10.790 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Joan C
Joan C
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hjælp - min kat tisser overalt Hjælp - min kat tisser overalt

Hej allesammen.

Jeg har et efterhånden meget stort problem med min ellers dejlige kat. Han tisser over hele min lejlighed og på alt, for eksempel mine indkøbsposer, taske mm. I starten var han meget renlig, men med tiden er det blevet værre. Jeg har snakket med dyrehospitalet om en løsning, og de rådede mig til at lukke den ud op toilettet i 14 dage uafbrudt, så der kun var kattebakken at tisse i. Dette hjalp desværre ikke, så nu er jeg på bar bund. Forsøget har jeg gjort 3 gange, men intet hjælper. Håber i kan komme med nogle gode råd.

Mvh. Joan.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp - min kat tisser overalt
  • #1   11. nov 2008 Det er bare så svært ?! hvor gammel er han? hvad med at kastrere ? eller stille rigtig mange katte bakker op, der hvor han tisser mest ? starte fra bunden af med når du ser ham tisse, løfte ham over på bakken ?

det har du sikkert prøvet men har desværre ikke andre fif i ærmet smiley

• Joan C
    Joan C Tilmeldt:
    nov 2008

#2   11. nov 2008 Nej han er ikke kastreret. Jeg fik at vide af dyrehospitalet, at det ikke ville hjælpe på problemet, og hvis den blev kastreret for sent, kunne det have modsatte effekt. Har du hørt noget andet?

• Joan C
    Joan C Tilmeldt:
    nov 2008

#3   11. nov 2008 Det var det, jeg fik at vide på dyrehospitalet, men dejligt at høre en anden mening. Jeg vil forsøge, det er vel det værd. Den er 1 år gammel. men jeg synes bare det er mærkeligt, først er startet med det senere hen.

• #4   11. nov 2008 **Nej han er ikke kastreret. Jeg fik at vide af dyrehospitalet, at det ikke ville hjælpe på problemet, og hvis den blev kastreret for sent, kunne det have modsatte effekt. Har du hørt noget andet?**

Jeg har hørt noget andet, og jeg kender til mange voksne katte der er blevet kastreret og er holdt op med at strinte.
    Har sgu da aldrig hørt noget så åndssvagt, som at en fertil kat skulle holde op med at strinte, fordi man lukker ham inde på toilettet. Kors altså. Få da den kat kastreret - og find en anden dyrlæge! Sgu da SYND at lukke ham inde på toilettet!

• #5   11. nov 2008 "er blevet" synd???? Selvfølgelig er det da synd. Og det hjælper heller ikke. "Blevet rådet til" ... Af og til må man korse sig over, hvad der bliver rådet til :S

• #6   11. nov 2008 nå, eller "skulle være synd" ... det kommer ud på ét.

• #7   11. nov 2008 Og en ting er hvad tilfældige katteejere råder til, det kan være slemt nok, men når en dyrlæge !!! giver så uduelige, rædselsfulde råd, så bliver jeg sgu gal i skralden!

• #8   11. nov 2008 Jeg er næsten sikker på at det er fordi han ikke er kastreret. Han afmærker sit territorium. Alt der ikke lugter af ham og er nyt bliver afmærket. Havde en kat der ikke var kastreret og enda ude kat og der kunne man lugte at han nogen gange strintede i gangen og han strintede også op af min fars ben. Derfor har de lige siden haft katte der var kastreret, har jeg også selv. smiley

• Joan C
    Joan C Tilmeldt:
    nov 2008

#9   11. nov 2008 Jeg har kun en kattebakke- prøver med en mere, og håber at hjælper. jeg vil også prøve at få den kastreret. Men den strinter ikke direkte, det er ikke op af døre osv, det er mere midt i rummet ude på ting og sager. Den har ikke urinvejsproblemer, da det er store mængder.

• #10   11. nov 2008 hejsa..
    jeg havde samme problem med en et året hankat, han begyndte lige pludselig og tisse over alt, og fik ham kasteret og væk var problemet

• #11   11. nov 2008 Jeg er rystet over hvor inkompetente nogle dyrlæger kan være :-S

Håber du får missen kastreret, for det er højst sandsynligt det der er i vejen. Men find en anden dyrlæge!

Og i øvrigt kan store mængder urin også været tegn på urinvejsproblemer.

• #12   11. nov 2008 Min hunkat pissede på alt, og så snart man fik øjenkontakt med hende tissede hun smiley Det gjorde at vi fik et rigtig anspændt forhold, som var ingen af os værdigt..

Vi fik hende steriliceret, og fra den dag har hun ALDRIG tisset andre steder end kattebakken...

Og undskyld mig, men hvad er det for noget med at lukke katten ud på toilettet i 14 dage....?! Også er et fagfolk der anbefaler det....

• #13   11. nov 2008 Jeg vil også sige, find en anden dyrlæge. Sikke da en .....
    Og så synes jeg også det er yderst mærkeligt at nogen har rådet dig til at lukke din kat ude på toilettet i 14 dage i en tråd herinde, uden nogen har sagt det er en dårlig ide :S
    Få den undersøgt (ved den nye dyrlæge), for urinvejslidelser. Hvis der ikke er noget fysisk i vejen med katten, vil din dyrlæge (hvis h*n er god) hjælpe dig videre derfra.

Hvor bor du? Der er helt sikkert nogen herindefra i dit område der kan anbefale en god dyrlæge.

Mvh. Zabrina

• #14   11. nov 2008 Jeg har selv lige haft samme problem med min ene kat - som ellers aldrig før har været urenlig. Jeg tog ham straks til dyrlægen, og det viste sig at han havde både nyresten, blæresten og blærebetændelse... Hvis en af stenene sætter sig fast, så den ikke kan tisse, kan den ske at dø af det, så det er meget vigtigt at få katten tjekket for urinvejslidelser!

Hvis katten har en urinvejslidelse, vil den tisse alle andre steder en bakken, da den forbinder den med smerte.

• #15   11. nov 2008 Zabrina ***Og så synes jeg også det er yderst mærkeligt at nogen har rådet dig til at lukke din kat ude på toilettet i 14 dage i en tråd herinde, uden nogen har sagt det er en dårlig ide :S**

Haha, du siger noget, jeg i hvert fald ikke set den tråd så smiley

Jeg linker flittigt til http://www.inges-kattehjem.dk/Urenlighed#Urenlighed , for jeg synes de kommer godt rundt om de forskellige årsager til urenlighed. Dog er jeg ikke så glad for et par enkelte linjer, hvor de skriver (jeg citerer frit fra hukommelsen) "somme tider kan hjælpe at lukke katten ud på toilettet et par dage, så den bliver tvunget til at bruge bakken" ... hmmm, kunne være man skulle skrive til Inges Kattehjem og bede dem understrege, at dette først bør ske når ALT andet er forsøgt. Gud ved om det også er nødvendigt at understrege, at en fertil kat ikke bliver kastrat af at være lukket inde på lokummet. Hmpfff.

• #16   11. nov 2008 Jeg kan slet ikke se, hvad det skulle hjælpe at lukke katten ud på badeværelset - det må da blot føre til stress og dermed grobund for endnu mere urenlighed..

• #17   11. nov 2008 Mille, det kan jeg faktisk heller ikke se :S og netop ja, stress.... og skruen uden ende ...

• #18   11. nov 2008 Jeg er enig i at det i hvertfald ikke hjælper at lukke katten inde på et badeværelse.. men der kan væggene jo selvfølgelig lettere vaskes ned.

Først skal du finde dig en kompetent dyrlæge (jeg ved ikke hvad slags dyr han er god til, men katte kan vist ikke lige være hans speciale) og dernæst skal du få din kat kastreret, for lyder som om det er markeringsadfærd, han har og er ganske naturligt. Når du f.eks. kommer hjem med en plastikpose eller din taske så dufter den "fremmed" (fremmede lugte du bringer ind i lejligheden udefra) og derfor markerer han den med hans duft i stedet.

Den ene af mine kastrerede katte begyndte også at blive urenlig, men jeg har løst det ved at have en kattebakke i stort set alle rum i huset og han har ikke tisset andre steder end i dem i mere end en måned nu.

• #19   12. nov 2008 En dyrlæge, der ikke ved at fertile hankatte urinmarkerer deres territorie....så har man hørt det med.

Din kat er blevet kønsmoden og kønsmodne hankatte er sjældent renlige. Det er helt basal katteviden.

Det allerbedste ville have været at kastrere ham inden urenligheden begyndte, for nogle hankatte fortsætter desværre uvanen på trods af kastration, hvis de når at få adfærden inden (mener det er 20%).

Læs evt. artiklen her: http://www.kattehandel.dk/neutralisering.htm

Jeg vil råde dig til at få ham kastreret hurtigst muligt. Og hvis du er i tvivl om der *skulle* ligge urinvejsproblemer til grund for adfærden, er det meget simpelt at få undersøgt en urinprøve hos dyrlægen.

• #20   12. nov 2008 hurtigt svar.... havde også problemer med cuba - tissede i min seng og havde lært at være renlig.... 3 ting... kastereret - tjekket for blærebetændelse (som han så havde og fik behandling for) og sidst fik nægtet adgang til soveværelset om natten i lidt over en måd... nu er der intet ... selv kan det ske en enkelt gang i mellem hvis han er på tværs det lille æsel men ellers virkede det (og det var noget af en kamp) hav tolmodighed smiley

Kommentér på:
Hjælp - min kat tisser overalt

Annonce