{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Anskaffelse af kat {{forumTopicSubject}}

Hej med jer...

Jeg har en veninde som rigtig rigtig gerne vil have sig en kat. Hun er meget erfaren med katte i forvejen. Hun er flyttet i en lejlighed på 40 kvm. Er det for lidt til en indekat? Det skulle gerne være en enkel kat, nogle som har et godt bud på hvilke racer som kan tåle at være alenekatte?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anskaffelse af kat
  • #1   2. nov 2008 Ingen - og slet ikke i en lejlighed, med mindre hun kan finde en voksen, der søger nyt hjem og er vant til at være alene.

  • #2   2. nov 2008 I stedet for at tænke i race så tænk på individ. Personligt synes jeg at 40 kvm er lidt til en indekat. Men en voksen kat, der er vant til lignende forhold og som trives med det, synes jeg vil være et godt valg. Hvis veninden holder øje med www.vildkat.dk , så vil jeg tro hun før eller siden kan finde en kat, der passer til det hun kan tilbyde.

  • #3   2. nov 2008 Hun er 24 og er meget erfaren med katte, men det er ude/indekatte i hus. Så dette er et helt nyt område. Hun vil ikke gøre noget dumt og så tænkte jeg vi kunne lige lave en tråd om dette. 40 kvm er ikke meget nej. Men hun ønsker inderligt en kat men den skal også kunne trives.

  • #4   2. nov 2008 mega hvorfor kan man ikke ha kat i en lejlighed?
    hvad gør forskel på om det er lejlighed eller hus hvis de aligevel skal være inde kat..?

    Selvfølgelig kan man have kat i en lejlighed; Jeg skrev *især*, og det gjorde jeg ud fra, at mange katte, der bor i hus med have, får mulighed for at komme ud.

    Men under alle omstændigheder mener jeg ikke, man kun bør have én kat, med mindre man får den som voksen, og den er vant til at være alene.

    Oven i købet vil jeg anbefale to katte, selvom lejligheden er lille, for når vi tænker plads, er det i gulvareal. Kattene har meget mere plads, da de færdes i forskellige niveauer (klatrestativ, borde, sofaer m.m.)



  • #5   2. nov 2008 Jeg overvejer selv at få kat og jeg er osse 24 år.

    Jeg bor på 30 kvm, de er godt indrettet. Det er privatudlejning, så der er derudover også køkken - så det er delt op i 2 rum, jeg syntes selv og har også fået afvide det virker større.

    Jeg har dog mine overvejelser omkring lugt, også selvfølgelig fældning - så det med at åbne vinduer, det kræver fluenet for kræet ikke dratter ud.

    Jeg kan ikke se det pladsmæssige problem, man må så bare forberede sig på at katten er svære at 'overse' - og den fylder også, får sine krudt ture - nogle gange klokken sent om natten.


  • #6   2. nov 2008 Iza, jeg synes det er fornuftigt at din veninde gør sig overvejelser om det at holde indekat. Der ER nemlig noget helt helt andet (og meget mere krævende) at have indekat end ude-indekat.
    Da man ikke på forhånd kan vide, om en killing vil komme til at trives som ene- og indekat, vil jeg ikke anbefale at man tager en killing, men en voksen kat, som man på forhånd ved trives som ENE- og INDEkat. Vil man have killing er det bedst med to.



  • #7   2. nov 2008 Heidi hvis man bruger noget godt grus lugter kattebakkerne ikke. Jeg har 5 katte og bruger extreme classic (som måske umiddelbart er dyr i indkøb men tilgengæld også utrolig drøjt i brug).

    Jeg gik over til EC i december måned og har ikke siden måtte udskifte alt gruset. Mine bakker har 10-15 cm grus og jeg tømmer dem 2 gange dagligt for klumper og efterfylder kasserne efter behov. End ikke når jeg roder rundt i gruset lugter det grimt.

    Ind imellem tager jeg dog kasserne og afvasker disse men fylder det samme "brugte" grus i igen, Jeg regner med at det første grus fra december efterhånden er skiftet ud.

    Jeg har brugt en masse forskellige mærker gennem alle de år jeg har haft katte og det næstbedste jeg har haft prøvet måtte alt grus i alle bakker udskiftes efter ca. 3-4 uger for så lugtede det virkelig grimt.


  • #8   4. nov 2008

    Vil sige tak for alle jeres svar. Det har virkelig hjulpet en del.


  • #9   4. nov 2008 smiley

Kommentér på:
Anskaffelse af kat

Annonce