2.983 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Pelspleje, hjælp! Pelspleje, hjælp!

Jeg har overtaget en dejlig stor killing som efter den gamle jer skulle være en blanding ag norsk skovkat og maine coon.
Det var en killing der blev smidt på porten fordi ejerne ønskede at få en hund i stedet ( kyniske idioter). De var tydeligvis ikke interresseret i hende så stolede ikke helt på det de sagde, men min dyrlæge har bekræftet at hun ihvertfald har norsk skov kat i sig og sandsynligvis også maine coon. Så hendes pels er jo noget langhåret, og silkeblød.

Men jeg har kun haft alm huskatte, og kender derfor ikke til en skovkats behov for pelspleje og hvordan man plejer den bedst. Hun havde nogle små " filtkulmper" i "armhulerne" da hun kom, hvordan får jeg dem bedst væk, og hvordan forebygger jeg det sker igen?Skal jeg børste hende?? hvis ja med hvilken slags børste? Eller er der andet jeg skal gøre?

Håber I kan hjælpe mig og hende:) Hun fortjener det bedste, specielt efter den kyniske familie hun var hos før. På Forhånd tak!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pelspleje, hjælp!
  • #1   9. feb 2010 Hej!
    Syns egentlig ikke mine norske skovkatte behøver så meget pelspleje.. de ordner det faktisk selv.. Men jeg redder dem med en grov kam en gang om ugen ca. nogle gange oftere. Især i perioder hvor de fælder mere.. Jeg har hørt det er godt i de perioder at hjælpe dem af med den pels de fælder, da den hurtigere kommer igen næste vinter..
    Jeg redder især mine i "armhulerne" kraven og bukserne, da de er der de "knotter" kommer.. Hvis du en gang om ugen redder dem der kan du holde de knotter væk smiley dem hun allerede har nu, kan du prøve at redde forsigtigt ud med en grov kam.. hvis det ikke kan lade sig gøre bliver du nødttil at klippe dem af.. Ellers bliver de større og vil gøre ondt på katten:-)
    God fornøjelse smiley

• #3   9. feb 2010 Jeg plejer at bruge en filterkam til knuderne . Den "skærer" knuderne af, og så er man sikker på man ikk kommer til at klippe i kattens hud smiley

• #4   9. feb 2010 Jeg har haft en blanding af MCO og NFO - han krævede en del pelspleje.
    Du kan købe forskellige kamme, der skærer filterknuderne af....

Et andet godt trick er en tøj-opsprætter.... du sliber den spidste del rund i enden, så den ikke kan stikke katten, og bruger den til at fjerne knuder med. Enormt effektivt...

Charlotte

• #5   9. feb 2010 Hey tusind tak for de gode råd, dem vil jeg nu afprøve på min lille mis:)

• #6   9. feb 2010 filterklumperne må du nok klippe af, hvis de er helt hårde. Pas ekstra godt på huden for der er en del folder og løs hud lige i armhulerne.

En god stålkam, min er med rullende tænder der gør at den ikke hænger så voldsomt fast i let filtret pels, er at foretrække frem for f.eks. en karte, da karten ikke kan komme i bund og ofte er for blød i tænderne så den ikke få redt hårene ud i samme retning.
    Nu er det ikke sikkert din nye kat er enig med dig i at pelspleje er nødvendig, når hun ikke er vant til det. Så det er en god idé at kæmme hver dag (bare et par strøg) her den første måned, så hun vænner sig til rutinen. Sid eventuelt det samme sted og ca samme tid på døgnet, så hun ved, at nu er det det, der sker. Og så er det altså dig der bestemmer. Husk gerne en masse kæl imens, rosende stemmeføring, men hun skal blive der hvor du siger. Og så en masse nus og ros bagefter, når DU sætter hende ned (hun skal ikke selv stikke af), så hun forbinder det med noget godt.
    Senere, når hun syntes det er helt ok, kan du gøre det lige når det passer dig bedst, altså slække lidt på rutinen.
    Måske er du så heldig at hun godt kan lide det, men sikkert først når du har fået de filterklumper væk, der allerede er kommet.
    Hvis kammen sidder for fast til at starte med, kan du kæmme med den på langs, så du faktisk kun bruger de 2 yderste tænder på kammen og trækker den stille og forsigtigt igennem pelsen ud mod dig.

God fornøjelse med at få en lækker blød-pelset uldtot lært at det er dejligt at blive kæmmet.

• #7   10. feb 2010 Min maine coon var desværre ikke så vant til pelspleje, da jeg fik hende.
    Vi har et massivt problem med hendes pels, nemlig at den filtrer i underpelsen, og det er næsten umullgt at få redt ud uden selv at komme voldsomt til skade smiley

Hun må en tur på salon x 2 om året, for at få fjernet filterknuderne.
    Hun finder sig i at blive redt med kam, hvor jeg har investeret i 2 kamme, nemlig spratts nr 69 og 72, men filtret i underpelsen kæmper vi stadig med.
    Nogle katte er vel bedre til at passe deres pels end andre, og tænker at kosten vel egentlig også kan spille ind...

• #8   10. feb 2010 jeg har investeret i en Oster A5 trimmer, og den bruger jeg de steder hvor katten duller hvis den ikke vil friseres.

Kommentér på:
Pelspleje, hjælp!

Annonce