{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Hoste - Dyrlægen ved ikke hvorfor! {{forumTopicSubject}}

Min neutralisserede hankat på 3 år har hostet igennem længere tid!

Han startede med at have urinvejsinfektion, som blev behandlet flere gange ved dyrlægen. Undervejs konstaterede dyrlægen at han havde hård mave, og at dette skyldtes han hostede i ny og næ.. Når det nu ikke kunne komme ud gennem numsen, forøgte katten at hoste det op... Jeg havde svært ved at forene mig med denne diagnose, da Buster kom af med afføringen, trods at den jo var hård. Dyrlægen holdte ved denne konstatering..

Hosten tog til, og jeg var så afsted igen til dyrlægen. Nu havde jeg optaget hans hosten på min mobil, og dyrlægen mente nu at det var en form for bronkitislignende tilstand. Nogle fimrerhår der generer Buster gør at han hostede... Altså fik han en antibiotikainsprøjtning, og den holdte i tre uger, indtil han startede igen... smiley Buster har nu hostet i den sidste uge, hvor det har været dagligt.. Værst når han har leget og om natten. Jeg har snakket med dyrlægen og skal omkring igen i morgen - og en gang om ugen de næste tre uger, for at køre en længere antibiotika kur....

Der er INTET at mærke på Busters adfærd, spisvaner, kontakt til os eller hans søster...

Jeg har lagt disse videoer ind, for at i kan se ham hoste... Hvad tænker i????

Det er enormt frustrende ikke at vide hvad der er galt, og det jager i mit hjerte, når han hoster så tit og voldsomt...

http://www.kattegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=5429

http://www.kattegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=5426


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoste - Dyrlægen ved ikke hvorfor!
  • #2   21. apr 2009 Hvor længe varer sådan et anfald? han ser ikke ud til at være synderligt generet af det...

  • #3   21. apr 2009 Har den fået ormekur for nylig? Eller har dyrlægen undesøgt den for orm?

  • #4   21. apr 2009 Dyrlægen har lyttet på ham for hjerteorm... Alm spoleorm osv har han ikke fået kur for.. Vil det kunne have en påvirkning??

    Har aldrig hørt at man kan give katten maske - men dyrlægen har været inde på at det kan være en allergisk reaktion... Men det er jo en nål i en høstak om det er det :S Jeg vil høre mht. masken imorgen når han skal afsted...

    Nej, Buster er ikke generet af det som sådan.. Han kommer med de høje host, som kan være alt fra et til fem-10 host per anfald.... Og fortsætter så hvad han nu engang har gang i....


  • #5   21. apr 2009 Ja, spoleorm kan godt give hoste.

  • #6   21. apr 2009 Der findes både maske og piller mod astma. Det er de færeste der vælger masken ifølge min dyrlæge, fordi det er besværligt.

  • #7   21. apr 2009 Jeg vil tage de forskellige indlæg med i morgen, og høre hvad dr. dyr siger til det..

    Bliv endelig ved med at skrive, hvis i har nogle erfaringer med dette... - og mange tak for de gode svar.. nu håber jeg godt nok at dyrlægen kan komme med noget mere konkret i morgen..


  • #8   21. apr 2009 Men det er da værd at prøve en ormekur i første omgang.

  • #9   21. apr 2009 jeg holder også på orm, for har oplevet det med min egen kat

  • #10   21. apr 2009 det kunne også være bordetella - det overser mange dyrlæger og tror fejlagtigt det kun er hund der kan få det.
    Her på dansk om hund, kunne ikke fnde noget på dansk om kat:
    (link fjernet)

    om kat på engelsk:
    http://www.petwave.com/Cats/Cat-Health-Center/Lung-and-Airway-Disorders/Bordetella/Treatment-and-Care/Treatment/Treating-Bordetella-in-Cats.aspx

    mere på engelsk:
    Feline bordetellosis

    Cats can be infected with the bacteria Bordetella bronchiseptica. This is probably most familiar to pet owners as one of the major causes of ‘kennel cough' in dogs. In cats, infection with bordetella most often causes signs of upper respiratory tract infection (sneezing and nasal discharge), although this bacteria has been isolated from some cases of pneumonia, especially in kittens. Infection is more common in multi-cat households and the bacteria can be spread between dogs and cats. Although various studies have suggested quite widespread exposure to bordetella in cats, it is not generally considered to be a common cause of significant disease. Infections are usually self-limiting and additionally will respond well to appropriate antibiotic therapy. An effective intra-nasally administered vaccine is available for cats, and can be used if situations arise where it is considered important to protect cats from infection.

    Vi har ikke intranalvacciner i DK - desværre



  • #11   21. apr 2009 Ja, det er helt sikkert værd at præve hvad der prøves kan..

    Maria - Var det de samme lyde din kat lavede - og hvilken orm havde den?

    Liz - Det vil jeg foreligge for dyrlægen.. Men HVORFOR for katten bordetella? Buster er jo i ndekat og går KUN sammen med hans søster, og er ikke sammen med andre katte....


  • #12   21. apr 2009 Bordetella er virus - virus kan "gemme" sig i kroppen og så oppe op ved nedsat immunforsvar eller stress.

    Jeg forstå så kke dyrlægen ikke har være nede og kigge i luftvejene, evt. tge et skrab, istedet for i en uendelighed at fylde antibiotika på katten.

    Jeg har ingen personlig erfaring på mine katte med Bordetella - kun hvad jeg har hørt på seminarer og læst mig til.


  • #13   21. apr 2009 Lis - Hmm... Jeg vil som sagt foreligge det for dyrlægen i morgen.. Nu har jeg valgt at få en anden til at kigge på ham i morgen.. Fire øjne er bedre end to!... Han konstaterede jo at det var hård mave, og efter disse videoer ville han jo så prøve antibiotika, som Buster har reageret fint på, og derfor han så vil køre en kur a 1 indsprøjtning i ugen over tre uger.... Det lyder jo fint i mine ører, da det måske er en større bakterie, som en indsprøjtning ikke ha rkunnet klare (med tanke om at det har virket de sidste tre uger)... Hvad tænker du?

    Der er 'kun' blevet lyttet og følt på, men ikke kigget i luftveje eller taget skrab :S


  • #14   21. apr 2009 Problemet er jo lidt - hvad for en bakterie? For der er masser af forskelligt antibiotiika hvor noget er bedre til visse ting end andet. Noget skal behandles med antibiotika til gram negative bakterier - noget til gram positive - og igen andet hvor behandling skal være både gram negativ og positiv.

    Og rigtigt er det at nogen ting skal behandles i helt op til fire uger. Jeg er bare ikke til det der med at prøve sig frem. Sikkert fordi jeg har katteri - så jeg vil have et svar - og behandle korrekt - og lære så hvis jeg ser det igen, så er jeg "bedre klædt på".

    Antibiotika er godt - men man skal også passe på ikke at bruge det for meget og forkert, så risikerer man resistens - derfor er det så vigtigt at man ved hvad der skal behandles for så både antibiotika og behandlingslængde er korrekt.

    Kan du ikke pillegive katten? jeg tænker siden dyrlægen vil injecere? Ved du navnet på et antibiotika katten har fået?


  • #15   21. apr 2009 Lis - Ville ønsker at du kunne være med til konsultationen, for jeg har slet ikke forstand på så meget som du skriver der...

    Jeg kan jo kun give dig ret i, at jeg ikke ønsker at gøre min kat resistenst overfor antibiotikaen eller give unødig medicin, men jeg har jo også tillid til at dyrlægen gør hvad han mener er bedst!

    Nej, jeg aner ikke hvilken bakterie eller antibiotika... Når disse bliver nævnt, tror jeg jo blot at det er hvad det er.... :S

    Jo, jeg kan godt give ham piller - han er ikke stolt af det, og det vil gå ud over vores kontakt, hvis det står på over længere tid.. Hvad tænker du på?


  • #16   21. apr 2009 Jeg syntes det er både synd og stressende for katten at skulle så mange gange til dyrlæge for at blive stukket. Også synd for din konto:-)

    De øvre luftveje kan være så meget forskelligt - men de behandles stort set alle med det samme antibiotika.

    Held og lykke i morgen- Bordetella og hjertefjel kunne være bud. Nogen dyrlæger har det ikke godt med kloge klienter.-)

    Det kan jo også være astma, jøsses ......


  • #17   21. apr 2009 Jeg giver dig helt helt ret... Men hvad skal jeg gøre, når jeg slet ikke besidder din viden.... Jeg vil nævne de bud du giver, også se hvad nr. 2 dyrlæge siger imorgen...


    Jamen hvis det nu engang er noget med de øvre luftveje, så er det vel antibiotika der skal til?

    Kan hjertefejl be eller afkræftes ved at lytte på ham?

    Du åbner op for en dell muligheder, som er rigtig godt når nu jeg selv er ret på bar bund og kun har dyrlægen at støtte mig op ved.. smiley


  • #18   21. apr 2009 Normalt er det sådan at virus kan man ikke kurere (som vores influenza) - men man slår evt. følgevirkninger af virus ned med antibiotika.

    Nogen hjertefejl kan høres - andre skal der scanning til.


  • #19   21. apr 2009 jamen hvis de ikke kan kureres, er det så ikke skruen uden ende at give antibiotika... Og hvad skal der så ellers til hvis der er virus??


  • #20   22. apr 2009 jeg kan ikke huske hvilke type orm min havde, vi fik en ormekur og det var ovre, så det må have været de alm typer

  • #21   22. apr 2009 Så er vi hjemvendt fra dyrlægen...

    Hmm.... Hun synes at hun hørte nogle mislyde på lungerne, og vi skal nu afsted til deres større klinik for at tage røgten... Hun nævnte alt det som er fremme herinde (godt gået KG), og vi vil nu tage et røgten for eventuelt at kunne be eller afkræfte...

    Udover det vil jeg prøve at give ham en ormekur, og giver intet af dette respons, vil vi prøve en blodprøve, for at udelukke allergi..

    Det er en lang vej frem, men vi er nødt til at gøre noget nu...



  • #22   22. apr 2009 Tak for updaten - held og lykke med scanningen.

  • #23   22. apr 2009 Så er scanningen overstået og han er nogenlunde på benene igen smiley

    Røgten viste at der var noget på hans lunger, som kunne tyde på bronkitis. Det var meget tydeligt. Så nu er der sendt afsted til blodprøver, og vi får svar på dem i næste uge.. Hvor er det da dejligt at der er skred i tingene, og det ikke bare står stand by...

    Tak for respons smiley


  • #24   22. apr 2009 Hej Betina.........Det er rigtigt godt at du er kritisk over for dyrlægerne og det er bare ikke ok når en dyrlæge ikke tar det næste skridt og bare udlevere antibiotika uden at vide hvad din kat fejler.............ih hvor er det bare for meget at man kan rende for A til Z før at det bliver handlet ordentligt det kunne have sparet dig og din kat tid og penge........men jeg krydser finger for din lille mis snart kommer sig igen og problemer i lungerne giver ofte problemer i tyktarmen som hænger sammen i organpar LUNGE/TYKTARM....kh. Løverne

  • #25   22. apr 2009 Pia -

    Ja, det er super godt at være kritisk, men når man har så lidt viden omkring hvad der er galt, har man det jo med at stole blindt på den proffessionelle - fordi man selv er på bar bund...

    Jeg vil skrive det bag øret, da det ikke er noget jeg vidste/har fået af vide med at de organer du nævner ofte hænger sammen smiley


  • #26   23. apr 2009 Ja det er ofte det vi gør stoler 100 % på dyrlægerne og det burde vi også men i de fleste tilfælde ved de også hvad der er galt og giver behandling der efter.........jeg har aldrig hørt en kat hoste på den måde din kat lyder som om den er ved at hoste en rotte op..........og det er for mig indlysendene at den har problemer i lungerne eller i bronkierne hvis det er så tit den har anfald.........det er ikke en hårbolle som sidder i vejen.........men vi er jo ikke dyrlæger selv og er detsværre tit i den situation at dyret ikke bliver rask og igen må afsted og stresses yderliger..........men der er meget forskel på hvor langt dyrlægerne går og hvilken behandlinger de giver..........jeg skifter simpelthen dyrlæge hvis ikke mine dyr får den rette behandling.........det har jeg gjort med min gamle kat ........da jeg ikke syntes at den første dyrlæges gennemsyn var optimal og jeg var ved at miste min kat på grund af for højt blodtryk som der overhoved ikke var på tale hos dyrlægen men den anden dyrlæge konstateret at den blodtryk lå på 200 over og var ved at stå af men vi kom heldigvis ikke for sent og min kat levede med det i 1.5 år efter...kh. Løven

Kommentér på:
Hoste - Dyrlægen ved ikke hvorfor!

Annonce