2.110 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Gøre ham til udekat om vinteren? Gøre ham til udekat om vinteren?

Hej.

Jeg har en hankat fra slutningen af marts i år. Han er meget livlig og altid springfyldt med energi. Jeg har længe overvejet om jeg ikke sku gøre ham til udekat, da jeg også gerne gør det bedste for ham.
Men alligevel har jeg ventet, fordi jeg gerne lige ville have han blev lidt ældre og blev helt vant til hvor jeg bor.

Jeg bor i en stuelejlighed i Lyngby, hvor der lige uden for min altan er et ret stort grønt område, med træer, buske, græs og et par andre katte.

Men kan jeg godt gøre ham til udekat nu, hvor der er kommet sne? Jeg havde tænkt mig at gå med ud en halv til en hel time den første gang han skal være ude. Så jeg er i nærheden.

Det er ikke muligt med en kat mere i min lejlighed.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gøre ham til udekat om vinteren?
  • #1   26. nov 2010 Det vil jeg bestemt fraråde!

Det er alt, alt for koldt på denne årstid - Hvis du absolut vil så vent til sommer, hvor døre og vinduer står åbne.

Katten må IKKE bæres udenfor. Den skal have mulighed for selv at gå ud i sit eget tempo. Ellers ved den ikke, hvor vejen ind igen er.

Hvis han endnu ikke er kastreret og øremærket, skal dette gøres først. En fertil hankat vil søge langt væk for at finde hunkatte og det vil langt fra være sikkert, at han KAN finde hjem og ikke bliver offer for trafikken, hunde ell. ondskabsfulde personer.
    Desuden kan han blive årsag til mange, uønskede, forvildede killinger.

Jeg ville MEGET hellers få sat gitter på altanen, så han kan gå derud og få frisk luft og følge med i, hvad der sker.

Og til sidst:
    Hvorfor er det ikke muligt med en kat mere?

• #2   26. nov 2010 Ja, jeg ved godt at han ikke skal bæres ud. Det var heller ikke min fremgangsmåde smiley

Han er både kastreret og øremærket.
    Grunden til at jeg gerne gjorde ham til udekat, er fordi han har så meget energi og jeg vil ikke have han keder sig.

En kat mere er ikke en mulighed dels fordi min lejlighed ikke er stor nok i mine øjne, og dels fordi jeg har fået en kæreste som er en smule allergisk over for katte, så endnu en kat vil nok ikke hjælpe på vejrtrækningen.

• #3   26. nov 2010 Er helt enig med Mega. Nu er i hvert fald ikke tidspunktet. Når den ikke er vant til at være ude har den heller ikke den fornødne pels til at klare kulden og slet ikke hvis den ikke kan finde hjem.

• #5   26. nov 2010 Lone: Jeg støtter dig en smule, for det er jo en ekstra sikkerhed og hvis der er elastik i halsbåndet, så kan de jo tage det af! Det skal jo heller ikke sidde for stramt. Men mærkes det skal de være, så godt den er det!

Når jeg får nye på kost er det, det første jeg tjekker om de er mærkde på én eller anden måde, så jeg er træt af chipmærkning! Det skal kunne ses! Vent til forår med at lukke den ud.

• #7   26. nov 2010 Mine gamle katte er ude katte. Men de vælger når det er vinter som nu, at ligge inde i varmen, og går kun ud når de skal af med noget.
    Jeg har så for snart 4 uger siden fået 2 omplaceringskatte, som kommer fra lejlighed. De vil meget gerne ud. Meeen de må vente til foråret når det bliver varmt, så de langsomt sammen med mig kan komme ud lidt ad gangen.
    Jeg ville simpelthen ikke turde lukke dem ud nu.

• #10   26. nov 2010 Lone. Jeg synes overhovedet ikke du har ret. Jeg er een af dem som er meget glad for Felix indlæg, fordi de er meget oplysende og skrevet på en sober måde.
    Og som du skriver så har vi alle forskellige meninger, men også meget forskellige baggrunde at skrive ud fra.

• #14   26. nov 2010 Heldigt Susan, det er bestemt ikke alle katte der bliver reddet fra den frygtelige død eller livstruende skader.
    En kat der indtil nu har været indekat, har IKKE dannet vinterpels til at holde kunne holde varmen hvis man pludseligt lukker den ud.

• #15   26. nov 2010 Marianne...En kat der begynder at komme ud nu blivert ikke ude ret lang tid af gangen og får ret hurtig en vinterpels der gør at den kan være ude i længere og længere tid *SS* Eneste forudsætning er en kattelem så den altid kan komme ind hvis den syntes det bliver for koldt *SS*

• #16   26. nov 2010 Hanne S, ja det er vi helt enige i. Men sådan som jeg forstår det, så vil trådstarter starte med en halv time, hvilket osse er mere end rigeligt til en start. Men hvis du katten bliver bange, får øje på en fugl og stikker afsted og ikke kan finde hjem, hvad så ?? Den kan jo ikke komme ind igen, hvis den efter måske flere timer/dage, vender hjem. Trådstarter bor ikke ved jorden.

Kommentér på:
Gøre ham til udekat om vinteren?

Annonce