{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.688 visninger | Oprettet:

Fra indekat til udekat {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg har lidt tvivl omkring, hvorvidt min kat skal være udenfor. Jeg er af den overbevisning, at det vil være rigtig godt for hende - hun er en livlig, nysgerrig og legesyg hunkat på næsten 1 år.
Da vi fik hende havde hun været lidt udenfor, men vi har holdt hende indenfor (efter dyrlægens anvisninger) indtil vinteren er overstået og vejret er blevet lunere.
Hun er steriliseret og øremærket (det blev hun i januar) - hun bruger meget tid på at kigge ud af terassendøren (vi har en lille have - indhegnet, men hun kan godt komme ud af den)
Sidste fredag prøvede vi så at lukke hende ud, hun var meget nysgerrig og undersøgende - løb hurtigt over i naboens have (gennem hækken) - men gik lidt ind og ud. Indtil vi lukkede døren, så ville hun gerne ud igen - hvilket hun kom. Herefter var hun væk i 4 timer, hvorefter vi fandt hende i naboens have på den anden side af vejen og tog hende med ind.
Vi bor et godt stykke fra trafikeret vej, hvilket jeg tænker er godt?
Hun har på intet tidspunkt efterfølgende søgt til at komme ud igen - er hun mon afskrækket? På nær når jeg åbner vinduet på klem - så mjaver hun og jeg tænker, det er fordi hun vil ud.
Jeg er i tvivl om hun kan finde "sin egen have" igen? Alle haverne herude ligner hinanden (et stort rækkehus område) og var det måske bedre at vi fik indhegnet, så hun kun kan være i vores egen have?
Vi vil meget gerne bruge haven selv her til sommer, og det kan vi næsten ikke, hvis hun ikke må komme ud - da vi kun kan komme i haven gennem terassedøren. Jeg er i syv sind, da jeg sevlfølgelig også er nervøs for om hun pludselig er væk en dag smiley

- Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra indekat til udekat
  • #2   2. apr 2011 Tak..
    Ja det har du fuldstændig ret i - den side af sagen, har jeg ikke selv tænkt over.. Men det er en rigtig god ide - hun er dog en meget fin hunkat, og jeg tvivler på at hun vil skide udenfor. Den dag, vi havde hende ude og hun kom ind igen, gik hun direkte i bakken og lavede. Hun er desuden meget sart mht det - hun går ikke i bakken, før det der ligger der bliver fjernet - så holder hun sig! Hun har aldrig haft uheld..
    Men du har fuldstændig ret i, at det ikke er smart at hun går i andres haver generelt eller indenfor hos fremmede.
    Tak for dit svar smiley


  • #3   2. apr 2011 Jeg har mine katte ude, og jeg bor i et kollegie,så de går frit rundt og er også bange for om de bliver kørt over eller mishandlet eller hopper ind hos andre, men nu er jeg så heldige at de er meget sky over for andre mennesker, så chancen er at de ikke kommer hjem er så stor.

    Men det er da helt klart en mulighed at sætte et hegn op som hun ikke kan kravle igennem


  • #4   2. apr 2011 Jeg synes også, at katte skal have lov til at komme ud, og at indhegne haven lyder som en god ide. Men katte (nok de fleste) kan godt finde hjem igen. De ved, hvor der er mad og kærlighed smiley Måske ville det også være godt, at gå en tur med hende, de første gange, så hun ved, hvilken have hun hører til, og kan finde lugtene igen. Ved ikke om, du har prøvet det.

    Min nye killing blev også steriliseret i januar, og prøvede at lade hende komme ud i sidste måned. Men det gad hun ikke rigtig. Så jeg tror ikke udelivet interessere hende særlig meget. Selvom hun sidder i vinduet og kigger på fuglene smiley


  • #5   3. apr 2011 Mange tak for de rigtig gode svar smiley
    Jeg synes bestemt hun skal have lov til at komme ud - da det også vil være et problem for os, hvis hun ikke kunne komme ud.
    Vi har indhegnet haven, men der er små huller osv - som hun allerede har fundet. Jeg tænker, at vi vil forsøge at indhegne haven, så det i hvertfald bliver svært at komme ud - men så er spørgsmålet, kan hun komme ind igen? smiley

    Jeg kan godt lide ideen om at gå en tur med hende i snor det første stykke tid - så kan hun undersøge haven selv og hun kan selv finde ud af, hvor hun skal ud og ind henne.

    Har det ingen betydning for at hun kan finde hjem, at alle haverne (og der er mange - over 100) ligner rigtig meget hinanden??


  • #7   3. apr 2011 Okay - jeg tillægger hende måske nogle evner, hun slet ikke har smiley Jeg er lidt nervøs - har aldrig haft kat før, og hun er mit et og alt smiley

    Når nu de finder vej via lugtesans, så ville det måske være en god ide at tage hende ud i haven i sele den første tid, så hun kan gå rundt og snuse lidt og finde ud af det hele på egen hånd - men uden at hun kommer for langt væk smiley


  • #8   3. apr 2011 Ja, selvfølgelig skal katten kunne komme ud. Men i sådan et rækkehuskvarter vil der næsten med sikkerhed være nogen, der ikke bryder sig om, at katte betræder deres græsplæner, og det er ikke usandsynligt at der bliver ballade over fritløbende katte. Og hvis katten først vænner sig til at løbe frit vil hun næppe blive tilfreds med at friheden bliver begrænset senere. Så jeg synes, det vil være en god ide at indhegne haven her fra start. Hvis hun kun har været vant til at være indekat, vil en indhegnet have være en stor forbedring smiley





  • #9   3. apr 2011 Hvis det skulle have interesse, er der masser af inspiration her:
    http://www.raarup.eu/indhegn-links.html


  • #10   4. apr 2011 Jeg har rent faktisk fundet ud af, at de ikke vil have løse katte i det her kvarter, men jeg har set flere katte fra nabohusene, der kigger ind i haven fra tid til anden - så hvis vores lusker lidt rundt, gør det nok ikke noget.

    Vi vil arbejde på at få haven bedre indhegnet - det er den nu, men der er mange små huller hun kan smutte ud af.. Og jeg vil gerne at hun bliver inde i vores have (hvilket nok bliver lidt svært, da hun er EKSTREMT nysgerrig og en meget modig ung mis smiley Men om ikke andet, har jeg da selv gjort, hvad jeg kunne.
    Jeg er overbevist om at det er det bedste for hende, at komme ud - men åhh hvor er der mange bekymringer, når hun sådan skal ud på "egen pote" - jeg ville synes, det var så synd, hvis hun ikke kunne finde hjem igen:(

    Er det synd, at hun var ude en lille tur og nu bliver holdt inde til vi får ordnet haven? Hun opfører sig som hun plejer - men når vinduet bliver åbnet på klem står hun og mjaver og snuser til den friske luft, hvilket jeg tænker er et tegn på - "så luk mig dog ud kvinde" ? smiley


  • #11   4. apr 2011 Jeg har lige fundet noget af dette indlæg i et andet forum - Passer det????

    En kat orienterer sig ved at afsætte duftspor på ting....enten når den gnider sig op af noget eller når den afsætter duftmærker ved at kradse i f.eks. træstammer.
    Hvis katten blot løber afsted får den ikke afmærket ruten og kan fare vild blot få hundrede meter fra bopælen....og den vil så gemme sig fordi den er meget utryg..og uanset hvor tam katten er, kan det være man kan gå lige forbi den og den reagerer ikke på man kalder på den..
    Det er endda sådan, at hvis man eks. bærer en kat måske bare 50 meter væk fra huset og sætter den ned, så kan den ikke finde ind igen hvis den ikke har været ude før.



  • #12   4. apr 2011 Line Marie **Jeg har rent faktisk fundet ud af, at de ikke vil have løse katte i det her kvarter**

    Så er der en meget god grund til at få lavet hegnet, så katten kan blive holdt inde i haven. Det vil være så træls, hvis hun først vænner sig til at løbe frit og så senere skal holdes inde, og det skal hun jo, hvis nogen klager ... og det skal der nok være før eller siden, hvis der er forbud mod løse katte.

    **Jeg har lige fundet noget af dette indlæg i et andet forum - Passer det????**

    Ja, det mener jeg, det gør.


  • #14   5. apr 2011 Jeg er meget i tvivl om vi overhovedet kan indhegne haven så meget, at hun ikke kan komme ud - men vi kan i hvertfald gøre det, så det bliver svært for hende at komme ud.. Og hvis vi så tager hende ud i snor den første tid, så hun kan vænne sig til haven og til området, så har vi i hvertfald gjort, hvad vi kan for at give hende et godt misseliv - også udenfor:)
    Jeg har også hørt at, hvis man er god ved katten og den får lækker mad, vil den som regel altid finde hjem igen???

    Og mange tak for de rigtig kompetente svar! Det er en stor fornøjelse!

    Forresten - så er det faktisk nabokatte, jeg har set et par stykker uden for vores have, som tilhører en der bor lige et par huse fra os (jeg har set de katte i vinduet smiley )


  • #16   6. apr 2011 SELVFØLGELIG!
    Det har du fuldstændig ret i - altså at det er dumt, at tage hende udenfor haven, når det ikke er meningen at hun skal være der.

    Har du nogle gode fif til at indhegne haven? Links eller andet?
    Hun er en meget "vild" kat, og modig - hun kravler op ad gelænderet på trappen til 1. salen, springer op på øverste hylde af reolen (lige under loftet) og ligger der og sover. Så min bekymring går selvfølgelig på, at et hegn/stakit der er 1,5 meter højt vil hun nemt kunne springe op på og over?


  • #17   6. apr 2011 Line Marie - Vi bor i rækkehus og har indhegnet haven - først satte vi bare lamel hegn i 180 cm op, men efter et par mdr lærte den ene kat at kravle over (hvilket vi fandt ud af da naboen kom med ham kl. 2 om natten - han var gået ind i deres soveværelse). Så satte vi hyldeknægte i metal med trådhegn på - 30 cm ind lodret - det har klaret skærene det sidste lille års tid.

    For ja, går de ude, så har de altså tendens til at rende ind hos naboen mange af dem smiley

    Hvis du vil skal jeg gerne mail nogle billeder af vores indhegning? :o)
    Og ellers så viser dette link både en indhegning og linker til mange flere hjemmesider med kattesikrede haver :o)
    http://www.netkatten.dk/hjemmeside-haven.htm


  • #18   6. apr 2011 Ps. læste lige det med seler og udenfor.
    Som du selv skriver er det ikke en god idé at lære hende noget som du så tager fra hende igen :o) Så derfor er det ikke en god idé at gå ud med hende eller lukke hende ud før haven er indhegnet til hende :o) Det andet er at seler kan være ret farlige. Katten kan nemt få sig viklet ind i noget og så gå i panik og få en rigtig træls og potentielt farlig oplevelse pga. det :o)


  • #19   6. apr 2011 **Har du nogle gode fif til at indhegne haven? Links eller andet? **

    Jeg synes ellers det var sådan et fint link jeg satte ind før...
    Nå, men bortset fra det, så kan et hegn på 1,5 meter næppe holde en adræt kat inde. Måske strømtråd i toppen kan gøre det... Vær obs på, at der ikke står havemøbler eller andet nær hegnet, som katten kan hoppe op på og videre over.
    Hegn skal også slutte til ved jorden, så katten ikke kan klemme sig ud ... eller fremmede katte ind smiley .
    Jeg har gravet en lille ca 5 cm rende hele vejen rundt, så hegnet er lidt nede i jorden. Det holdes på plads af grillspyd, pløkker og sten (interimistisk, men det virker) og jorden er stampet fast omkring det.
    Op ad et stakit, der gaber forneden kan man lægge en række fliser eller sten forneden, eller sømme ekstra brædder på.




  • #20   6. apr 2011 Eva - jeg vil meget gerne se billeder af det I har lavet hos jer smiley min maril er linemarie_mosbaek@hotmail.com
    Og ja, det er altså tit en ulempe med udekat i et rækkehus-område.. De har også forbudt det herude, men jeg synes nu alligevel hun skal have mulighed for at komme ud i haven og hygge sig, især nu hvor vi FORHÅBENTLIG går sommeren i møde smiley

    Tinka D - det var også et MEGET fint link du satte ind, men det er altid godt med flere forskellige ideer smiley Du har ret i at der ikke må være huller - hun er mester i at finde alle ind alle mulige steder..

    Jeg bor heldigvis sammen med en tømrer, så mon ikke vi kan få fikset noget smart, så hun bliver holdt inde i haven så meget som muligt.. Og hvis vi så bruger tid på at lære hende at det er her hun hører til (ved at være ude i selen sammen med os), vil det måske også mindske chancen for at hun smutter ud af haven.

    Jeg kender flere der bruger seler til deres katte - nogle lader sågar katten være bundet i sele i haven alene (det er jeg så ikke stor tilhænger af) - men man kan jo vænne en kat til meget, bare man bruger tiden på det.. Vi er allerede nu begyndt at øve lidt i at have sele på - kort tid hver dag, så det ikke bliver et CHOK den dag hun skal udenfor i selen..

    Jeg har det også lidt sådan, at slipper hun ud af haven har vi gjort, hvad vi kan for at holde hende derinde, og så kan hun sikkert også finde tilbage - når hun bare når at "afmærke sit territorie" og sætte duftspor smiley


  • #21   9. apr 2011 Line Marie - Ok, jeg sender lige her en af dagene (er på udstilling i Fredericia i denne weekend - og nu vil jeg på hovedet i seng, hehe tidlig op og sent hjem er hårdt)

  • #22   10. apr 2011 Vil blot informere om at vi er begyndt at gå i haven i selen - hun sætter sig fint foran døren og lader mig give hende selen på. Jeg har købt en lang line, som bliver bundet til en udhængspæl (linen er 5 meter - og vores have er MEGET lille - nok 20 kvm) så hun kan nå ud i alle hjørner af haven.. Det er gået så fint og hun affinder sig fint med at være i selen - hun kender selvfølgelig heller ikke til andet.. Hun har dog ikke helt lært at vikle sig ud, når linen er blevet viklet ind smiley

    Hun kan selv gå ind og ud af terassedøren, og når vi begge går ind igen - ligger hun sig ned og lader mig tage selen af igen, ryster sig og løber glad ind smiley

    Indtil videre en stor succes - håber det varer ved.. Jeg er meget tryg ved at lukke hende ud på denne måde smiley


  • #24   11. apr 2011 Jeg kunne aldrig finde på at lade hende være udenfor alene i selen, hvad er dog det for noget at sige?! Det er i hvertfald logisk i mit hoved at det på alle måder vil være dumt, farligt og synd for hende.. Hun skal jo være udenfor fordi hun er så social og gerne vil være sammen med os!

  • #26   11. apr 2011 Line Marie - Dejligt at høre, men der er bare andre der godt kan finde på at lade katten være alene ude i sele :o)

Kommentér på:
Fra indekat til udekat

Annonce