{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

En killings første bad? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået en killing for 1½ uge siden, af racen Maine coon. Stedet hun kom fra har ikke badet hende, men jeg skal jo bade hende på et eller andet tidspunkt så tænkte jeg ligeså godt kunne vænne hende til det så jeg ikke en dag står med en fuldvoksen kat der går i panik over vandet.

Mit spørgsmål er nu, hvornår er hun tryg nok til at jeg kan udsætte hende for det første bad? Er det for tidligt 1½ uge efter hun har skiftet hjem?

Hvad er bedst når hun er langhåret: at jeg stiller hende i vasken og hælder vand over hende med en kande, eller hvis jeg stiller hende i vasken og bruser hende?

Kan jeg evt langsomt vænne hende til bad, ved at starte med at hælde lidt vand på hende, eller?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En killings første bad?
  • #1   10. jan 2009 Jeg ved ikke hvorfor du mener det er nødvendigt at bade hende? Er det en killing du påtænker at gå på udstilling med?

Jeg har før haft maine coons og ingen af mine har nogen sinde været i bad, de kunne sagtens holde sig selv rene.

Jeg vil dog synes det er lidt tidligt efter skifte af hjem at udsætte hende for et bad.

• #2   10. jan 2009 Altså fordelen er jo netop, at skulle det en dag være nødvendigt (dårlig mave f.eks.), så er det altså rart, at de har prøvet det før. Ligesom med tandbørstning og dårligt tandkød.
    Jeg har bare brugt håndvasken. Hav een til at hjælpe dig, for det er rigtig svært både at holde kat og vaske selv. Det vigtigste er faktisk, at du bruger den rigtige tempertur vand, så hun ikke på det punkt får en dårlig oplevelse. Og så skal hun selvfølgelig tøres grundigt bagefter, så hun ikke bliver syg.
    Jeg ville dog nok vente lidt endnu med at begynde, hvis der ikke er anden grund til det end træning. Så hun lige falder helt til ro hos jer.

• #3   10. jan 2009 Øhm... og er der ikke noget med, at langhårskatte helst skal børstes godt igennem inden?

• #4   10. jan 2009 Min grund til at have vasket har dog i øvrigt været at Amira har fået trådt i en prut eller pga. lidt bumser på ryggen, som en medicinshampoo tog fantastisk hurtigt.
    Men så har hun da også prøvet det.

• #5   10. jan 2009 Min lille DOn Ø kom selv ind i badet til mig.Jeg skruede så ned for styrken og varme og holdte hende, og det elsker hun! Hun kan derimod ikke li' at få vand andre steder end i bruseren med mig. Jeg tror vi havde haft hende i 2 uger, da hun kom ind første gang. Men det kommer jo nok an på hvor tryg hun er ved dig. Vores kat vænnede sig til de nye omgivelser efter 10 min! Mange katte er sky i flere dage, men ikke Don Ø. Synes godt at du kan prøve at have hende med ind, hvis hun er tryg ved dig. Bare sørg for meget lidt vand af gangen så hun ikke overkradser dig.

• #8   11. jan 2009 Jeg ville nok vente noget tid endnu, nogle mådner evt. med mindre det er meget nødvendigt.

Da jeg bade min første gang skruet jeg meget ned fra bruseren, og havde noget halv varmt vand, selvf ikke så varmt at han bliver skoldet.
    og som andre sagde er det nok godt at være to, for er nok ikke lige deres farvorit ting. så kan godt være svært i starten.

Min kat har nu været i bad nogle gange, synes gerne når jeg haft haft givet ham en loppekur så er hans pels på det sted blevet meget stift, og hjalp så med at få det vasket. Har os et par gange hvor han lige har haft dyppet sig godt i noget mad som er blevet stift, og som han åbenbart ikke ku få af selv.

Jeg bruger dog ikke shampo eller ligne, bare vand.
    Min kat er bestemt ikke glad for at komme ind i brusekabinen, men så snart vandet løber og jeg knubber ham lidt så står han faktisk helt af sig selv uden problemer.

husk at tørre dem rigtig godt, sku jo nødig gå hen og blive syg. Så giver jeg ham gerne en godbid bagefter. også er der ikke meget mere i det.

• #10   11. jan 2009 Felis F - Ja ved godt man ikke må vaske dem en uge eller hvor lang tid det er der står efter behandling (kan ikke lige huske i hovedet).... ville være lidt spild hvis jeg vaskede ham lige bagefter smiley

Der går bestemt meget længere tid fra hans behandling til hans bad.
    men nu har han heldgivis ikke lopper så tit. kun når venindes kat har været på besøg det har været lidt nødvendigt.

• #11   11. jan 2009 De Maine Coon'er, jeg har nu, har ALDRIG været vasket. Det sørger de selv og vejrguderne for. Den ældste er 12 år, og deres pelse er bare så flotte. (Se dem evt. på min profil).

• #12   11. jan 2009 *Mega*

Nu kommer min kat så ikke udenfor særlig tit, og slet ikke når det regner. Så fx der efter noget tid han fik sin loppekur efter et nyt loppe middel jeg havde fået anbefalet af min dyrlæge blev hans pels meget stiv i nakken. ku han ikke rigtig vaske af selv. eller hvis man nu sgu være så uheldig som andre os skriver at de har haft lidt dårlig mave, han det jo måske være en nødvendighed.

men vil bestemt give dit ret i dine kattes pels ser fine ud. og også nolge rigtig flotte katte du har. Det må man sige... (:

• #14   11. jan 2009 Jeg tror mange fejlagtig har den opfattelse at katte skal vaskes ligesom hunde. Hunde holder i modsætning til katte ikke sig selv rene, og derfor må man vaske dem ind imellem også fordi nogen hunde har tendens til at rulle sig i afføring fra andre dyr og derved ikke er til at holde ud at være i nærheden af.

Katte er fra naturen renlige dyr og bruger timer hver dag på at soignere sig selv, derfor bør den kun vaskes hvis den har fået noget på sig som ikke er sundt for den at vaske af (spildolie, maling eller lign.) Selvfølgelig hvis den har tynd mave og det hænger fast i pelsen bør man vaske den del af katten der er afføring på, ellers synes jeg man skal lade katten holde sin pels selv.

Da min Coco havde brækket kæben pga. en påkørsel vaskede jeg ham dog, dette var med en hårdt opvredet vaskeklud blot for at han skulle føle sig ren og godt tilpas indtil han selv var i stand til at klare jobbet.

• #15   11. jan 2009 Da jeg fik min killing her for en 4 måneder siden, røg hun i bad dagen efter jeg havde fået hende hjem, hun havde dog også en noget spiciel lugt efter en køre tur fra svinning på sjælland til viborg i jylland. det tog hun egetnlig ganske pænt, og nu bliver hun vasket minds en gang om måneden. det er bare vigtigt at få dem børstet rigtig godt inden.

• #16   11. jan 2009 Jeg har haft katte, både korthårs og langhåskatte , igennem 37 år og de har aldrig været i bad.. Som Tina D. skrev, klarer kattene selv det, at holde sig rene og fin i modsætning til hunde.

• #17   12. jan 2009 Ja, men jeg har prøvet med min gamle kat (en perser) at da uheldet engang var ude med en omgang dårlig mave - så var den fuldkommen PANISK da den skulle bades, og det endte med at den var sky i flere dage efter. Det måtte virkeligt have været en voldsom oplevelse for hende. Og derfor vil jeg gerne vænne hende til det - mener jo heller ikke at hun skal vaskes engang om ugen eller lign, men måske med et par måneders mellemrum smiley

Hun er 100% tryg hus mig, det var hun allerede efter den første time. Men det vil jeg jo helst ikke ødelægge, så jeg venter nok lige et par uger før hun får det første bad smiley

Kommentér på:
En killings første bad?

Annonce