{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.073 visninger | Oprettet:

Aflivning bedst ? {{forumTopicSubject}}

Vi overvejer om det er tid for 2 af vores 3 dejlige katte at tage herfra.. men det er bare så svært så svært.. så håbede på lidt indput fra andre katteglade mennesker..
Gizmo vores store røde bamse nærmer sig 9 år.. ikke direkte gammel men heller ikke ung mere.. han lider af en grim afstma og ligger ind i mellem (oftere og oftere) og piber efter vejret.. han virker ikke glad, og er blevet mere agressiv både over for de andre katte og os.. fx bed han mig den anden dag så det blødte da jeg friserede ham fordi kammen lige fik fat i en pels knude.. selvfølgelig bed han fordi det gjorde lidt avs, men han plejede kun at hvæse før.. tænker at den øgede agressive adfærd skyldes at han ikke har det godt længere...
Og så er der Pjevs, vores lille mishandlede hittemis, vi har haft ham i 8 år nu, så han er mindst 9 år, måske ældre.. han er psykisk skadet af den mishandling han har været udsat for før vi fik ham..
Han bor i et hjørne bag vores sofa og kommer kun frem når han kan ligge hos mig i sofaen.. det er kun mig der rigtig kan komme til ham og tage ham op.. han har fordøjelses problemer på trods af speciel foder og kaster tit sin mad op (og derfor ret slank i det). han græder en del især om natten og holder manden vågen.. og jeg er nød til at tage ham på bakken 4 gange om dagen, da han ikke selv går der ud.. er det et værdigt katteliv længere ?
Men øv det er hårdt elsker dem jo og tuder bare ved tanken om at undvære dem.. men de skal jo heller ikke lide fordi jeg ikke kan undvære dem..
Hvad ville i gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning bedst ?
  • #1   18. okt 2008 ...Åhh det er en svær én den der....Sidder og får tårer i øjnene af at læse det du skriver..... Meen jeg ville nok for dyrenes skyld vælge at gi´ dem fred. Jeg synes det trods alt er bedst at huske dem fra da de havde det godt, fremfor den sidste tid, som måske er pinefuld, ikke kun for dyrene...

  • #2   18. okt 2008 uhh ja kan se det er svært det er altid svært og sku tag den beslutning men som du skrive er det er værdigt katteliv?? hmm jeg ville jo ikke mene det og jeg få helt gåsehud og ondt i mit hjete at du skal sige farvel til dine elskede dyr har slev prøvet det men min gamle gamle kat som jeg også måtte aflive. men ja man må tænke at de får fred og ikke lider mere og prøve og se det positive i det.

    kh julie


  • #3   18. okt 2008 ...Jeg læste sådan et smukt indlæg om REGNBUEBROEN, kan desværre ikke finde det, men det skulle du læse...Blive ved at lede og skal nok henvise når jeg finder det...*S*
    Det vil helt sikkert nok kunne gi´ lidt trøst..


  • #4   18. okt 2008 Ja det har jeg også læst og jeg tuder ligeså meget hver gang den er søvelig og smuk på samme tid.

  • #5   18. okt 2008 Tak for jeres søde svar.. ja vil jo gerne at de kommer væk for det bliver uværdigt og en lidelse for dem.. men man tænker jo, måske kan de godt lige gå ½ år mere hvor de har det godt..
    Min mand mente først vi skulle finde nyt hjem til dem, måske på landet (vi bor i lejlighed) men jeg vil ikke risikere at give dem videre og tror heller ikke de psykisk egner sig til det..


  • #6   18. okt 2008 ja ville ikke finde et nyt hjem til dem da de jo ikke bliver mere raske af den grund??

  • #10   18. okt 2008 Kære Signe...............Åh det er altid så svært når man kommer til denne beslutning...........men set i bakspejlet har altid været der for dem og de har haft et langt og godt liv hos jer..........men dyrene fortæller jer at det er tid til at rejse væk og finde roen i sjælen............de skal ikke ud og bo hos andre specielt ikke fordi de er syge i forvejen det ville være mishandling og der er ingen garanti for at folk ville pleje dem lige så godt som jer.................jeg har selv lige fået aflivet min gamle pige på 15 år og har passet en syg kat gennem 1.5 år og til sidst støtte der en ny sygdom til og min pige havde ingen fremtid længere og så måtte jeg tage den svære beslutning og det skulle ikke trækkes ud og jeg ved nu at hun har fået fred og vi har fået fred for det er ikke et fedt liv med syge dyr hverken I eller dyrene trives............så du skal ikke være i tvivel om at en aflivning er det bedste for begge kattene selvom det bliver tomt..........men med tiden vil der skyde en ny rose frem og dit smil på læben vil komme tilbage.............knus og krammer fra os Løver

  • #12   18. okt 2008 Pjevs havde det meget slemt da vi fik ham.. men fik det bedre.. som det også kan ses på mine billeder af ham var der flere år hvor han gik rundt i lejligheden, legede osv..
    Vi har flere gange overvejet at han skulle afsted.. men hver gang får han så en god periode hvor han er mere fremme og virker glad og så tøver man igen..
    De bliver ikke sendt andre steder hen.. det vil jeg ikke byde dem.. mine katte, min glæde, mit ansvar, min sorg smiley
    Tror kun manden sagde det fordi han ikke helt er stærk nok til at sige farvel.. og han måske troede det ville være lettere for mig..


  • #13   18. okt 2008 Jytte: Tak.. uhh det er altså så smukt regnbue broen.. nu tuder jeg da først smiley

    Pia: Tak..


  • #15   18. okt 2008 Hejsa Signe
    kan kun alt for godt forstå at du har svært
    ved at sige farvel til dine to små bebyer
    de har tros alt været hos jer længe,
    men jeg vil lige som de andre sige at det er på tide at sige farvel
    ud fra det du skriver mener jeg ikke at de har et værdigt liv længer
    selv om det kun er en ringe tryst kan du tænke på at de kommer over på den anden side af regnbuebrogen og ikke mære nogen form for lidelse
    plus de kan lege og boldre sig med alle de andre der er der.
    en masse knus og trøste krammer her fra



  • #16   18. okt 2008 Nej, de har det helt tydeligt ikke godt Signe.
    For Gizmo's vedkommende kan han muligvis have dårligt hjerte, da astmamedicinen ikke hjælper, og Pjevsen har måske ledproblemer (evt. gigt), da han ikke gerne bevæger sig.

    De har også begge en alder, hvor de kan have meget dårlige tænder, og det gør meget ondt. Så sænkes stress-tærskelen, og katte med smerter gemmer sig også.

    De vil muligvis ved at kommen gennem den helt store tur hos dyrlægen + smertebehandling kunne få nogen tid mere, men man skal alligevel overveje, om man kan forsvare dette over for katte i deres alder, der tilmed er bange for transportkasse og dyrlæge.

    Signe, Du har gjort mere for dem, end mange ville, og det sidste du kan gøre for dem er at sige farvel til dem nu.
    Få din dyrlæge hjem til jer, så deres sidste timer ikke er med angst.
    Bed ham om først at give dem et prik i låret, så de falder i dyb søvn, før han afliver dem.

    Et stort medfølende trøstekram!



  • #17   18. okt 2008 Jeg læste sådan et smukt indlæg om REGNBUEBROEN, kan desværre ikke finde det, men det skulle du læse...Blive ved at lede og skal nok henvise når jeg finder det...*S*
    Det vil helt sikkert nok kunne gi´ lidt trøst..
    jeg tror det er denne her:

    Regnbuebroen


    Her på denne vor side af himlen findes et sted kaldet Regnbuebroen. Når et dyr, som har stået et af os mennesker særlig nært, dør, rejser det hen til Regnbuebroen. Dér er grønne enge og bakker, så vore særlige dyrevenner kan løbe rundt og lege sammen. Der er masser af mad, vand og solskin, som sørger for at vore venner er glade og har det godt.

    Alle dyr, som engang var syge og gamle, får deres styrke tilbage. De som var skadede eller lemlæstede bliver gjort hele og stærke igen, præcis sådan som vi husker dem og mindes dem, som de var engang. Dyrene er glade og tilfredse på nær een enkelt ting; alle som een savner de deres kære, som engang var dem nær, og som de måtte lade tilbage.

    Sammen løber de og leger; men den dag kommer, da et af dem med ét stopper op og ser hen mod horisonten. Blikket er klart og opmærksomt, kroppen begynder at skælve. Pludselig begynder dyret at løbe bort fra gruppen, det næsten flyver henover det grønne græs så hurtigt, som dets ben kan bære det.

    Det har set dig, og når du og din specielle ven endelig mødes, omfavner I hinanden i glædeligt gensyn for aldrig nogensinde mere at skilles. De glade kys nærmest regner ned over dit ansigt, dine hænder kærtegner igen det elskede dyr, og du ser endnu engang ind i disse dit dyrs trofaste øjne. Alt for længe var det borte fra dit liv; men aldrig et øjeblik fra dit hjerte.

    Derpå krydser I Regnbuebroen sammen…
    __________________
    ps. det gør mig ondt men jeg tror du inderst inde godt selv ved hvad der er rigtigst


  • #18   18. okt 2008 ...Du fandt det for mig Mette A...tak!

  • #19   18. okt 2008 <i><b>læste ikke lige hele tråden,
    men min mening er at det er tid til at sige farvel til dine elskede missere.. ved det er enorm hårdt. men som du osse selv siger er det ikke værdigt misseliv..


  • #20   18. okt 2008 Tak for alle jeres søde og støttende indlæg.. de gør det meget nemmere når man ikke længere føler sig ond smiley

  • #21   18. okt 2008 <i><b>du er da bestemt ikke ond. du har jo bare gjort det du har ment har været det bedste for dine katte.. nu er det bedste du kan gøre at give dem fred. se det som en sidste god gerning for dine katte.

  • #22   18. okt 2008 du er bestemt kke ond - et af de sværeste tidspunkter at have dyr er når man skal sige farvel men det er meget stort og flot at kunne erkende at ens kærlighed til dyrene er stor nok til at kunne sige farvel. mange mennesker trækker tiden fordi de elsker dyret men den største kærlighed er at kunne give slip. så du må kun føle dig god for det er godhed der skal til at tage dette skridt ikke ondhed. føler med dig.

  • #23   18. okt 2008 Signe ud fra dit triste indlæg, tror jeg selv du ved hvad der er bedst for dine 2 katte. Jeg synes ikke de er gamle af alder, men de har det begge ikke godt som du selv beskriver.

    Gizmo kan sagtens have smerter og være mere syg end du tror og derfor også have større tendens til aggressivitet. Katte skilter ikke med de er syge og har smerter, for det er et svaghedstegn og derved en risiko for at blive udstødt fra flokken.

    Pjevs har det tydeligvis ikke godt psykisk og vil formentlig heller aldrig få det. Jeg synes det er synd at han fortsat skal leve et liv i frygt og angst.

    Jeg tror også du selv ved at det bedste du kan gøre for dine 2 katte er at give dem fred. Du gør det jo af kærlighed til dem og ikke i ondskab, det skal du huske på.

    Jeg ved selv hvor svært det er at sige farvel, men det skylder man sine gode trofaste kæledyr. Der er ingen grund til at de skal lide for vores skyld, og dyrene ved ikke at de skal aflives. Du kan jo evt. vælge (ihvertfald hvis du bor her på sjælland) at få dem kremeret separat og få dem i en lille urne. Det fik jeg min elskede burmeser for 5 år siden, og hun står i en lille hvid urne. Jeg er stadig ikke parat til at sætte hende i jorden, men har det bedst med hun står i et glasskab i sin urne.

    Håber du vælger det bedste for dine elskede katte selvom det er en ubehagelig beslutning at skulle tage.... trøstekrammer herfra


Kommentér på:
Aflivning bedst ?

Annonce