{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

med eller uden? {{forumTopicSubject}}

Med stor sorg er jeg nødt til at fortælle, at min allerkæreste Herr Anton døde søndagnat!
Han døde formentligt af en pludselig hjærtestop mens han sov. Dyrelægen kunne fortælle mig at det kunne ske hos "store" katte, enten med at katten bliver mere og mere syg og skal have medicin eller at de dør "bare", sådan som Herr Anton gjorde, uden de mindste symptomer. Jeg var "heldig", at jeg tog lige den aften fine billeder af ham, som jeg kan mindes ham, at han havde det godt, indtil....
Det lyder kynisk, hård, jeg ved ikke hvad? Men min Sir Thadeus mangler sin legekammerat, han søger ham alle steder og jeg kan ikke forklare ham hvor han er henne. Så vi har besluttet at får en ny kat, også fordi vi er væk mange timer in døgnet.
Så diskussionen går ud på om vi skal have en ny killing med eller uden stamtavle.
Min mand mener at det er en spørgsmål om jeg vil går på udstilling (det skal være en han-kastrat), ikke avl eller ej.
Men jeg mener, at jeg har en mere eller mindre garanti på, at killingerne og forældredyr har et godt liv.
Tag´det mig ikke ilde op, men jeg har set tit "dollartegn" i øjnene af de der såkaldte stueopdrætter. Dem som bare avler løs, koster det hvad det ville, med 4 eller 5 kuld om året og hvor hunkatten er færdig i 2års alderen og avlshannen ser ud som et menneske efter kemoterapi efter de er fyldt 4 år.
Holder vores agumenter eller hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  med eller uden?
  • #1   20. apr 2011 Først af alt, er ked af at høre om tabet af jeres lille mis smiley
    I mine ønje er dit argument helt korrekt - ved en tavlekat har du en stor viden om kattens baggrund, samt selvfølgelig en sikkerhed for, at den er ren race, og med stor sandaynlighed får det sind og det udseende som I ønsker jer af katten..
    Hvis du vil udstille, så er det vidst også en nødvendighed, er jeg ret sikker på, at den har stamtavle..
    Jeg ville klart råde jer til at følge jeres instinkter og gå efter en med stamtavle.
    Held og lykke med at finde en ny legekammerat til Sir Thadeus


  • #2   20. apr 2011 Tak for dine ord. Jeg er ikke helt sikkert på, om jeg vil på udstilling, men det ligger mig på hjertet, at kattene har haft det godt også efter jeg har fået "min" killing. jeg gyser ved tanken om denne værre "stueopdrætter" ved Randers. Bliver vi ved med at købe disse katte bliver sådan nogle jo bare ved.

  • #3   20. apr 2011 Helt klart stamtavle. Men tjek samtidig op på, at opdrætteren tager HCM seriøst og tester herfor (bed om at se testresultater).
    Man kan sige; uden stamtavle tester folk helt sikkert ikke! Med stamtavle er der NOGLE, der gør.
    Du skal være opmærksom på, at der er forskellige årsager til HCM. Hos Maine Coonen har man fundet frem til et gen, der kan give HCM. Så killingens forældre skal jo i hvert fald være testet negative for dette gen. Dertil bør forældrene være hjertescannet rutinemæssigt, for at fange HCM, der er opstået af andre årsager en lige præcis det førnævnte gen.
    Maine Coon racen er en meget stor race populationsmæssigt, og der har været avlet alt for meget tilfældigt på den både med og uden stamtavle, så du skal uanset hvad se dig for.
    Jeg vil også mene, at der er en overvejende sandsynlighed for, at det var HCM din kat sov ind af. Det er ikke sådan en stor-katte-sygdom som sådan, men en sygdom, der bare figurerer i nogle racer, der i blandt Maine Coon, men også i f.eks. Cornish Rexs, der sjældent er større end 3-4 kg.
    Du skal nok også forvente, at en opdrætter, der går så meget op i det her, ikke sælger killingen fertil. Det er altså kun et plus for alle parter og udelukkende en beskyttelse af den enkelte killing og de forhåbentligt gode og sunde linier, der ligger bag den.


  • #5   20. apr 2011 Den formodning har jeg også haft og jeg er bgyndt at tjekke på internet- hjemmesider om det er taget nogle test. Er bare ikke så ferm i, at jeg ved hvad det er mest relevant.
    Jo, desværre er jeg færdig med MainCoon, som ellers er en meget skøn katterace, men som du siger er der avlet på kryds og tværs af dem i Danmark. Desværre!


  • #6   20. apr 2011 Det gør mig i øvrigt ondt med din kat, men jeg tror det er rigtig godt, at du er på udkig efter en ny kammerat til den efterladte.
    Og jeg tror på, at han er sovet helt fredsommeligt ind uden at have mærket noget til det.

    Andre racer kan så som nævnt også have risiko for HCM eller andre sygdomme. En opdrætter der er ærlig omkring risici og som ikke spiser dig af med, at vedkommende aaaldrig har set noget hos sine katte, er et rigtig godt sted at starte og guld værd igennem kattens levetid, uanset hvad du skulle løbe ind i. Det er desværre ikke alt, vi kan sikre os imod, heller ikke HCM fuldstændigt. Men man kan gøre så godt som muligt og have god samvittighed sende sine killinger ud i nye hjem med den bedste overbevisning om, at de vil sprede glæde i mange år.


  • #8   20. apr 2011 Jeg osse klart anbefale med stamtavle, for der får du i det mindste muligheden for at kunne tjekke op på nogle ting. Heldigvis er det ikke alle racer der lider af alvorlige arvelig defekte/sygdomme og det er derfor heller ikke nødvendigt at teste, de fleste af os gør det dog alligevel.
    Hvis det er en MCO du har tilbage, vil jeg helt klart anbefale dig en Tyrkisk Van eller Tyrkisk Angora. Begge racer er fri at disse sygdomme. Fælles for begge racer er at de harmonerer godt med MCO, jeg har selv begge dele. Men de er en anelse mere intelligente og meget lærenemme.


  • #11   20. apr 2011 Det gør mig ondt at I har mistet jeres Anton. Det må være et stort chok at finde sin sunde, raske kat pludseligt død smiley Jeg kender en, der oplevede det samme med sin kat (det var en meget "stor" 10 årig huskat). Forfærdeligt for ejeren, men for katten må det være en nådig død bare at sove stille ind.

    Mht. at finde en ny ven til din anden kat, så mener jeg bestemt ikke, der er noget som helst forgjort eller forkert i at vælge en internatskat (og de har ikke tavler).


  • #13   20. apr 2011 Jo, tinka d., du har ret der er mange internatskatte, som pga. af deres store avemasse, er sunde og raske og har brug for en god hjem, Men nu er det jo sådan, at jeg gerne vil have en racekat, hvor jeg har mulighed for at får den udseende, farve og personlighed, som jeg ønsker mig. vi er jo allesamt lidt offer for luksustænkning. ...og jeg er lidt tilhænger af, at fritløbende katte skal både sterilliseres eller kastres, så der ikke findes mere så mange stakkels interantskatte, som ingen ønsker,


  • #14   20. apr 2011 Tror nu ikke at internater tester for hverken PKD eller HCM.

    Men gode opdrættere tester, så kig dig godt omkring.

    Min veninde mistede også deres store mco på samme måde som din og det er forfærdeligt.


  • #15   20. apr 2011 Nå jeg havde tolket dit indlæg som at dit valg stod mellem racekat med tavle, og kat uden tavle.

    Silvia P **...og jeg er lidt tilhænger af, at fritløbende katte skal både sterilliseres eller kastres, **

    Ja, hvem er ikke det, (men det er jo en helt anden snak, der ikke har med det aktuelle valg af kat at gøre). Håber du finder den rette katteven til Thadeus.



  • #17   20. apr 2011 **det er jo heller ikke racekattene med stamtavle der overfylder internaterne:-)**

    Og for de racekatte der er, bliver tavlerne kasseret, inden kattene bliver udleveret ( sådan har det i hvert fald været på "mit" lokale internat).


Kommentér på:
med eller uden?

Annonce