Vådfoder? Vådfoder?
Jeg gir Kenzo lidt vådfoder hver dag, men skal vådfoder egentlig være specielt kvalitet ligesom tørfoder, eller må det godt være det billige fra Netto? Af tørfoder får han Rocal Canin Kitten .. Indtil videre har han fået det vådfoder fra Netto som kun koster 3kr for 100gr og det er han helt vild med .
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Men når hans tørfoder er optimalt, sker der ikke så meget ved, at han får lidt junkfood af og til.
Har du prøvet at give ham f.eks. noget kogt fisk eller kylling. Det vil han trods alt have bedre af.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 58 Svar: 311
Han får os rigtig tit kylling , og andet kød
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Svar: 76
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 105
jan 2009
Pernille - Men var der ikke noget i tun som deres mave ikk kan nedbryde ? Har hørt man kun skal give tun et par gange om måneden . Men er det sådan med alt fisk , eller ?
aug 2009
Altså, jeg kan ikke sige andet end de avlere (abyssiniere) jeg har aftaget katte fra, har givet mig det råd at prøve med et svinehjerte i tynde strimler,da, da det er mægtigt godt både for tænder og alt andet. Du skal nok bare sørge for at det er dansk kød. Og dette har jeg altså gjort gennem 35 år. Lige i starten er det herrekomisk at se dem prikke til det der "ulækre" kød, men efter at ha' kastet rundt med det i et stykke tid, så kan du tro at de vil elske det. Selv min gamle huskat Tom på 13 år og næsten tandløs, han er stadig vild med det.
Ang. tun på dåse, så kan grunden til at du har hørt at de ikke må få det så ofte være, at tun er enormt proteinholdigt, hvilket kan være skadeligt for nyrene, i for store mængder. Men af og til må de da godt få lidt. Som regel elsker de det jo. Jeg havde en aby- kat som fik dårlige nyrer som 8- årig, den måtte jeg slet ikke gi' tun pga det meget høj proteinindhold. Det var nu ikke tunens skyld at den fik dårlige nyrer. Det er der desvære mange midaldrende katte der får, særlit abyer er disponeret for det. Tina
jan 2009
okt 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 220
Jeg undrer mig også lidt over Pernille's udsagn om at der ikke er meget næring i vådfoder - jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om alt vådfoder, men det jeg bruger her, er der altså næring i (og nok til at kantten kan leve af det)
Udover det, ville jeg ikke købe foder i Netto
aug 2009
Nej, jeg siger ikke at de ligefrem får dårlige nyrer af for meget protein, men har de begyndende nyre problemer, fik jeg i hvert tilfælde besked på at holde inde med tun, da det er så rigt på protein. Abyssinierkatte, som jeg har, er desværre disponeret for en nyrelidelse der kaldes RA, det fik min dejlige Louie og måtte aflives. Men de fleste gamle katte har mere eller mindre nedsat nyrefunktion, det er bare sjældent noget man opdager. Jo dåsemad består rigtigt nok af meget væske, derfor godt ,da katte ikke altid er så flinke til at drkke. Bør ha' vandskåle stående mere end et sted. Men som udgangspunkt, bør der altid stå en skål god tørfoder, som jo er mægtigt godt for tænderne og indeholder alt hvad katten har brug for, men hvilken kat synes ikke det er lækkert også at få tilbudt lidt god dåsemad (Nettos kan sagtens bruges). Jo dåsemad er sandeligt også et fuldfoder, det er bare ikke noget som renser tænderne og kan i længden fede lidt for meget.. Vh. Tina.
aug 2009
Jeg ville ikke være bange for at kræse lidt for mine katte, med lidt tun, en gang om ugen, feks. om Fredagen, hvor vi andre også hygger os med lidt godt.
Jeg plejede også at give dem rejer en gang om ugen, men det fik jeg også besked på at drosle ned på, da min kat fik dårlige nyrer.
Noget der er virkeligt godt, er de frosne sejfiletter, du kan få i supermarkeder (ell. torsk, men sej er billigere). Kog det og bland evt lidt kogt ris i, et rent hit hos de fleste katte, ja de vil nok helst ha' det uden risene hæ. Vh. Tina
jan 2009
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Nyrene - ja, den store synder tror jeg på er panleukopenia (katteyge) vaccinen ved overdreven vaccinering - overdreven er årrligt år efter år.
Vådfoder?