia til livmoderen, hvorfor det ikke er ualmindeligt at se killinger med øjenproblemer på det tidspunkt, hvor øjenene normalt åbner sig ( 10 levedøgn).

    Sygdommen kan være generende specielt i katterier eller på steder, hvor der er mange katte samlet (pensioner).

    Sygdommen kan overføres til mennesker, som har været i berøring med syge katte.

    HVAD KAN JEG GØRE?
    Hvis katten pludselig får tåreflåd, som i løbet af et par dage udvikler sig til en egentlig øjenlidelse på et eller begge øjne, så må man søge dyrlæge. Hvis katten samtidig hoster, nyser og har nedsat eller ophørt ædelyst og forhøjet temperatur, så kunne det være et tegn på en chlamydiainfektion, hvorfor en behandling mod lidelsen bør iværksættes.

    Det kan være nødvendigt at behandle øjenlidelsen med øjendråber i 2 - 3 uger, ligesom en generel medicinsk behandling, kan være nødvendig i op til 2 uger.

    Man kan vaccinere mod sygdommen (se vaccination), hvorfor sygdommen kan kontrolleres.



  • #7   10. aug 2008 Jeg fik at vaide af både det internat og hos deres dyrlæge at det var forkølelse, ved så ikke om det er fordi jeg skulle kunne forstå det bedre, men det var altså ikke noget de gjorde et stort nummer ud af, han fik en penicillinkur og så var det væk, faktisk allerede efter 3 dage med penicillin.

  • #8   10. aug 2008 det var sikkert influenza,og har du kun 1 kat,er det også hurtig væk,hvis det er taget hurtigt


  • #9   10. aug 2008 Ja det kan måske godt være... Sorry

  • #10   10. aug 2008 helt iorden :O)

  • #11   10. aug 2008 hold da op jeg blev ikke så meget klogere, men en hel del mere bekymret. Det smitter helt sikkert, alle 3 katte nyser nu og Chanelle er helt sikkert syg lyder meget forstoppet og øjnene løber stadig lidt. Både Felix og Chanelle er vaccineret, men Silver som vi har i pleje, og prøver at videreformidle er ikke. Det Var Chanelle der startede, og det lyder rigtigt nok som chlamydia sådan som det bliver beskrevet. men nu må vi se hvad dyrlægen siger. Pyyhh en omgang er det dyrt sådan en penicillinkur? Hvad kan vi gøre for ikke at blive smittet herhjemme?

  • #12   10. aug 2008 Hanne

    hvad får dig til at tro at det er herpes og hvad er det du siger jeg skal få fat i? jeg har ringet til dyrlægen og fået tid, mener du der er grund til at ringe igen eller? smitter det også os og hvordan?


  • Ditte F
    Ditte F Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Svar: 53
    #13   10. aug 2008
    Kattens clamydia/herpes smitter ikke til mennesker
    Men tag dem til dyrlægen I MORGEN for guds skyld hvor før de kommer i behandling jo bedre, og de bliver IKKE vaccineret når de er syge alligevel
    Der findes ikke forkølele hos katte som hos mennekser, når katte er forkølede er det en virus de bliver det af som eksempelvis herpes og clamydia


  • #14   10. aug 2008 jeg tror også det er herpes.. det kan ikke vacc imod og op til 80 % af katte har det i kroppen.. det bryder frem ved stress og forandringer i hverdagen.. det smitter af pommers til, men kun til katte da herpes er arts bestemt..
    Det kan ikke behandles, men tør deres øjne og snot af med vat og kogt lunkent vand...

    Lysine er en aminosyre som kan lindre de kliniske symptomer..

    hilsen betina


  • #15   10. aug 2008 Nej herpes smitter ikke mennesker, det er også det man kalder katteinfluenza.. læs evt om det her:
    (link fjernet)

    For øvrigt er det meget sjældent at dyr og mennesker kan smitte hinanden med sygdomme.


  • #16   10. aug 2008 Camilla Lykke R. De skal absolut til dyrlægen inden tirsdag. Penselin til katte er ikke specielt dyr (min mening), men det er konsultationen selvfølgelig. Specielt en søndag. Ring til din dyrlæge og fortæl om dine kattes symptomer og han kan vurdere hvor stærkt det skal gå med at få dem i behandling. Jeg ville ringe med det samme, jo før de kommer i behandling, jo bedre er det. God bedring med dem.

  • #17   10. aug 2008 jeg har prøvet med calici,det var samme symtomer

  • #18   10. aug 2008 vi har ingen dyrlæge i området overhovedet der har weekend åbent og jeg fortalte om disse symptomer da jeg ringede, og de vurderede at tirsdag var fint. så jeg kan altså ikke gøre så meget fra eller til lige nu- jeg har også en lille dreng på 3 at tage mig af og har hverken bil eller kørekort. Men jeg har tænkt mig at ringe til dyrlægen ligeså snart deåbner i morgen og snakke med dem igen. Hvordan kan de få det her når de er vaccineret??

  • #19   10. aug 2008 Vi kan jo også få influenza, selv om vi er vac.

  • #20   10. aug 2008 "Hvordan kan de få det her når de er vaccineret??"

    INGEN vacciner dækker 100%, men gør at katten enten ikke får sygdommen eller kun får den i mildere grad, hvis den udsættes for smitte.


  • #21   10. aug 2008 skynd dig at få dem til dyrlæge så hurtigt som muligt. det lyder bestemt ikke godt.
    jeg tog engang en kat til mig som havde de samme symptomer, bare i meget værre grad. han havde katteinfluenza, og trods flere dyrlægebesøg med pencilinkure med hjem hvér gang, så lykkedes det mig ikke at få ham rask, og han har fået lov til at sove ind...

    kig på min profil under min "Freya*.

    men få i hvert fald dine misser til dyrlæge så hurtigt som muligt!!!


  • #22   10. aug 2008 ihh du milde det noget værre møg jeg ser om ikke jeg kan få dem presset ind i morgen istedet smiley

  • #23   11. aug 2008 Vi har været ved dyrlægen i dag og de har en ret mild form for katteinfluenza. Dyrlægen har givet dem antibiotika selvom hun siger det er en virus der skal gå over af sig selv og beordret dem holdt inde den næste uge-14 dage indtil de er friske igen. Så håber jeg bare de snart får det bedre.

  • #24   12. aug 2008 det var godt,så er de sikkert snart raske

  • #25   13. aug 2008 de skal i hvert fald have alt den held og lykke og god bedring de kan få...

Kommentér på:
Hvad fejler katten?

Annonce