{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
895 visninger | Oprettet:

Hvilken slags vådfoder, og hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg overtog en killing i 2019.
Indtil nu har han fået tørkost (Kingsmoor med kylling), hvilket han fungerede fint på.
Men efter at have læst meget på nettet og snakket med min dyrlæge-veninde, har jeg valgt at skifte ham over på vådfoder.
Dette grundet at det har mindre kulhydrat, og mere vand, osv.

Han elsker det! Han vil meget hellere have vådfoder end sit gamle tørfoder. Han har fået kun vådfoder i en måned nu og trives på det.

Men hvilke mærker kan i anbefale?
Jeg har indtil nu givet ham Real Nature Wilderness fra Maxi Zoo, fordi jeg kan se på dåserne at de har meget lidt kulhydrat, og masser af protein fra kød.

Men findes der bedre mærker? Hvad kan i anbefale af god kvalitet? Han får et pump lakseolie oven i, da han er langhåret (han er muligvis halv Norsk skovkat - tror vi).

Derudover er jeg i tvivl om mængden. Han vejer 4 kg og der står på dåsen, at så skal han have 200 g om dagen. Jeg synes bare det virker som lidt.
Han er indenfor om dagen, og udenfor om natten. Han fanger mus og jeg ved han ofte er nede i skoven. Altså bruger han mere energi end en indekat! Og derfor er jeg bange for, at de 200 g om dagen er for lidt.
Han er meget fin og slank ifølge dyrlæge. Så overvægt er jeg ikke bekymret for, trods han blev kastreret for et år siden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken slags vådfoder, og hvor meget?
  • #1   12. okt 2021 jeg ville nok give noget mere når den kun får vådfoder
    så ville jeg nok sige 400 g om dagen eller mere efter behov

    prøv at gå ind på zooplus.dk - eller evt zooplus.de
    de har et kæmpe stort udvalg af vådfoder
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose

    jeg køber vel 10+ slags hver mdr på den tyske side
    det er så lidt forskelligt.
    men ud fra de krav du har så ville jeg nok gå efter cosma natur og bozita
    men prøv at tjek siden og se om der er noget som falder bedre i kattens smag

    jeg er begyndt at fodere flere gange med vådfoder om dagen - 5 gange om dagen
    de har så 3 slags tørfoder stående, så de får begge dele
    men jeg har oplevet at flere er gået ned i vægt. Ikke på den dårlige side da det var nogle af dem som havde lidt for meget på sidebenet.


  • #3   13. okt 2021 Tak for svar begge to.
    Det er første gang jeg har kat, så alle venlige råd modtages.
    Da jeg arbejder fuldtid, har jeg ikke mulighed for at give mange små måltider i løbet af dagen, desværre. Hans tørfoder stod fremme hele dagen, så det gik han selv til og fra. Så på den måde er det selvfølgelig lidt mere bøvlet med vådfoder..

    Men jeg vil forsøge at give så mange gange om dagen som muligt, altså før jeg tager på arbejde og straks jeg kommer hjem, og derefter flere gange op af aftenen. Det er nok det bedste jeg kan gøre.
    God pointe ang. tandkødet, han kan jo evt. få lidt rester af kød med brusk/knogler, fra de dyr jeg får af min jæger. Det vil blandt andet være kanin, and osv.


  • #4   13. okt 2021 Altså... jeg ville give vådfoder to gange om dagen (morgen og aften) og så ellers have tørfoder stående til resten af dagen, så han får brugt sine bisser smiley

  • #5   17. okt 2021 Her får mine katte lov til at spise, lige indtil de er mætte. Dvs at de har foder døgnet rundt.

  • #6   17. okt 2021 Susanne, sådan har jeg også gjort med tørfoder indtil nu.
    Men jeg har læst at vådfoder ikke bare må stå fremme, da det kan rådne og gøre katten syg. Det er derfor jeg fodrer ham afmålt mængde vådfoder. Men måske er det en skrøne..


  • #7   17. okt 2021 Det er især et problem om sommeren. Men der findes foder skåle, hvor der er plads til et køleelement under. Det holder det længere frisk. smiley

Kommentér på:
Hvilken slags vådfoder, og hvor meget?

Annonce