Hårde ord. {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Har siddet og læst lidt forskellige forummer her inde, og er blevet lidt rystet over at folk skriver at de hader de fritgående katte, sys at folk skal tænke lidt over hvad de skriver, for de gør mig personlig ked af det, da jeg selv har været imod at mine katte skulle ud, men da jeg så hvor godt de havde det da de kom ud og kunne løbe frit omkring, fandt jeg ud af at det er det jeg syntes er det bedste for i hvert fald mine katte, og derfor bliver jeg lidt rystet over at folk tit for det til og lyde som om at deres katte har det bedre og har bedre vilkår fordi de er indekatte. ville bar skrive dette forum da jeg blev lidt ked af, den måde folk hentyder at det ikke er godt at have udekatte, og at de ligefrem hader dem.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Jeg ville aldrig have udekatte, fordi mine katte skal ikke køres over eller lemlæstes af kattehadere, blive syge eller aflives fordi de går ind på en andens matrikel.
Vi har alle vores forskellige holdninger. Jeg gad da ikke have andres katte rendende i min have, hvis jeg boede i hus..
Det er min mening og kan ikke rigtig forstå hvorfor du bliver ked af det?
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 64 Svar: 246
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 36 Emner: 132 Svar: 1.547
Men tror det handler om visse katte, som virkelige genere folk... f.eks her hvor jeg bor, hvor fritløbende katte render rundt og skider og tisser på min grund, på mine byggematrialer ude i stalden... vader rundt på min bil og sidder og tirre mine indekatte på den anden side af vinduer og døre...
Folk hader udekatte, når de er til gene... og det er de fleste, uden ejeren ved det... de kan jo ikke holde øje med deres katte udenfor og hvis man prøver at fortælle dem, hvor meget deres kat/katte genere en, så benægter de det som regl.
Syntes selv, ligemeget hvad, at man skal holde sine dyr på egen grund... både for deres skyld, og for at de ikke skal være til gene for andre...
Ville du ikke også være træt af, hvis der kom en kat eller flere og raserede dine egendele?
Eller hvis du kørte galt, fordi du ville bremse for en kat, og det var bare ærgeligt, for om katten er død eller ej, hænger du på skylden og regningen selv.
Det er ikke for at lyde hård, men jeg forstår godt, at folk kan sige, de hader udekatte.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Det er mig du hentyder til - tro mig jeg elsker katte, men jeg elsker ikke de katte der møder op ved min løbegård på min grund og strinter på løbegården. Går det fornøjeligt for sig kommer mine katte op at slås indbyrdes - for den på en anden side af hegenet kan de ikke komme til.
Mine katte er på MIN grund - og der vil jeg godt ha' de kan have lov til at være i fred. Mine katte generer ingen - så alt der bliver bedt om er den samme respekt vises overfor os.
Vi tager hver især nogle valg og må leve med konsekvenserne af dem. At du syntes det er bedst for dine katte - er jo ikke sikkert dine naboer har helt samme holdning.
Det irritererer ig også at have brugt en hel søndag på at gnubbe på bilen - mandag kommer jeg ud til sandpoter og ruchen ned af kølerhjelmen. Tror du ejeren af katten kommer og gør bilen ren igen?
nov 2008
nov 2008
feb 2007
Det er da også fint hvis du vil komme og vaske folks biler efter din kat har gået på den. Men det er der heller ikke mange der tilbyder, tror bare de vil sige, jamen det er ikke min kat der har gjort det.
Så er der ikke noget at sige til at folk ikke ligefrem elsker andres udekatte.
Jeg synes stadig det at holde indekat er den bedste løsning for alle. Både katte og mennesker.
maj 2007
Du har nok ikke undgået gentagne gange at høre om disse skræk-historier i dagspressen og på TV.
nov 2008
nov 2008
Så min begejsting for fritgående katte er meget lille.
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 87
Derudover vil mit hjerte ikke kunne holde til at finde en af mine dejlige misser kørt over eller lemlæstet.. Mange biler stopper ikke forr katte, både fordi føreren ikke kan lide katte måske, og også fordi det er ulovligt at stoppe for en kat hvis det kan medføre gene for andre billister ..
Og jeg forstår så udemærket de folk der ikke kan lide udekatte eller ligefre hader dem, da MANGE har oplevet store problemer med andres katte ..
nov 2008
Hvad vaccinerer du iøvigt imod?
nov 2008
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
Mange bruger undskyldningen med, min kat vil ud, fordi den sidder ved vinduet og kradser på ruden. men fordi en kat kan bruger timer af energi på at kigge på akvarium er det ikke ensbetydende med at den vil svømme.
Desuden irriterer de løse katte mig her hvor jeg bor, man er ved at få armen flået af, når de render ind foran hunden eller vil slås med den.
nov 2008
feb 2007
Måske skulle du også selv prøve at forstå hvad det er der bliver skrevet, for der er ikke nogen der har kaldt dig dyreplager, eller sagt at udekatte er skadedyr, det er din egen udlægning og det må stå for egen regning.
Bare fordi du synes det er hyggeligt at have en fremmed kat i haven, hvorfor skal alle andre så synes det samme?
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 11 Svar: 32
nov 2008
jul 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 743
jeg tror godt folk ved hvor du vil hen med dit enlæg og jeg h´kan gpodt forstå du bliver ked af de or der bliver brugt
MEN MEN MEN dette her er et katte forum jeg jeg tror at alle de folk som er her gå virkelig meget op i katte og deres trivelse
SÅ der få han der tit komme ORD der er mindre begalige at læse
PLUS det skrevet sprog kan være meget nem at misforstå forde det ikke bliver bakker op af kroppens sprog.
Os der er her elsker vores katte,
og jeg kan kun forstille mig at jeg ikke er den eneste der sidder med føleserne ude på tøjet, jeg svar på et indlæg før jeg tænker over hvordan det skal fomuleres
det har må du tage positivt eller nigativt det er helt op til dig selv :0)
Venlig Hilsen Michelle
jan 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 35 Svar: 117
jeg er glad for vi tog den beslutning at vores kat skulle have lov at komme ud, hver dag jeg ser den lege i græsset, tage en lur i den friske luft samt jagte mine hunde for sjov bliver jeg varm om hjertet, vi er rigtig heldige med hun bliver i vores have, skønt vores naboer prøver at lokke hende ind til dem fordi de elsker katte.
vi er ikke plaget af mange katte i området ligesom vi bor i et stille villa kvarter, boede jeg midt i byen var det selvfølgelig anderledes.
med de forhold jeg har at tilbyde en kat vil jeg til enhver tid mene den faktisk har det bedre end en ren indekat.
en kat er en kat uanset race og dybest set mener jeg ikke de er skabt til konstant at være inde i et hus eller en lejlighed.
maj 2007
I mine øjne er billige huskatte akkurat lige så gode som dyre racekatte.
Men så spørger jeg jer med fritløbende katte:
Ville I OGSÅ lade jeres katte løbe frit - med de risici dette indebærer - hvis det var racekatte til f.eks. 6.000 kr.?
Tænk jer om, før I svarer!
Som opdrætter har jeg nemlig DESVÆRRE af og til stødt på udtalelser fra potentielle killingekøbere med fritløbende huskatte i retning af
"Så må vi se og få hegnet ind - tænk, hvis den blev kørt over".
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 45
nov 2008
Jeg vil da ikke ligefrem sige at jeg synes det er dejligt at man ikke kan åbne sin altandør uden at der smutter katte ind.. Her hvor vi bor, i noget lejlighedskompleks, er der overraskende mange udekatte .. Nogle af dem bliver nærmest smidt ud når ejerne skal på arbejde, og går derfor ude og "generer" nogle gange os andre hele dagen.. Mens andre kun har deres katte ude når de selv sidder ude, og de katte smutter heller ikke rundt hos andre..
Man bliver nok ikke irriteret over udekatte før man selv oplever problemer med dem..
Jeg forstår virkelig godt de mennesker der er irriteret over andres udekatte, da mange har oplevet store problemer med dem, MEN jeg forstår også de katte-ejere der er glade for at deres katte kan gå ude, når man kan mærke på katten er den er glad for det..
For mig er dette et emne med delte følelser ..
dec 2007
sikke et gedemarked.
Og ja , jeg er en af dem der siger det er dyrplageri at tamme katte løber rundt, de kunne møde en hund som min der ikke er bange for men gerne vil smage lidt på dem (måske)
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 697
Jeg synes det er synd, der er så mange katte hvert år, der køres ned.
Jeg er ikke tilhænger af udekatte.
Jeg synes der er mange mennesker herinde, der bliver fornærmede over små ting. Det er vel i orden at være uenige.
nov 2008
Nu hvor jeg kan se hvor glade mine katte er for at være ude, så hvis jeg havde råd til en racekat til seks tusind og jeg vidste at den sagtens villle kunne klare sig udenfor, (efter dens natur, størrelse, pelstybe m.m) ja så ville jeg lade den løbe frit, da jeg ved hvor lykkelige mine katte er for at være ude. men som jeg skrev før, så det det nu ikke ligefrem det min forrum handler om, mit forrum handler om at folk skal tænke sig om før de skriver, og tænke på at nogen bliver ked af nogle de ord de bruger.
nov 2008
jul 2008
Mange der har indendørs katte, laver løbegårde til kattene så de kommer ud under sikre forhold. Det er da klart den bedste måde at gøre det på.
maj 2009
- men hver vores mening, og det har man også lov til
nov 2008
maj 2009
jul 2008
Jeg er enig med jer i vi skal tale ordentligt til hinanden, men det synes jeg faktisk også vi gør.
Desværre er det også nogle gange sådan, at der er nogle herinde der ikke bryder sig om at andre er uenige med dem. Så, bliver de fornærmede (jeg siger ikke det er jer) og det er temmelig irreterende.
dec 2007
Når man har set børn mishandle en tamkat er det ikke sjovt, jeg har reddet et par stykker på den konto.
Mine indekatte er fuldt ud lige så glade som udendørskatte, det kender ikke andet.til gengæld vil jeg ikke have et roligt øjeblik hvis de rendte ude.
jul 2008
feb 2007
Helt enig, der er mange herinde som tager alting meget personligt og er meget nærtagende. Man må jo snart ikke skrive noget fordi "nogen" kunne komme til at opfatte det negativt :-S
Med hensyn til om alle katte er skabt til at skulle løbe frit, kan jeg sige NEJ, mine er i hvert fald ikke. Det er helt forkert af folk at lukke en perserkat ud i det fri, de har det ikke ligesom med huskatte med at kunne finde hjem igen. De har en meget lang pels, som hurtigt ville blive fyldt med grene, blade og andet snavs. De bliver i det fri udsat for alverdens sygdomme samt lopper. Det ville være synd.
Og de fleste perserkatte vil slet ikke gide ud, hvis de fik muligheden for det. De vil vælge at være inde. Lige en kat efter mit hjerte
Så det er faktisk slet ikke alle katte der bryder sig om det.
nov 2008
dec 2007
Kunne lige se at hunde rendte rundt på samme måde som katte, så fik de store hunde noget at lege med.
Jeg overvejer fremover når jeg kæler med en udekat, vil jeg indfange den og indlevere den til dyrlægen som hjemløs.
maj 2009
nov 2008
Men hensyn til du også ville lukke din racekat ud, det er så ikke så sikker på du ville slippe godt fra. Langt de fleste opdrættere sælger ikke racekatte der går frit ude, mig selv inclusiv. Det står i kontraten - der står også hvad konsekvensen er for at bryde den.
Vi kunne jo være ligeglade, for livet er farligere udenfor, og så kunne vi sælge nogle flere. Men sådan tænker vi ikke. Jeg ville for mit eget vedkommende ikke kunne udholde tanken om "min" kat var sporløst forsvundet, andre katte eller hunde bankede den, mennesker var onde ved den, eller den blev skadet. Det vil jeg gerne spare min kat, dens ejer og mig selv for
jul 2008
nov 2008
nov 2008
"At jeg elsker mine katte, og hader de fritgående der generer mine indekatte, gør det mig til en dårlig katteejer?"
Hvor personlig du føler du skal tage det til dig er op til dig - vi bor så vidt jeg ved ikke i nærheden af hinanden.
maj 2009
dec 2007
nov 2008
nov 2008
nov 2008
feb 2007
dec 2007
Alt andet synes jeg er uansvarligt og i min ternelogi dyrplageri
nov 2008
dec 2007
dec 2007
maj 2009
- men igen hver vores mening.
nov 2008
Jeg skriver ikke jeg hader alle udekatte, jeg skriver:
"hader de fritgående der generer mine indekatte" ALTSÅ KATTE HVOR JEG BOR.
Dit sprog, det her er da det mest sure opstød jeg længe har mødt, endda skriver du noget ingen har nævnt overhovedet:
"hold da op. folk får det simpelthen næsten til at lyde som om man er dyreplager fordi man har sin kat ude, og at kattene nærmest er skadedyr, fordi de jo selvfølgelig har et hav af sygdomme, men det er sgu ikke sandt, f.eks mine katte fejler intet og de andre personer jeg kende med udekatte fejler heller ingenting. i må meget undskylde men det de fleste af jer skriver er simpelthen nærmest modbydeligt og læse for i hvert fald mig der har udekatte. tror ikke helt i kan forstå hvordan det føles på i hvert fald mig som passer mine katte som blommen i et æg at læse det i skriver. men føler inders inde at diskutionen bar skal stoppe her, da den åbenbart ikke fører til det jeg håbede at folk ville forstå, men nu ved jeg da i hvert fald at dem der har deres katte som udekatte ikke er så vellidt herinde, i hvert fald efter hvad i har skrevet, og det har i hvert fald ændret mit syn en hel del på kattegalleri."
- se det syntes JEG er modbydeligt at læse.
Josephine:
Nej jeg har aldrig ladet mine børn færdes frit FØR de var istand til at have fornuft nok til det.
maj 2009
nov 2008
jan 2009
det er faktisk lige blevet behandlet i vores byråd og beslutningen blev at hunde gerne måtte være løse på offentlige steder såfremt man kunne kontrollere dem
- og ja jeg ved godt man ikke kan kontrollere en kat, men hunde må gerne være løse på offentlige steder - overraskende nok.
- jeg synes så det er rart med en tråd hvor der sker lidt, der kan være lidt stille herinde, en lille rask diskution i sober tone skader jo aldrig.
jul 2008
Sandra: Jeg hader også mine naboers katte. Jeg siger ikke jeg hader alle udekatte. Men Jeg er meget træt af de skider i min have, i mine krukker, strinter alle vegne, ridser min bil, når de hopper rundt på den samt at min bil altid har kattepoter over alt.
Nomindre du kender min nabo, kan jeg ikke se det skal kunne støde dig eller nogen andre.
feb 2007
feb 2007
dec 2007
At Samligne mennesker og dyr er at samligne bananer og æbler.
Forstil dig at alle hunde især de skønne muskelhunde også rendte løse, det er også hundens basale behov.
Så er det vel også i orden at min hund jagter alle de katte den kan komme til, hvis jeg ikke havde den i snor
maj 2009
nov 2008
dec 2007
Man burde måske ikke have dyr hvis man ikke gider bruge tid på dem, men bare lade demrende rundt.
Min hund er en jagthund så er det vel iorden , at hun skam bider katte, det er jo hendes instinkt og natur at jage. Det har jeg selv lært hende
jul 2008
nov 2008
nov 2008
Nu mener jeg ikke det hverken er mine naboers eller andres problemer mine katte skal have frisk luft og skal motioneres. Det er min opgave at sørge for de har mulighed for det på det der er mine enemærker.
Jeg vil ikke have de andres katte på min grund - og jeg kan ikke se jeg skal have besværet med at rydde op efter dem eller for sin skyld jage dem væk. De er ikke mit ansvar, så nemt er det - dem der ejer dem må være deres ansvar bevidst.
dec 2007
nov 2008
nov 2008
jul 2008
Tilgengæld gør jeg alt for at mine katte trives på alle andre måder. Et godt stimulerende miljø, både ude og inde (i løbegård) kræver lidt planlægning og arbejde, men kan godt lade sig gøre. Mine katte stortrives med dette.
jul 2008
nov 2008
De er da ikke sikker jeg har lyst til andre skal stå og ridse kattegruspoter ned i lakken på min bil
Du aner ikke en pind om hvad de foretager sig fra det sekund du har lukket dem ud.
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Svar: 157
Argumentet med at det er imod kattens natur, den bliver jeg efterhånden dårlig over. Det er hunde, fulge og mange af vores andre kæledyr heller ikke skabt til, men sådan passer de ind i vores samfund. Hvordan ville det mon gå, hvis folk lukkede sine hunde ud om morgenen, inden de tog på job?!?!
Og ja, man overtræder loven om mark- og vejfred, når man ikke holder sine dyr (inkl. katte) på egen matrikel.
nov 2008
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Andre mennesker og deres holdning bringer mig en vanskelig situation med mine egne katte der er på min grund - det finder jeg urimeligt.
nov 2008
nov 2008
en papegøje er skisme også et frit naturligt dyr der hvor de kommer fra - skal de nu også til at flyve frit rundt.
Alle der bor i lejlighed med dyr i det hele taget må så nærmest være dyrplagere.
nov 2008
nov 2008
feb 2007
nov 2008
apr 2007
Sandra A: Når det kommer til argumentet om "kattens natur", så ser jeg faktisk overhovedet ingen grund til at holde katte og hun adskilt. Hvorfor er hundens natur mindre relevant end kattens? Og når det er en principiel diskussion omkring *naturen*, så kan det da være underordnet om det er det ene eller andet dyr, der er tale om.
nov 2008
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 15 Katte: 4 Emner: 29 Svar: 488
Jeg har først lige set den nu, så jeg har ikke læst alt...
Mine 2 katte har været indekatte, i min tidligere lejlighed, i næsten 5 år.
For halvandet år siden købte min kæreste og jeg så et hus med en kæmpe have på 1151kvm, som vi har hegnet ind til de 2 katte.
Vi ville gerne give dem det bedste af både inde- og udelivet, men ville under ingen omstændigheder have dem gående frit. Vi ville ikke kunne bære, hvis der skete dem noget.
Vi bor også i et "hunde-kvarter". Og så har jeg hørt at rygte, om at maine coon katte ikke kan finde ud af at f.eks. biler er farlige, så derfor kommer de ofte tilskade i trafikken og at de er så menneske-glade, at enhver fremmet person kan samle dem op og tage dem med hjem.... (Passer det??).
Jeg vil ikke risikere noget med mine skønne katte!!
...... <b>Men</b> jeg må blankt indrømme, at hvis det havde været en almindelig huskat, så havde den nok fået lov til at løbe frit ind og ud. Jeg har en idé om at de er bedre "egnet" til sådan et liv.... Det ville jeg aldrig give mine maine coon katte lov til..... Medmindre vi boede i en kæmpe skov, laaaaangt væk fra trafik, fremmede hunde og mennesker.
Ind imellem har vi besøg, uden for hegnet af en huskat der hedder Oliver. Jeg fandt ud af (ud fra tlf nummeret på halsbåndet) at det er en kat der bor nogle få huse længere nede på vejen. Det er lidt hyggeligt, at den kommer forbi ind imellem. Jeg opdager det altid ved, at mine to katte styrter hen til hegnet, i carporten og knurrer. Men alligevel virker de også enormt interesseret i den fremmede Oliver.
Jeg har så heller ikke oplevet (endnu) at fremmede katte sad på vores bil. Men jeg kunne nok hurtigt ændre mening om besøget af "Oliver" hvis den begyndte, at ligge på vores bil.....
dec 2007
Min hund får ikke lov til at bide nogen, men ofte har jeg lyst til at slippe dem. min hund er en jagthund af natur og når en kat springer lige forbi hende sætter hun efter. jeg synes ikke det er sjovt at få arme flået halvt fra hinanden eller vælte om på jorden for der render en masse tamkatte rundt
Man har påtaget sig et ansvar for et dyr så må man også leve op til det, hold katten på egen matrikel
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.048
Jeg har det sådan lidt efter at have læst det her .. At jeg også tit har oplevet folk være sure over min kat er indekat og decideret har kaldt mig dyreplager for det. Folk bruger hårde ord om alt, og sådan er det nu engang.
Jeg er da også træt af folk har sagt ting om min indekat, (tiltrods for hun kommer ud i vores lille have når vi er hjemme til at holde øje med hende) men hvad er der at gøre? Hvis folk ikke kan li indekatte så er det deres holdning. Jeg kan personligt godt li udekatte - de er ligeså gode som indekatte, det er ikke det. Men jeg i bund og grund synes jeg det er lidt synd.
Nu bor jeg i århus c og der stor chance for at katten bliver kørt over, møder fulde folk osv. Derfor har jeg valgt den løsning jeg synes der bedst for min kat, nemlig hun kan komme ud i vores have under opsyn (nu er vi så heldige at have sådan en). Hvis vi ikke have sådan en, ville jeg tage hende med til den nærmest park i snor så hun kunne hygge sig der. Det ved jeg flere gør.
Så er det ikke anderledes, synes jeg, end at have en hund, som man skal holde under krontrol og lufte osv
Hårde ord, ja, verden er hård
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 125 Svar: 684
Min personlig mening til ude katte er at jeg ville aldrig selv ha en ude kat racekat eler ej..
vælger man og ha en udekat må men også tag ansvar for det, og være forberedt på andre mening...
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Jeg har selv haft fritløbende katte førhen men efter at have haft 3 katte der havde sammenstød med biler (heldigvis overlevede de alle 3) så har jeg valgt at hegne min have ind. Nu er mine katte alle fritløbende i haven. Her kan de både fange fugle og mus, klatre i træer osv. men de er beskyttede imod forskellige farer og de generer ikke mine naboer.
apr 2008
Følger: 105 Følgere: 99 Katte: 8 Emner: 242 Svar: 2.576
han ville ud
og han fik til sidst lov
men jeg har fortrudt det li siden
for pludselig en dag kom han ikk hjem igen
jeg var dybt ulykkelig
der var desværre en i byen vi boede i som ku finde på at skyde katte der kom ind på hans grund
man ska jo oz holde sin kat inde på egen grund
jeg har lært på hård måde
mine katte kommer ikk ud
kun i løbegård når den blir lavet
men loven siger jo så oz at man ska holde sine katte på egen matrikel
netop for at de ikk ska komme til skade eller irritere naboerne
jeg sys så at både ude og inde katte er dejlige
men jeg vil ikk smide mine katte ud om morgenen og ind om eftermiddagen
det ka min samvittighed ikk klare
men sådan er vi så forskellige allesammen
og heldigvis for det
og nej min muskel hund får heller ikk lov at rende løs
det gør mine andre hunde nu heller ikk
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Jeg vil egentlig give dig ret.. Udekatte har det bedste liv en kat kan tænke sig.. Jeg har aldrig mødt mere stimulerede katte, end dem der kan få lov at gå ud og opdage "hele verden" på egen hånd..
Personligt holder jeg mine katte inde, men det er kun fordi jeg bor i lejlighed.. Den dag jeg flytter i hus, kommer de ud, så snart de har lært husets lugte at kende
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
vi har hver vores holdning...
Jeg er også en af dem, der er ved at får fidder over løse katte...
især dem der driller mine katte, når de er i ders løbegård.. mine tænder helt af..
Og så er der min kære hund som passer på mine katte, hun flipper helt ud, nogen gange er der endda fremme hunde ved løbegården.. så er min hund ved at vælte alt for at komme ud..
hmm når eg nu har en hund som passer så godt på mine katte, skal eg virkelig så kikke hele have igennem før eg lukker hende ud i vores indhegnet have, for tænk nu hvis der er en kat i haven, eller sidder en kat i nærhenden af løbegården.. for min hund kan godt ken de forskel på om det er en fremmede kat..
Så hvis skyld er det min og min hunds eller kattens egen skyld hvis hun fange den...hmm
jeg holder af alle katte, det er jo ikke deres skyld..
eg bor i en lille landsby, hvor der er en del gårdkatte, men her tager eg ski hatten af for de gårdejjer, da de neutreliser deres gårdkatte.. og tja de gårdejer forstår udemærket min holdning..
Min huskat gik frit der hvor vi boedet før, der kom hun for tæt på et fulgevoliare, tja ejeren skyd efter hende siden har hun ikke været ude..
har vi som har den mening med at katte skal holdes på egen grund ikkke ret til at have den mening..
okt 2007
Men vi mennesker er jo lige så forskellige som alverdens blomster.. Og lige så forskellige er vore meninger og holdninger..
Jeg ser ikke nogen grund til at "skændes" om hvad der er bedst - inde eller ude.. Jeg vil sige at begge dele er godt.. Det er jo op til ejeren selv at bedømme hvad der er bedst for hans/hendes katte...
nov 2008
" Det er jo op til ejeren selv at bedømme hvad der er bedst for hans/hendes katte..."
Det er da en holdning at have. Jeg ved så hvad der er bedst for mig og mine katte - og det er at andres katte holder sig væk fra mine enemærker. Men det gør de ikke. ¨
Syntes faktisk det er rimeligt også at overveje de gener ens fritgående katte er overfor andre mennesker og dyr.
okt 2007
Jeg vil da give dig ret.. Men det kan bare ikke undgås.. Med mindre man hegner sig fuldstændig inde.. Der vil altid være løse katte, hvad enten man laver lov derom eller ej..
nov 2008
Jeg har faktisk erlagt temmelig mange penge for at sikre mine katte et trygt og stressfrit udeliv - og det har de alligevel ikke.
okt 2007
Men det må man jo lære at leve med.. Kattene vil altid være der..
nov 2008
De fritgående kattes ejere mener åbenbart ikke de har noget som helst ansvar - og at alle andre skal lære at leve med det.
okt 2007
Min holdning er bare at kattene skal have lov at være der hvor det passer dem.. Og hvis nogen har et problem med mine katte, må de jo rette henvendelse til mig, så vi kan få en fornuftig snak og sammen finde en løsning..
Det er blot min mening og den ændrer jeg nok aldrig..
maj 2007
Og hvilken løsning ville du kunne finde, hvis du f.eks. får en henvendelse (advarsel) om, at din kat vil blive indfanget og bragt til aflivning, næste gang den færdes på vedkommendes grund?
(Dette er nemlig iflg. lovgivningen tilladt).
jan 2009
nov 2008
Kan vi så også blive fri for alle de hjertekærende historier om hvad der er sket med katte der går frit udenfor - og deres endeligt på den ene eller anden måde?
maj 2007
Det kunne måske give nogen, der ikke har tænkt i de baner, stof til eftertanke.
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
Jeg har også katteri, med skovkatte... Nogle har jeg inde på skift, andre er i velinrettet løbegårde.. Jeg syntes også det er træls at naboens katte driller mine katte som er i løbegård. Alle de fritgående katte betyder også mange gange flere lopper.. Selvfølgelig er der også folk som passer deres frit gående katte..... For den norske skovkat er det jo heller ikke passende at være løbe ude kat, den har ikke pels til præstelus,borre mm.
Af samme grund sælger jeg heller aldrig killinger andet som inde kat.
Lene med skovkatte
nov 2008
Men for at besvare din tråd: Jeg mener ikke det kan skade andre at Lis fx. skrev som hun skrev i en anden tråd.. At skrive man hader udekatte, betyder jo ikke at man hader ALLE katte der går ude, det er nok nærmere de katte man har haft problemer med.. De udekatte der ikke skaber problemer overhovedet, tror jeg ikke der er særlig mange der HADER, ligefrem..
Jeg synes egentlig ikke jeg har set til dårligt sprog her på KG, og hvis man skal tænke på om man nu sårer nogens følelser ved at skrive noget, der er generelt, og ikke møntet på en bestem person, ja så kan man jo lige så godt lade være at skrive overhovedet.. Der vil ALTID være nogen der føler sig stødt eller "såret" når man samler SÅ mange fremmede mennesker, med hver deres holdning på et sted..
nov 2008
apr 2007
De løse katte er der jo kun fordi deres ejere ikke tager sig af at få dem neutraliseret og/eller ikke menersig i stand til at varetage kattens behov i sit hjem.
Sandra A skrev:"tror egentlig også at nogen ville råbe op, hvis jeg f.eks skrev at jeg hader indekatte"
Ikke mig. Det er immervæk lettere at fortælle dig, at du jo bare kan holde dig væk fra indekatte, end at komme med en løsning på, hvordan vi andre kan undgå at vi og vores katte bliver generet af andres fritløbende katte.
Men jeg kan ikke se rimeligheden i, at jeg skal bruge tid og energi på at finde og opsøge ejeren af en generende fritløbende kat.
nov 2008
nov 2008
Hvorfor skulle du hade indekatte - de kan under ingen omstændigheder genere dig.
Det var mig der skrev det - jeg har forklaret sammenhængen 1000 gange - du har drejet mine ord mindst lige så mange gange. Forstår du ikke hvad der skrives - eller vil du bare diskutere for diskussionens skyld?
nov 2008
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg har <b>indekatte</b> og det vil de altid være. Dog får de snart løbegård, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til. Fordi selvom jeg ved at de har det godt - bliver tjekket i hoved og rumpe, mere end en gang årligt, ja så nager min samvittighed mig lidt - for de skal da kunne bevæge sig i den friske luft og snuse, dufte, lugte og mærke naturen. De er dyr og de elsker naturen.
Jeg har absolut intet imod<b> udekatte</b> de genere mig ikke ved at gå i min have eller tisse op af hækken. Jeg nyder faktisk at se en kat ligge på ryggen midt i en solstråle på græsset og bare rulle rundt.
Valget om inde/-eller udekatte er <b>individuelt</b>. De fleste katteejere går op i deres kattes ve og vel og prøver at gøre det de mener er bedst for netop deres katte. Det vil jeg ærlig talt ikke blande mig i.
Nu har jeg ikke læst i tråden her, at nogen har kaldt andre dyremishandlere, selvom ordet har været hyppigt vendt - man kan ikke kalde folk for dyremishandlere medmindre man har et godt bevisgrundlag for det. At katten mistrives. Ikke får foder, rent vand osv. For nogle er katten et "brugsdyr" - ja, de findes stadig hehe De "rigtige" rottekatte - der har ejerne ikke noget personligt forhold til kattene, men de hjælper med at holde styr på det der engang var grunden til at vi fik katte som husdyr. Andre - de fleste holder katte fordi de ELSKER dem og fordi de giver lidt mere indhold i hverdagen. Om katten er inde eller ude ændre ikke på det.
Katte bliver kørt over, ja - det gør rådyr, dådyr, fugle, hunde, ræve, grævlinge, mus, pindsvin, harer også. Og lige meget hvilket dyr der ligger på vejen, så piner det mig. Jeg må indrømme, at jeg aldrig nogensinde har tænkt når jeg har fundet en kat i en vejkant eller set den udsplattet midt på kørebanen " sikke nogle ejere" eller " hvorfor lader folk dem løbe frit". Jeg tænker " hvor synd at vi køre i kæmpe biler og ødelægger det hele".
Desuden findes der i DK så mange vildkatte og det er langt fra alle udekatte som har en ejer. Måske vi skal bekæmpe det problem først. Det nager mig mere, at folk bliver ved med at avle killinger, trods det at der intet salg er i det. Det nager mig, at folk sælger katte til turister og efterlader dem. Det nager mig at folk fodrer vildkatte, men ikke vil betale for evt medicin hvis den er syg. Det nager mig, at folk ikke sætter farten ned på vejene, så der er mulighed for at bremse. Det nager mig, at folk ikke ligger dyrene ind til siden, men kører videre. Det nager mig<b>ikke</b> at folk vælger at have fritløbende katte.
nov 2008
Før du har prøvet det - ved du faktisk ikke hvad hele pointen er.
Jeg har løbegård og have med eltråd på toppen - mine katte kan kun være der under skarpt opsyn af mig på grund af de fritgående katte skal stå på den anden side af hegnet og spille smarte. Når så mine katte ikke kan komme til den udenfor - så afreagerer de på hinanden.
Det hele foregår på min grund - som er min egendom.
Det håber jeg bestemt ikke du skal udsættes for - jeg blvier udsat for det - og har du læst hele tråden er jeg ikke den eneste.
nov 2008
Men for at vende tilbage til emnet, så synes jeg ikke at jeg har læst nogen grimme indlæg her på KG.. Alt bliver skrevet i en sober tone.. Vi er SÅ mange mennesker her på det samme forum, og vi kan ikke have samme mening om alt, eller samme holdning til livet, tingene, kattene og de forskellige emner.. Vi har ALLE hver vores mening, og et forum er da til for at udtrykke sig selv.. Så længe der ikke bliver skrevet GRIMT med ukvemsord osv. så må folk skrive hvad de lyster.. Så vidt jeg ved har vi da STADIG ytringsfrihed her i lille Danmark
Hav en god aften allesammen, og godnat herfra
Mvh. Lonnie
nov 2008
Jeg taler udfra min erfaring og i andre taler udfra jeres. Bedre kan det jo ikke gøres. Vi har også fritløbende katte hvor vi bor, dog ikke i stor stil, men at de løbe rundt i vores have genere os slet ikke. Hvis de skider i mine blomsterbede, så får de bare lidt mere gødning :o)
Jeg tror nu ikke at jeg får problemer med andre katte når jeg får løbegård - men man ved jo aldrig. Det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om.
maj 2007
Jeanette - Det nager så mig!
Har du prøvet at stå ved en overkørt kat, hvis bagkrop er splattet ud i asfalten, mens den krabler med forbenene for at flygte, og set dens øjne imens?
Har du set en kat tumle planløst og forvirret rundt, fordi nogle ondskabsfulde mennesker har stukket dens øjne ud?
Det har jeg - og det nager mig, fordi det kunne være undgået, hvis deres ejere havde sørget for sikre forhold for dem.
Ejere, der har mistet deres fritløbende katte, siger, at det er prisen, de må betale.
Jeg siger, det er katten, der betaler prisen for ejernes ansvarsløshed!
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 125 Svar: 684
jeg forstår ikke hvorfor at nogle vælger og lade deres katte være ude katte. Og slet ikke når vi lever i sådan en syg verden som vi gør, vi har jo gang på gang hørt alle de grusome ting katte/dyr er blevet udsat for!!! hvor tag den chance at det måske kan ske for ens kat??? det forstår jeg ikke!!
eller som som de grusomme ting *Mega* .fortæller
At nogle vælger det er jo hel op til ens selv, jeg ville bare ikke kunne ha somvittihed nok til kunne sige det er prisen man vælger ved og ha en udekat..
og nej det er ikke alle ude katte som har en ejer, men det er et helt andet problem det er indnu et bevis på at folk ikke tænker sig om, og at der stadigvæk kommer flere og flere uønskede katte..
'
hmm ja det var så lige min mening...
nov 2008
Fritløbende katte kan ikke sætte mit pis i kog - og slet ikke på grundlaget af at de har "ansvarsløse ejere". Folk kører som død og helvede på vejene og det er mere det der nager mig. Mange gange kunne det være blevet undgået, hvis folk koncentrede sig om at køre bil og tænke på hvilken fart de kører med.
Så uanset, hvor mange der i denne tråd påpeger, at firtløbende katte har ansvarløse ejere, så får det ikke mig til at ændre mig mening.
apr 2007
Og fordi harer, rådyr, ræve m.m. bliver kørt over, så mener jeg altså stadig, at når man anskaffer sig et kæledyr (som jeg ikke anser rådyr m.m. for at være), så må man tage ansvar for det.Og netop beslutningen om at man VÆLGER et kæledyr gør forskellen for mig. Har man hund, så skal man overholde hundloven, men sådan en er der desværre ikke for katte, og de andre love har åbenbart ikke betydning, så dem sk*** vi højt og flot på. Respekten for andre mennesker, som gerne vil have deres hus og have i fred den må ligge på et meget lille sted for disse mennesker.
At naturens vildtlevende dyr bliver kørt ned, det retfærdiggør ikke for mig, at vores kæledyr skal risikere at lide samme skæbne - eller at jeg skal risikere at køre en kat over og måske med eget liv på spil. Og så kan man sige, at der er alt for mange vilde katte til, at man kan få det under kontrol, men det er vel et spørgsmål om vilje - og at starte et sted.
nov 2008
Hårde ord.