{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3 farvet hankat?
  • #1   25. jan 2010 Trefarvede hankatte er meget sjældne, da det er genfejl - nedarvningen af den røde farve er kønsbunden til hunkatten. Trefarvede hankatte er meget ofte sterile.

  • #2   26. jan 2010 Dette er en forklaring på 3-farvede katte. I princippet er det kun hunkatte der kan være tre-farvede.

    Først skal det slås fast, at når vi taler om 3-farvede katte, er det farverne rød og creme blandet med enten brun, chokolade, blå eller lilla, vi taler om. Dertil kan komme hvide pletter, men det ser vi bort fra. Disse katte kaldes "skildpaddefarvede" eller "tortie". Sidstnævnte betegnelse bruges mest inden for racekatte.
    For at forstå, hvordan en kat kan blive tortie eller skildpaddefarvet skal vi se lidt på genetikken. En hunkats kromosoner består af 2 X-kromosoner, mens en hankats kromosonpar består af 1 X-kromoson og 1 Y-kromoson. Det røde gen "o" (orange), som giver rød pelsfarve er et såkaldt kønsbundet kromoson, der KUN knytter sig til X-kromosomet.
    For at få en rød hunkat skal begge hunkattens X-kromosoner have tilknyttet det orange gen. Genetisk skrives det XoXo. En rød hankat kan kun have det røde gen på sit ene X-kromoson og vil genetisk være XoY.
    En tortie/3-farvet kat skal have 2 X-kromosoner, hvoraf kun det en skal have tilknyttet det røde gen (o). Det ser genetisk således ud XoX.
    En hankat har kun 1 X-kromoson, og kan derfor enten være rød XoY eller ikke have rødt på sig overhovedet XY. For at være 3-farvet skal katten være i besiddelse af 2 X-kromosoner, hvorpå der kun må være rødt (o) på det ene. Da en hankat kun har 1 X-kromoson, er det derfor en umulighed, at den er 3-farvet.

    Når det i naturen alligevel forekommer, at en hankat er 3-farvet skyldet det som oftest en genetisk fejl, hvor hankatten har ekstra X-kromosoner. I disse tilfælde er hankatten ofte steril. Hvis de få 3-farvede hankatte, der forekommer, alligevel kan producere killinger, vil denne hankat som regel ikke få røde killinger.
    Som det fremgår af ovenstående er det en genetisk umulighed at få 3-farvede hankatte, men naturen er lunefuld, og lytter ikke altid til vores teorier, så derfor forekommer der alligevel få tortie hankatte


  • #3   26. jan 2010 3 farvede han katte er yderst sjældne, det er en gen fejl, og han katte med disse 3 farver, er som regel sterile..

    -men det er set før, og kan godt lade sig gøre..


  • Matilde N
    Matilde N Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #4   13. sep 2012 Min hankat er grå, hvid og brun og utrolig smuk

    profilbillede
  • #5   13. sep 2012 Jeg mener faktisk der er en herinde der har en meget smuk langhåret 3 farvet han kat smiley

  • #6   13. sep 2012 Det er mega sjældent og de KAN være sterile i de fleste tilfælde.
    Dog er der en (faktisk 2 tror jeg) MEGET smuk tortie (som er 3 farvet) avls han, som har lavet masser af lækre killinger. Kan ikke lige huske racen.. Perser tror jeg?


  • #7   13. sep 2012 Altså jeg kan skam nævne at jeg har en 3 farvet (tortie som det kaldes) hankat.. Og jeps han er 3 farvet og har fået ham tjekke. Og der kommer også stamtavle på ham + han kommer på en udstillinge en gang imellem smiley

    Han hedder DK Bjørnholts Dario og i kan se ham her: http://www.kattegalleri.dk/video/diverse_kat/9716-lille_sovende_killing_24_august + en masse andre foto på min profil..

    Og ja, de er typsik sterile og det er meget sjælene der kommer en tortie han, men det hænder. Men der finde også nogle fertie hanner, som der har lavet killinger. I Holland er der en tortie hankat..
    I kan se mere here om diveres tortie drenge og hvorfor der kan komme nogle: http://tortietom.nidoba.nl/tortiete.html


Kommentér på:
3 farvet hankat?

Annonce