{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.581 visninger | Oprettet:

Lille Carla er syg. {{forumTopicSubject}}

Øv øv øv, lille Carla er syg :o(

Sidste søndag var vi hos dyrlægevagten da hun havde fået et (bid?) sår på højre forben. Hun skulle derfor have smertestillende og antibiotika.

Men det blev bare ikke bedre. Benet havde det fint, hun haltede ikke mere og såret helede fint. Men hun var bare ikke sig selv. Sidst på ugen synes jeg også at hun sov mere end normalt, men hun plejer jo at være udekat så det kan jo være hun skiftede lidt adfærd når hun pludselig blev holdt inde.
Torsdag aften tog jeg hendes temperatur(jeg seponerede det smertestillende onsdag, så det burde ikke længere have indflydelse) og den sagde 38,3, så den var jo fin.
Fredag morgen synes jeg slimhinderne var lidt blegere end normalt(hvid kat - svært at se) så afsted til dyrlæge med os.
Carla har jeg haft i lidt over et år. Hun er hittekilling. Hun kom til mig som 3 ugers. Derfor ved jeg ikke meget om hendes fortid.
Dyrlægen undersøgte hende klinisk, men fandt ikke meget andet end hendes blege slimhinder. Carla fik derfor taget blod som skulle analyseres og der skulle laves en fiv/felv test og en blodudstrygning.
Jeg var meget nervøs for fiv/felv testen da jeg ved begge smitte er i mit område(hun er selvfølgelig vaccineret mod felv, men det kan man jo ikke mod fiv).
Den var heldigvis negativ. Blodanalysen viste heller ikke noget unormalt, men blodudstrygningen gjorde. En lille bakterie var ved at nedbryde de røde blodlegemer. En sygdom der hedder Mycoplasma haemofelis( tidligere hæmobartonella). Dejligt at vide hvad det er, dog er det ikke noget hun bliver rask af igen. Det kan bryde op senere i livet hvis hendes immunforsvar svækkes(derfor hun også først viste symptomer da hun blev bidt). Men antibiotikakure kan holde det nede.

Hun har det heldigvis allerede bedre :O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille Carla er syg.
  • #1   5. okt 2009 Mycoplasma Haemofelis er uendelig svær at finde i blodet, idet parasitten "hopper" af de røde blodlegnemer når noget så forstyrrende som en nål kommer i venen. Derfor er den meget vanskelig at finde i en blodprøve der kigges på i mikroskop. Det Tyske aboratorie min klinik bruger kører en PCR test -. den finder sporene af parasitten. Så vidt jeg husker er der tre forskliiger kendte arter af Mycoplasma

    En blodudtrygning fortæller blodet er tyndt - men ikke at det er Mycoplasma. Der finders andre sygdomme der giver tyndt blod = anæmi.

    Behandlingen er langvarig - fire uger på prednisolon og Ronaxan. Husk at prednisolon skal trappes ned - og at der skylles efter med vand når der gives Ronaxan - ellers risikeres ætsning i halsen



  • #2   5. okt 2009 Bakterien kunne udemærket ses i mikroskopet. Man kan sagtens se Mycoplasma i et mikroskop. Der er små "prikker" inde i de røde blodlegemer.

    Ja behandlingen er langvarrig, men indtil videre skal hun 2 uger på Ronaxan(dette produkt skal gives i mindst 2 uger), men ingen pred.
    Vedr. Ronaxan så gør vi det at hun får lidt lækkert bagefter. Det vigtige er jo bare at der kommer noget ned, så de synker meget smiley


  • #3   5. okt 2009 Det er ikke rigtigt at microorganismen udemærket kan ses i mikroskop - er man heldig kan den ses. Iøvrigt forveksles den i mikroskop ofte med andre microorganismer, f.eks rickettsia.
    Jeg kender masser af katte der "i gamle" dage hvis blod blev undersøgt rigtig mange i mikroskop - uden at finde noget - ved med sikkerhed en kat det tog otte mikroskoptest af finde.

    Det eneste der med sikkerhed finder den er PCR testen.

    Har vært til fordrag om det på Blodbanken på landbohøjskolen - og undersøgt en masse om det.

    Men søg selv - det er ikke helt så nemt som du giver udtryk for.

    Hun er sikkert ikke hårdt angrebet når hun ikke får pred - men 2 uger er ikke nok - beklager. Her er en rigtig god link, der er masser derude:
    http://www.dcavm.org/03nov.html


  • #4   5. okt 2009 Måske udtrykte jeg mig ikke klart nok!
    I CARLA´S tilfælde kunne man udemærket godt se hvad vi skulle se i mikroskopet!!!!
    Jeg tror heller ikke at hun er hårdt angrebet, for blodprøverne var meget fine, hun lå stadig inden for normalen i alle parametre.
    LÆS hvad jeg skriver INDTIL VIDERE får hun Ronaxan i 2 uger, så skal vi snakke med dyrlægen igen, men hun skal nok mindst have en uge mere!!!




Kommentér på:
Lille Carla er syg.

Annonce