8.625 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Kan foder blive for gammelt? Kan foder blive for gammelt?

Jeg købte 10 kg Royal Canin Maine Coon for over 1 år siden, men misserne har stadig ikke spist sig igennem det. De får mange forskellige varianter.

Det opbevares i en tønde. Tror I det kan blive for gammelt og bør jeg kassere det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan foder blive for gammelt?
  • #1   19. nov 2009 Hvis det lugter normalt og ser normalt ud ville jeg stadig bruge det smiley

• #2   19. nov 2009 Dennis I - Der står det er opbevaret i en tønde, så pakken er sikkert smidt ud for et år siden smiley

• #3   19. nov 2009 der skal stå en "mindst holdbar til" på pakken....

• #4   19. nov 2009 Jeg har fået af vide af min dyrlæge, at det godt kan spises selvom det er lidt udover holdbarhedsdatoen, men på et tidspunkt mister det sine vitaminer, mineraler og hvad der ellers er i det.... Og at det har stor betydning om hvordan det er opbevaret.. Og helt så tætlukket som muligt... smiley

Jeg er også brændt inde med mange kg RC foder, men fodrer stadig mine misser med det, og de spiser det med glæde... Tror ikke på at det skader at fodrer dem med foder der er overskredet holdbarhedsdaotoen.. Det er jo ikke det mest optimale, men tror godt deres maver kan holde til noget der er overskredet datoen lidt..

• #5   19. nov 2009 Nu når mit kattefoder ikke at blive så gammelt, men jeg kan godt se hvad mine katte foretrække... og det er det kattemad der kommer lige ud af den nyåbnede pose, frem for det der stået i en foderspand et par måneder... Tror det måske bliver lidt kedeligt i smagen når det har stået længe smiley

• #6   19. nov 2009 Købes der stort ind er det bedre at fryse foderet end de står og dunster af, båden hvad angår duft og vitaminer osv.
    Især når posen er åbnet går det stærkere

• #7   19. nov 2009 Jeg ved udemærket godt at det er at foretrække at kattene får friskt foder, for mig og dem selv...

Men nu er det sådan at jeg er brændt inde med 15 kg, da min hankat skal have speciel foder, så min hunkat skal spise sig igennem de mange kg. Jeg vil ikke smide det ud, da hun godt kan fungere på det, men første priotet er selvfølgelig så friskt foder som muligt... Håber ikke at det blev misforstået smiley

• #8   19. nov 2009 Jeg ved ikke hvor længe det kan holde sig - jeg har som sagt hældt det i en tønde, så har ikke prod. datoen..

Men kan se på det jeg har i små poser, at det kan holde sig godt et år. Derfor tænkte jeg, om det måske var for gammelt.. Men så længe kattene vil spise det, er det okay?

• #10   19. nov 2009 Det ser ikke unormalt ud, men tænkte på om det måske smager og lugter kedeligt for misserne..?

Hvordan synes I det er bedst at opbevare foderet? Er det okay at hælde hele posen (10 kg) i en fodertønde, eller skal man hellere lade det blive i original emballage og kun hælde et par kilo i en tønde ad gangen? Hvordan kan det bedst holde på smag og vitaminer?

• #11   19. nov 2009 hvis du skulle have noget nyt foder kan du jo se om du kan smage forskel selv smiley

• #13   19. nov 2009 Madvarer - især fedtholdige - som kan være over sidste salgsdato bør kasseres. Og hvis det er et helt år siden posen er blevet åbnet, så synes jeg det bør smides ud under alle omstændigheder. Fedt harskner efterhånden, og harsk fedt er meget usundt.

** skal man hellere lade det blive i original emballage og kun hælde et par kilo i en tønde ad gangen? **
    Ja. Ligesom med kaffebønner - også a.h.t. aroma smiley Posen lukkes tæt til med tape eller klemmer, når du har hældt over.

• #14   20. nov 2009 Tinka
    Det var netop min tanke, for man anbefaler jo også at kaffe opbevares i pose og ikke omhænges, da den mister smag og aroma smiley Tænkte det måske var lidt det samme med kattefoder..

Jeg har smidt foderet ud, netop pga det med at fedtet harskner og det lyder ulækkert og usundt. Det skal mine missere ikke spise smiley

Kommentér på:
Kan foder blive for gammelt?

Annonce