{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
643 visninger | Oprettet:

gode råd søges (ang. lagensutteri) {{forumTopicSubject}}

Da vi begynder at blive mere og mere bekymret over vores lille guldklump. /: I starten var det slet ikke på tale, men de sidste 3 - 4 mdr. har hun simpelthen dyrket dette "lagensutteri" til ekstremer. Render vi i værelset følger hun med, og søger direkte i sengene for at gøre det. Selv på ens tøj, eller dyne gør hun det. Desværre begynder det altså at blive stressende at se på, både fordi det påvirker min nattesøvn MANGE gange om natten og syntes også at det efterhånden virker mere og mere som en afhængighed. /:

Hvad pokker kan man gøre for sin lille guldklump? /:

vi har fået hende før tid, da det endte med moren faktisk ikke kunne tage sig ordentligt af de små, og ved godt det er der det kommer fra. Desværre. ): Men gjort er gjort, og grund er grund. I kan kommentere det, men svarer ikke på det ihvertfald. :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gode råd søges (ang. lagensutteri)
  • #1   10. nov 2008 Min Tiller gør det også . vi fik hende da hun var 12 uger, hun gør det alligevel.

det kan os være ret belastende og hører på.

• #2   10. nov 2008 Elise - det kan syntes vi ihvertfald virke skræmmende, at hun ligefrem er så afhængig af det. /: Det går ikk udover hendes legelyst, spiselyst eller drikkelyst. Det er rent & skær fordi det så slemt at hun nogle gange lukker helt af & ikk er til at komme i forbindelse med.

• #3   10. nov 2008 okay . så slemt er det ikke med tiller . hun leger og spiser og drikker som hun plejer ,

hvis mig og min kæreste tager min dyne ind i stuen i sofaen er hun der med det samme og sutter på den, men hvis vi tager hans dyne kommer hun ikke ? og det er os kun mit tøj hun gør det på .

• #4   10. nov 2008 Elise - nej' går heller ikk ud over mad, drikke eller leg. Men syntes det virker som en besættelse, når hun lukker af og fjerner man hende fra problemet er hun tilbage med det samme. Hun ska bare se en dyne, så står hun der, & kan gøre det MEGET længe. /:

• #5   10. nov 2008 Kan tiller os , prøver at skubbe hende væk. men det hjælper ingenting

• #6   10. nov 2008 Elise - har hørt sutteklude kan afhjælpe det, men det gør vel bare de bliver ved, men begrænser det til et enkelt sted eller 2. Nemlig der hvor suttekluden er.

• #7   10. nov 2008 arg det hopper jeg sku ikke på¨

• #8   10. nov 2008 Suteri kan være en tvangshandling som kaldes OCD som mennesker også kan være født med...............jeg har lige læst om det omkring problemer med at katte sutter på ting o.s.v. ofte er det omsorgssvigt fra moren og manglendene digning............og senere får de små killinger adfærdsproblemer.................men jeg tror ikke du kan gøre så meget ved det da det er et latent behov den ikke har fået dækket som lille men du kan evt. erstatte dynen med en fåretæppe som kan blive dens erstatnings mor min den ene dreng sutter også lidt og han har sit eget fåretæppe og det er bare skønt for ham............han er ikke fjernet fra sin mor for tidligt men har stadig et behov for at dige............og hvis han fik lov af min store dreng Gamba ville han dige hos ham........... men held og lykke og prøv selv at slå OCD op under net dyrlægen............

• #9   11. nov 2008 Pia - det vil jeg prøve at undersøge, og så vil vi prøve at skaffe sådan et fåretæppe til sofaen, som hun har muligheden for at blive vist hen på. Har prøvet at søge hjælp så mange gange, men hver gang ender det ud i folk kritisere vores valg frem for at komme med gode råd. Hun er desværre taget tideligt, men moren endte altså med at være gravid igen kort efter fødslen og havde slet overskuddet til dem hun allerede havde.

• #10   11. nov 2008 Nu ved jge ikke hvor gammel din kat var da hun blev taget fra moderen men killinger der bliver fjernet for tidlig har tendens til at udvikle uldsutteri.
    Dette står på netdyredoktor om fænomenet:
    Uldsutteri

Af dyrlæge Estrid Hasager

Hvad er uldsutteri hos kat ?
    Uldsutteri er en adfærdslidelse hos kat, hvor den sutter på uld (uldtrøjer,uldtæpper).

Det er en tvangshandling også kaldet OCD (obsessive, compulsive disorder).

Hvad er symptomerne på uldsutteri ?
    Katten bruger meget tid på at sutte på uldtæpper eller uldtrøjer. Den kan samtidig med uldsutteriet trampe eller bokse med forbenene og ofte virke lidt fraværende.

Der kan være symptomer fra mave-tarmkanalen med opkastning og forstoppelse.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen ?
    Dyrlægen stiller primært diagnosen på baggrund af oplysninger fra ejeren.

Hvordan behandles uldsutteri ?
    For at begrænse adfærden, fjernes de objekter (uld) som katten sutter på, men man skal være opmærksom på, at kattens motivation for at sutte ikke forsvinder, og man risikerer, at den begynder at sutte på bomuld og andre tekstiler.

Da uldsutteri kan være nervøst- eller stressbetinget, bør man ikke straffe katten, men i stedet forsøge at aflede katten og aktivere den med leg.

En generel berigelse af kattens indendørsmiljø med kradsetræer, kattegræs og nyt spændende legetøj, vil motivere katten til at lege mere, og den vil dermed bruge mindre tid på uldsutteri.

Et foderskifte til et mere fiberrigt foder (f.eks w/d fra Hills), kan muligvis medføre en positiv effekt.

Dyrlægen kan ordinere længerevarende medicinsk behandling med psykofarmaka, men vil forinden foretage en grundig klinisk undersøgelse af katten samt en blodprøveundersøgelse.

Hvordan er fremtiden for din kat, hvis den sutter på uld ?
    Det kan være vanskeligt at helbrede katte fuldstændigt for uldsutteri, men jo før en korrekt behandling iværksættes, jo bedre er prognosen.

Hvorfor sutter katte på uld ?
    Som tidligere nævnt er uldsutteri en tvangshandling (OCD), og der er derfor ikke tale om, at katten sutter på uld, fordi den mangler noget i sit foder eller fordi den vil "straffe" sin ejer.

Hvad er risikoen for, at din kat sutter på uld ?
    Uldsutteri forekommer hyppigst hos Siameser og Burmeser og blandinger af disse racer, og det begynder som regel, når katten er 2-8 måneder gammel.

Indekatte og katte, som lever alene, har større risiko for at udvise uldsutteri.

Kattens køn har ingen betydning, og sterilisation/kastration har ikke nogen indflydelse på udviklingen af dette adfærdsproblem.

Tidlig fravænning kan muligvis være en medvirkende årsag.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din kat sutter på uld ?
    Undgå tidlig fravænnig af killinger.

Lad katten komme udenfor, og hvis det ikke er muligt, så indret kattens indendørsmiljø så spændende som muligt.

• #11   11. nov 2008 Tina - ja vis bare noget af det passede på vores lille kat. /: Ellers dejligt at få læst, & set om der kunne være noget.

Kommentér på:
gode råd søges (ang. lagensutteri)

Annonce