{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.842 visninger | Oprettet:

tandresorption {{forumTopicSubject}}

Ja så har min kat Misha for 2 dage siden været til røntgen og tandrens samt fik fjernet 4 tænder, men det er kun begyndelsen der er mange flere tænder i over og undermund som skal fjernes samt obs. på en hjørnetand med en fraktur kan man se på røntgen, håber han kan få et godt katte liv når han er færdigopereret men er bekymret da flere har sagt det er synd for katten


Kommentarer på:  tandresorption
  • #1   22. jul 2021 Det er ikke synd for katten.

    Kender flere der har katten som har haft samme problem, ud over at være dyrt for pengepungen, så får katten det godt bagefter. De kan fint leve uden tænder, og uden man skal tage særlig behov for dem, ud over lige bagefter operationen. Et vennepar vi har. deres kat har ingen tænder har overhovedet, og jeg ved der er flere herinde der også har katte uden tænder, og katte som stadig formår at fange fugle.


  • #2   22. jul 2021 Det er synd for katten. Jeg gør det aldrig mere. Min har kun to hjørnetænder tilbage.

    Der gik en evighed, inden hun kunne spise igen, og hun kan ikke holde sin pels længere.


  • #3   22. jul 2021 Du må både kikke på din kat (hvad den kan klare) og din pengepung, mange har ikke 17500kr pr kat, til deres egne tænder, og slet ikke til en kat smiley jeg har 2 katte uden tænder på grund af FORL/TR , den ene har ikke ladet sig mærke med tabet af tænder og den anden var en periode så mærket af det, at jeg var ved at fortryde.
    Røde har stadig flere problemer med at være tandløs end Mitti, men begge har svært ved pelspleje ( tænderne bliver brugt) og Røde har svært ved at samle mad op fra gulvet, han skal helst have en skål med buet bund og kanter der ikke er for lave, men han sulter ikke, for han har en tendens til overvægt smiley
    Selvom jeg ønskede en kat mere, kan jeg ikke byde dem jeg har, at leve med en eller flere katte med tænder,,,,, selv da Røde var færdig og Mitti ikke var, skubbede det til forholdet mellem mine 2 drenge, det faldt så på plads da Mitti også var helt tandløs.
    De 2 drenge er hver gang de skulle opereres, blevet helbredstjekket, for hvis de var syge, altså kroniske lidelser, så ville jeg ikke fortsætte, men det er nu svært at stoppe, når man er begyndt smiley jeg er ikke sikker på jeg ville gøre det igen? Det var nogle dyre år, men jeg kendte så udgiften på forhånd, det blev 10 operationer ialt for de 2, og jeg gav den gang ca 3500kr pr gang.
    Idag er de 8 og snart 10, og de var begge færdigopereret som ca 4 årige, så det er noget siden, og jeg har 2 katte som aldrig har fejlet andet smiley


  • #4   22. jul 2021 jeg havde en 10 årige pige som havde en dårlig tand
    men da jeg kom til dyrlægen viste det sig at hun faktisk ikke havde andet
    så hun endte med at få fjernet alle på nær 5 tænder (3 hjørnetænder +2 små fortænder)
    hun fik dem fjernet på 1 gang
    og det var det bedste jeg har gjort.
    For så var det overstået på 1 gang, ja det er en større tur
    men min kat spiste normalt allerede fra hun kom hjem af igen

    Pris 4800 kr

    og hun klarede sig fint indtil hun blev aflivet som 15 årige af sygdom
    ja hun spiste ikke særlig pænt. Men det kræver lidt ændring af skåle, Men det er da til at overkomme.

    så nej det er ikke synd for katten
    det er synd hvis dyrlægen ikke gør det rigtigt. For det er vigtig at der ikke bliver fjernet på den rigtige måde
    det er nemlig dumt at have et stort område uden tænder når der er tænder i modsat del. Det kan give grimme bidesår og de er svære at få til at helne rigtigt


  • #5   23. jul 2021 Det værested min dyrlæge har oplevet med tandudtrækning, var da hun fik en ny patient, som havde fået fjernet alle tænder på en gang, og ikke såååå dyrt, var at katten ikke kunne spise og tabte sig stadig over et år efter, og stadig virkede som om hun havde ondt, der var intet at se, og efter flere konsultationer aftalte de at røntgen fotografere munden, og de fandt problemet, den tidligere dyrlæge, havde ikke trukket alle tænderne ud, men fjernet det over gummerne, så katten havde munden fuld af rødder, som gjorde ondt.
    Min dyrlæge har speciale i tænder og mener ikke det er forsvarligt, at fjerne alle på en gang, det bliver for lang tid i narkose, så det højeste mine har fået fjernet på en gang er 5 tænder, og så har flere af dem været små fortænder.
    Hjørnetænder kræver mest, hvis roden ikke er væk, så er den næsten lige så stor som selve tanden, og ja det er faktisk forkert at sige tænderne bliver rykket ud, for de bliver opereret ud, og nu og da skal der sys bag efter.


  • #6   23. jul 2021 Min fik fjernet alle minus to af to gange.

    Det var så synd at lade kindtænder blive i undermund men ikke i overmund. Hun bed sig selv ned i tandkødet, så hun skreg.

    Så runde to fulgte meget kort efter.

    Som sagt gør jeg det aldrig igen. Hun klarer sig ikke super godt i en stor flok hvor flere er fertile.

    Hun er aldrig kommet til at spise normalt.


  • #7   24. jul 2021 Ja det var også noget vi lærte, de tænder som er tilbage endnu, skal have en modpart at bide imod.
    Røde havde en tand tilbage, ud over hjørnetænder, og det kunne ikke gå hurtigt nok med at få den ud.


  • #8   26. jul 2021 En kat kan sagtens leve uden tænder, men det er en dyr omgang.

    Nu ved jeg ikke hvor gammel Misha er, men hvis det er en ung kat, så bliver gummerne hårde og den kommer faktisk til at kunne spise tørkost.

    Jeg har en ældre herre der for et stykke tid siden fik fjernet 13 tænder og han har det godt trods at der kun er 7 tilbage iflg. tandkortet.
    Han lever ikke et beskyttet liv som indekat, men vil stadig gerne være ude og jage andre katte væk. Han kan ikke længere klare sig så godt i kamp.
    Jeg er ikke sikker på, at de sidste skal trækkes ud.


  • #9   26. jul 2021 Ved semi-langhår er tandudtræk noget hø

    Jeg afliver hellere fremover, når smertestillende ikke er nok.


  • #10   26. jul 2021 Ja mine bliver klippet ned, så pelsen er til at holde, og når de får slikke knuder igen, så er det på høje tid med en ny klipning.

  • #11   27. jul 2021 Slikkeknuder?
    Jeg arbejdr ihærdigt på, at holde Anderens pels fri for knuder, men nu er han også begyndt at få dem under forbenene.
    Det er jo en almindelig korthårskat, hvad gør jeg?


  • #12   27. jul 2021 De her er nok en anelse overdrevet, men de får sådan nogle lange våde totter, som jeg klipper af, de lugter som våd karklud, og derfor er det nemmere at klippe på forhånd, så er de mere jævne i pelsen, end hvis jeg skal klippe totter smiley smiley
    Og så har du svaret på, hvad jeg gør ved knuder uanset hvor de kommer, maven, rumpen og under arme/ben, bliver de klippet dobbelt op smiley


    profilbillede
  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #13   29. jul 2021 Det kan godt være, at tand-resorbtion KAN være smertefuldt for nogle katte, men det er jo faktisk også tandresorption, der sker, når mælketænderne skiftes - hos katte, mennesker og alle muligt andre - og det gør ikke nødvendigvis ondt.

    Det vigtigste er at se på sin kat. Har den problemer med at spise, skal man naturligvis gøre noget, men er eneste årsag til tand-operation, at dyrlægen har stillet diagnosen "tandresorption", vil jeg i hvert fald ikke berøve kattens mulighed for at æde græs, soignere sig ordentligt og i øvrigt risikere andre bivirkninger.

    Er det nødvendigt med smertestillende medicin kan man måske finde en tandlægeuddannet dyrlæge, der kan reparere de(n) smertende tand i stedet for at fjerne hele tanden/alle tænderne... - jeg tror faktisk ikke det er dyrere en blot at hive tanden / tænderne ud

    De allerbedste hilsener


  • #14   29. jul 2021 A.I. Ja der vil jeg så sige, at det vil være en dødssynd, at lade katten leve med FORL/TR uden at gøre noget, FOR DET ER SMERTESFULDT, i allerhøjeste grad, så i mine øjne er det operation eller aflivning.
    Ikke alle katte får så voldsom en omgang som mine to, men over halvdelen af alle katte, har en enkelt tand med FORL, når de er 5år, og dyrlægen skriger ikke FORL/TR uden grund, snare tvært imod venter de en omgang eller 2, for så snart der er sagt FORL, så er der mange forsikringer som ikke dækker, men hvor andre tandlidelse gør, i en vis udstrækning.
    Katte er gode til at skjule smerter, så derfor er det slemt når de så viser det, ved for eksempel ikke at spise, savle eller at den bliver mindre social, tænk bare hvis du ikke måtte vise du havde ondt i tænderne og ikke måtte komme til tandlægen.
    Mine to manglede allerede tænder ved første tjek efter de var landet her, det var de små fortænder, bare et par stykker, og det kan ske på mange andre måder end FORL, selv ved leg hvor de trækker i legetøj, de små tænder har ikke så dybe rødder.
    Men begge mine drenge fik 5 operationer fra de var ca 2 til de var tandløse som 4 årige, det kan man så ikke vide fra start, det er ikke det mest normale, at blive færdig så tidligt, og den eneste måde man kan være 100% sikker på at det er FORL, er ved røntgen, mine har fået røntgen hver gang, og de tænder de fik ud hver gang var hårdt angrebet, vi havde håbet, at de kunne beholde hjørnetænderne, det er der mange der kan, og hvis de har dem, så kan de leve et mere normalt katte liv.
    Nu og da stopper FORL med at udvikles, når de dårlige tænder er væk, og jeg har brugt flere naturmidler som skulle hjælpe på mundens balance, og kunne modvirke tandproblemer, desværre uden held.


  • #15   29. jul 2021 Ps man kan ikke reparere en tand med FORL, for det er altså roden som opløses, og det er mega galt, hvis det ses på tanden over gummen. Så der er kun en behandling og det er ud med tanden som er ramt.
    Mine katte er behandlet ved dyrlæge med speciale i tænder!


  • #16   30. jul 2021 A.I.
    Nu må jeg sige, at jeg bliver lidt rystet, for som Jette siger, så kan man jo ikke reparere en tand nedefra.
    Jeg ville faktisk også have det skidt med, at reparere 13 tænder - for senere at skulle have dem trukket ud!
    Elvis har også en FORL diagnose, men er slet ikke så hårdt ramt som Andersen der snart har fået tømt munden for tænder.
    Hvis katten lider, så skal der gøres noget.
    På din profil skriver du, at du er dyrlæge og derfor bliver jeg rystet!



  • #17   30. jul 2021 Næste kat med FORL her hos mig får fred.

Kommentér på:
tandresorption

Annonce