{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

"Kræsen" og holder os vågen om natten {{forumTopicSubject}}

Jeg søger lidt gode råd, til 2 udfordringer.

Sagen er den at jeg har min kat på 15 år (hun er adopteret, så jeg har kun haft hende i 3 år). Og hun er nok den største diva jeg har mødt... (Rød Maine Coon, hvad er der med de røde damer?)
Første problem:
Hun får special foder pga. dårlig nyre og slidgigt, her får hun både tørfoder og vådfoder. Hun er meget madglad og en kæmpe tigge prinsesse. Hun har frit adgang til tørfoder hele dagen, og får 1 pose vådfoder om dagen. Men det er ikke godt nok til prinsessen. Hun tigger konstant efter vådfoderet, og nægter at spise tørfoderet. Det hjælper ikke bare at give hende ekstra vådfoder, når skålen er tom tigger hun bare efter nyt og ignorerer fuldstændigt tørfoderet. Det er dog kun et problem når jeg er hjemme (jeg er lige blevet færdiguddannet så er i øjeblikket meget hjemme, da jeg er jobsøgende). Er hun derimod selv hjemme - ofte i weekenden hvor jeg er hos kæresten, og bare lige kommer hjem og tjekker op på hende, fejler tørfoderet intet og der kan hun næsten tømme skålen. Hvad kan jeg gøre, for at få hende til at spise lidt mere, når jeg er hjemme? Hun er en lille dame, så jeg vil jo helst have at hun får nok at spise...

Andet problem.
Hun vil simpelthen ikke lade mig og kæresten sove om natten. Hun kravler rundt på os... hun er så forkælet at hun har fået sin egen seng, som står lige ved siden af mit hoved om natten og hun kan derfor ligge meget tæt på mig (hun er meget knyttet til mig, men også rigtig glad for min kæreste). Hun har haft en periode hvor det fungerede, men det gør det ikke længere. Så ja, nu kravler hun rundt på os HELE natten i stedet, og ingen af os får specielt meget søvn, hvilket jo bare ikke er optimalt... er der noget jeg kan gøre ved det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Kræsen" og holder os vågen om natten
  • #1   19. okt 2021 Dygtig kat. Vådfoder er meget sundere end tørfoder.

    Hvilket mærke tørfoder får hun? Har du overvejet at skifte?

    Sådan en har jeg også i soveværelset. Det hjælper kun at ignorere, selvom det er svært.


  • #2   19. okt 2021 Haha, det ville også være fint hvis hun havde en naturlig stop klods med vådfodret, men den eksisterer ikke. Kunne hun få lov, tømte hun en hel pakke om dagen smiley
    Hun får Hill's prescription diet k/d + mobility både I tørfoder og vådfoder efter aftale med dyrlægen. Skiftede til det først på sommeren, og hun har elsket det indtil hun blev passet for nogle uger siden, hvor hun ikke gad at spise og derfor blev forkælet med vådfoder.... smiley Så et skift i vådfoder synes jeg ikke lige giver super god mening, og fodret fejler intet når hun er selv, så spiser hun jo...

    Haha, åh så håber jeg at vi snart lærer at ignorere det. Vi trænger til søvn om natten


  • #3   19. okt 2021 Hvis hun vader rundt og I ikke får sovet ordentligt om natten pga. det så tænker jeg at I kan gøre en af to ting. 1) I kan lukke hende ude af soveværelset (hvilket så måske resultere i, at hun begynder at miave/kalde i stedet for), eller også kan I prøve 2) og lege hende godt træt, inden I går i seng. Det virker nogen gange smiley

  • #4   19. okt 2021 Jeg taler om et skift af tørfoder til noget, hun bedre kan lide. Iøvrigt feder vådfoder ikke, og de skal have noget mere end en pose for at kunne leve af det.

    Hun bliver ikke mæt af en pose om dagen, så derfor holder hun jer vågen


  • #5   19. okt 2021 Hippie med inde bob: Det er desværre ikke en mulighed at lukke døren, lejligheden er en (stor) 1,5 værelses lejlighed så der er ikke dør til soveværelset. Men kan være vi skal forsøge at lege hende træt inden vi går i seng. Det er bare ikke altid den gamle dame er super legesyg længere haha. Men det er helt klart forsøget værd! smiley

    Susanne: Forstod godt det var det du mente. Problemet er bare at hun indtil nu har været vild med det foder (og er det stadig når jeg ikke er der), det er faktisk det foder jeg har haft mest succes med - hvilket er heldigt da det er det, hun skal have pga. hendes nedsatte nyrefunktion og slidgigt. Og hun spiser det også glædeligt hvis jeg tager det i hånden og giver det som godbidder eller hun er selv hjemme - det er bare ikke en holdbar løsning smiley . Det er når jeg er hjemme, hun ikke gider, men i stedet tigger efter det andet. Og nej selvfølgelig bliver hun ikke mæt af en pose vådfoder, vådfodret får hun egentlig også kun som supplement til tørfoderet, hvilket altid har fungeret godt indtil hun blev passet og kun fik vådfoder.... Jeg vil bare virkelig gerne have hende tilbage på den "ordning" med adgang til tørfoder konstant og så en pose vådfoder dagligt som supplement, da det indtil nu har fungeret rigtig godt. Og da hun er en ældre og lille dame er det også mest optimalt med adgang til foder døgnet rundt (har snakket med dyrelægen om dette) og det er bare lidt svært med vådfoder.... Det er bestemt ikke fordi hun ikke må få mere end 1 om dagen. Det plejede bare at fungere så godt med tørfoder konstant, da hun så var rigtig god til at spise lidt hele tiden...

    Og det med at holde os vågen, har hun gjort længe også i perioder hvor hun spiser hele tiden smiley


  • #6   19. okt 2021 Har haft en kat på nyrefoder. Her fortalte min dyrlæge at der mange katte som endelig ikke var så vilde med Hills produkt så de anbefale at bruge royal canin produkt i stedet for.

    Jeg tænker at der af det hænger sammen med alderen. De har det med at få nogle mærkelige ideer når de kommer op i den alder.
    Hun følger sig måske alene i weekenden og så er det med at få lidt ekstra når du er til stede.
    Hun er og bliver en diva. Og de vil have opmærksomhed.
    Spiser hun ikke så pyller du måske lidt mere om hende - hun skal jo spise
    =opmærksomhed

    De er snu de katte smiley

    Noget andet
    Prøv cacosan til hendes gigt. De virker meget bedre end foder. Har og har haft flere med gigt. Og foderet virker kun sparsomt



  • #7   19. okt 2021 Af foder vil jeg gerne foreslå Carnilove. Det er vores helt vild med smiley
    Men prøv at se om du på en eller anden måde kan køre hende lidt træt inden I går i seng. Det skal vi også med vores nogen gange, selvom han selvfølgelig er en del yngre smiley


  • #8   19. okt 2021 Tak for svarerne, og ja det er meget snu haha. Og jeg er rigtig god til at pylre, jeg er en rigtig curling mor, og den har hun måske også gennemskuet. For ja, Diva med kæmpe stort D smiley

    Hmm, hun har alle år fået Hill's produkter og har faktisk været det eneste hun har ville spise. Men jeg vil overveje at kigge på de andre foreslag I har skrevet.
    Cacosan har jeg slet ike hørt om, men jeg kan faktisk slet ikke mærke på hende at hun har gigt. Men det er selvfølgelig altid rart at vide, at der er flere forskellige muligheder smiley


  • #9   19. okt 2021 Der findes jo efterhånden en del mærker, der har foder til nyresyge.

    Og igen når man er nyresyg, er vædske ekstremt vigtigt. I vådfoder er der op til 80% vædske. I tørfoder er der ca 7%. Tørfoder dræber.


  • #10   19. okt 2021 Her fodres også med specialfoder, blanding af tør og vådfoder til forebyggelse af urinsten. Jeg fodrede med Royal Canin tørfoder uden at opnå fuld effekt. Prøvede så Virbac på anbefaling fra Heidi herinde - og naturligvis i samråd med min dyrlæge, som satte sig ind i fodersammensætningen, selvom de ikke forhandler Virbac. Jeg er meget tilfreds med kvaliteten, og Tinka er glad for det og bliver mæt. Hun får det også som "godbidder" i sin vippemus smiley
    Virbac fås også i Kidney-variant og kan købes hos mange dyrlæger eller på nettet.


  • #11   20. okt 2021 Vicbac har faktisk en til nyresyge katte som skulle være rigtig god

    Som nyresyg selv så er de værste fjender salt fosfal og kalcium. Det skal man undgå


  • #12   20. okt 2021 https://www.dyrenesbutik.dk/kat/canosan-tabletter-til-kat-600-mg-60-stk

    Så kan du læse mere om dem
    Bruger dem nu til 3.kat med godt resultat


  • #13   20. okt 2021 Ja Anja, Virbacs foder til nyresyge katte er netop Kidney-varianten som jeg henviser til smiley
    https://www.dyrenesbutik.dk/virbac-cat-k1-kidney-support-kattemad?gclid=CjwKCAjw2bmLBhBREiwAZ6ugo26XOl8hOPz8iOtKYaI_eYRB9VUDw-Dd2fa7vrzBoV6FvL2uHllhhxoCdQEQAvD_BwE


  • #14   20. okt 2021 Jeg har iøvrigt mistet en kat til akut nyresvigt, fordi hun ikke spiste vådfoder

    Katte får det meste af deres vædske sammen med byttedyr, da mus indeholder ca. 70% vædske. Så derfor er der rigtig mange katte, der ikke drikker nok vand.

    Råt kød og vådfoder er det bedste for ens kat. Tørfoder er kun opfundet for at behage vores dovenskab og arbejdstider.


  • #15   20. okt 2021 Tak for inputs! Jeg er lige blevet færdiguddannet cand.scient i klinisk ernæring med speciale i kronisk nyresvigt, så nyrediæt har jeg fuldstændigt styr på, håber jeg haha smiley
    Men Virbac lyder jo umiddelbart som et super godt produkt, så det vil jeg overveje at give et forsøg! Og håbe på at divaen også synes det... smiley
    Ift. væske og tørfoder, så har hun et rigtig fint væskeindtag så det er ikke umiddelbart en bekymring jeg har, og så er hendes diæt jo også planlagt sammen med dyrelæger smiley


  • #16   21. okt 2021 Det er du faktisk ikke den eneste, der har sagt, hvor katten har drukket alt for lidt.

    Hvor meget drikker din kat om dagen?


Kommentér på:
"Kræsen" og holder os vågen om natten

Annonce