{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

Fra inde katte til ude katte? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen...

Jeg har min to missere Faith og Bling, de er 7 -8 mdr nu... Jeg ville mene det ville være godt for dem at komme ud og lege...

Nu kan det godt være jeg er en pyllermor, men er det ikke for koldt at komme ud nu ? Og hvordan gør man det bedst ? Skal man gå med dem ud osv...

Et helt andet spørgsmål, hvor mange af jeres katte går med halsbånd...?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra inde katte til ude katte?
  • #1   11. feb 2009 Halsbånd, kan være farligt, hvis de nu hænger fast i noget udenfor. Jeg er også totalt pylret, men jeg ved at katte får en lækker pels, og "underuld" af at komme ud, og de kan jo bare komme ind igen hvis det bliver for koldt smiley

• #2   11. feb 2009 Halsbånd? Nej ikke her. Skal ikke risikere kvælning.

Kattene bør i hvert fald være neutraliserede og øremærkede, inden de bliver lukket ud.
    Tja, det er lidt koldt på denne årstid, så du kan jo vente til foråret. De første gange de bliver lukket ud, skal du lade døren stå åben, så de hurtigt kan løbe ind igen, i fald noget forskrækker dem, for hvis de ikke kan komme ind i huset i en fart, kan de løbe for langt væk i panik.

Nu ved jeg ikke hvordan du bor ift. trafik, men en mulighed er også at indhegne haven.

• #3   11. feb 2009 De er både neutraliseret og øremærket begge to... Jeg har købt de her kattehalsbånd der åbner hvis de hænger fast, men de er også så smarte at de ved det selv og tager dem af smiley

Her i efteråret var de ude da det var super godt vejr, der rendte de rundt på terrassen, men Faith ville hurtigt længere væk, og er så bange for de ikke kommer ind igen...

Så ja jeg er nok en rigtigt pyllermor... Ville i mene det var bedst at vente til det bliver bedre vejr ?

• #4   11. feb 2009 Tænk dig godt om først Anja, for man kan altid GIVE en kat noget. Tager man derimod noget fra den, især frihed, kan det få kedelige adfærdsmæssige konsekvenser, det kan være næsten umuligt at rette op på.

Friheden er desværre forbundet med mange risici for fritgående katte.
    Trafikken tager dagligt sine ofre, og vi læser også alt for tit om ondskabsfulde personer, der har mishandlet eller dræbt katte på de mest barbariske måder.

Endvidere er der også risiko for, at kattene bliver smittet med dødelige kattesygdomme, hvis de kommer i kontakt med andre fritlevende katte, ligesom de kan komme hjem med sår og bylder efter slagsmål.
    VIL DU RISIKERE DET?

Det optimale vil være enten at bygge en løbegård eller indhegne haven ell. en del af den til kattene. Så undgår du også at skulle bruge halsbånd, som i mine øjne IKKE hører hjemme på en kat.
    Mange katte er blevet kvalt i deres halsbånd.
    Selv de halsbånd, der skulle åbnes automatisk ved træk i det, er ikke gode nok. Det kræves nemlig, at der ligger en vis vægt bag trækket.

Jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at få dine katte neutraliseret, før de kommer udenfor. Det kan gøres allerede nu, og så husk samtidig at få dem øremærket og registreret.

Vent også med at lukke dem ud, til det er mildt i vejret, og når dagen kommer, så luk den dør op, de senere skal ud og ind af, og lad kattene selv gradvist gå uden for i deres eget tempo. Så ved de nemlig, hvilken vej de skal tilbage igen. Det ved de ikke, hvis de bliver båret udenfor.

Held og lykke!

• #5   11. feb 2009 Jeg forstår godt at du er bange for, at de ikke kommer ind igen. Har selv samme skræk (derfor er min have indhegnet). Men tror altså ikke at kattene vil løbe hjemmefra. Det er mere det, hvis der skulle ske dem noget.... Og halsbånd ville jeg slet ikke turde lade dem have på - heller ikke selv om de er med åbnedims - de virker ikke altid. fx hvis katten får et forben igennem.

Hmmm... tror såmænd ikke at det er så afgørende, om du lader dem komme ud nu eller venter til foråret ... jeg tænker bare, at HVIS de bliver væk længe, så vil det jo være ekstra bekymrende, hvis det fx blev snestorm. På den anden side, så kommer de vel hurtigere ind igen på denne årstid.... Mine katte tilbringer i hvert fald ude mange flere timer i sommerhalvåret. Pt. gider de kun være ude kort tid ad gangen.

• #6   11. feb 2009 da min nye hankat på 8 måneder skulle ud første gang, lod jeg ham simpelthen løbe rundt i haven mens jeg ordnede ukrudt. Han gik lidt frem og tilbage ud og ind.....og gik med ind da jeg selv gik ind igen.
    Er dine katte glade for dig, og ved at du er den der giver dem mad, ja så tror jeg bestemt ikke der er noget at være bange for (at de fx løber væk).
    Bare hold øje med dem de første gange de er ude, så de lige så stille bliver vænnet til det.

Ang. halsbånd ville jeg nok ikke give min kat et på, da de let kan komme til skade. Hænger en kat fx fast i nogen, bliver den jo helt ustyrlig fordi den vil fri......Har en lille pjusket hunungkat løbende her hvor jeg bor, og den gik med et halsbånd der var ALT for stramt. Forstår ikke hvorfor folk giver halsbånd på hvis der ikke er tlfnummer til ejeren m.v. på. ....og så kan man vel lige så godt få dem øremærkede/ registreret.

Oog som*Mega* skriver er der mange risici ved at have en udekat.....så overvej nøje før du lukker dem ud. Hvilket kvarter du fx bor i, om du har ikke-katte-venlige naboer, og om der er nogle farlige hovedveje de kan løbe ud på osv.

• #7   11. feb 2009 Hej igen

Jeg bor på landet, der er ikke ret meget trafik og der er flere katte der er ude katte...

Er det bedst for katten at være ude eller inde, de sidder meget i vinduerne og kigger ud... Jeg tænkte bare om de ikke ville nyde det mere ved at være udenfor...

De er neutraliseret er øretatoveret og det hele, de er også fuld vaccineret...

• #8   11. feb 2009 "Er det bedst for katten at være ude eller inde,"

Både - Og!
    Sæt en kattelem i døren, så de selv kan bestemme.

• #9   11. feb 2009 *Mega*

Jamen jeg tænkte på om de skulle have lov til at komme ud... Altså de skal selvfølgelig også ind ligesom det passer dem...

• #10   12. feb 2009 Om det er bedst for katten at være ude eller inde.. hvis ikke katten er vant til at komme ud, så ved de jo heller ikke hvad de går glip af, mine kommer ud og gå tur i sele af og til og er ganske godt tilfreds med det.. da jeg bor i lejlighed og ikke har mulighed for en løbegård, men når jeg får en have, er det løbegård smiley

• #11   18. feb 2009 Det er godt nok svært... Kattene sidder og kigger ud af vinduet og ville synes det var så godt hvis de kunne komme ud og lege...

Nu er jeg da godt nok i tvivl om hvad vi skal gøre

• #12   18. feb 2009 Det lyder barsk, men det er sandheden.

Een ting er at hente sit kat død på vejen - langt værre er det de katte der forsvinder og man ikke hvor er og hvad der er sket.

Taler af bitter erfaring, det er mere end 20 år siden Roady forsvant - smerten over uvisheden bærer jeg stadig på.

• #13   20. feb 2009 Jamen det er rigtigt...

Da jeg havde en kat hjemme, var der bare så mange der var efter mig fordi de var inde katte, så tænkte nu skal det gøres rigtigt... Så må jeg gemme pylremoren lidt, men nu ved jeg da godt nok ikke lige

• #14   20. feb 2009 Det er mig komplet uforståeligt at man overhovedet kan overveje at holde sine katte som 100% indekatte, hvis man har en have!. Hvis man er pyller. så kan haven (eller bare noget af den) jo da hegnes ind.

• #15   8. mar 2009 Tinka

Jamen jeg havde jo egentlig tænkt mig de skulle ud og ikke kun i en indhegning... Men nu er jeg da helt i tvivl...

• #16   9. mar 2009 Nu er jeg jo selv en pyller af rang, så min bette have er indhegnet.
    Hvis du er pylret, så lav da den indhegning, så kattene kan komme ud i det dejlige forår smiley

• #17   10. mar 2009 Tinka... Jeg ville jo gerne de kunne være ude så meget de gerne vil... Jeg ville jo synes det var så dejligt at kunne gå med dem ud og se dem boltre sig over det hele...

• #18   11. mar 2009 Anja, hehe, så luk dem da ud smiley Forstår godt dit dilemmea, men det er da for træls hvis de skal blive indendøre til evig tid.
    Jeg kunne nu også godt tænke mig meget mere ude-plads til mine katte, men den indhegnede have er dog MEGET bedre end ingenting. I dag nyder de i fulde drag at være ude i det dejlige vejr smiley

• #19   15. mar 2009 Tinka

Ja jeg vil jo bare gerne bare gøre det bedste for mine katte, men det er meget svært at finde ud af hvad det bedste er hehe

Kommentér på:
Fra inde katte til ude katte?

Annonce