{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt på kat
  • #2   4. jul 2010 Ok tak for svar.
    Synes bare han har været lidt mere polstret i sine yngre dage :o)


  • #3   4. jul 2010 Det er en rigtig god idé at veje sine katte regelmæssigt. Normalvægten varierer meget fra kat til kat (Mine 6 voksne katte vejer fra 2.9 - 7 kg). Det siger langt mere om kattens trivsel, hvis vægten ændrer sig. Vægttab kan være et symptom på mange ting. En dyrlæge har givet mig den tommelfingerregel er, at man skal gribe ind, hvis en kat taber 10% af sin kropsvægt.

    Hvis du er bekymret, vil jeg foreslå dig at få lavet et seniortjek på ham - incl. blodprøve. I hans alder kan der være mange årsager til vægttab: F.eks. tandproblemer, nedsat nyrefunktion eller gigt (tabt muskelmasse). Jeg har selv lige fået konstateret nedsat nyrefunktion hos en 10 gl. kat ved sådan et tjek, så det kan bestemt anbefales smiley


  • #4   4. jul 2010 Ulla - det kan lige præcis være svært at "se" vagttab på en kat, man har omkring sig hver dag. Derfor er regelmæssig vejning en god ting smiley

    Selvfølgelig skal man se på det samlede billede, men vægtab er ofte det første symptom på helbredsproblemer og derfor er det en god rettesnor, hvis man vil gribe tidligt ind.


  • #5   4. jul 2010 Katrine N. Super svar. Tak
    Og god ide med et senior tjek.
    Han har nu ikke ændret sig ang mad og leg,han er stadig lige tosset ;o)
    Jeg spurgte kun fordi jeg sad og kiggede gamle billeder og synes da han så ud af mere end idag. Han er sikkert bare blevet mere tyndhåret.
    Men helt klart et senior tjek skal han da have.


  • #6   4. jul 2010 Jeg har selv en gammel kastrat på 13 år. Han ser osse lidt indørret ud i forhold til for 5 år siden. Vægten er osse lavere. Han bliver vejet ved dyrlægen 2 gange om året eller ved besøg. Han er efterhånden lidt tandløs, men ellers fejler han ikke noget. Han er bare gammel. Men jeg ser nu heller ikke så godt ud i dag som da jeg var 25.
    Jeg mærker på mine katte hver dag, når jeg kæler med dem og så observerer jeg ellers pels, aktivitet og indtag og udslip.
    Nogle ældes hurtigere end andre, men man skal altid være lidt ekstra obs på katte over 8 år, sådan har jeg i hvert fald lært det.
    Når jeg kan mærke på den enkelte kat at den er ved at være gammel sætter jeg det årlige dyrlægebesøg op til 2 for at tjekke nyre, tænder og andet. Men det skal så siges at jeg osse tager afsted hvis jeg føler der er noget ind imellem. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.


  • #7   4. jul 2010 Ulla - jeg undrer mig noget over tonen i dine svar til mig. Mon du misforstår noget jeg har skrevet? Forstår ikke, at du er sådan imod, at man vejer sine katte?

    Mon det er denne sætning: "Det siger langt mere om kattens trivsel, hvis vægten ændrer sig.", der får dig til at tro, jeg mener, vægten alene har betydning?

    Den skal forstås sådan, at vægtændringer hos den enkelte kat siger mere om kattens trivsel end dens normalvægt gør, da vægten jo varierer fra kat til kat.

    Jeg skriver desuden ikke noget om, at man skal reagerer på enhver vægtforandring, for selvfølgelig svinger vægten. Her svinger den også fra sommer til vinter. Men en generelt nedadgående kurve, ville jeg til enhver tid reagere på, uanset om katten udviser andre symptomer.


  • #8   24. jul 2010 Hej.
    Vil lige info om at jeg var til dyrlægen med Gismo. Så han kunne få et senior tjek,som nu hedder senior profil hos min dyrlæge.
    Han blev undersøgt på kryds og tværs,der var intet der tydede på hvorfor han er blevet tyndere.Dog mislyd på lunger :o(
    Han fik taget blodprøve for katteaids og kræft i blodet og heldigvis havde han ingen af delene.
    Nu venter jeg så svar på den anden blodprøve. Den bliver sendt til Tyskland åbenbart og der skal det så testes for, om nogle af hans indre organer fejler noget. Så jeg håber bare på det bedste.


Kommentér på:
Vægt på kat

Annonce