5.326 visninger
|
Oprettet:
Katteavl gået for vidt !!! {{forumTopicSubject}}
Der er mange ekstreme hunderacer, men der er dælme også nogle fuldstændigt langt ude katteracer efterhånden...
Der er Munchkins : http://www.bullwrinkle.com/Assets/cat_breeds/Munchkin.jpg
Og Sphinx katten :
(link fjernet)
Og igår i et program i fjerneren om evolution af katteracer så jeg at de så har krydset de to racer og har skabt "Bambino'en" :
http://www.pictures-of-cats.org/images/bambino-willie.jpg
Stod af ved de to andre racer, men denne er da helt langt ude..
Fjern kattens pels OG dens ben.. Hvad er der snart sjovt ved at være kat mere ?
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Jeg blev også ked af, at de katte blev fremhævet så meget i udsendelsen - men skal man snakke om ekstremavl, er de da meget godt valgt... Der findes vanvittige mennesker alle steder.
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
Lidt som en bassethund
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 83
Ej hvor latterligt ja. Der blev fokuseret vildt meget på de katte.
Men det var nok for at vise hvor langt vi er kommet med vores katte i forhold til de første katte der blev domesticeret af Tyrkerne og Egypterne...
okt 2009
Kunne godt tænke mig at vide lidt mere om den! Syns altså den er lidt sød, hehe...
okt 2009
Syns altså den er sååh sød!
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
:-S Pia
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 83
En kat er jo kendt på sin smidighed og en kat skal kunne hoppe lige op i luften og lande fint på tøjskabet hvis det er det den føler for..
En Bassethound synes jeg personligt også er for hæmmet af sine korte ben og så også overdrevet massive krop, der tynger den meget.
okt 2009
En bassethund er en støver, tro mig den er ikke hæmmet at sine små korte ben.
Kan ikke se hvorfor katten skulle have et dårliger liv pga. den har korte ben? Har været inde og læse lidt om den og den kan også sagtens hoppe op på boret hvis det er der den vil!
Hvis den boede ved mig ville jeg da bare indrette mit hjem efter at den kunne komme op de HELT høje steder hvis den ville det!
Husk også lige den ikke kender til andet end sine korte ben så hvordan kan det være synd?
Det er det sammen som når folk siger det er synd helt små børn ikke må få slik! Hvorfor er det, det? Hvis de aldrig har smagt det får og de er glad hvis de får en rosin?
apr 2009
Der er jo nok en rigtig god grund til at evolutionen har udviklet katte med middel til lange ben istedet for korte.
Det samme gælder naturligvis hunde (ulve), men de har været under menneskelig indflydelse gennem meget længere tid end katte har og derfor er variationer i størrelse mv meget mere udpræget end den er hos katte.
mvh
Pia
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Den salgs udsendelser er lavet med et formål - at forarge.
Jeg ville iøvrigt mægtig gerne ha' en Sphynx - meen nu har jeg valgt en race - og dermed bliver det - det tilfredstiller på alle måde mine behov.
okt 2009
apr 2009
Sikke noget pjat, at skrive.
Jeg er på ingen måde forarget over forskellige racer, så længe man ikke går i extremer, der kan hæmme. Det være sig katte så vel som hunde.
Og at skrive "alt vi ikke selv har produceret eller noget der virker anderledes - det forarges vi over." er også noget værre sludder, hvorfor sidestiller du 'produktion' med 'anderledes'...
Jeg har ikke produceret hverken huskat, bengalkat eller Norsk skovkat, synes alle tre + en del andre er skønne katte.
Jeg tror du kan li' at provokere, kan du ikke
Pia
nov 2008
Der er masser af måde at forarge på, kan også være en dyrlæge der skiver i avisen: Persere kan ikke trække vejret, abyssiniere bliver blinde, osv.
Jeg kan nu ikke se det mindste ekstremt i hverken huskat, bengalkat eller Norsk skovkat - måske fordi jeg har set for mange.
Det forarger da også en masse når jeg skriver mange mennesker ikke er klar over hvad pelspleje indebærer - alligevel sprøjtes kattene ud og sælges til hvem der gider betale.
Det er ok med mig du syntes det er pjat - jeg mener det nu ellers alvorligt nok:-)
apr 2009
Jeg fatter vist ikke hvad du mener.
Jeg har ikke set udsendelsen, ergo er jeg heller ikke blevet 'forarget' over den.
Jeg ved heller ikke om jeg var blevet 'forarget' over at se den, det vil vise sig, jeg har optaget den.
Jeg har ikke skrevet noget som helst om at de 3 nævnte racer er ekstreme; jeg henviser til disse, som noget jeg ikke selv har 'produceret', ref du skriver vi forarges over noget vi ikke selv har produceret (her tolker jeg produceret som designet) eller som virker anderledes.
Jeg synes også det er synd for de persere der har vejrtræknings besvær, det synes jeg også når det er pekingesere, eller hvis det er mennesker.
Det der kan forarge mig i den sammenhæng er at folk bevidst avler på dyr med extremer, som medfører helbredsmæssige problemer.
mvh
Pia
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
Men medfører det helbredsmæssige problemer for katten at være skaldet og have kommodeben? Altså, JEG synes det ser rædsomt ud, så jeg kommer næppe nogensinde til selv at anskaffe den slags katte. Men jeg synes det er vigtigt at skelne mellem hvad man selv synes er grimt, overdrevet eller for meget (subjektivt) og hvad der faktisk er til skade for dyrene (objektivt). Og jeg mener ikke, at det kan godtgøres, at de træk, som avles på her, er til skade for katten - modsat fx Scottish Folds ører, som beviseligt har hyppige følgevirkninger, som ER til skade, hvorfor racen IMHO burde forbydes i de forbund, som anerkender den. Tjah.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Læs afsnittet om genetik - jeg synes det siger en del om hvorvidt man bør avle på denne defekt - for det er hvad det er.
Hvis du parrer to Munchkin med hinanden har du 25% risiko for dødfødte killinger.
jan 2008
http://www.messybeast.com/monstrous-miniatures.htm
feb 2007
Jeg synes det er usmageligt at avle på sådanne deformiteter, katten er jo handikappet og det medfører deformiteter af skelettet samt at organerne klemmes og ikke fungere optimalt, fordi de skal presses ind i en lille krop.
Der var noget med en opdrætter som avlede videre på Munchkingenet og lavede nogle meget deforme og sygelige katte, med små kænguruben - Det var godt nok bare sygeligt!
feb 2007
http://www.messybeast.com/twisty.htm
Føj siger jeg bare...
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 160
Vil give Pil R helt ret !
Når det så er sagt synes JEG det lidt forkert at sammenligne sætte Sphynxen med Munchkins og "Banbino'en" . Og ja ., jeg er ejer af 2 sphynxer , og kan på ingen måde se hvordan det skadeligt for racen at se ud som de gør . Der imod synes jeg både Munchkins og bambinoen ser frygteligeud ! Det efter min mening for ekstremt . Kattene har jo ikke en mulighed for at hoppe og danse som en rigtig kat gerne skulle kunne . De bliver hæmmet i af gøre hvad der er naturligt for en kat - men kan ikke se at sphynxen bliver hæmmet ?
Mvh Charlotte , Lara og Hyde
maj 2007
Og så bruger den også pelsen som kommunikation
jul 2008
At bruge pelsen som kommunikation er selvfølgelig lidt svært , men det fungerer nu meget godt , både sphynx og sphynx imellem og sphynx og "pelskat" imellem - det virker ikke som om der opstår de store misforståelser selvom de ingen pels har
jul 2008
jan 2008
Igen: Jeg ville meget gerne se noget dokumentation for disse påstande? Flere af dem har jeg aldrig set før?
Det er sådan set bare det, jeg efterlyser, frem for en personlig (subjektiv) stillingtagen til hvad man *synes* om racen og hvad man *tror* det kan have af konsekvenser hhv. at være skaldet og at have kommodeben.
Jeg er også interesseret i, *hvordan* du kan opfatte mulige problemer med homozygositet som et argument for, at den heterozygote form har helbredsmæssige problemer. Du har svaret, at "du synes det alligevel", men dte er jo netop personlig stillingtagen og ikke objektiv argumentation.
Som jeg skrev i mit første indllæg: personligt synes jeg, at katten ser rædsom ud! Men min personlige holdning skal ikke forveksles med objektiv stillingtagen.
maj 2007
jan 2008
Helt enig! Hvis dyrene ikke er i stand til at forplante sig normalt, eller hvis selve deres racekarakteristika er til gene eller risiko for dem, så mener jeg, at man objektivt kan udtrykke sig negativt om avlen på den pågældende race, jvf. fx min tidligere kritik af Scottish Fold.
Men hvis ens antipati ikke er baseret på fakta om helbredsmæssige eller reproduktive problemer, men på formodninger, antagelser og personlig smag, så mener jeg kun, at man kan tage subjektivt afstand, som i "JEG kan ikke lide racen, adr".
feb 2007
Tror du har misforstået mig. Jeg siger heller ikke det er et argument for at det medfører helbredsmæssige problemer hos den hetorozygote Munchkin - Nej, men det er da tankevækkende at man avler på en deformitet, som medfører dødfødte killinger i homozygot dosis! Jeg synes det er passende, lige at stoppe op og overveje hvad det er man avler på, og det er netop en deformitet og et handicap. Det er det etiske aspekt og nej, det har jeg ikke nogen undersøgelser og test over, det er lidt svært at lave over etik - men jeg synes nu stadig godt, at det er et argument for, at man ikke bør avle på denne deformitet. Der må være en grænse og min grænse går der, rent etisk!
Jeg vil også lige sige at jeg er enig med Charlotte, synes slet ikke sammenligningen imellem Munchkin og Sphynx er fair - efter min opfattelse er shpynksen slet ikke så ekstrem som førnævnte.
feb 2007
Ja, det er forfærdeligt, at nogen kan finde på det
feb 2007
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 8 Emner: 57 Svar: 678
forstår godt din forargelse af de 2 af racerne, for de er ikke sunde, som jeg ser det. Men eks. Sphinx katte er faktisk ikke noget "fremavlet", som sådan - det er som jeg har hørt det, en mutation. Eks. så bærer birmaer også muligligheden for hårløshed - dvs. mine smukke birma kan i teorien give hårløs kat, ala den. Og jeg ser på ingen måde noget synd i en Sphinxkat. Det er en vanvittig lækker kat, og skøn temp.
Men jeg forstår godt, at du kan "hoppe" på den med "synd"...
julehilsen
Heidi og co.
feb 2007
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 889
okt 2009
Der var også mode ting eller hvad man skal kalde det i japan hvor de puttede en lille killing i et glas som den ikke kunne komme op af igen! Som katten voksen bliver det trykket med klasset og til sidst dør den af det...
FØJ! Det er virkelig frugteligt! Sikke nogle mennesker!
Dette blev brugt som pynt i folk´s hjem!
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Bonzai kittens - som de blev kaldt - har alledage været FAKE. Det har aldrig eksisteret at putte killinger i glas.
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Bl.a
http://www.inges-kattehjem.dk/?Bonsai_Kitten#Bonsai_Kitten
maj 2007
- det er ikke kun ved britten der er A, B og AB- blods katte..
Og ved dem løser man problemer ved at opflaske killingerne til den dødelige råmælk er væk
okt 2009
Men er da bare glad for hvis det aldrig er fundet sted!
nov 2008
Hvad mener du med de laver MANGE mærkelige ting i Japan?
Jeg skal i løbet af næste år levere en kat til Japan - min oplevelse var det er et højt udviklet land på alle punkter - tæt på niveauet i USA - altså højere end i Danmark.
Men måske jeg revurderer om jeg vil levere hvis du kan dokumentere hvad de MANGE mærkelige ting er?
okt 2009
Jeg syns også det er usmaligt de spiser hund!
Har set mange pogrammer og deres måde at holde dyr på!
Det er jo ikke alle der er sådan men MANGE!
nov 2008
jan 2008
Så går jeg ud fra, at du også vil agitere for at få forbudt Manx-katten, som har akkurat samme problemstilling - ja, faktisk værre endnu, fordi der af og til fødes levende killinger med rygradsdefekter? For slet ikke at tale om avl på katte, som er DNA-positive, måske endda homozygote, for fx PKD eller HCM?
feb 2007
Du snakker om Britter og Blodtyper - masser af racer har altså 3 blodtyper. Mange racer blodtypetester slet ikke, og aner ikke om deres killinger reelt er i fare.
OG så er det vigtigt at pointere, at hverken blodtype A, B eller AB er bedre end den anden type - kattene er ikke mere sunde eller usunde, og det ene er ikke mere forkert eller rigtigt.
En blodtype B mor kan sagtens få sunde og raske blodtype A børn, som aldrig lige efter fødslen får problemer. Hverken med om de dør eller om de får nekrose på halen eks. Det afhænger af, hvor mange antistoffer blodtype B moderen har i kroppen.
Hilsen Heidi og co.
nov 2008
Menneskeproduktion ville være helt umulig hvis der skulle foretages alle de test (og forholde sig efter resultatet) der foretrages på forældrekatte - på mand og kvinde inden de fik lov til at reproducere sig selv:-)
Der er mærkelig nok ingen der forarges over det
okt 2009
Men de gør så mange andre ting! Har haft om japan da jeg gik på handelsskolen, deres dyr har langt fra de bedste forhold...
Siger ikke der ikke er rigtige dyre elsker mellem folket men der er flere dårlige forhold for dyr en gode!
Og det er ligemeget om man snakker vilde dye, katte eller hunde... Bare mange zoo har nogle kummerlige forhold!
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Tænk hvis man kun selekterede de bedste gener til viderereproduktion hos mennesker. "Du bliver lige snippet med det samme, du kan få lov at gå videre, du har ikke den ønskede længde næse: snip, snip ;)".
okt 2009
Tænk alle de børn der bliver taget fra deres forældre fordi de har en eller anden sindsyge!
apr 2009
Indenfor mennesker er der rent faktisk regler, som skal forhindre 'indavl' (søskende må fx ikke få børn).
Som regel er der (i DK og andre vestlige lande) ikke andre der planlægger hvem der nu skal 'parres' med hvem, det er mere 'tilfældigt' og dermed er der også mindre risiko for at et defekt gen opformeres.
Desuden er der også en del tests, som (kan) foretages, hvis der er tvivl om barn får arvelige sygdomme, som så kan gøre at der tillades abort også efter 12 uge.
Og jo der er jo netop en del der forarges over fx fætter-kusine kæresteri
Pia
nov 2007
okt 2009
Det ville jeg syns ville være helt iorden for det er synd for de børn der bliver sat til verdenen og bliver fjernet 10min. efter de er kommet ud...
Mange ender som små brikker der bliver flyttet rundt resten af deres liv!
nov 2008
Selv om man holder sig "reglerne" tages der ikke det mindste hensyn til hvad en given menneske kombination kan medføre. Det gør vi dog på kattene - vurderer i hvert enkelt tilfælde hvad en parring kan medføre og gør alt for ikke at doble op på mindre heldige egenskaber.
Der findes INTET levende væsen der ikke har et eller andet.
maj 2007
okt 2009
nov 2008
"Jeg synes det til en hver tid er en opdrætters pligt og etik - at man kun avler med sunde katte uden div. sygdomme."
Se'fø'li - hele problemet ligger jo i der er forskellig opfattelse af pligt og etik.
Det er da helt normalt at ved man ikke noget - så er der ikke noget:-( Ergo opsøger man ikke hvad der er - så kan man "vaske hænder" - det er jo også meget nemmere - og ser ikke mindst meget bedre ud. Men brugbart - det er det ikke!
nov 2008
Der ER stamtavler på babier - come on ...
Der fødes ikke et barn i DK uden det er registreret - hvad kalder du ellers det?
I en anden trosretning er vi de rene babarer vi spiser ko - så pas nu på med at himle for meget op
nov 2007
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 5 Svar: 64
den er nu meget sød den på det første billede...
nov 2008
Øhhh - hvor er du lige henne - ude på overdrevet? Hvem har snakket om adovitivbørn skulle forbydes at få børn? Jeg går ud fra du snakker om børn fra ulande.
Herhjemme vil man mindst have dokumentation for hvem moderen er.
Det du her snakker om er en mikro bitte procentdel af befolkningen.
maj 2007
Jeg har arbejdet på en kvæggård hvor jeg har gået og nusset med køerne..
Der er folk der har kaniner som kæledyr, så er det heller ikke okay at spise kanin/hare?
Jeg kan virkelig ikke se hvorofr det er okay at spise det ene slags dyr i forhold til det andet..
nov 2007
Det gør alle dyr så, men hvis den er så skråsikker, hvordan kan det så være at der findes så mange mennesker, heste, katte, grise, køer med genetiske defekter? For det kan man jo ikke satse sin avl på, at er der noget galt med fostret, så aborterer hunkatten nok. Hmm...
Tania: Jeg har hele tiden været enig i, at man ikke kan sammenligne menneskereproduktion med kontrolleret katteopdræt.
okt 2009
Hvis du vil spise en hund så skal du da have lov til det med det ændre ikke på jeg syns det er forkert!
Jeg ville heller ikke spise en hest eller en kanin for det sags skyld!
Jeg skriver også JEG SYNS det er usmaligt! Og ville ALDRIG syns det er oki!
Jeg ville heller ikke spise en kanin eller en hest!
Men det var nu heller ikke det jeg ville med det jeg skrev! Jeg syns bare ikke kina eller japan går op i dyrevældfærd! Og at der sker RIGTIG mange grusomme ting derover som ingen fra disse lande gr noget ved! Det er oki i deres øjne! FØJ!
maj 2007
okt 2009
Syns ikke du kan tillade dig at sidde at fortælle mig at hvad DU ikke syns jeg må syns!!
Syns du skal læse hvad jeg skrev længere oppe! Det var slet ikke det jeg ville med det jeg skrev! Og slet ikke have at vide hvad jeg må syns og ikke syns!
Skriver også at hvis folk gerne vil spise en hund så gør det da! Men derfor må JEG gerne syns det er forket Tanja!
I indien er en ko hellig og de syns også det er usmaligt/forkert af mig at spise en ko, det må de gerne syns!
okt 2009
Men spurgte han og min mening så ville jeg sige jeg syns det var forkert!
sep 2008
alle har vel ret til at have en mening ?
-personligt, spiser jeg ikke : Dyre unger : kylling, kalv, lam osv. det er i mine øjne forkert.. hest, kanin, og jeg går meget op i at dyrene har haft et godt liv der ikke er foregået bag tremmer.
-jeg ville heller ALDRIG nogensinde, kunne spise en kat, eller en hund.. det ville jeg også sige er usmageligt .. men det er blot MIN mening, folk må gøre hvad de vil, jeg jeg har ligeså meget ret til en mening som alle andre, .. det forhindre jo nødvendigvis ikke folk i at stoppe med det jeg mener er forkert
maj 2007
sep 2008
okt 2006
Følger: 8 Følgere: 75 Katte: 5 Emner: 112 Svar: 683
feb 2007
"Så går jeg ud fra, at du også vil agitere for at få forbudt Manx-katten, som har akkurat samme problemstilling - ja, faktisk værre endnu, fordi der af og til fødes levende killinger med rygradsdefekter? For slet ikke at tale om avl på katte, som er DNA-positive, måske endda homozygote, for fx PKD eller HCM?"
Ja, selvfølgelig vil jeg det. Jeg kunne da ikke drømme om at avle på PKD-positive katte, hvor vil du hen med det?
Hvad angår Manx katten, så aner jeg ikke noget om pågældende race, men hvis det er samme problematik som Munchkin, så ja. Jeg forstår ikke hvorfor man synes det er så interessant at avle på et handicap, det er da ikke forsvarligt rent etisk.
maj 2007
okt 2009
At sige jeg syns det er forkert at usmaeligt er på *INGEN måde at svine! Men min mening!
Som sagt, stod jeg og råbte af en kineser at han er en klam hundeæder! Ja, så sviner jeg han til men det gør jeg jo ligesom ikke!
maj 2007
okt 2009
Og jeg syns ikke det er at svine så dit ord mod mit...
Så kom vi ligesom ikke længere der...
maj 2007
At sige det er usmageligt er at nedgøre det, dermed svine det til
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
okt 2009
For at spise en hund eller en kat for den sags skyld kan lige så godt være som at spise en menneske i mine øjne!
Så JEG syns det er usmaligt, ikke noget jeg kan gøre noget ved! Så jeg acceptere det bare men spørg man om min mening er det den man får...!
Længere en den ligsom bare ikke!
Så må du gerne syns det er at svine for jeg står sq fast ved hvad jeg syns i denne sag! slut færdig....
Jeg syns ikke det er at svine, du syns! Så er den ligesom også på plads...
Desuden så kan jeg også sige en taske, et par sko eller sådan er usmalig! Uden det er at SVINE!
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 18 Svar: 223
Fordi de er kæledyr for os her i dk er det ikke ensbetydig med at de er det i andre lande. Det er ikke alle der kan gå ned i supermarkedet og købe hakket oksekød med lav fedtprocent.
I øvrigt er kaniner og små harer da også søde men derfor spiser vi dem alligevel, eller en lille bambi for den sags skyld, jeg synes da sådan en dyrefilet er super lækker!
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 9
maj 2007
sep 2008
-jeg syns at det er hæsligt at se på, får noget så ondt af dyret ! den skulle have været aflivet ved fødslen..
det er folk som dig med den der holdning der er skyld i at vi har disse former for "race katte"... det er efter min mening gået for vidt, når vi fjerner en kats mulighed for at være en kat ...
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 18 Svar: 223
Jeg synes også persere er dejlige, de har også deres fejl..
feb 2007
faldte lige over en kommentar til Heidi, som jeg formoder må være Heidi Rævdal
CITAT: Heidi skriver:
"Jeg synes det til en hver tid er en opdrætters pligt og etik - at man kun avler med sunde katte uden div. sygdomme."
Du skriver: Se'fø'li - hele problemet ligger jo i der er forskellig opfattelse af pligt og etik.
Det er da helt normalt at ved man ikke noget - så er der ikke noget:-( Ergo opsøger man ikke hvad der er - så kan man "vaske hænder" - det er jo også meget nemmere - og ser ikke mindst meget bedre ud. Men brugbart - det er det ikke! CITAT SLUT
Jeg er så absolut ikke ening med dig - hvorfor skulle jeg dog undersøge eks. PRA på mine birmaer, hvis der aldrig er set tilfælde af PRA ? som jeg læser det, så ville jeg være en af dem, som "vasker hænder" fordi det er nemmere og bedre ud. Nej, det syntes jeg nu ikke, men jeg kunne aldrig drømme om, at overteste for noget, som ikke er set i racen som gentagelser.
Eks. så er jeg mere nervøs for vores katte nyre/hjerter end jeg er for FIP - tror nemlig ikke, at alle de katte som får den diagnose i racekatteverden reelt har FIP. Men derimod så tror jeg mere, at det bliver en tillægsdiagnose, hvor primær diagnose er noget helt andet - DET ser jeg som et problem, fordi det sørme er nemmere at leve med FIP, som jeg ser det, end eks. en usund bestand - for her mener jeg nemlig ofte, at opdrættere "vasker hænder" sammen med dyrlægen ved den diagnose.
For ja det er nemmere at forsvare for sig selv, at FIP kan jo ramme alle - og det kan vi ikke gøre noget ved.....hmmm...kan du følge min tankegang?
KH Heidi og birmabanden
okt 2009
Vil også gerne se en i levende live....
okt 2009
Så får jeg mulighed for det en dag, så skal du nok høre fra mig
Katteavl gået for vidt !!!