{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

Katten tisser "på {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Vores kære Frigg, som ellers er noget nær den mest renlige kat jeg kender, har fået en mindre heldig tendens..
Vi har en landskildpadde i køkkenet, i sådan et slags åben terrarium, på gulvet. I bunden af skildpaddens hjem har vi træflis.
Frigg ved udemærket godt at hun ikke må være nede hos Hubert (padden), og er der ikke når vi ser det (bortset fra når hun "falder ned" efter at have balanceret på kanten).
Men nu har hun et par gange været nede og tisse i hans bund! Og det vil vi selvfølgelig ikke have..

Frigg er som sagt yderst renlig, hun har aldrig haft nogle uheld andre steder, end ikke da hun knapt kunne gå efter at være blevet steriliseret.
Hendes bakke er altid helt ren, og vi bruger det samme grus som vi altid har gjort - hun bruger også ellers flittigt bakken, de gange hun har gjort det hos Hubert, virker det nærmere "tilfældigt" - altså, som i, når nu der alligevel er en tisseplads der også..

Jeg har taget hende i det en enkelt gang, men jeg nåede dog at løfte hende ud på bakken, hvor hun også tissede, som om jeg slet ikke havde flyttet hende..

Jeg har selvfølgelig skiftet bundlaget hos skildpadden de gange det er sket.. Men jeg har en teori om, at når hun har gjort det én gang, så sidder der stadig sporer efter det, og så bliver hun ved? Jeg synes jeg har hørt, at hvis de først får for vane at tisse et sted, gør de det igen og igen, er det rigtigt?

Men hjælp - hvad dælen stiller jeg op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katten tisser "på
  • #1   10. dec 2010 Æhh... hehe.. Jeg fik åbenbart ikke skrevet overskriften færdig af en eller anden mystisk grund, det må i undskylde!

  • #4   10. dec 2010 Ja, nemlig, skildpadden er oppe meget af dagen, men når den er "hjemme" skal den have fred - selvom den for det meste ligger og sover under en træstamme og ikke ænser når der kommer uvelkomne gæster.
    Men vi ønsker jo heller ikke at skulle rende og lugte efter kattetis i hos ham hele tiden, og skifte bund ved ham..

    Vores lejlighed er ret lille, og ret dårlig indrettet, de eneste rum vi kan lukke af er badeværelse og soveværelse - og ingen af stederne er store nok til skildpaddens "hus", ja - jeg ved det lyder underligt at der ikke er plads i soveværelset - men den er god nok - der er knapt plads til en dobbeltseng og et skab.. smiley


  • #6   10. dec 2010 Jeg ville gå ned til en glarmester med kassenas mål, og så få ham til at skærer et stykke glas. Husk et hak i det ene hjærne til at tage fat når glasset skal af.

  • #8   10. dec 2010 Det kan godt være at et "låg" ville være læsningen, hvis hun gør det igen, og vi ikke kan finde andre muligheder.
    Hans terrarium er af træ, så det ville være rigtig fint med et låg af et eller andet gennemsigtigt materiale (både min kæreste og jeg er temmeligt fummelfingrede og klodsede, så lige glas ville ikke overleve længe).. Det kunne ihvertfald være en fin løsning.. smiley

    Så tak for de gode idéer indtil videre!

    Jeg havde egentligt tænkt på om man kunne smøre et eller andet på siden af "kassen"? - den er godt lakeret, så man ville kunne tørre det af igen..


  • #9   10. dec 2010 Nope. Tænkt på de store glasplader der er til et stort akvarie....Der har mine gamle katte ofte ligget og set på fisk.....Du lan jo få glas i alle tykkelser og hærdninger.......Mit akv. var så stort som et gl.dags badekar.

  • #11   10. dec 2010 Kirch - jammen i det tilfælde kunne det da godt være at glas ikke er så tosset alligevel! smiley
    Så er det jo bare lige med at give glarmesteren ordentlige oplysninger, mht brug - så lyder det som om, at man godt kan få en glasplade, som ikke går i stykker bare man kigger på den.. smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #12   10. dec 2010 Kan man ikke købe sådan et gitter med mange små huller og lægge ovenpå, så hæfte den fast med noget i hver side, så den let kan tages af, så bliver der lugt nok. Det kan være katten ikke har lyst til at gå på det og kan komme ned til landskildpadde. smiley

  • #13   10. dec 2010 Ellers kunne en plexiplade klare det. Jeg er ret sikker på at begge mine katte også vil anse "paddens" kasse for en kattebakke pga. underlaget. Der er jo rigtig mange, der anvender træpiller i deres kattebakker i stedet for grus.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #14   10. dec 2010 "lugt" luft

  • #15   10. dec 2010 Jamen gode forslag til et låg er der jo åbenbart nok af! Tusinde tak for dem! smiley

  • #16   10. dec 2010 Jeg tror helt sikkert ikke, at katten bruger flisen i en ond mening. Men at den, som du skriver, tænker at her er da også et tissested. Du kunne lige så vel have sat en bakke med grus det sted, der ville nok være det samme i kattens opfattelse. Mine katte har heller ikke så mange skrubler omkring indretningen af deres kattebakke. De går efter om bundmaterialet er som de nu har en opfattelse af, at det skal være - og det forekommer så her hos mig kun i kattebakker smiley
    Jeg har fuldstændig samme oplevelse med kradsetræer her i huset. Mine katte ved godt, hvad der er deres kradsetræer, og hvad der ikke er. Og de ved det fra første sekund at de ser det. Men jeg har så også en kontorstol i et stof, der på sin vis godt kan minde om kradsetræ - og det synes mine katte i hvert fald også. Det er helt opgivet at frede den stol. Intet andet rør de, intet! Så de har altså ikke i øvrigt tendens til unoder. Og det er jo så lidt den erfaring, du har fået med skildpaddens hjem og dens flis og din kat.

    Jeg tænker lidt, at den nemme og billige her-og-nu-løsning måske kunne være at lægge et net henover med lidt vægt i hjørnerne. Man kan jo få sådan nogle net til at afdække altanen, så katten ikke falder ud. Læg det henover kassen og så nogle dugvægte i hjørnerne?
    For vejen er helt sikkert at afskære. Jeg vil sige at det er umuligt at opdrage sig ud af det der problem, netop fordi jeg er sikker på, at katten for så vidt gør det i en god mening.

    Mht. glas, så kan plexiglas jo bruges smiley - men der skal selvfølgelig overvejes noget ventilation.


  • #17   10. dec 2010 Da jeg havde hamstere havde jeg dem i akvarier (uden vand selvfølgelig ;)) og så med et voliere net over med små masker i smiley

  • #18   10. dec 2010 Plexi-glas er løsningen her. Pildskaden får lys og misse kan ikke skære sig.

  • #19   10. dec 2010 Mine katte ligger også ovenpå terraiet der er en plade med huller i, men også akvariet er de også glade for at ligge på. Så et låg på, jeg tror hun tisser i flisen fordi hun kan skrabe i det.

  • #20   11. dec 2010 Jeg ville nok lave en ramme af nogle tynde trælister, og så hæfte noget vollierenet på. Så skildepadden stadig får massere luft:-) Og katte hader at gå på net og tror absolut ikke at den vil sætte sig og tisse oven på det. Det er nok også den billigste løsning. Det er rimelig dyrt at få skåret en glasplade til hos en glarmester, og hvis man skal have glasset i en speciel tykkelse, så er det bare endnu dyrere. Plexiglas er også ret pebret og så er det tit nogle lidt store plader man skal købe, hvis man køber det i et byggemarked.

  • #22   11. dec 2010 ? Var den til mig?

  • #24   11. dec 2010 Javel.. Kunne være at du havde glemt det i farten..

  • #25   12. dec 2010 Tusinde tak for alle de gode svar! smiley
    Jeg tror vi vil undersøge muligheden for en plexiglas-plade, hvis det er noget hun gør igen.. smiley


Kommentér på:
Katten tisser "på

Annonce