3.547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

stort dilemma - Min kat er tynd og virker gammel, hvad gør jeg? stort dilemma - Min kat er tynd og virker gammel, hvad gør jeg?

Nu vil jeg ikke ha på nakken eller noget, det er ikke derfor jeg skriver herinde...

Men det handler om min dejlige perser dreng stomber, han er næsten de 5 år, og er begyndt at være rigtig gammel smiley
Han spiser ik så meget og han er blevet meget tynd, jeg har skiftet over til andet foder ved hjælp af vores lokale dyre center og han får også noget dåse mad som han skulle tage noget mere på af.
Ved godt det tager lang tid for dem at tage på før man rigtigt kan se det, men jeg syns bare min "gamle" kat ser mere og mere gammel ud.
Han sidder bare samme sted hele dagen lang og kikker ud i luften, går på katte bakke og det han skal men.. ja suk, nu har jeg ik prøvet at ha en så gammel kat før, så ved ikke hvordan de ville være.
Da jeg ikke har noget fast arbejde pt. har jeg ikke råd til at betale en kæmpe dyrelæge regning, og ved godt at jamen hvis man har kat skal man også ha råd til at tage dem til dyrelæge, det er bare lidt svært i min situation lige pt.
For jeg ville da gerne tage ham til dyrelægen og få dem til at kikke på ham, for igen ja han virker bare kæmpe gammel.....
ved ikke om man kan lave en aftale med dyrehospitalet eller noget ???
Er der nogen der kan råde mig???
Ingen sviner tak..

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stort dilemma - Min kat er tynd og virker gammel, hvad gør jeg?
  • #1   2. sep 2008 5 år er ikke gammelt - heller ikke for en Perser;-) Det kunne bestemt lyde, som om din kat er syg - han skal til dyrlægen. Man kan aftale en afdragsordning med de fleste dyrlæger, hvis man forklarer dem, inden undersøgelsen og behandlingen går i gang, at man gerne vil have katten undersøgt og behandlet, men at man ikke har råd til at betale hele regningen på en gang.

• #2   2. sep 2008 Altså normale vil ens dyrelæge gerne hjælpe ved at man kan afdrage en regning, hvis man ikke lige kan betale det hele en gang.....

• #3   2. sep 2008 nej jeg kunne heller ik forstå han skulle være gammel når han er næsten 5 år... :-s

Han er virkelig tynd man kan mærke ryg søjlen når han stryger hans ryg.... meeget endda smiley

Jeg vil ringe til dyrelægen imorgen,..

• #4   2. sep 2008 missemor... hva er det for noget??

• #5   2. sep 2008 okay men nu høre jeg først og fremmest min dyrelæge imorgen

• #6   2. sep 2008 En kat på 5 år er ikke gammel. Nu ved jeg ikke om der er noget specielt med persere da jeg ikke kender så meget til racen, men mange katte bliver uden problemer både 14 og 18 år.

Jeg tror måske han kunne lide af PKD? Nogle af symptomerne du beskriver passer i hvertfald godt med sygdommen som især rammer persere: PKD - Polycystisk nyresygdom.
    Kategori: Om Opdræt — Sabina @ 14:00
    PKD er en grim ting at få ind i sit katteri, hvis jeg skal sige min ærlige mening.
    Denne artikel er skrevet med støtte fra Veterinærprofessor David Biller, Kansas State Universitys artikel om samme, og mine egne erfaringer fra testningen af mine katte.
    PKD er en arvelig sygdom som primært optræder i perser og perserbeslægtede katte. Sygdommen er langt fra ny i Katteverdenen, den har været nævnt i veterinær litteratur igennem de sidste 30 år, men igennem de sidste ca 10 år, er den blevet nærmere beskrevet som en uhelbredelig, langsomt udviklende nyresygdom.
    PKD er i almindelig praktisk forstand cyster i nyrerne.
    Symptomerne på sygdommen vises ofte sent i katten, hvor funktionssvigt i nyrerne ses i gennemsnit omkring 7 års alderen. Sygdommen udvikles gradvist med at cysterne i nyrerne vokser og dermed nedsætter nyrernes funktion.
    Symptomerne kan blandt andet være apati, nedsat appetit, opkastninger, øget urin mængde, øget tørst og vægttab, hvilket er de samme symptomer som man ser i kronisk nyresvigt. Udover cysterne i nyrerne, er der også set cyster i leveren og livmoderen, men disse tilfælde er yderst sjældne. Væksten af cysterne kan være meget forskellig og kan endda variere fra nyre til nyre. Oftest er sygdommen at finde i begge nyrer, men i sjældnere tilfælde ses det at kun den ene nyre er angrebet. Definitionen af Polycystisk nyresygdom er at der er flere cyster i begge nyrer, men man kan dog ikke udelukke at sygdommen ikke forefindes trods at kun den ene nyre er angrebet.
    Den nemmeste og bedste måde at diagnostisere PKD på, er via ultralydsscanning. Det er en simpel procedure der foregår med katten i bedøvelse og at der bliver barberet et område på 5×5 cm omkring nyrerne på katten, for at give et klart billede af nyrerne.
    Normalt vil nyren være blødt afrundet og uden “pletter”. Hvis der er udviklet PKD vil man kunne se kugleformede omrids i nyren, noget der nær ligner bobler med skarbt afgrænsede, glatte vægge, nyren kan ligledes have et uregelmæssigt omrids.

Diagnosen kan i visse tilfælde stilles så tidligt som 4-8 uger, og ved 10 måneders alderen kan diagnosen stilles med 95 % nøjagtighed, det er dog afhængig af dyrlægen der stiller diagnosen og vedkommendes erfaring på området.
    Hvis man påviser totalt fravær af cyster i 6 mdrs alderen, kan man konkludere det som fravær af PKD. Dog er det min overbevisning at man bør vente til et senere tidspunt med at teste for at være helt sikker, medmindre man ved at dyrlægen er meget velkvalificeret på området.
    CAT-scanning og MR-scanning kan også bruges, men disse metoder er voldsomt dyre og giver faktisk ikke bedre diagnostisering end ultralydsscanningen.
    Behandlingen af PKD er faktisk den samme som der gives ved kronisk nyresvigt, og bliver rettet imod at forsinke udviklingen og genoprette følgerne af svigtet.
    Det omfatter blandt andet at begrænse kostens proteinindhold, ved at vælge et protein med høj biologisk værdi. Ligledes bør katten altid have adgang til frisk vand. Fosfatbindende midler kan bruges, ligesom behandling for anæmi også kan bruges efter behov. Der findes dog ingen undersøgelser om hvorvidt forfatbegrænsning har en varig forbedrende effekt på nyresvigt, men det er dog velkendt at det vil forsinke sygdommens udvikling hos katte.
    Arveligheden i PKD er forholdsvis høj. Man må således vurdere at ca 50% af afkommet af en kat med PKD vil arve sygdommen. Dog er det også kendt at jo flere killinger der er i kuldet, jo større er forekomsten af PKD. Det er dog også muligt at få kuld der er helt positive eller negative, trods den ene forældres positive status. Derfor vil et negativt kuld ikke kunne garantere at forældrekattene er PKD-fri. Medmindre begge forældrekatte er testet fri, kan man ikke vide sig sikker på afkommet.
    Det er vigtigt for sælgere af katte med PKD-risiko at informere de kommende ejere om sygdommen. Især bør man understrege at sygdommen udvikles sent, og at katten derfor kan leve i mange år uden symtomer.
    Det bør i min mening ikke avles på PKD ramte katte.
    Hvis man konstaterer at en kat har PKD, bør kattens forældre og søskende, og eventuelle killinger alle testes, inden yderligere avl foretages. Kontrolleret avl er den eneste mulighed der er for udryddelse af denne sygdom. Katte der er testet positive bør derfor neutraliseres, men dog kan der være en undtagelse ved en særdeles værdifuld kat, her kan man vælge at parre sin kat med en testet PKD-fri kat, under efterfølgende kontroltest af afkommet. Således kan man tillade at PKD-frie killinger kan fortsætte avlen, trods en PKD-ramt forfader.

Man bør dog altid forsøge at udrydde genet for PKD, gerne i samarbejde med sin dyrlæge. Dette vil på sigt forbedre perserens og de perserbeslægtede racers genetiske sundhed. Da artiklen blev skrevet var ca. 4000 persere i USA testet, hvoraf 37% havde sygdommen.
    Der er lavet undersøgelser om PKD udbredelsen i andre katteracer. i alt 425 katte fordelt på 15 racer er blevet testet. Alders fordelingen var 6 mdr til 20 år. Kun 6 af disse katte var ramt af sygdomme, og kun 1 af disse havde flere cyster i samme nyre. Således ser det ud til at kun ca 1,4 % af andre katteracer der er påvirkede af sygdommen.
    Af racer der kan konstateres helt fri for perserblod, og dermed perserrelateret PKD kan nævnes: siameser, ocikat, ægyptisk mau, bengal, russian blue og den japanske bobtail.

• #7   2. sep 2008 det var noget af en smøre, men tusind tak. jeg vil se om dyrelægen har en tid imorgen til at kikke på ham...

• #9   3. sep 2008 felis.... øhhh... har jeg sagt du sku ha ondt af mig ???? drop det der, om du mener det eller ej.... det var sq da noget mærkeligt noget at skrive.

• #10   3. sep 2008 Jeg forstår ligesom felis helt ærligt ikke hvorfor dyrlægen ikke har været inde i billedet for længe siden.
    et alarmerende vægttab og tydeligt kropsforfald hos en 5 år gammel kat og du tænker "det må være alderdom" det fatter jeg ikk.

med det sagt så er jeg glad for han kommer til dyrlægen og jeg håber du finder ud af hvad der er galt så du kan nyde ham i mange år endnu.

Man kan som regel lave en afdragsordning hos dyrlægen, især hvis man kommer der fast.

God bedring med stomper, den lækkerbuks!!

• #11   3. sep 2008 Hej Betina...............Din kat er helt bestemt ikke rask..............hvad enten det kan være det ene eller det andet........og det er klart at din kat virker og ser gammel ud hvis den er syg og det går stærkt.............hvis den ikke får den rette behandling...........det kan tit være et ømt punkt det med økonomien...............fordi det tit og ofte tårner sig op i utrolige høje beløb............men en ting som er rigtig godt er at invisteri i en forsikring sine dyr inden de er 3 - 5 år............så har man mulighed for at blive dækket ind ved større sygdomsforløb med en mindre selvrisiko.............og det kan være nemmere at overskue...........vi ved alle godt at når vi tar et ansvar som at invistere i et dyr følger der også en forpligtigelse med og det er at have kontanterne i orden til dyrlægeregningerne enten ved en opsparing eller tage et lån.............for det skylder vi vores kære...........og jeg vil tro at du også har mulighed for en afdragsordning hos din dyrlæge.........eller så skift til en hvor der er mulighed for det..............men held og lykke med din kat og jeg håber at det kan tages i opløbet og måske er det ikke så slemt.........den har i hvertfald min. 10 års levetid endnu hvis den bliver rask.........kh. Løverne

• #12   3. sep 2008 Det er rigtigt godt du kontakter dyrlægen.
    Giver du en update, når han engang er blevet undersøgt ?

Og pøj pøj og god bedring

• #13   3. sep 2008 Noget nyt om missen?

Kommentér på:
stort dilemma - Min kat er tynd og virker gammel, hvad gør jeg?

Annonce