{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

4 hjørnetænder i overmunden {{forumTopicSubject}}

Jeg har to brødre de er lige blevet 6 mdr. i går. Ganddei tabte sine killinghjørnetænder for 3 uger siden, men Eddei har stadig 4 i overmunden. Hvor længe må der gå inden de skal ud, han er lidt rød mellem den nye og den gamle tand. Vi giver ham rå oksekød i strimler, i håb om at det kan få dem ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 hjørnetænder i overmunden
  • #1   10. aug 2008 Jeg ved ikke hvor længe der må gå men de plejer nu at falde ud selv efterhånden som den nye tand bryder frem. Jeg har også 2 kuldbrødre og der var det også vidt forskelligt med tandskifte. Bastian havde skiftet de fleste af sine tænder inden Whisky overhovedet havde tabt en eneste.

  • #2   10. aug 2008 Den nye tand er næsten helt fremme.

  • #3   10. aug 2008 Sidder den anden ikke løs?? måske kan du prøve at vrikke lidt i den og se om den ikke kommer med ud?

  • #4   10. aug 2008 Nej, de er ikke løse og han er ikke særlig vild med at jeg piller ved dem.

  • #5   10. aug 2008 Cash fik også dobbelttænder i overmunden, dem fjernede dyrlægen samtidig med kastrationen.

  • #6   10. aug 2008 Ja har også overvejet at tale med dyrlægen om at få dem fjernet. Men han er blevet kasteret.( Der var han 12 uger gammel.) Men vil jo nødigt have ham i narkose hvis det kan undgåes.

  • #7   10. aug 2008 Giv lidt tid og se om de ikke falder ud selv. Hjørnetænder er så vidt jeg kan læse mig frem til de sidste der falder ud. Normalt skiftes de i 5½-6½ mdr. alderen.

    Her er lidt om det fra kattensværn:
    Katten fødes tandløs og først i begyndelsen af anden levemåned bryder dens mælketænder frem. Tandskiftet til de blivende tænder begynder i ca. 4 måneders alderen og afsluttes, når katten er ca. 6 måneder gammel. Hjørnetænderne er de sidste, der skiftes.

    En tand består af en krone og en rod, der går over i hinanden ved en tandhals. Centralt i tanden findes pulpahulen, hvor kar og nerver udfylder hulen. Tandkronen dækkes af tandemalje og roden af tandcement. Emaljen er det hårdeste væv i organismen.
    Når killingen skifter tænder, er det normalt, at den komme til at lugte ud af munden og tandkødet bliver lidt rødt i kanten. (Normalt tandkød er blegt, ikke skinnende). Der kan duppes med en tot vand, dyppet i lidt klorhexidin mundskyllevand.

    Fra tanddyrekliniken:
    Hver enkelt af mælketænderne erstattes af en blivende tand. Derudover kommer der en ekstra blivende tand i hver af de fire kæbegrene, helt inde bagest i munden. De ekstra blivende tænder som ikke har en mælketand som forløber, kaldes molarer. De kindtænder som har en mælketand som forløber kaldes præmolarer.

    Når mælketænderne dannes, afsnøres en lille del af tandanlægget og lægger sig ned i kæben under mælketanden, parat til at udvikle sig til den blivende tand. Når den blivende tand begynder af dannes og vokser i størrelse, påvirker den mælketanden så dennes rod begynder en langsom tilbagedannelse. Mælketandens rod forsvinder altså lige så langsomt mens den blivende tand vokser frem. Til sidst er der kun kronen af mælketanden tilbage. Den bliver til en rokketand, som slutteligt falder ud, mens den blivende tand vokser frem i stedet.





  • #9   10. aug 2008 Som jeg skrev er han lidt rød mellem den gamle og den nye tand, men ikke meget. Tror jeg vil ringe og spørge min dyrlæge, imorgen. Vi er lidt pylert med de katte.

Kommentér på:
4 hjørnetænder i overmunden

Annonce