{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.903 visninger | Oprettet:

tandsten hos katte {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 katte. Og da de var til dyrelæge sidste gang sagte hun at de have noget tandsten. Og at vi skulle tænke over at få set på det. Efter at have læst dette (link fjernet) er vi 100% kommet frem til at vi skal have set på det. Men der er nogle ting som jeg gerne vil høre jer andre til.

1. Tøster i jeres kats tænder?

2. Hvad med mad? er der noget mad der giver mere tandsten end andet eller har det ikke noget med sagen at gøre?

3. er der nogle af jer der har fået ranset tandsten ved jeres dyrelæge. Hvad koster det ca.? og hvor tit?

Med nadre ord så søger jeg lidt infomation og gode råd om katte tandsten.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tandsten hos katte
  • #1   7. nov 2008 haha sorry. Tøster= Børster

• #2   7. nov 2008 Jeg har aldrig haft kat med tandstensproblemer.

Hills t/d (fra dyrlægen) et rigtig godt produkt til at modvirke tandsten. Foderet virker på denne måde:Det specielle tandstens foder indeholder kroketter, som er meget større end normale foderkugler. Dette giver en automatisk rensning, når hunden/katten bider i dem. Fibrene i kroketterne ligge både vandret og lodret, hvilket sikrer en mekanisk rensning, uanset hvordan de tygger dem. Dette reducere naturligvis dannelsen af plak og tandkødsbetændelse markant.

Jeg blander selv ovenstående i mine kattes tørfoder og ingen af mine har aldrig haft tandstensproblemer. Desuden er det også vigtigt at kattene får vådfoder enten i form af færdig produkt, kylling, kogt fisk osv. da tørfoder har tendens til at sætte sig på tænderne.

• #3   7. nov 2008 Mener at have læst et sted at det ikke er en unormal "skavank" hos persere Missemor men er ikke 100% sikker.

Det er jeg nu:

Hvilke racer er særligt udsatte for at få tandsten?
    Perserkat, siameser og abbysiner.

taget fra netdyredoktor: (link fjernet)

• #4   7. nov 2008 var så lidt missemor... jeg mente nok jeg havde læst et sted at perser var en af de racer der havde større tilbøjlighed til at få tandsten end de fleste andre.

• #5   8. nov 2008 Hvis man nu tænker sig om, hvad spiser kattedyr så i naturen?
    Tørfoder? Nej!

De får renset deres tænder og tandhalse ved at tygge gennem hudlag og skind; for kattes vedkommende fugle, mus og andre byttedyr. Og så tygger de også kød og bruskben.

Katte har nemlig saksebid, og uanset hvor snedigt tørfoder er udformet, kommer det ikke op omkring tandhalsene, men kan faktisk slide for meget på det underste af tænderne.

Mine katte for nu også tørfoder, men desuden får de også forskellige former for kød, der skal tygges igennem.

Her er daggamle kyllinger alle tiders "tandbørster".

Jeg er også stødt på et råd om at komme æbleeddike i drikkevandet (husker ikke her og nu forholdet). Det skulle efter sigende hjælpe.

Jeg indsætter lige et indlæg fra en gammel, erfaren opdrætter, da jeg synes, det er ret tankevækkende:

"Vedr. Oral foder i det hele taget, så tror jeg måske nok der kan være en del forskel på, om det er en voksen kat med fuldt udvoksede tænder, der spiser det, eller om det gives til en killing/ungdyr, der dårligt har fået sine voksne tænder endnu !
    Og som jeg oplever mine store kastrater ÆDE foderet, så skovler de det nærmest ind, tygger et par få gange (hvilket er svært med et flænsebid), og så sluger de resten !
    Måske netop foderet fylder mere i en lille mund og laver derved større skader !
    Jeg har læst på nogle internationale lister, at dyrlægerne i USA nu har fundet frem til, at tørfoder, og særligt de store og mere ru produkter, der jo egentlig er lavet for at afhjælpe mundproblemer, slet ikke bør gives til katte, der har problemer med tænder eller tandkød. De mener, det nærmest forværrer problemet med tandkøddet, idet det faktisk virker i kattens mund, som hvis vi andre spiser et stk. hårdt ristet toastbrød, krydder osv.
    Jeg syntes, det virker helt logisk, og det understøtter bare, hvad jeg personligt altid selv har ment !
    Så nu er det vådfoder og kød i stykker til katte med mundproblemer, der anbefales, og tænk......er det så ikke bare lidt tilbage til naturen igen? .......Herligt smiley
    "

• #6   8. nov 2008 Tak for alles jeres svar. de 2 katte får lige nu kun Royal Canin Sterilised 37. De gider ikke spise noget andet end tør foder. Da de var små kunne de godt spise våd foder men det gider de ikke mere. Vi har prøvet at købe nok 15 typer af våd foder uden at der gider at spise det.

Men jeg er da ikke kommet frem til en løsning ud over at de nok skal forbi en dyrlæge og have set på de tandsten.

• #7   8. nov 2008 Jeg børster tæbder på begge mine katte hverdag. Vi gør det om aftenen, og de har selvfølgelig hver deres egen tandbørste, pga forskellige bakterier.

mna kan gøre det at man kommer en smule klorhexidin på tandbørsten eller køber specielt tandpasta til katte.

Bemærk flour er meget giftigt for katte, så brug aldrig menneske tandpasta.

Min killing har lige skiftet tænder og har derfor lidt rødt tandkød, som vi smøre med bucacat.

mne ellers fodre vi med 6 forskellige tørpiller, hvor af den ene er Hills t/d som kun fås ved dyrlægen, samt diverse vådfodre og råt lød.

• #8   8. nov 2008 Hvis man er stædig nok og kun tilbyder kattene at få vådfoder i en periode så skal de nok gå til fadet på et tidspunkt. Det er de færreste katte der bevist sulter sig ihjel fordi de ikke kan lide det foder der bliver tilbudt.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.370
    #9   8. nov 2008 Jeg børster selv tænder på mine katte , så her lidt info: smiley

---------------------------------------
    En god idè er at børste tænderne på sin kat 2 - 4 gange om ugen. Køb en baby tandbørste med et tyndt skaft, så det er lettere at komme til.

Tandbørstning: Klorhexidin fortyndet: - 1 del og 5 dele vand, dyp tandbørsten jævnligt i det fortyndet klorhexidin under tandbørstningen.

Bucacat er et godt forebyggene paster mod tandkødsbetændelse, som de
    fleste katte kan lide. Tag ca. 2 cm. Bucacat på fingeren og brug en vatpind og smør forsigtig lidt af gangen på alle de yderste sider af tænderne, man kan også bruge en finger, eller lade katten slikke det i sig. Efter fjernelse af tandsten anbefales det at give Bucacat dagligt for at forebygge nye angreb.

Bucacat er et mundhygiejnisk paster, der opretholder balancen i mundens normale mikroflora og sætter sig fast på tænder og tandkød, opløser plakken og hæmmer de bakterier, der er årsag til plakdannelse, samtidig forbedres ånden.

• #10   10. nov 2008 Tak for alt jeres information

Kommentér på:
tandsten hos katte

Annonce