749 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

tvivl ældre mennesker vs. killing tvivl ældre mennesker vs. killing

Hvad ville I andre gøre i flg. tilfælde:

Jeg er den lykkelige ejer af 7 dejlige kælekatte som kommer overalt såvel ude som inde. Desuden har jeg en mindre flok staldkatte i stalden, som bor og fodres i stalden og ellers lever et frit liv - de er ikke vilde og de vil gerne snakkes med og nogen også tages op.

En ældre bekendt og hendes mand vil nu gerne ha' en killing i foråret, og jeg har lovet at de kunne få en af mine
staldkillinger.
Her kommer så det jeg måske er bange for bliver et problem, hun vil ha' den skal være indekat.

Jeg ved simpelthen ikke om jeg er må trække mit tilbud tilbage fordi jeg er bange for at en meget fritlevende kat ikke kan blive en rolig indekat. Jeg tænker også lidt at alderen gør de måske bliver træt af katten ( 76 pg 82 år)

Jeg kan jo ikke tage katten tilbage, fordi den ikke vil kunne komme tilbage i stalden efter at ha' været inde og mine katte herinde vil ikke acceptere en ny i flokken de er mellem 7 og 16 år gamle nu.

Kort og godt, synes du jeg skal give det ældre par og killingen en chance for at blive glade for hinanden eller trække tilbuddet tilbage?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tvivl ældre mennesker vs. killing
  • #2   4. jan 2011 Hvis du allerede nu tvivler på om det er det rigtige synes jeg du skal trække budet tilbage. Jeg synes også det ville være synd og sætte en kat indenfor som er vandt til udelivet.. den vil højst sandsynligt komme til og sidde i vinduet og mijave fordi den vil ud... Der er så mange killinger til salg så de vil sagtens kunne finde en der ikke har været ude smiley

• #3   4. jan 2011 76 og 82 år..

Du skal jo også lige huske at tænke på DERES alder..
    En kat kan trods alt blive omkring 20 år...
    Dvs. de til den tid skulle være 96 og 102...
    Så længe tror jeg næppe de lever..
    Om katten så bare bliver 10, vil det stadig komme til at knibe...

Den er lidt svær, når de er så gamle...

Og som du også selv siger, med inde-/ude dilemmaet...
    Det er let at gøre en indekat til udekat, men stort set UMULIGT den anden vej, uden at katten bliver skør i hovedet..
    Den kan blive aggressiv og alt muligt...
    Jeg taler af bitter erfaring, desværre...

• #4   4. jan 2011 Jeg har et par gange solgt til gamle mennesker - altid voksne katte.

Jeg har sikret mig at der er familile der sørger for jeg får besked og har muligheden for at tage katten hjem skulle der ske ejerne noget.

Personligt syntes jeg det er en form for umyndiggørelse at fravælge mennesker der eller er fornuftige pga deres alder.

Men klart man skal være indformstået med at de måske ikke holder så længe somn katten/e

• #7   4. jan 2011 Gitte O **Jeg ved simpelthen ikke om jeg er må trække mit tilbud tilbage fordi jeg er bange for at en meget fritlevende kat ikke kan blive en rolig indekat. Jeg tænker også lidt at alderen gør de måske bliver træt af katten ( 76 pg 82 år)

Jeg kan jo ikke tage katten tilbage, fordi den ikke vil kunne komme tilbage i stalden efter at ha' været inde og mine katte herinde vil ikke acceptere en ny i flokken de er mellem 7 og 16 år gamle nu.**

Du skriver det jo selv ... at du godt ved, ikke om, men AT, du bør trække tilbuddet tilbage.

En staldkilling vil rent ud sagt også være et tåbeligt valg af gamle mennesker, der vil have en indekat. IMO er det mangel på omtanke fra deres side.
    Hvis de vil have kat, kan de sikkert finde en voksen, rolig genbrugskat, der er vant til at være indekat.

• #8   4. jan 2011 Jeg har heller ikke haft problemer med ude/stald killinger der er blevet til indekatte *SS* Efter en uge har de opført sig som de killinger der aldrig har været ude.
    Deres alder burde heller ikke være et problem, sælger du til en yngre person er der heller ingen garanti for at de overlever katten *SS*
    Det eneste du kan være sikker på er at killingen vil få et godt og trygt hjem og blive forkælet *SS*

• #10   4. jan 2011 Det skal du trække tilbage. Det bedste for det ægtepar ville være at få en ældre kat, der er faldet lidt mere til ro. Jeg er ikke i tvivl om at de vil passe godt på en kat, men en ung bølle der ikke har været vant til at være inde 24 timer i døgnet er dømt til at gå galt. En skam i bor så langt væk for jeg har een der lige ville passe til dem og den ville nyde roen.

• #11   4. jan 2011 Det med alderen synes jeg ikke du skal tænke på. Dyr kan forlænger mennesket alder - og selvom de var unge, er det i sig selv, jo heller ingen garanti!

Jeg har før haft en vildkatte killing, som blev en rolig indekat og jeg har haft en indekat der blev meget aggrasiv da han blev kønsmoden, så her findes heller ingen garantier.

Selvfølgelig skal du tage din tvivl alvorlig - men hvis det er folk der har været vant til at have kat, så ved de jo også hvad de går ind til. Tænker ikke de oplever sig selv ½ så gammel som du oplever dem ;-)))

• #12   4. jan 2011 mht til alderen er de jo pensionister og sikkert hjemme det meste af tiden, hvilket en killing vil elske, modsat et ungt menneske der arbejder, shopper, tager på ferie m.m.
    tror nemt de kan vænne sig til at være indekatte, sålænge det er en killing. det er noget andet med en ældre kat , der har oplevet livet udenfor.
    vi har 2 hunkatte, som er født i en stor kostald uden ret meget menneskekontakt og de elsker indelivet, du skal nærmest tvinge dem væk fra sofaen og udenfor i den kolde verden uden gulvvarme - griner

• #13   5. jan 2011 1000 tak for alle jeres gode svar.

Jeg vil prøve at snakke med de ældre mennesker, og tilbyde at hjælpe med at finde en indekat/killing.
    Jeg skal lige finde en formulering omkring det at jeg synes det er en dårlig ide med en af mine.
    Jeg er bange for at såre dem, da det glæder sig så meget til den killing.

• #15   5. jan 2011 Der er masser af andre mere eller mindre lødige opdræt i landet, de kan gå til istedet, hvis de virkelig gerne vil have kat. Og hvem ved hvad de så får?

Jeg skal vist vænne mig lidt til sproget herinde. Men hvad menes med mere eller mindre lødige opdræt?

Tales der ikke om staldkatte, altså "huskat", hvis forenemmeste opgaver det er at holde musse og rottetallet nede? Siden de nu bor ude i stalden!

Og ja så er der opdræt af racekatte, hvis opgave det må være at være den flotteste indenfor sin race, foruden at være sund og raceren, selvfølgelig?

Hvad der der ligger imellem, må vel anses for at være "selskab" for katte-ejeren?

Det er selvfølgelig underforstået at uanset hvilket dyr man tager i sin varetægt, skal disse passes ordentlig. Hvorfor det f.eks er en god ide, at have en forsikring, i tilfælde af sygdom.

• #16   5. jan 2011 **Jeg vil prøve at snakke med de ældre mennesker, og tilbyde at hjælpe med at finde en indekat/killing.
    Jeg skal lige finde en formulering omkring det at jeg synes det er en dårlig ide med en af mine.
    Jeg er bange for at såre dem, da det glæder sig så meget til den killing.**

Ja, det er træls, hvis man risikerer at såre nogen, men mon ikke de kan forstå dine gode argumenter?... Det kan de forhåbentlig.

Da du tilbød dem killingen, vidste du vel ikke at de ville holde den som indekat?? Og så er det jo bare det, du må sige, at du har tænkt over. En killing der ikke har lært at bruge bakke, som ikke er vant til lyden af støvsuger og tv osv. vil sandsynligvis få svært ved at trives som indekat. Dét er da rigelig begrundelse.

Og det med at du ikke kan tage den tilbage, hvis det ikke går, er yderligere et godt og vigtigt argument.

Katte fra internater vil være neutraliserede, vaccinerede og øremærkede. Så fra et internat vil de altså få en kat, der er fiks og færdig smiley De fleste katte på internat vil godt nok ikke være egnet som indekatte, men der er da en del undtagelser.

En anden mulighed er en voksen "pensionist-kat" fra opdrætter - altså en kat der trænger til at komme væk fra opdræt.

Og så er det værd at holde øje med www.vildkat.dk - desværre er det ikke alle der angiver, om katten er vant til at være inde/ude. Men man kan jo maile og spørge...

Her på KGs marked kan der også være egnede "emner".

Jeg har aldrig haft andet end genbrugskatte, og er (som man nok kan se)varm fortaler for, at man giver en "aflagt" kat et nyt og kærligt hjem.

• #18   5. jan 2011 Jeg tro det ;-)))

Men jeg oplever dette ægtepar som værende meget lødig i deres ønske om en killing. Bl.a. fordi de lang tid i forvejen, laver en aftale med en katteejer, der ikke er dem helt ubekendt (deres tillid til levrandøren er i orden)!

GitteO, du har jo lov til at annulerer aftalen, da du er bekymret mht. at gøre en fritgående kat til indekat - og de ulemper der kan være forbundet med det.

Jeg synes også bare du skal sige det som det er til dette ægtepar - og så kan du jo tilbyde at være dem behjælpelig med evt, at formidler herigennem KG.

Det er da også i orden at tale om hvad der kræves for at tage en killing ind, kontra en ungkat, eller en ældre kat, der skal omplaseres? osv...

- og er det ellers et par livsfriske ældre mennesker, ja så synes jeg deres alder er underordnet.

Kommentér på:
tvivl ældre mennesker vs. killing

Annonce